گفت و گو با محمد داستانی رئیس انجمن اوقات فراغت درباره اتاق فرار

گفت و گو با رئیس انجمن اوقات فراغت درباره اتاق فرارهای اصفهان

مقدمه

به نقل از خبرگزاری مهر، اتاق‌های فرار این روزها در حال پیشرفت زیادی هستنن و تو کشورهای مختلف مثل اروپا و استرالیا هم طرفدارهای زیادی دارن. تو ایران هم بیشتر این اتاق‌ها تو تهران، اصفهان، البرز، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه، گیلان و خوزستان فعاله. این متن، خلاصه‌ی گفت و گوی مهر با محمدتقی داستانی، مدیر […]

به نقل از خبرگزاری مهر، اتاق‌های فرار این روزها در حال پیشرفت زیادی هستنن و تو کشورهای مختلف مثل اروپا و استرالیا هم طرفدارهای زیادی دارن. تو ایران هم بیشتر این اتاق‌ها تو تهران، اصفهان، البرز، مازندران، خراسان رضوی، کرمانشاه، گیلان و خوزستان فعاله. این متن، خلاصه‌ی گفت و گوی مهر با محمدتقی داستانی، مدیر انجمن اوقات فراغت و متخصص صنعت سرگرمی درباره اتاق فرار و به ویژه اتاق فرارهای اصفهانه.

به نظر می‌رسه گذران اوقات فراغت برای جوانان و حتی خانواده‌ها، دیگر بدون در نظر گرفتن «اسکیپ روم یا اتاق فرار» ممکن نیست. اتاق فرار از کجا و چه وقت به ایران و اصفهان اومد و خاستگاهش کجاست؟

شروع هوشمندانه‌ای بود. شما به یک واقعیت فرهنگی اجتماعی اشاره کردید، یعنی این نکته که بازی اتاق فرار یک پدیده اجتماعی جدی و مهمهکه نه فقط به خاطر هیجان آفرینی، بلکه به خاطر مؤلفه‌های متعدد دیگه، به عنوان جذاب‌ترین نوع تفریح در قرن بیست و یکم شناخته می‌شه.

چی شد که اتاق فرار تو ایران و اصفهان محبوب شد؟

اتاق فرار یه پدیده جذاب و هیجان‌انگیزه که از سال ۲۰۰۷ از ژاپن شروع شد و بعد کم‌کم به کل دنیا رسید. تو ایران اولین بار سال ۹۵ تو تهران با بازی “نجات شهر” و تو اصفهان سال ۹۶ با بازی “سلول” راه‌اندازی شد.

اتاق فرارهای اصفهان

به نظر شما اتاق فرار چیزی فراتر از یک بازیه. در مورد ماهیت و کارکردهای ذهنی و روانی و آسیب‌های احتمالیش نکات بیشتری برای مخاطبان بگید.

باید عرض کنم «بازی» از هر نوع که باشه، خودش از بازی فراتر می‌ره و «بازی فقط بازی نیست»؛ حتی بازی وسطی یا همه انواع بازی‌های ساده‌ای که می‌شناسیم؛ چه برسه به بازی‌های نوپدید مثل اتاق فرار یا انواع بردگیم‌ها یا بازی‌های سبک مافیا و امثالهم.

اتاق فرار چه تأثیرات مثبتی داره و ممکنه چه آسیب‌هایی داشته باشه؟

بازی اتاق فرار فقط سرگرمی نیست. باعث تقویت کار گروهی، حل مسئله، تمرکز و مدیریت زمان میشه. البته اگه استانداردها رعایت نشه، ممکنه آسیب‌هایی هم داشته باشه. مثل آسیب‌های فیزیکی به‌خاطر محیط نامناسب یا آسیب‌های ذهنی و فرهنگی اگه سناریوهای نامناسب استفاده بشه.

اتاق‌های فرار تو ایران چطوری رشد کردن؟

تو ایران حدود ۴۰۰ سناریو فقط تو تهران فعاله و اصفهان با ۵۰ سناریو بعد از تهرانه. ساخت یه اتاق فرار حدود ۵۰۰ میلیون تومن خرج داره و به‌طور میانگین سه شغل ایجاد می‌کنه. زمان بازگشت سرمایه هم حدودا یکسال هست اما چالش‌های فرهنگی و اقتصادی هم داره که باید حل بشن.

بیشتر بخوانید:

برای اتاق‌های فرار پروانه و مجوزها به‌خوبی صادر میشه؟

سال ۹۸ انجمن بازی‌های فکری ذیل وزارت ورزش و جوانان برای اولین بار آیین‌نامه‌ها و استانداردهای اتاق فرار رو تنظیم کرد. ولی تو اصفهان این کار به تعویق افتاد و تا شهریور ۱۴۰۲ مجوزی صادر نشد، اما الان چند مجموعه موفق به دریافت پروانه فعالیت شدن.

به‌رغم این موضوع، همچنان در مورد مرجعیت صدور پروانه مناقشاتی وجود داره. امیدواریم به زودی اتحادیه مستقل صنایع و خدمات سرگرمی از جمله مراکز اتاق فرار و امثالهم تشکیل و این حوزه توسط فعالان و ذی نفعان خودش مدیریت بشه.

بیشتر بخوانید:

بازی‌های دیگه‌ای مثل بردگیم‌ها و بازی‌های نقش آفرینی چطوری تو ایران جا افتادن؟

بازی‌های رومیزی یا بردگیم‌ها خیلی محبوب شدن و کافه بردگیم‌ها پاتوق‌های خوبی برای دوستان و خانواده‌ها هستن. بازی‌های نقش آفرینی مثل مافیا هم بعد از ورود به تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، رونق زیادی پیدا کردن.

برای جمع بندی اگه نکاتی هست بفرمایید:

نیاز به تفریحات جدید تو جامعه جوان ایران واضحه. خانواده‌ها هم برای گرم‌تر کردن کانون خودشون به این بازی‌ها روی آوردن. امیدواریم مدیران با دید بازتری این نیاز رو درک کنن و حمایت‌های بیشتری از این صنعت انجام بدن تا جامعه از ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این بازی‌ها بهره‌مند بشه.

باید بدونن که عقب موندن از تحولات فرهنگی، اجتماعی و سبک زندگی یا ندادن فرصت به این نوع فعالیت‌ها به خاطر تنگ‌نظری و اعمال سلیقه‌های غیرمنطقی، نه تنها مشکلی رو حل نمی‌کنه، بلکه جلوی پیشرفت رو هم می‌گیره و باعث می‌شه این حوزه و فعالانش نادیده گرفته بشن و جامعه از یه ظرفیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی محروم بشه. پس از مدیران نهادهای مرتبط می‌خواهیم که اطلاعاتشون رو تو این زمینه بیشتر کنن و با همدلی و کمک بیشتری همراه بشن.

به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد: 1

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *