نقد و بررسی فیلم اتاق فرار 2

بازگشت فیلم‌ اتاق فرار 2 با مسابقه‌ی قهرمانان (Escape Room 2021)

مقدمه

زویی که تونسته از اتاق‌های مرگبار قسمت قبلی جون سالم ببره، حالا با کمک دوست قدیمش بِن تصمیم می‌گیره پشت پردۀ سازمان شیطانی مینوس رو برملا کنه. زویی و بن بعد از سفر به مقر مینوس توی نیویورک می‌فهمن همراه یه گروه از قهرمانای بازی اتاق فرار درگیر یه بازی جدید شدن! اما آیا فیلم اتاق فرار 2 تونسته با این ایده انتظارات رو برآورده کنه و باحال تر از قسمت اول باشه؟

اگه نخوندی:

آدام روبیتل با ساخت فیلم اتاق فرار 2019 تونست با بودجۀ 9 میلیون دلاری، 155 میلیون دلار بفروشه. این یعنی ما باید منتظر اکران قسمت بعدی می‌بودیم. اما فیلم اتاق فرار: مسابقۀ قهرمانان (Escape Room: Tournament of Champions) فاصلۀ زیادی از قسمت اول نگرفته و اکثر منتقدین روی خوشی بهش نشون ندادن و نقدهای تند و تیزی علیه اون نوشتن.

اسکات مندلسون از سایت فوربز در اظهار نظری جالب این فیلم رو Saw 4 Kidz (اره برای کودکان) و Saw Jr (اره پسر) نام‌گذاری کرده! به هر حال میشه گفت که اگه Walt Disney قرار بود فیلم اره رو بازسازی کنه، یه چیز تو مایه‌های فیلم اتاق فرار 2 مسابقه قهرمانان از آب در میومد.

اما خب با همه این تفاسیر، فیلم Escape Room 2 برای ما طرفدارای اتاق فرار ممطئناً لذت بخشه؛ چون قراره معماها و اتاق‌های جدیدی ببینیم و با هیجان گذشتن از چالش‌های مرگبار همراه شیم!

نقد و بررسی فیلم اسکیپ روم (Escape Room 2021)

گریزی به فیلم اتاق فرار 1

توی قسمت اول، گروهی رو دیدیم که با وعدۀ جایزۀ ده هزار دلاری به یه بازی دعوت شدن. این بازی که توسط شرکت Minos ساخته شده بود، چیزی جز همین بازی اسکیپ روم خودمون نبود. هر اتاقی تم بصری متفاوتی داشت و شخصیت‌های فیلم فقط با حل معماهای پیچیده می‌تونستن جون سالم به در ببرن.

آخر بازی قرار بود فقط یه نفر نجات پیدا کنه، اما زویی (با بازی تیلور راسل) علاوه بر خودش، بن (با بازی لوگان میلر) رو هم نجات میده. حالا بعد از پشت سر گذاشتن اون ماجراها، هیشکی حرف این دو نفر رو باور نمی‌کنه!



ماجرای فیلم اتاق فرار 2

ماجرای فیلم اسکیپ روم 2021 از این قراره که زویی تصمیم می‌گیره با افشای توطئه جهانی بازی‌های مرگبار مینوس، جلوی این تورنومنت وحشتناک رو بگیره. سرنخ‌ها زویی رو به یه ساختمان مرموز توی شهر نیویورک می‌رسونن، اما مث اینکه قرار نیست همه‌چی به همین راحتی‌ها پیش بره!

حالا زویی و بن همراه با چهارتا جوون دیگه که خودشون رو بازماندگان اتاق‌های قبلی معرفی می‌کنن، تو یه واگن مترو (که برای بازی طراحی شده) گرفتار شدن و باید از این قطار زیر زمینی جون سالم به در ببرن…!


فیلم توی همون لحظات اولیه با نمایش سکانسی برجسته که باید نفس مخاطب رو توی سینه حبس کنه، برگ برنده‌شو یکم زودتر از موعد می‌سوزونه. چون باز هم مثل اثر اول شخصیت‌های اصلی داستان به خوبی معرفی نمی‌شن و مرگ و زندگیشون برای تماشاگران اصلی اهمیتی نداره.
از بازیگرای دیگۀ فیلم Escape Room 2021 میشه توماس کوکرل (در نقش ناتان)، هلند رودن (در نقش راشل)، ایندیا مور (در نقش بریانا) و کارلیتو اولیورو (در نقش تئو) رو نام برد.

همون‌طور که ابتدای مطلب گفتیم، این ایده که برندگان سابق (که خفن‌های اتاق فرار هم محسوب می‌شن) قراره با هم کار کنن و از اتاق‌ها فرار کنن، ایدۀ خوبیه؛ یعنی تا حدودی مخاطب رو کنجکاو می‌کنه که بشینه و بازی این گروهو ببینه. اما خب، مث اینکه فیلم اتاق فرار 2 تا حد زیادی نمی‌تونه حق این ایدۀ خوب رو ادا کنه. چون حتی یه توطئه تمیز و رضایت‌بخش توی کشمکش‌های این فیلم دیده نمی‌شه تا مخاطب رو به داستان و فیلمنامه امیدوار کنه.


مطمئنا شما هم مثل ما دوست داشتید همه چی مثل سکانس رویای ابتدایی فیلم خوب پیش بره. سکانسی که با ترس کلاستروفوبیک (ترس از فضاهای بسته) آمیخته شده و با نزدیک شدن دیوارها به هم حس خفگی به ما میده. ولی متاسفانه فیلم افت می‌کنه و آدام روبیتل و 4 نویسندۀ همراهش نمی‌تونن انتظارات رو برآورده کنن.

بلاتکلیفی در بیننده!


موضوع دیگه‌ای که درباره‌ی فیلم اسکیپ روم 2 وجود داره اینه که اساساً مخاطب‌های فیلم اول به خوبی می‌دونن که فیلم دوم دقیقاً به چه دلیل ساخته شد و قرار بود به سوالاتی راجع به شرکت مینوس پاسخ بده اما سازندگان ترجیح دادن که در فیلم دوم هیجانات کاذبی رو به وجود بیارن و در اصل کل داستان و همه‌ی شخصیت‌ها رو دقیقاً با همون سوالایی که فیلم اول درست کرده بود؛ به همراه معماهای جدیدی که در مسابقات قهرمانان ایجاد می‌شه؛ توی یه ناکجاآبادی سرگردون رها کنن.




ممکنه دوست داشته باشی:

نقاط ضعف و قوت فیلم اتاق فرار 2

حقیقتاً ما انتظار داشتیم سازندگان سری فیلم‌های اتاق فرار بعد از شنیدن بازخوردها و نقدهای قسمت اول شخصیت‌پردازی رو یه کم بیشتر جدی بگیرن. اما متاسفانه اینجا هم با همون آش و همون کاسه مواجه هستیم! یعنی شخصیت‌ها خیلی عمق ندارن و ما برای دلسوزی کردن براشون به دلیل‌های بیشتری نیاز داریم.

با اینکه بازیگرای فیلم عملکرد فراتر از انتظاری به نمایش میذارن، ضعف شخصیت‌پردازی باعث می‌شه ما بازی خوبشون رو نبینیم. شخصیت‌های فیلم اتاق فرار : مسابقات قهرمانان، از یه جایی به بعد انگار با هم ترکیب میشن و مخاطب نمی‌تونه تفاوت زیادی بینشون قائل شه. چون اساساً از نظر جوون بودن، آسیب‌دیدگی و وضعیت اقتصادی کاملاً وضعیت مشابهی دارن؛ در حالی که بهتر بود هر کدوم از شرایط روحی و موقعیت اخلاقی و اجتماعی خاص خودشون برخوردار بودن.

علاوه بر این، از اونجا که این افراد همه بازمانده‌هایی هستن که قوانینو می‌دونن و بازی رو بلدن، ما (به طور پیش فرض) بخشی از حس کشف و ترسی که برای بازیکنای قسمت اول داشتیم، اینجا نداریم. چون بازیکنای قسمت قبلی فقط شنیده بودن یه جایزه‌ای هست و نمی‌دونستن توی بازی چه خبره. این یعنی حس تعلیق قسمت اول چندین برابر قسمت دوم بوده.

البته از حق نگذریم اینجا هم با غیر قابل پیش‌بینی بودن معماها و حوادث قریب‌الوقوعی که در انتظار شخصیت‌هاست، بدون تعلیق نمی‌مونیم و فیلم Escape Room 2021 در حد خودش حس هیجان قابل قبولی داره. این حس هیجان رو هم سازنده‌ها با انواع معماهایی به وجود آوردن که همشون با تهدیدهای مرگباری مثل شوک الکتریکی، لیرزهای برش پوست، ماسه‌های روان و حتی باران اسیدی همراه هستن که تا حدودی سرگرم‌کننده‌ست. اما برای مخاطب تیزبین چالش‌های پیش روی قهرمانان دوره‌های قبل آنچنان هم سخت به نظر نمیاد!

سناریو و داستان فیلم اسکیپ روم 2021

لوکیشن‌ها و معماهای فیلم اتاق فرار 2021 در مقایسه با قسمت اول پیشرفت داشتن و به نظر خلاقانه‌تر میان. اگه به لوکیشن‌ها دقت کنیم، می‌بینیم با قطار زیرزمینی، بانک مجهز به لیزرهای قدرتمند و یه خیابون مواجهیم که در معرض بارون اسیدی قرار گرفته. معلومه حداقل ایده‌هایی که برای مکان بازی‌ها داده شده خلاقانه هستن.

درست مثل قسمت اول، به نظر میاد فیلم اسکیپ روم 2 هم قراره روی خود اتاق‌ها و طراحیشون مانور ویژه‌ای بده. در واقع بخش بزرگی از احترامی که ممکنه مخاطب برای این فیلم قائل شه، به دلیل چشم‌نواز بودن اتاق‌هاشه.

باید قبول کنیم اگه قرار باشه هنری که توی دیزاین و طراحی صحنه به خرج داده شده رو در نظر نگیریم، سری فیلم‌های اتاق فرار چیزی برای ارائه ندارن. پس بیاید یه ادای احترام ویژه به به ادوارد توماس، مارک واکر و سسلیا ون استراتن داشته باشیم؛ چون طرح‌های عجیب و عالی اون‌ها توی این قسمت هم واقعاً شگفت‌انگیز از آب در اومده و تجربۀ بصری خوبی به مخاطب میده.

جلوه های هنری و طراحی فیلم اتاق فرار مسابقه قهرمانان

معماهایی که توی فیلم اتاق فرار 2 مطرح میشن مخاطب رو به حدس زدن وادار می‌کنن و در مقایسه با قسمت اول منطقی‌تر و واقع‌بینانه‌تر هستن. خوشبختانه گرچه ما با خون و خشونت زیادی مواجه نیستیم، ولی باز هم شرایط حساسی که توی فیلم به وجود میاد، تا حدودی ما رو به وجد میارن و این نشونه‌ی خوبیه.

اما نکتۀ قابل توجهی که به نظر ما می‌رسه، اینه که فیلم اسکیپ روم 2 : مسابقۀ قهرمانان، لحن یا Tone خاصی نداره. نه مثل فیلم اره قراره ما رو با سادیسم و لذت شکنجه همراه کنه، نه مثل سری فیلم‌های بازی‌های گرسنگی (The Hunger Games) حس رقابت و مسابقه به ما بده.

با این حال با جلو رفتن مسیر فیلم، ما شاهد یه همکاری واقعی بین کاراکترها هستیم و نشونه‌هایی از وفاداری و ایثار توی اون‌ها می‌بینیم که این قابل تحسینه.

می‌شه گفت فیلم اسکیپ روم 2 داستان قابل قبولی داره؛ چون ما کنجکاویم ببینیم ماجرا قراره به کجا ختم میشه و حوصلۀ ادامه پیدا کردن فیلم رو داریم. اما پایان‌بندی فیلم بازم چنگی به دل نمی‌زنه و مثل اکثر فیلم‌های ترسناک گیشه‌ای، ماجرا یه طوری جمع میشه که مخاطب انتظار قسمت بعدی رو داشته باشه. درسته که این نوع پایان‌بندی کار سازندگان فیلمو راه می‌ندازه، اما برای مخاطب ناراضی‌کننده و تا حدی توهین‌آمیزه!

لیست بهترین اسکیپ روم‌های تهران همراه با اطلاعات کامل با یک کلیک:

[   اتاق فرار تهران  ]

حرف آخر

متاسفانه علی‌رغم انتظارات بالایی که وجود داشت، بازگشت آدام روبیتل با فیلم اتاق فرار 2021 خیلی باشکوه نبوده و فیلم به جز تجربه‌های بصری عالی و ریتم تند، چیزی برای ارائه به مخاطب مشتاقش نداره. اما با تموم ضعف‌هایی که توی فیلم اسکیپ روم 2 دیده میشه، این فیلم باز هم برای ما طرفدارای پر و پا قرص بازی اتاق فرار لحظات لذت‌بخش و نابی داره. برای همین یکبار دیدنش خالی از لطف نیست و پیشنهاد می‌کنیم از دستش ندید.

نویسنده
 
سال‌های کودکی‌ام به تماشا کردن آدم‌ها و تغییرِ واقعیتِ اطراف در ذهنم گذشت. کاری که به نظرم اگر یک بار لذتش را در بچگی بچشید، دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. شاید همین خصوصیت باعث شد که در نوجوانی به سمت داستان و داستان‌نویسی متمایل شوم و حالا، آن لذتِ دوران بچگی را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیگیری کنم. طی چند سال اخیر در کنار نوشتن داستان، به تولیدمحتوا و مقاله‌نویسی برای سایت‌های مختلف نیز مشغول بوده‌ام.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد: 985

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *