دنیای مدرن خیلی از هیجانات رو از انسان گرفته. شرط می بندم شمام توی این روزای کسل کننده، واسه رسیدن به یه ذره هیجان و آدرنالین هرکاری می کنید. امروز قراره سراغ یه پیشنهاد خیلی خاص بریم. بازی اتاق فرار یا اسکیپ روم با ماجراها و ژانرهای مختلفی که داره، ساخته شده تا موجی از هیجان و دلهره بهتون تزریق کنه. اگه شما هم کنجکاو شدید تا بدونین اتاق فرار چیه ، چند دقیقه ای رو با ما باشین که از سیر تا پیاز این بازی دستتون بیاد.

این بازی شوخی سرش نمیشه!

اگه موافق باشید واسه شروع، ببینیم اتاق فرار اصلا چی هست؟ اتاق فرار یا اسکیپ روم، نسل جدید بازی های ماجراجوییه که به صورت گروهی انجام میشه. زمانی که این بازی شروع میشه، ارتباط شما و تیم همراهتون با دنیای بیرون قطع میشه.

همه چیز مثل اینه که خواب باشید و وسط یه ماجرای عجیب از خواب پاشید. باید تمرکز کنید و با کمک هم تیمی هاتون معماها و موانع بازی رو پشت سر بذارید تا بتونید برنده شید.

در واقع این بازی اصلا شوخی سرش نمیشه! هر کاری می کنه که شما به هیچ وجه احساس نکنید دارید بازی می کنید. طراحای بازی از نور، دود، موسیقی، صداهای مرموز و حتی بو! برای حس برانگیزی استفاده می کنن.

برخلاف بازی های کامپیوتری، اسکیپ روم فعالیت فیزیکی و جنبۀ حرکتی فوق العاده ای داره! یعنی توی اسکیپ روم قرار نیست یه جا بشینید و حوصله تون سر بره. تجربه ثابت کرده افرادی که میان واسه این بازی، آخرش اصلا نمی فهمن زمان بازی چه جوری گذشت!

حالا چرا بهش می گیم اتاق فرار؟!

سوال خوبیه. چرا به این بازی نمی گیم خیابون فرار؟ یا پشت بوم فرار؟! خب مشخصه. چون با شروع بازی، تیم شرکت کننده توی یه “اتاق” حبس می شن. هدف نهایی بازی هم فرار کردن و خارج شدن از همین اتاقه.

اما اتاق فرار، یه اتاق معمولی نیست. این اتاق یه ژانر و سناریوی مخصوص داره که دکور و طراحی‌صحنۀ بازی با توجه به این ژانر طراحی می شه. بعله! محیط این بازی برای خودش یه دکور خفن و حرفه ای داره که به شما توی ارتباط گرفتن با سناریو و دنیایی که توش قرار می گیرین خیلی کمک می کنه. ژانر بازی می تونه ترسناک، معمایی، دلهره آور یا ژانرای دیگه باشه که همشونو قراره مفصل توضیح بدیم.

چه طور باید بازی کنیم؟

روند بازی خیلی خیلی ساده‌ست. همونطور که گفتیم، شرکت کننده ها توی یه اتاق حبس می شن و باید سعی کنن قبل از تموم شدن مهلت بازی از اتاق خارج شن. مهلت بازی بسته به جایی که برای بازی مراجعه می کنین متفاوته. اما معمولا یک ساعته. پس چی شد؟ یک اتاق، یک تیم، یک ساعت فرصت. اینا شدن سه رأس مثلث اسکیپ روم.

به محض اینکه شمارش معکوس شروع شد، معمولا یه سرنخ اولیه به شما داده میشه و بعدش باید شروع به جست و جو کنید. اصل اساسی همه اسکیپ روم ها، پیداکردن سرنخ های پشت سر هم و حل معماهای مختلفه. چشماتونو باز کنید و سعی کنید هیچ جارو از قلم نندازید. ذهنتون رو کاملا باز بذارید و اصلا محدود فکر نکنید. سرنخ بازی ممکنه هر جایی باشه.

همزمان با تقسیم کار و پیگیری سرنخ ها به صورت جداگانه، سعی کنید برای حل کردن معماها به همدیگه کمک کنید. فراموش نکنین اسکیپ روم اصلا یه بازی فردی نیست. اینجا تعامل و همکاری حرف اولو می زنه. اصلا اینقدر مهمه که حرف دوم و سومم می زنه! فعلا همین توضیح کوتاه رو داشته باشید. قول میدیم توی مقاله های جداگانه، بیشتر درباره جزئیات این بازی صجبت کنیم.

واقعا حبس می شیم توی اتاق؟

معلومه که نه! هر اسکیپ روم، یه راهنما یا Game Master داره که وظیفه‌ش نظارت به اجرای بازیه. گیم مستر در تمام طول بازی، مراقب شرکت کننده ها هست. هر مشکلی، تکرار می کنم هر مشکلی پیش بیاد و کوچیک ترین خطری افراد رو تهدید کنه، بازی متوقف میشه و راهنما به شما کمک می کنه. پس اصلا نگران نباشید. وقتی وارد اتاق شدید، فقط روی بازی تمرکز کنید.

قبل از شروع بازی، راهنما در مورد قوانین کلی و هشدارهای مهم، یه سری توضیحات اولیه به تیم شرکت کننده می ده. بعد از این توضیحات اولیه (که خیلی خوب باید بهشون توجه کنید)، راهنما شما رو به سمت درب اتاق راهنمایی می کنه. قبل از این که وارد اتاق شید، داستان یا سناریوی بازی بهتون گفته میشه. در واقع یه نقش دیگۀ راهنما اینه که به شما بفهمونه چه چیزی توی اتاق در انتظارتونه و چه مأموریتی دارید.

عناصر اصلی اسکیپ روم

جدای از ژانر و سناریوی بازی، یه سری المان ها هست که توی هر اتاق فراری دیده میشن معمولا. بهتره که قبل از بازی، با این ابزار یه آشنایی داشته باشید:

انواع قفل ها و کلیدها

برای حرکت رو به جلو و پیشرفت توی بازی، قفل های متعددی باید باز شن. به علاوه، برای باز کردن درها یا صندوق های خاص، شما نیاز به کلیدهای فیزیکی یا رمزهای عددی دارید که این قفل ها رو باز می کنن. این کلیدها و رمزها رو باید از کجا بیاریم؟ خب معلومه! باید خوب بگردید و معماهایی که توی مسیرتون ظاهر میشه رو حل کنید.

تونل ها و درهای پنهان

این یکی از عناصریه که خیلی از بازیکن ها ازش استقبال می کنن. توی بعضی اتاق ها، مکان های مخفی یا روزنه هایی وجود داره که به اتاق های دیگه منتهی می شن. این درهای پنهان معمولاً با سوئیچ های مغناطیسی و الکترونیکی فعال میشن و شمارو به یه محیط جدید منتقل می کنن. پیدا کردن این درها و تونل های مخفی، نیازمند عمل کردن به دستورالعمل خاصیه که میتونه در قالب یه معما برای تیم بازی مطرح بشه.

تابلوها و نقشه ها

خیلی از سرنخ های بازی، توی تابلوها و نقشه ها قرار می گیرن. خیلی از تابلوهایی که روی دیوار نصب شدن، بی دلیل اونجا نیستن. نقشه هایی هم که توی اتاق می بینید معمولا یه حرفی برای گفتن دارن.

انواع ژانرهای اتاق فرار

اتاق فرار ترسناک

قدیمی ترین و قوی ترین احساس بشر ترسه. اتاق فرارهای ترسناک هم با هدف زنده کردن عمیق ترین ترس های پنهان توی وجود ما طراحی می شن. توی این اتاقا قراره با یه دکور و ماجرای وحشتناک و تکان دهنده مواجه شین. یه فضای وهم آور که هر لحظه ممکنه یه نیروی خبیث تهدیدتون کنه.

خوبی این اتاقا اینه که قرار نیست فقط سرگرم شید. بلکه همزمان توی یه تجربۀ “کاتارتیکال” (Cathartical) هم شرکت می کنید. حالا تجربۀ کاتارتیکال یعنی چی؟ توی علم روانشناسی، به تجربه هایی که باعث پالایش روان می شن، اصطلاحا “روان‌پاک‌ساز” یا “کاتارتیکال” گفته می شه. پس اگه دوست دارید بعد از یه هفتۀ کاری خیلی سخت، از لحاظ روانی تخلیه شید بهترین پیشنهاد، رفتن به یه اسکیپ روم ترسناکه!

اتاق فرارهای ترسناک می تونن موضوعات و ژانرهای فرعی مختلفی داشته باشن. موضوعاتی مثل اسلشر (Slasher)، روانشناختی، قاتلای سریالی، زندان ها و شکنجه گاه های وحشتناک، زامبی، شیطانی و هیولایی از مهم ترین ژانرهای فرعی اتاق فرار ترسناک محسوب میشن. این ژانر محبوب ترین ژانر اسکیپ روم توی ایرانه.

اتاق فرار معمایی  یا جنایی

ماجراهای ژانر معمایی معمولا حول یه جُرم یا یه مسئله می چرخه. شما به عنوان یه کاراگاه، بازپرس خصوصی یا یه تئوریسین علمی، باید با استفاده از سرنخ ها یه معمای مرموز رو حل کنید. ممکنه سرویس جواهرات یه ثروتمند به سرقت رفته باشه. یا یه عضو محبوب از یه خانواده به قتل رسیده باشه و ماموریت شما پیداکردن قاتل باشه. یا اصلا چرا خیلی سختش کنیم؟ ممکنه قرار باشه چندتا پازل رو حل کنید.

توی این اتاقا می تونید توانایی استنباط، تمرکز، اعتماد به نفس و قدرت کار گروهی رو در شرایطی کاملا عملی بسنجید. بفهمید چقدر می تونید توی بحران ها به “ذهن” خودتون و تیم همراهتون متّکی باشید.

توی اسکیپ روم معمایی معمولا خبری از اتفاقات ترسناک یا دلهره آور نیست. در عوض باید فکرتونو به کار بندازید. یعنی با پیوند دادن سرنخ ها، جستجوی مدارک، پیداکردن کلیدهای مختلف و باز کردن انواع قفل ها، ردیابی مجرم ها و حل کردن پازل های مختلف، موفق شید از اتاق فرار کنید.

موسیقی مرموز، دکور کلاسیک و گیج کننده، طراحی نور مسئله برانگیز، سایه های سنگین و پیچش های شگفت آور سناریو، از ویژگی های اصلی اتاق فرار معمایی محسوب میشن. خلاصه اگه خیلی ادعای باهوشیتون میشه، بسم الله!

اتاق فرار دلهره آور یا هیجانی

اتاق فرار دلهره آور یا هیجانی، باعث افزایش احساس تعلیق، هیجان، تعجب، انتظار و اضطراب توی بازیکن ها می شه. اگه فیلم های آلفرد هیچکاکو دیده باشی، می فهمی چی می گم. چطور موقع دیدن فیلماش از اول تا آخر میخکوب می شینی و استرس داری؟ توی این بازی هم قراره همونقدر مو به تنت سیخ شه.

البته اینجا دیگه فیلم نیست. “واقعا” یه ماجرای دلهره آور رو تجربه می کنی. وقتی وارد بازی شی، می فهمی همه چیز غیرقابل اعتماده. چون اغلب موارد یه طرح شرورانه پشت ماجراست که به موجب اون، یه سری موانع برای فرار از اتاق به وجود اومده.

حالا شما به عنوان  قهرمان داستان باید از این موانع عبور کنید. مراقب باشید فریب اوضاع قاراشمیش و مضطرب کننده ای که واستون پیش اومده رو نخورید. تمرکز کنید و سرنخ هارو دونه دونه پیدا کنید.

از مهم ترین شخصیت هایی که ممکنه توی این اتاقا داشته باشید میشه به پلیس، جنایتکار، استالکر، آدمکش، قربانی بی گناه (غالباً در حال فرار)، تروریست و افراد درگیر روابط پیچیده اشاره کرد. به طور کلی اسکیپ روم مهیج شامل شخصیت هایی میشه که با همدیگه یا با نیروهای خارجی در تضاد هستن.

اتاق فرار فانتزی

سناریوی اسکیپ روم فانتزی توی یه دنیای غیرواقعی اتفاق می افته. این سناریوها غالباً از افسانه ها و فولکلورهای معروف الهام گرفته میشن. توی بازی های فانتزی از مضامین علمی یا ترسناک خبری نیست. اگرچه ممکنه توی بعضی اتاق فرارها، این ژانرها با هم همپوشانی داشته باشن.

بیشتر فانتزی ها از جادو یا سایر عناصر ماوراء الطبیعه به عنوان پارامترهای اصلی سناریو، دکور و معماهای اتاق استفاده می کنن. در ضمن، اگه با موجودات افسانه ای توی این اتاقا مواجه شدید اصلا تعجب نکنید.

 اینجا دیگه برای حل کردن معماها و پیدا کردن سرنخ ها، شاید نشه سراغ استدلال علمی یا تفکر منطقی رفت. بلکه باید دل بدید به سناریو. تا سیستم و ساختار حاکم بر دنیایی که واردش شُدید رو درک کنید.

به طور کلی متقاعد کردن خودتون و پذیرش اینکه وارد یه ماجرای غیرممکن شدید، واسه لذت بردن از بازی و فرار موفق از اتاق ضروریه. اگه به سری فیلم های “هری پاتر” یا “ارباب حلقه ها” علاقه دارید و دوست دارید یه همچین ماجراهایی رو توی واقعیت تجربه کنید، سراغ این بازی هارو بگیرید. اگرچه بعیده توی ایران بتونید یدونه خوبشو پیدا کنید.

اتاق فرار علمی – تخیلی

اسکیپ روم علمی تخیلی یا سای‌فای، به طور معمول با مفاهیم خیالی و آینده نگرانه سر و کار داره. مفاهیمی مثل علم و فناوری های پیشرفته، اکتشافات فضایی، سفر در زمان، جهان های موازی و زندگی فرازمینی. اینجا دست طراحای اتاق بازه تا ایده های نوآورانۀ علمی، اجتماعی و تکنولوژیکشون رو پیاده کنن.

توی این بازی ها با قهرمانان، بیگانگان یا ساکنین سیاره های دور سر و کار خواهید داشت. وارد مکان های خارق العاده ای می شید که ممکنه نیروهای ناشناخته و غیر قابل شناختی بهشون حاکم باشه. توی خیلی از بازی های سای‌فای، دنیای اتاق توسط یه دانشمند دیوانه ساخته شده که به فکر نابودی بشریته.

ماموریت شما اینه که از یه ویرانی هسته ای بزرگ جلوگیری کنید. یا اینکه با حل کردن معماهای اتاق، بتونید دنیارو از یه فاجعۀ آخرالزمانی یا دیستوپیک نجات بدید. این بازی ها هم ممکنه خیلی وقت ها شبیه به ژانر فانتزی، هیجانی یا ترسناک باشن. اگه سرتون واسه فیلمایی مثل “جنگ ستارگان”، “ادیسه فضایی” یا “اینتراستلار” درد می کنه، بگردید ببینید کجا می تونید این اسکیپ روم هارو پیدا کنید.

اتاق فرار تاریخی

سناریوی این بازی ها مربوط به دوره های زمانی گذشته میشه. اینجا با یه دکور کاملا تاریخی مواجه می شید که ممکنه مربوط به غرب وحشی، دوران مصر باستان یا حتی انسان های نخستین باشه! اسکیپ روم تاریخی معمولا به عنوان یه ژانر جداگانه محسوب نمیشه. چون داستانی که باهاش مواجه میشید، می تونه ترسناک، هیجان انگیز یا… باشه.

یه اتاق فرار و هزار خوبی!

تا این جای کار، باید به جواب سوال “اسکیپ روم دیگه چیه؟؟” رسیده باشید. حالا قراره بهتون بگیم که چرا واسه تفریح با دوستاتون اسکیپ روم رو انتخاب کنید؟

یه طوری حرف می زنم انگار هزارتا گزینه وجود داره برای تفریح. از حق نگذریم مگه چند تا انتخاب واسه تفریح و خوش گذرونی داریم؟ کافه، سینما، شهربازی، پارک و … خداوکیلی اینا دیگه قدیمی نشدن؟

به دلایل زیر، اسکیپ روم می تونه برای تفریحات خانوادگی و دوستانه، یه انتخاب خیلی عالی باشه:

  • تجربۀ کار گروهی و تعامل که باعث افزایش حس همکاری بین بازیکن ها میشه.
  • خلاص شدن از شرّ موبایل و اینستاگرام و فضای مجازی و اینترنت! واسه یه ساعتم که شده نفس می کشید.
  • لمس دلهره و هیجان به صورت واقعی. توی اسکیپ روم قرار نیست تصور کنید یه اتفاقی داره واستون میفته. بلکه “واقعا” اتفاق میفته.
  • افزایش قدرت تصمیم گیری فردی و اجتماعی
  • شبیه سازی بحران ها و شرایط پیچیدۀ ذهنی و جسمی
  • پیدا کردن شناخت از رفتار و اخلاق هم تیمی هاتون (خصوصا توی بحران ها)
  • دوست پیدا کردن و تقویت روابط دوستانه
  • و…

سوالاتِ خیلی متداول!

تیم ها باید چند نفره باشن؟

هیچ بایدی وجود نداره. این موضوع بسته به ظرفیت و فضای اتاق می تونه متفاوت باشه. به طور کلی برای تجربۀ لذت بخش اسکیپ روم، بهتره از چهار نفر بیشتر باشید. خیلی خوب میشه اگه تیمتون متشکل از دوستاتون باشه تا راحت تر ارتباط برقرار کنید و بازی کنید.

اطلاعات یا تحصیلات خاصی لازمه؟

معمولا اینطور نیست. اگه یه درک عمومی از ریاضیات داشته باشید و با زبان انگلیسی و ادبیات فارسی یه کم آشنا باشید، کارتون راه میفته. موفقیت شما توی بازی تا حدود زیادی به قدرت تصمیم گیری، سرعت عمل و توانایی کار گروهی بستگی داره.

امکان آسیب دیدن وجود داره؟

اگه به قوانین اتاق توجه کنید و احتیاط کنید، هیچ اتفاقی نمی افته. نگران نباشید.

قبل از پایان مهلت می تونم از بازی خارج شم؟

آره. مشکل خاصی از این بابت وجود نداره. قبلا هم گفتیم که هر مشکلی، تکرار می کنم هر مشکلی پیش اومد، می تونید راهنما رو مطلع کنید و از بازی خارج شید. قراره خوش بگذرونید و سرگرم شید. قرار نیست کسی به زور توی بازی باشه.

محدودیت سنی خاصی وجود داره؟

بستگی به مرکزی داره که برای بازی بهش مراجعه می کنید. هر اتاقی برای خودش قوانینی داره که محدودیت سنی هم جزئی از این قوانینه. این محدودیت هم تا حدود زیادی به ژانر، سناریو و دکور بازی برمی گرده. اگه قصد دارید با افرادی با سن کم توی بازی شرکت کنید، قبلش مطمئن شید اون اتاق برای روحیات سنین کم مناسب هست یا نه.

می شه بین بازی راهنمایی خواست؟

بله این قابلیت توی اکثر قریب به اتفاق اسکیپ روم ها وجود داره. می تونید از راه ارتباطی ای که با گیم مستر وجود داره، تقاضای راهنمایی کنید.

اگه برنده شدیم، بهمون جایزه می دن؟

اغلب اتاق فرارها جایزۀ نقدی خاصی برای برنده ها ندارن. هدف اصلی توی این بازی سرگرمیه. همین که شما و دوستانتون برای یک ساعت به خالص ترین شکل ممکن هیجان و شادی رو تجربه می کنید، بهترین جایزه ست. اگه جایی رو پیدا کردید که جایزۀ نقدی داشت، دمتون گرم به ما هم بگید.

جمع بندی

توی این مقاله سعی کردیم یه آشنایی اولیه با اتاق فرار پیدا کنیم. بفهمیم اصلا چی هست و چه طور باید بازی کنیم. در ادامه عناصر اصلی و ژانرهارو بررسی کردیم. آخرشم سعی کردیم متقاعدتون کنیم که این بازی واقعا خفنه. سوالات متداولی که همش می پرسن هم بررسی کردیم. چقدر زحمت کشیدیم! شوخی می کنم. ما اینجاییم که هرچیزی که می خواید بدونید رو بهتون بگیم. پس اگه فکر می کنید موضوعی از قلم افتاده، توی کامنت ها مطرح کنید تا یهتون جواب بدیم.