رئالیتی شو ایرانی

6 رئالیتی شو پرمخاطب و موفق ایرانی! برنامۀ جدیدی در راه است؟

مقدمه

رئالیتی شو چیه؟ رئالیتی شو (reality show) یا ریلیتی شو یا واقعیت نما یه نوع برنامۀ تلویزیونی یا خونگیه که توش همه‌چی واقعیه و اتفاقات براساس فیلم‌نامۀ قبلی پیش نمیره (برخلاف فیلم و سریال). به‌جای اینکه داستان تخیلی یا سناریوی ازپیش‌نوشته‌شده داشته باشه، اتفاقات واقعی زندگی آدم‌ها، مسابقات، چالش‌ها و ماجراهای مختلف رو نشون می‌ده. […]

رئالیتی شو چیه؟

رئالیتی شو (reality show) یا ریلیتی شو یا واقعیت نما یه نوع برنامۀ تلویزیونی یا خونگیه که توش همه‌چی واقعیه و اتفاقات براساس فیلم‌نامۀ قبلی پیش نمیره (برخلاف فیلم و سریال). به‌جای اینکه داستان تخیلی یا سناریوی ازپیش‌نوشته‌شده داشته باشه، اتفاقات واقعی زندگی آدم‌ها، مسابقات، چالش‌ها و ماجراهای مختلف رو نشون می‌ده.

مثلاً برنامه‌هایی که دربارۀ زندگی روزمرۀ افراد مشهور، مسابقات آشپزی، ماجراجویی‌های بیرون از خونه، تغییرات بزرگ توی زندگی افراد یا حتی مسابقات ورزشی و چالشی هستن. شرکت‌کننده‌های این برنامه‌ها معمولا آدم‌های واقعی هستن و هر اتفاقی که میفته، بدون تمرین یا هماهنگی قبلیه، برای همین خیلی هیجان‌انگیز و غیرقابل پیش‌بینیه.

خیلی‌ها به این برنامه‌ها علاقه دارن چون حس می‌کنن دارن زندگی واقعی آدم‌های دیگه رو تماشا می‌کنن و همین باعث می‌شه بتونن راحت‌تر باهاشون ارتباط برقرار کنن و از دیدنشون لذت ببرن.

داستان از کجا شروع شد؟!

تاریخچۀ رئالیتی شو برمی‌گرده به دهۀ ۱۹۴۰ میلادی. یکی از اولین برنامه‌های این سبک، برنامه‌ای به اسم Candid Camera بود که توش دوربین‌مخفی نصب می‌کردن و واکنش‌های واقعی مردم به اتفاقات عجیب‌غریب رو ضبط می‌کردن. این برنامۀ محبوب، باعث شد ایده‌های مشابه بیشتر و بیشتر بشه.

بعدها، توی دهۀ ۱۹۷۰، برنامه‌هایی مثل An American Family اومدن که واقعا زندگی روزمرۀ یه خانواده رو نشون می‌دادن و کلی سروصدا به پا کردن. اما اوج محبوبیت ریلیتی شوها به دهۀ ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ برمی‌گرده. برنامه‌هایی مثل Survivor و Big Brother توی این دوره شروع شدن و موج جدیدی از رئالیتی شوها رو به راه انداختن.

از اون موقع به بعد، رئالیتی‌شوها توی ژانرها و موضوعات مختلف حسابی گسترش پیدا کردن، از آشپزی و مدلینگ گرفته تا ماجراجویی و تغییرات بزرگ توی زندگی آدم‌ها. الان هم که دیگه رئالیتی شوها یه بخش بزرگی از تلویزیون و حتی پلتفرم‌های آنلاین رو به خودشون اختصاص دادن.

پرمخاطب‌ترین رئالیتی شو های ایرانی

1. جوکر 

جوکر یه رئالیتی‌شوی ایرانیه که کلی آدم باحال و مشهور رو دور هم جمع می‌کنن و چالش‌های خنده‌دار و عجیب براشون می‌ذارن. شرکت‌کننده‌ها باید توی این چالش‌ها شرکت کنن و تلاش کنن نخندن. هر کی بخنده امتیاز از دست می‌ده و آخرش هر کی بیشتر دووم بیاره برندۀ بازی می‌شه. جوکر 1 از پلتفرم فیلیمو پخش شد و مجری این برنامه هم سیامک انصاری بود که خودش کلی طنز و خنده به برنامه اضافه کرد. خلاصه اگه دنبال یه برنامه‌ای هستید که کلی بخندید و از دیدن رقابت بامزۀ آدم‌ها لذت ببرید، حتما جوکر رو ببینید!

رئالیتی شو جوکر 2

یه خبر خوب، یه خبر بد!

احتمالا شنیدید که جای سیامک انصاری توی جوکر 2 خالیه و میزبان این برنامه احسان علیخانیه. علت غیبت انصاری اینه که برنامه‌ جدیدی رو توی دست تولید داره. طبق اخباری که منتشر شده، داره روی یه پروژه ترسناک‌هیجانی کار می‌کنه! که جزئیاتش هم توی لینک زیر هست: 

2. خانۀ ما

خانه ما یه رئالیتی شو با دسته‌بندی اقتصادیه که توش چند تا خانواده معمولی انتخاب می‌شن و بهشون یه سری چالش می‌دن تا توی مدت معینی با یه بودجه محدود، زندگی کنن. هر خانواده باید تو این مدت پولشون رو مدیریت کنن، غذا درست کنن، تفریح کنن و حتی خرج‌های روزمره‌شون رو بپردازن، اون هم با یه بودجه خیلی محدود. هر فصل این مستند، توی یه شهر برگزار می‌شه و قراره که فصل سیزدهمش توی شهر بوشهر باشه.

این برنامه از شبکه تلویزیونی نسیم پخش می‌شه و حسابی بامزه و جالبه چون نشون می‌ده که چطوری هر خانواده با خلاقیت و برنامه‌ریزی خودش می‌تونه توی این چالش‌ها موفق بشه. آخرش هم داورها طبق الگوی مصرف و البته میزان رأی بینندگان، تصمیم می‌گیرن که کدوم خانواده بهترین مدیریت رو داشتن و اون‌ها رو به‌عنوان برنده اعلام می‌کنن. اگه دوست داری زندگی واقعی و تلاش‌های بامزۀ خانواده‌ها برای مدیریت زندگیشون رو ببینی، حتما خانه ما رو تماشا کن!

رئالیتی شو ایرانی خانه ما

3. عصر جدید

رئالیتی شوی عصر جدید برای خیلی از کاربران جذابه و توی این برنامه افراد با استعدادهای مختلف میان و هنرنمایی می‌کنن. این برنامه از شبکه 3 سیما به میزبانی احسان علیخانی اجرا می‌شه و شرکت‌کننده‌ها توی زمینه‌های مختلف مثل خوانندگی، رقص، حرکات نمایشی، شعبده‌بازی و خیلی چیزهای دیگه اجرا دارن. داورها هم که خودشون کلی معروف و خبره‌ هستن، اجراها رو می‌بینن و نظر می‌دن. آخرش هر کی بتونه داورها رو بیشتر تحت‌تأثیر قرار بده، برنده می‌شه.

قراره فصل جدید عصر جدید ساخته بشه. احسان علیخانی توی چند مصاحبه اشاره کرده که برنامه‌ریزی‌ها برای فصل بعدی در حال انجامه و به‌زودی اطلاعات بیشتری در موردش اعلام می‌شه. پس اگه طرف‌دار این برنامه‌اید، منتظر خبرهای جدید باشید!

ریلیتی شو عصر جدید

4. شب‌های مافیا

مافیا یه سریال خیلی هیجان‌انگیز و پر از استرسه که توش شرکت‌کننده‌ها نقش‌های مافیا و شهروند رو بازی می‌کنن. توی این بازی، مافیا باید تلاش کنن که هویت خودشون رو مخفی نگه دارن و شهروندها رو یکی‌یکی از بازی حذف کنن، درحالی‌که شهروندها باید مافیا رو شناسایی و از بازی خارج کنن. این برنامه پر از استراتژی، فریب و بحث‌های جذابه که حسابی تماشاچی رو پای تلویزیون میخکوب می‌کنه.

این ریلیتی شو به کارگرانی سعید ابوطالب، توی سال 1399 از پلتفرم فیلیمو پخش شد و توی این سریال، افراد معروف و بازیگران فیلم‌های کمدی هم حضور داشتن. 

سریال ایرانی مافیا

5. شام ایرانی

شام ایرانی یه رئالیتی شوی خفنه که افراد رو برای تدارک و پختن غذا با به عبارت دیگه یه شام کامل و خوشمزه توی یه مهمونی دور هم جمع می‌کنه. توی این برنامه، از طبخ‌های سنتی و خاص ایرانی استفاده می‌شه و هر قسمت یه مهمونی مخصوص با دعوت از افراد مشهور و معروف برگزار می‌شه. دیدن آشپزی و آماده کردن غذاهای ایرانی و همین‌طور دیدن اینکه افراد مختلف چطوری باهم رفتار می‌کنن و در کنار هم شام می‌خورن، جذابیت خاصی به برنامه می‌ده. شرکت‌کنندگان این برنامه افراد مختلفی از‌جمله هنرمندان، ورزشکاران، سیاست‌مداران و افراد مشهور ایرانی بودن.

رئالیتی شو شام ایرانی

6. فرمانده

فرمانده یه برنامه تلویزیونیه که توش شرکت‌کننده‌ها با مهارت‌ها و تاکتیک‌های نظامی روبه‌رو می‌شن. افراد باید توی آزمون‌ها و مواجهات نظامی نشون بدن که چقدر برای ماموریت‌های نظامی آماده‌ان. این برنامه از شبکه تلویزیونی سیما (شبکه یک) پخش شد. با توجه به موفقیت و تماشای بالایی که به دست آورد، فصل‌های مختلفی از «فرمانده» تولید و پخش شدن و تونست توجه خیل عظیمی از تماشاگرها رو به خودش جلب کنه.

رئالیتی شو ایرانی فرمانده

ظهور رئالیتی شوهای موفق‌تر از فیلم و سریال‌!

واقعیت‌نماها (رئالیتی شو) در مقایسه با فیلم‌ها و سریال‌ها به دلایل زیر برای برخی از افراد جذاب‌تر هستن:

  1. ارتباط بیشتر با واقعیت: ریلیتی شوها معمولا به‌طور مستقیم با زندگی واقعی افراد یا رویدادهای واقعی سروکار دارن. این ارتباط مستقیم با واقعیت می‌تونه حس همدلی و مشارکت بیشتری رو توی بینندگان ایجاد کنه.

  2. پیش‌بینی‌ناپذیری: توی رئالیتی شو، اتفاقات به‌صورت زنده و بدون فیلم‌نامۀ مشخصی رخ می‌ده. این پیش‌بینی‌ناپذیری و اتفاقات غیرمنتظره می‌تونه برای برخی بینندگان جذابیت بیشتری داشته باشه.

  3. تماشای زندگی دیگران: تماشای زندگی روزمره افراد مشهور یا حتی افراد عادی می‌تونه کنجکاوی و علاقه به شناخت بیشتر دربارۀ دیگران رو برانگیزه. این حس کنجکاوی می‌تونه بینندگان رو به دنبال کردن برنامه‌های واقعیت‌نما ترغیب کنه.

  4. احساس مشارکت و تعامل: بعضی از این برنامه‌ها امکان مشارکت بینندگان را فراهم می‌کنن، مثلا از طریق رای‌دهی یا ارسال نظرات. این احساس مشارکت و تعامل مستقیم با برنامه می‌تونه جذابیت رو بالا ببره. مثل کاری که رئالیتی شوهای ایرانی توی عصر جدید یا خانۀ ما کردند.

  5. داستان‌های ساده و مستقیم: برخلاف فیلم‌ها و سریال‌ها که ممکنه داستان‌های پیچیده و لایه‌های متعدد داشته باشن، رئالیتی شوها معمولا داستان‌های ساده و مستقیم‌تری دارن و دنبال کردنشون برای بینندها راحت‌تره.

در نهایت، انتخاب بین فیلم و سریال یا ریلیتی شو به سلیقۀ شخصی و علایق افراد بستگی داره و هر کدوم از این فرم‌های سرگرمی می‌تونن به‌نوبۀ خودشون جذاب و لذت‌بخش باشن.

وجه‌تشابه رئالیتی شو و اتاق فرار

اتاق فرار طبیعتا رئالیتی شو نیست و بیشتر توی دستۀ بازی‌های گروهی می‌گنجه. اما یه سری وجه‌تشابه بین این دو تا وجود دارن که شاید دونستش برای شما هم جالب باشه. 

  • اتفاقات غیرمنتظره: همون‌طور که توی رئالیتی شو، یه سری اتفاقات پیش‌بینی‌نشده رخ می‌ده، توی اسکیپ روم هم همین اتفاق قرار رخ بده و مبهم بودن اتفاقاتِ چند ثانیۀ آینده توی بازی، چاشنی و هیجان بازیه.
  • تعامل اجتماعی: مبنای رئالیتی شو، تعامل، هم‌فکری و ارتباط مستقیم آدم‌ها با همه؛ دقیقا همون چیزی که توی اتاق فرار هم اتفاق میفته و تبدیل به کلید موفقیت توی بازی می‌شه.
  • تجربه جدید: اغلب تجربیاتی که آدم‌ها توی ریلیتی شو و اتاق فرار کسب می‌کنن، مُهر جدید و منحصربه‌فرد به پیشونی‌شون خورده.
  • تاثیرگذاری: پیش‌نیاز و حتی نتیجۀ شرکت توی اغلب واقعیت‌نماها، توانایی حل مسئله، کار تیمی و استراتژیکی فردی هست که این مسئله هم توی واقعیت نما و هم توی اتاق فرار بسیار مهم و ضروریه.

جمع‌بندی

رئالیتی شوهای ایرانی توی سال‌های اخیر خیلی محبوب شدن و جزو برنامه‌های پرطرف‌دار تلویزیونی و اینترنتی محسوب می‌شن. این برنامه‌ها با نمایش واقعیت‌های زندگی افراد معروف یا عادی، به ما نشون می‌دن که دنیای واقعی چطوره و اینکه اون‌ها با موقعیت‌ها و چالش‌های مختلف چطوری روبه‌رو می‌شن. توی این مقاله به معرفی برنامه‌های معروف ایرانی مثل جوکر 1 و 2، خانه ما، شام ایرانی و عصر جدید اشاره کردیم و خبر از رئالیتی شوی جدیدی به نام «جیغ» به کارگردانی سیامک انصاری دادیم. این برنامه‌ها با جذابیت‌ها و اتفاقات غیرمنتظره‌شون، به یه تجربۀ جالب برای تماشاگرها تبدیل شدن و موفقیت‌های بزرگی رو هم برای تهیه‌کننده‌ها به ارمغان آوردن.

نویسنده
 
همیشه عاشق چیزهایی بودم و هستم که می‌توانستند ذهنم را به سمت دنیاهای دیگری ببرند. شاید برای همین تصمیم گرفتم که گاهی به عالم خیال بازگردم و بروم به سراغ معجون‌سازی با کلمات. با وجود این‌که مهندسی مواد و متالورژی را با علاقه خواندم، اما به همان اندازه هم کوشیدم سرکی به دنیای زیبای ادبیات کلاسیک و نو فارسی بکشم تا با مخاطبانم بهترین ارتباط را برقرار کنم؛ چرا که تفریح و سرگرمی اجزای جدانشدنی زندگی ما هستند.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.3 / 5. تعداد: 4

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *