بررسی فیلم اتاق فرار 2019

نقد و بررسی فیلم اتاق فرار (Escape Room 2019)

مقدمه

فیلم اتاق فرار از اون فیلم‌های هالیوودیه که ایده‌های باحال و جذابش، باعث می‌شن از ضعف‌هاش چشم‌پوشی کنیم و واسش احترام خاصی قائل باشیم! این فیلم که با ژانر ترسناک‌هیجانی ساخته شده، توی سایت IMDB امتیاز 6/4 رو کسب کرده. فیلم اسکیپ روم Escape Room داستان شش غریبه رو روایت می‌کنه که باید مجموعه‌ای از معماهای به هم پیوسته رو حل کنن و اگه موفق به این کار نشن، باید مرگ رو در آغوش بکشند… .

فیلم اتاق فرار (به انگلیسی: Escape Room) به کارگردانی آدام روبیتل و نویسندگی براگی اسکات و ماریا ملنیک ساخته شده. توی این فیلم تیلور راسل، لوگان میلر، دبورا آن وول، تایلر لابین، نیک دودانی، جی الیس و یوریک ون واگنینگن ایفای نقش کردن.

مراحل ابتدایی پیش‌تولید این فیلم آگوست سال 2017 آغاز شد. در ابتدا قرار بود فیلم تحت عنوان The Maze منتشر بشه، اما سازندگانش بعدا بی‌خیال این اسم شدن. بعد از انتخاب بازیگرها، فیلمبرداری فیلم اتاق فرار توی آفریقای جنوبی از اواخر سال 2017 شروع شد و تا ژانویه 2018 به پایان رسید.

فیلم Escape Room 1 ژانویه 2019 توسط کمپانی Sony Pictures Entertainment اکران شد و در نهایت بیش از 155 میلیون دلار در سراسر جهان فروش داشت. این فیلم با انتقادات متفاوتی از سوی منتقدان روبه‌رو شده.  اکثر منتقدین جوّ کلی فیلم و بازی بازیگرها رو قبول داشتن. اما از نظرشون فیلم‌نامه و طرح کلی فیلم کلیشه ا‌ست و ضعف‌های متعددی داره. 

می‌دونستید اتاق فرارهای معمامحور، از کیفیت معمای بیشتری برخوردارن؟ وقتشه تجربه کنید: 

اتاق فرار معمایی

خلاصه داستان فیلم اسکیپ روم 2019

فیلم اتاق فرار از پدران خودش یعنی ارّه (2004)، مقصد نهایی (2000) و مکعب (1997) تاثیرات زیادی گرفته. این فیلم ماجرای شش غریبه رو دنبال می‌کنه که قراره با وعدۀ دریافت جایزۀ نقدی ده‌هزار دلاری، توی یه بازی عجیب شرکت کنن.

ماجرای فیلم اتاق فرار

بازی به این صورته که شش غریبۀ ما، باید چندین اتاق فرار پر از چالش‌های پیچیده رو بگذرونن. اما همون‌طور که ابتدای مطلب گفتیم، اینجا با اتاق‌های واقعی که ما بازی می‌کنیم یه کم فرق داره. توی این بازی هیجان‌انگیز، قضۀ مرگ و زندگیه. یعنی هر کدوم از افراد اگر نتونن توی مراحل بازی موفق شن، محکوم به مرگ هستند.

فیلم اتاق فرار در مقایسه با اره، بی‌خیال شکنجه‌ شده اما پارامتر مرگ رو حفظ کرده. بازیکن‌های فیلم ازجمله دانش‌آموز درخشان اما آسیب‌دیده زویی (تیلور راسل)، بن جوان گناهکار (لوگان میلر) و آماندا (دبورا آن وول) از مجروحین جنگ عراق باید برای زنده موندن با هم کار کنن و لحظات پر تنشی رو بگذرونن.

ماجرای فیلم Escape Room 2019

ماجرای اولین اتاق زمانی شروع می‌شه که یکی از شخصیت‌ها دستگیرۀ درب خروجی رو فشار می‌ده که در واقع یه ترموستات هست. یکی از شخصیت‌ها کتاب “451 فارنهایت” رو می‌بینه و فکر می‌کنه باید دما رو به این مقدار تغییر بده. اما این کار مجموعه‌ای از بخاری‌ها رو روشن می‌کنه که قراره درجه‌ حرارت رو به 451 درجه برسونن! حالا شخصیت‌های فیلم باید قبل از اینکه زنده بپزن، فکری به حال خروج از این مخمصه کنن!

فیلم اتاق فرار اگر چه ضعف‌هایی داره، اما در مجموع تونسته یک تریلر کاملا لذت‌بخش ارائه بده. البته برای افرادی که منتظر یه فیلم اسلشر با صحنه‌های مرگبار، وحشتناک یا چندش‌آور هستن، این فیلم چیز خاصی برای ارائه نداره. چون فیلمنامه تمرکز اصلی خودشو روی معماهای پیچیده گذاشته و در نتیجه ما فیلمی داریم که خیلی از نظر خشونت روی مخ شما نمی‌ره.

از نظر سرعت و میزان تنش، فیلم Escape Room هیچ‌وقت سرعت خودش رو کم نمی‌کنه و از نظر هیجان و تنش هم واقعا جذابه. بعضی از اتاق‌هایی که توی فیلم نمایش داده شدن از نظر بصری کاملا گیرا و جالب هستن. اگر چه پایان بازی توی این فیلم کمی بی‌معنی نوشته شده، اما با همۀ این تفاسیر فیلم اسکیپ روم هنوز یک فیلم سرگرم‌کننده و جذابه که قطعا ارزش یک بار دیدن رو داره.

چرا باید فیلم اتاق فرار Escape Room 2019 را ببینیم؟

چالش ها و نقدهای وارد بر فیلم اتاق فرار 1

این ایده که گروهی از افراد توی مکانی مرگبار گیر می‌افتن و هزار نوع بلا سرشون میاد، سال‌هاست که توی فیلم‌های مختلفی دیده شده. بنابراین فیلم Escape Room از نظر ایده و طرح کلی، اصالت و تازگی منحصربه‌فردی نداره.

یکی از ضعف‌های بزرگ فیلم اینه که شخصیت‌ها به خوبی پردازش نشدن. در واقع به هر کسی اونقدر زمان داده نشده تا خودشو کامل معرفی کنه و به همین دلیل سازندگان تصمیم گرفتن که از بین 6 شخصیت اصلی 3 نفر رو انتخاب کنن اما حتی نتونستن که با فلش‌بک‌های درست، سه شخصیت اصلی رو هم برای مخاطب پررنگ کنن و به لایه‌های عمیق‌تر شخصیتی فرو برن تا مرگ و زندگی‌شون برای تماشاگر تعلیق ایجاد کنه.
در واقع دلیلی برای اهمیت داشتن یا نداشتن زندگی شخصیت‌ها به ما نمی‌ده. ما به دلیلی برای دوست داشتن شخصیت‌ها نیاز داریم تا وقتی در خطر مرگ هستن، نگرانشون بشیم. به‌طور واضح، فیلم‌ به پیچیدگی‌های بیشتری نیاز داره تا شخصیت‌ها بتونن توی این پیچیدگی‌ها پرداخته بشن.

چالش ها و نقدهای فیلم اسکیپ روم 2019

مثل سری فیلم‌های اره (SAW) که به نوعی پدر این سبک‌ فیلم‌ها محسوب می‌شه، فیلم Escape Room باید یه کم شخصی‌تر بشه. وقتی ما توی زندگی کاراکترها عمیق‌تر شیم، تله‌های مرگ و چالش‌های خطرناکی که توی فیلم وجود دارن رو بیشتر حس می‌کنیم. البته اتاق فرار در مقایسه با فیلم‌های اره کشتار و خونریزی خیلی کمتری داره و این می‌تونه برای کسایی که از دیدن این صحنه‌ها بدشون میاد، بیشتر راضی‌کننده باشه.

اگر چه این فیلم ترسناک‌هیجان‌انگیز ویژگی‌های خوب زیادی داره، اما تعلیق ناباورانۀ داستان، یه کم بیننده‌ها رو اذیت می‌کنه. خوشبختانه بعضی از چالش‌ها به مخاطبین اجازه می‌ده که با کاراکترهای فیلم هم‌فکری کنن. اما بقیۀ چالش‌ها به اطلاعاتی نیاز دارن که کاملا مخفی هستن و عقل هیچ‌کس بهشون نمی‌رسه!

حتی بعضی چالش‌ها اون‌قدر غیرقابل قبول و تخیلی هستن که به احتمال زیاد مخاطبین رو از فیلم دور می‌کنن. فیلم اتاق فرار به‌طور کلی برای مخاطب جوان ساخته شده و می‌تونه برای سرگرمی دورهمی‌ها گزینۀ خوبی باشه.


پایان راضی‌کننده یا کسل‌کننده!؟

باید اشاره‌ای به پایان فیلم داشته باشیم که بزرگ‌ترین ضعف این فیلم محسوب می‌شه. به نظر می‌رسه که سازندگان فقط تلاش کردن تا سرنخی پیدا کنن و بتونن دنبالۀ اثر رو بسازن و به همین دلیل کیفیت کار رو فدای کمیت کردن و می‌شه گفت که روایت هر نمرۀ بدی هم گرفته باشه به‌خاطر پایان ضعیفشه.

در انتها نظر چند نقد فیلم اسکیپ روم رو هم مرور می‌کنیم:
درو لیزر | فیلادلفیا دیلی نیوز
۵۰ از ۱۰۰
شاید در ابتدا فکر کنین که این فیلم، ارزش دوباره دیدن را دارد و به اصطلاح قابل بازیافت است اما کمی که جلوتر می‌رود، متوجه می‌شوید که کاملا یک‌بارمصرف است.

کری لنجل | آریزونا ریپابلیک
۴۰ از ۱۰۰
در کل حداقل می‌تونیم بگیم که این اثر فیلمی بد و سرگرم‌کننده است نه بد و خسته‌کننده.

حرف آخر 

بین فیلم‌هایی که با موضوع تله و چالش‌های فرار ساخته شدن، فیلم اتاق فرار یکی از معدود گزینه‌هاییه که صرفا روی بازی اسکیپ روم تمرکز کرده. توی این مقاله سعی کردیم یه معرفی کلی از فیلم ارائه بدیم و کمی هم نقدش کنیم. دیدیم که علی‌رغم پایان‌بندی ضعیف، فیلم Escape Room در مجموع ارزشمنده و برای سرگرمی یه گزینۀ فوق‌العاده محسوب می‌شه. البته اگه تا حالا به اتاق فرار نرفتید، حتما با دیدن این فیلم با این بازی پرطرفدار آشنا می‌شید و شاید هم ترغیب شدید که یه بار امتحانش کنید.

نویسنده
 
سال‌های کودکی‌ام به تماشا کردن آدم‌ها و تغییرِ واقعیتِ اطراف در ذهنم گذشت. کاری که به نظرم اگر یک بار لذتش را در بچگی بچشید، دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. شاید همین خصوصیت باعث شد که در نوجوانی به سمت داستان و داستان‌نویسی متمایل شوم و حالا، آن لذتِ دوران بچگی را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیگیری کنم. طی چند سال اخیر در کنار نوشتن داستان، به تولیدمحتوا و مقاله‌نویسی برای سایت‌های مختلف نیز مشغول بوده‌ام.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.7 / 5. تعداد: 2598

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *