در کمتر از سه سال، تعداد اتاق فرارهای آمریکای شمالی از 100 به 2000 رشد کرده. همون طور که می دونید، این رشد چشمگیر توی ایران هم مشاهده شده. اما برخلاف تصور خیلی از افراد، همۀ اونایی که تصمیم به ساخت و راه اندازی اتاق فرار می گیرن، موفق نمی شن. بلکه متاسفانه درصد زیادی از این افراد، شکست می خورن و هرگز به روز افتتاح نمی رسن. توی این مطلب، قراره 8 کار مهمی رو بررسی کنیم که قبل از افتتاح اتاق فرار خودتون، حتما باید انجامشون بدید.

شماره 1: تعداد زیادی اتاق فرار بازی کنید (خیلی زیاد!)

اگه می‌خواید اتاق فرار خودتون رو بسازید، قبلش باید تعداد زیادی اتاق فرار تجربه کنید. هر اتاق جدیدی که بازی می کنین، توانایی شما رو توی طراحی و اجرای بازی خودتون بهتر می کنه.

بازی توی اتاق های دیگه به شما کمک می کنه داستان های بهتری بسازید و معماهای جذاب تری طرح کنید. رفتن زیاد به اسکیپ روم، روش های خلاقانۀ استفاده از وسایل مختلف رو به شما یاد می ده. به علاوه، باعث میشه روش های ابتکاری و جدیدی رو برای استفاده از فناوری های امروزی کشف کنید.

حتی تجربیات بد هم ارزشمند هستن. این تجربه ها درس های بسیار مهمی رو در مورد این که چه کاری رو نباید انجام بدید به شما آموزش میدن. چطور با مشتری رفتار نکنیم، بازی طراحی نکنیم یا اتاق خودمون رو چطور اداره نکنیم.

نکات راه اندازی اتاق فرار



همیشه سعی کنید انواع اتاق هایی رو که بازی می کنید، مدام تغییر بدید. اتاق هایی با مضامین مختلف رو امتحان کنید. حتی انواع عجیب و غریب و بدون خط داستانی یکپارچه رو هم از دست ندید. فراموش نکنید که هر دو نوع بازی های سطح پایین و پیشرفته رو باید امتحان کنید.

روی اتاق فرارهای نزدیک به خودتون تمرکز بیشتری داشته باشید. این اتاق ها درک بهتری از فضای رقابتی به شما میدن. در واقع به شما کمک می کنن بفهمید چه اتاق هایی توی منطقۀ شما محبوب هستن؟ چه مضامین یا پازل هایی بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرن؟ خلاصه اینکه چطور می تونید خودتون رو توی یه بازار شلوغ و رقابتی برجسته کنید.

برای مسافرت هم وقت بذارید. با یه گروه از دوستاتون به شهر های مختلف برید و سعی کنید آمار بازی های خفن اون شهرها رو دربیارید. فراموش نکنید که همیشه نکات کاربردی و جدیدی توی مکان های جدید وجود داره.

شماره 2: با مدیرها صحبت کنید

سعی کنید به جامعۀ مدیران و مالکان اسکیپ روم توی محل زندگی خودتون وارد شید. این اکیپ، می تونن بهترین نگرش و نگاه کلی رو به شما هدیه بدن.

مدیران کسب و کارهای اسکیپ رومی، برای رشد صنعت خودشون تا جایی که امروز به اون رسیدن، روی حمایت همدیگه حساب کرده‌ن و می کنن. شما هم باید اعتماد و حمایت این افراد رو جلب کنید.

شاید باورتون نشه اما صاحبای اتاق فرار به این شناخته شدن که اتاق رقبای خودشون رو به مشتری های خودشون پیشنهاد میدن! این افراد همیشه مشتاق هستن در مورد فراز و نشیب های شروع و راه اندازی شغل اتاق فرار، با شما که تصمیم به شروع کار داری صحبت کنن.

وقتی از اسکیپ روم های شهر خودتون بازدید می کنید، دنبال راهی برای تماس با صاحبای اون ها باشید. حتی اگر تونستید به مدیرای اسکیپ روم های خارج از منطقۀ خودتون هم نزدیک بشید.

چگونه اتاق فرار راه اندازی کنیم؟

شماره 3: وارد گروه های اسکیپ رومی بشید

صنعت اتاق فرار از یک جامعۀ تجاری بسیار فعال و پر جنب و جوش برخوردار هست. این جامعه اغلب توی اینستاگرام، تلگرام یا فیس بوک با هم تعامل دارن. به گمونم لازم نباشه به شما بگم عضویت توی این گروه ها چه منافعی می تونه برای شما داشته باشه …

شماره 4: توی سمینارها و آموزش های آنلاین شرکت کنید

اگه می خواید در مورد آخرین فناوری ها، روش های طراحی اتاق و شیوه های کاری به روز باشید، کنفرانس ها و سمینارهایی که توی این حوزه برگذار می شن رو از دست ندید. البته توی کشور ما ممکنه تعداد بسیار کمی سمینار با موضوع اتاق فرار برگذار بشه. اما خب آموزش های خیلی خوبی توی یوتوب هست که می تونید اون هارو ببیند.

شماره 5: در مورد بازار تحقیق کنید

از نظر خیلی ها، راه اندازی اتاق فرار جز مشاغل ساخت و سازی محسوب میشه. یعنی ممکنه شما با افرادی رو به رو شید که فکر می کنن قراره با آجر و ملات سر و کار داشته باشن. برای جذب سرمایه از این اشخاص، لازمه که نقشۀ بیزنس شما تا حدود زیادی به ساکنین محلی و گردشگرها متکی باشه.

اگه با این نگرش بخوایم به موضوع نگاه کنیم، مکانی که اسکیپ روم شما قراره اونجا افتتاح بشه، اهمیت زیادی پیدا می کنه.

تحقیق در مورد بازار (Market Research) می تونه شامل سوالات زیر بشه:


  • جمعیت این منطقه چقدره؟
  • چقدر قابلیت جذب توریست یا افراد غیر محلی وجود داره؟
  • چه تیپ افرادی توی منطقۀ من زندگی می کنن؟ سنشون چقدره؟ چه علایقی دارن؟ دخترن یا پسر؟
  • مردم شهر (یا منطقۀ) من برای تفریح چه کاری دوست دارن انجام بدن؟ آیا میشه با فرهنگ سازی اون هارو به سمت اتاق فرار کشوند؟
  • مردم منطقۀ من اصلا با اتاق فرار آشنا هستن؟
  • برای به دست آوردن این نوع اطلاعات، باید ترکیبی از جست و جوی آنلاین و حضوری رو شروع کنید.


شماره 6: رفتار رقبای خودتون رو بررسی کنید

این همیشه مهمه که تمرکز بالایی روی فضای رقابتی داشته باشید. منظور ما این نیست که دشمنی کنید یا توی کار رقبای خودتون خللی ایجاد کنید. بسیاری از اتاق فرارها حتی یکسال هم دووم نمیارن. چرا؟ یکی از مهم ترین عواملش اینه که به رقبای خودشون نگاه نمی کنن.

بررسی رقیب های شما توی بازار، می تونه نقش مهمی توی حفظ کیفیت و جذابیت کار خودتون داشته باشه. وقتی از اتاق فرارهای مناطق دیگه دیدن می کنید، به نوع و تعداد مشتری های اون ها به دقت توجه کنید. به حرفاشون گوش بدید که از چه چیزهایی بیشتر تعریف می کنن.

نقشه تجاری داشته باشید

شماره 7: بدون طرح تجاری، هرگز!

نوشتن طرح تجاری یا همون Business Plan به شما کمک می کنه چرا و چگونگی ساخت و توسعۀ تجارت اتاق فرار خودتون رو مشخص کنید. ببینید آیا ساخت اتاق فرار اصلا از نظر اقتصادی برای شما امکان پذیر هست یا نه!

شاید باورتون نشه اما افراد زیادی فقط چون شنیدن اتاق فرار خیلی مشتری جذب می کنه، تصمیم به شروع کار گرفتن و در ادامه به مشکل خوردن. چون درک خوبی از مسیر پیش روی خودشون نداشتن.

لازمه که قبل از پی‌ریزی یک سری تعهدات شخصی یا مالی، ایدۀ خیلی روشنی از امکان انجام کار و چگونگی انجام اون داشته باشید. فراموش نکنید طرح تجاری، بخش مهمی از نقشۀ راه شما به عنوان مدیر یک اتاق فرار خواهد بود.

بیشتر طرح های تجاری روی 5 تا چیز تاکید دارند:

چکیدۀ اجرایی (Executive Summary): توی این بخش، باید روی نقشۀ کلی تمرکز کنید. یعنی امور مربوط به بازار اتاق فرار رو از سرمایۀ ابتدایی تا احداث، به طور خلاصه یادداشت کنید. این بخش باید کوتاه باشه. (در حالت ایده آل یک صفحه). از اون جا که هدف از نگارش این بخش، خلاصه کردن جزئیات کل طرح هست، بیشتر افراد در آخرین مرحله این طرح رو می نویسن. نظر ما اینه که شما در ابتدا طرحی که توی ذهن دارید رو بنویسید. در آخر، واقعی ترش کنید.

فرصت (Opportunity): شما دقیقا چه فرصتی رو توی بازار به خودتون اختصاص خواهید داد ؟ قصد ساخت و فروش چه نوع اتاق هایی رو دارید؟ چطور می خواید توی یه بازار شلوغ و رقابتی برجسته شید؟ پاسخ این سوالات رو باید به دقت یادداشت کنید.

اجرا (Execution): توی این بخش، باید به شکلی کاملا دقیق، توضیح بدید که چطور می خواید اسکیپ روم خودتون رو بسازید و اداره کنید؟ این بخش اغلب شامل استراتژی بازاریابی اتاق فرار، عملیات و نحوۀ اندازه گیری موفقیت شما هست.

تیم و شرکت (Team and company): چه کسی توی تیم فعلی شما عضوه؟ نام تمام افراد همراه با شما اعم از شرکای تجاری، کارمندان، پیمانکاران و غیره رو یادداشت کنید. این افراد چه مهارت هایی رو به کسب و کار شما تزریق می کنن؟ آیا خود شما اون مهارت هارو ندارید؟ این بخش همچنین باید شامل ساختار قانونی اتاق فرار شما و موقعیت مکانی شما هم بشه.

برنامۀ مالی (Financial plan): تدوین یه برنامۀ تجاری بدون پیش بینی مالی، کامل نیست. نگارش برنامۀ مالی، اغلب یکی از بخش های دشوار به شمار میره. چون هزینه ها ممکنه به طور گسترده ای بین اتاق های فرار متفاوت باشن. مواردی مثل اجارۀ مکان، خرید وسایل، اجرای دکور، هزینه های مجوز، نرخ بیمه و دستمزد افراد، باید توی این بخش ذکر بشه.

هدف شما از ساخت اتاق فرار تجارته یا سرگرمی؟

قبل از اینکه توی افکار و تصمیم هاتون راجع به افتتاح اتاق فرار عمیق تر بشید، باید از خودتون بپرسید: «آیا من قادر به ادارۀ یک کار تمام وقت هستم؟ یا این که این کار فقط برای من یه سرگرمیه؟» مایکل هیل از موسسۀ Limitless Escape Games به ما این هشدار رو می ده:

این شغل اصلا یک سرگرمی نیست. اگه واقعاً به دنبال امرار معاش هستید، باید به طور تمام وقت تلاش کنید!»
البته، منظور ما این نیست که شما نمی تونید از این شغل لذت ببرید. یا این که نباید وقت و انرژی و عشق رو توی طراحی اتاق خودتون ترکیب کنید. منظور ما اینه که مسئولیت های مالک و مدیر بودن، بر اکثریت وقت شما مسلط خواهد بود.



شما ممکنه زمان زیادی رو برای به عهده گرفتن نقش هایی صرف کنید که اصلا انتظار اونارو نداشتید. خصوصاً در اوایل کار. وقتی توانایی پرداخت هزینه های اضافی و ناگهانی رو ندارید. هنگامی که تصمیم نهایی خودتون رو می گیرید، خیلی مهمه که به صرف وقت، تلاش و بودجۀ لازم برای شروع، مدیریت و رشد یک اتاق فرار موفق، متعهد باشید.

سخن پایانی

ساخت و راه اندازی اتاق فرار یه موفقیت تضمین شده نیست. برای موفقیت و پایداری، مثل هر شغل دیگه ای، نیاز به مقدار زیادی وقت، تلاش و عشق هست. اگه این پارامترهارو توی خودتون سراغ دارید، می تونید شروع کنید و کسب و کار جدیدتونو راه بندازید.

اگر شما هم قصد راه اندازی یه اتاق فرار رو دارید، حتما باید در مورد اسکیپ روم های موفق تحقیق کنید و باهاشون آشنا بشید. ما یه فهرستی از بهترین اسکیپ روم هایی که در جهان تاسیس شده رو واسه شما جمع آوری کردیم تا راحت تر بتونین به اطلاعات مورد نیازتون دست پیدا کنید:

فهرست 10 مورد از بهترین اسکیپ روم های دنیا