در بازه زمانی ۲۱ تا ۲۷ تیرماه ۱۴۰۴، برند اسکیپ زوم میزبان مراسم باشکوه «تندیس Z» بود؛ رویدادی یکهفتهای با هدف تقدیر از بازیهای پرفروش و محبوب سال ۱۴۰۳ در پلتفرم اسکیپ زوم. این مراسم با حضور نمایندگان بازیها و مجموعهداران از ۱۱ استان کشور برگزار شد و فرصتی را فراهم آورد تا برترینهای صنعت سرگرمی در بخشهای مختلف مورد تجلیل قرار گیرند.
محل برگزاری این رویداد، استودیوی شرکت آرتین فناوران برخط بود و طی آن، ۲۷ تندیس به ۲۷ بازی برتر سال اهدا شد. بازیهایی که موفق شدند در حوزههای مختلف نظر مخاطبان را جلب کرده و عملکرد قابل توجهی از خود بهجا بگذارند.
گستردگی و تنوع شرکتکنندگان

در این مراسم، بازیسازانی از ۱۱ استان کشور شامل تهران، کرج، مشهد، اصفهان، کرمانشاه، تبریز، قزوین، رشت، شیراز، قم و یزد حضور داشتند. در طول هفته، هر روز تیمهایی از چند استان در محل برگزاری مراسم حاضر شدند. این تنوع جغرافیایی، بازتابی از رشد صنعت بازیسازی در سراسر ایران و گسترش مخاطبان بازیهای گروهی در اقصینقاط کشور بود.
فرمول انتخاب برندگان تندیس Z
بر خلاف بسیاری از جشنوارهها و رویدادهای مشابه، در مراسم تندیس Z سال ۱۴۰۳ هیچ هیأت ژوری یا فرآیند داوری سنتی وجود نداشت. انتخاب بازیهای برتر صرفاً بر اساس دادههای استخراجشده از پلتفرم اسکیپ زوم انجام شد.

دو شاخص اصلی برای انتخاب برندگان عبارت بودند از:
- میزان فروش بالا در سال ۱۴۰۳
- محبوبیت در میان بازیکنان، که از طریق امتیازات بالا و نظرات مثبت کاربران در پلتفرم سنجیده شد.
در حقیقت، این خود پلیرها بودند که با بازخوردهایشان، نقش اصلی در انتخاب برندگان ایفا کردند. اتکای کامل به دادههای واقعی و نظرات کاربران، باعث شد تا بازیهای برگزیده علاوه بر موفقیت تجاری، تجربهای رضایتبخش و باکیفیت برای بازیکنان فراهم کرده باشند.
تجلیل از بازیها در ژانرهای مختلف

مراسم تندیس Z صرفاً مختص به اتاق فرار نبود. در کنار آن، بازیهای گروهی دیگری همچون سینما ترس و لیزرتگ نیز در این رویداد مورد توجه قرار گرفتند. در هر بخش، برندگان با توجه به دو معیار اصلی یعنی میزان فروش و محبوبیت نزد بازیکنان، شناسایی و معرفی شدند. این بازیها نهتنها از نظر تجاری موفق عمل کرده بودند، بلکه به واسطه دریافت امتیازات بالا و نظرات مثبت کاربران، جایگاه ویژهای نزد مخاطبان پیدا کرده بودند.
مشاهده لیست کامل برندگان رویداد تندیس Z از طریق پلتفرم اسکیپ زوم در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
برنامهریزی دقیق و تبادل تجربه در طول مراسم

مراسم تندیس Z در هر روز با برنامهریزی مشخص برگزار شد. نمایندگان بازیها پس از حضور در مجموعه، در جلسات مختلف، ضبطهای تصویری و گفتگوهای گروهی شرکت کردند و تجربیات و دستاوردهای خود را با دیگر فعالان این حوزه به اشتراک گذاشتند. این تبادل تجربه به تقویت ارتباط میان مجموعهها و ایجاد شبکهای حرفهای از بازیسازان ایرانی کمک شایانی کرد.
اهمیت و تأثیرگذاری رویداد Z
مراسم تندیس Z ۱۴۰۳ نهفقط به عنوان یک رویداد تقدیری، بلکه به عنوان بستری برای شبکهسازی، تعامل و تبادل تجربه میان بازیسازان ایرانی شناخته شد. این مراسم نشان داد که بازیهای ایرانی، از اتاق فرار گرفته تا لیزرتگ و سینما ترس، نهتنها توان رقابت حرفهای دارند بلکه روزبهروز بیش از پیش در میان مردم جا باز میکنند و به بخشی از فرهنگ سرگرمی کشور تبدیل میشوند.
اسکیپ زوم با برگزاری این رویداد، بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حمایت از خلاقیت و نوآوری در صنعت سرگرمی تأکید کرد. تندیس Z علاوه بر تجلیل از موفقیتهای گذشته، انگیزهای نو برای آیندهسازان این صنعت فراهم آورد تا با قدرت بیشتری مسیر توسعه و ارتقاء تجربه بازیکنان را ادامه دهند.