چالش نظارت بر اتاق فرار در نهادهای مسئول

وقتی نهادهای مسئول در حل معمای «اتاق فرار» گیر کرده‌اند!

مقدمه

بنابر گزارش فرهیختگان آنلاین (روزنامه فرهیختگان)؛ باوجود راه‌اندازی بازی اتاق فرار از سال 1395 توی ایران، هنوز نظارت و مدیریت قابل قبولی روی این بازی وجود نداره. از بدو ورود اتاق فرار به صنعت سرگرمی کشور، رصد و بررسی مراحل کسب مجوز تا تعیین رده‌سنی و محتوای این بازی، برای نهادهای مختلف چالش‌برانگیز بوده و هست!

درحال‌حاضر صدور مجوز برای اتاق فرار بر عهدۀ وزارت ورزشه و شورای عالی انقلاب فرهنگی که عهده‌دار وظیفۀ کنترل سرگرمی‌هاست هم بر اتاق فرارها نظارت می‌کنه. 4 سال بعد‌از ظهور اتاق فرار در ایران، انجمن بازی‌های فکری ایران از تشکیل «کارگروه اتاق فرار» خبر داد و پس‌از این اتفاق، این کارگروه هم به جمع ناظران اتاق فرارها پیوست.

درحال‌حاضر نهادهای ناظر فعلی، بر سر نحوۀ نظارت روی این بازی با هم تقابل دارن و ظواهر امر نِشون از چالش‌های حقوقی بسیاری می‌ده. به نقل از آیدین مهدی‌زاده تهرانی، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی:

جواز فعالیت صنفی برای اتاق‌های فرار به‌عنوان باشگاه ازسوی وزارت ورزش صادر شد که این امر باعث مشکلاتی شده، چرا‌که نوع برخورد وزارت ورزش با وقایع اتاق فرار متفاوته. ازسوی دیگه مجوزهای شورای نظارت بر اسباب‌بازی مرجعیت شروع کسب‌وکار رو نداره.

علت ورود وزارت ورزش به صحنۀ نظارت بر اتاق فرار

مهدی‌زاده تهرانی در ادامه گفته که علت ورود وزارت ورزش به این مسئله، به‌خاطر مسائل ایمنی محیط اتاق فرارهاست؛ چون شورا، صلاحیت لازم برای صدور این استانداردها رو نداره؛ بنابراین وزارت ورزش به‌خاطر داشتن استانداردها، به این مسئله ورود کرده. به بیان دیگه، تاییدیه‌های شورای نظارت بر اسباب‌بازی، صرفا فرهنگیه و ارتباطی به مسئلۀ ایمنی نداره اما در صورت بروز مشکلات ایمنی، این شورا هم مسئوله!

صدور مجوز ایمنی برای اتاق فرار از سوی وزارت ورزش

چالش مجموعه‌داران اتاق فرار؛ به چه نهادی پاسخ‌گو باشیم؟!

فعلا حساسیت نهادهای مختلف به موارد مذکور ختم نشده و اردیبهشت امسال چالش‌ها و ماجراهای اتاق فرار، برای یه نهاد دیگه هم حساسیت‌برانگیز شد؛ دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استاندارد تهران.

در پی این حساسیت، مرتضی خدمتکار، مدیرکل این نهاد از تشدید نظارت بر اتاق فرارهای تهران خبر داد که متن کامل این خبر رو می‌تونید در لینک زیر بخونید:

در واقع صاحبان اسکیپ روم برای شروع فعالیت باید مراحلی رو طی کنن، از قدم اول یعنی استانداری گرفته تا انجمن بازی‌های فکری ایران. با خبر افزایش سخت‌گیری‌ها بر فعالیت این سرگرمی، باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاق جدیدی توی حوزۀ کسب مجوز اتاق فرار یا ادامۀ فعالیت توی این صنعت رخ می‌ده و آیا نهادهای مجری دراین‌باره به وحدت‌رویه می‌رسن یا نه!

 

 

تازه‌ترین خبر در خصوص صدور مجوز (18 خرداد 1403):

به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.1 / 5. تعداد: 9

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *