اتفاقات پشت صحنه فیلم های ترسناک

در پشت‌صحنۀ فیلم های ترسناک چه بلایی بر سر عوامل آمده است؟!

مقدمه

فیلم‌های ترسناک همیشه یکی از محبوب‌ترین ژانرهای سینما هستن و توی تاریخ سینما تونستن با داستان‌های پر از هیجان و صحنه‌های ترسناک، حسابی تماشاچی‌ها رو مجذوب خودشون کنن. اما یه چیزی که معمولا بهش توجه نمی‌شه یا یه‌جورهایی لاپوشونیش می‌کنن، ماجراهاییه که توی پشت‌صحنۀ این فیلم‌ها اتفاق میفته. جایی که داستان‌های عجیبی پیش میاد، ماجراهایی که شاید از خود فیلم هم ترسناک‌تر باشه! چون تماشاچی‌هایی که فیلم رو می‌بینن میدونن که تمام اتفاقاتی که بهشون نشون داده می‌شه کنترل‌ شده و ساختۀ تخیلات عوامل فیلمه. ولی از طرف دیگه اتفاقات ترسناکی که پشت صحنه فیلم‌ها میفته واقعا خارج از کنترل بشر هست و ریشۀ متافیزیکی داره. توی این مقاله می‌خوایم به بعضی از این ماجراهای وحشتناک بپردازیم.

ماوراءالطبیعه چیه؟

بیاید اول یه نگاه کوچیک به مفهوم ماوراالطبیعه بندازیم. ماوراءالطبیعه یا همون فراطبیعی شامل پدیده‌هایی می‌شه که تابع قوانین طبیعت نیستن؛ تمام! یعنی با علم و قانون‌هاش غیرقابل توجیه‌اند اما خب نمی‌شه نبودشون رو هم اثبات کرد. حالا واقعا اتفاقات ماوراءالطبیعه توی پشت‌صحنه فیلم های ترسناک میفته؟ شواهد و گزارش‌هایی که توی ادامه می‌خوایم بهشون اشاره کنیم، نشون می‌ده که بله؛ میفته!

اتفاقات وحشتناک در پشت صحنه فیلم های ترسناک

پشت صحنه‌ فیلم‌های ترسناک!

گزارش‌های زیادی از بازیگرهایی وجود داره که موقع ایفای نقش با اتفاقات ماورایی روبه‌رو شدن. مثلا بعضی‌ها می‌گن توی پشت‌صحنۀ فیلم‌های ترسناک، موجودات ماورایی مثل روح و جن دیدن. بعضی وقت‌ها تجهیزات فیلم‌برداری یکهو خراب می‌شن که هم کار رو مختل می‌کنه و هم می‌تونه شرایط ترسناکی رو برای افراد حاضر ایجاد کنه. توی بعضی موارد، توی لوکیشن‌های فیلم‌برداریِ فیلم سینمایی‌های ترسناک مشکلات غیرمنتظره‌ای مثل ناپدید شدن آدم‌ها یا شنیده شدن صداهای عجیب پیش اومده.

البته باید بدونیم اجرای مداوم صحنه‌های دلهره‌آور و ترسناک می‌تونه تاثیرات روحی و جسمی شدیدی رو روی بازیگرها و بقیه عوامل بگذاره. از مهم‌ترین اون‌ها می‌تونیم به استرس شدید، بی‌خوابی و حتی توهمات ترسناک اشاره کنیم. این چیزها می‌تونن به شدت ترسناک و دلهره‌آور باشن و حتی روند فیلم‌برداری و پروسۀ ساخت فیلم رو مختل کنن.

فیلم سینمایی در ژانر ترسناک

خب ببینید به نظر می‌رسه که محیط فیلم‌برداری فیلم‌های ترسناک هم خودش یه داستانه. خیلی وقت‌ها این فیلم‌ها توی مکان‌های تاریک و متروکه فیلم‌برداری می‌شن. این مکان‌ها خودشون باعث زایش ترس و وحشت بین عوامل می‌شن. تصور کنید که بخواین توی یه بیمارستان متروکه یا یه جنگل تاریک فیلم‌برداری کنید. حتی اگه بدونید همه چی ساختگیه، باز هم حس ترس از محیط اطراف بهتون غلبه می‌کنه و خودتون رو وسط جایی مثل سینما ترس حس می‌کنید. توی ادامۀ مقاله به چند مورد از مخوف‌ترین و ترسناک‌ترین اتفاقات پشت‌صحنۀ فیلم‌های ژانر وحشت می‌پردازیم.

1. فیلم سینمایی طالع نحس (The Omen)

فیلم سینمایی ترسناک طالع نحس

پشت‌صحنۀ فیلم طالع نحس اون‌قدر پر از اتفاق‌های ترسناک بود که باعث شد همه فکر کنن که این فیلم نفرین‌شده‌ست. اول از همه گریگوری پک [بازیگر اصلی فیلم] وقتی توی هواپیما بود، صاعقه بهش زد ولی خوشبختانه جون سالم به در برد و زنده موند. بعدش یه هواپیمای دیگه که برای فیلم اجاره کرده بودن سقوط کرد و همه سرنشین‌هاش مُردن. انگار این‌ها کافی نبود و ماجرا به اینجا ختم نشد، بعدش یه نگهبان باغ‌وحش که توی فیلم کار می‌کرد، روز بعداز فیلم‌برداری توسط شیرها کشته و خورده شد. به‌خاطر این حوادث عجیب‌غریب مردم شروع کردن به باور اینکه فیلم یه‌جور طلسم شیطانی داره.

2. فیلم سینمایی کلاغ (The Crow)

پشت صحنه فیلم سینمایی کلاغ

پشت‌پردۀ فیلم کلاغ واقعا تراژیک و رازآلود بود اما بزرگ‌ترین و ناراحت‌کننده‌ترین اتفاق، مرگِ براندون لی، ستارۀ فیلم بود. داستان از این قراره که توی یه سکانس، تفنگِ نمایشی که باید با فشنگ مشقی پُر می‌شد، اشتباها با گلولۀ واقعی پر و توسط بازیگر مقابل شلیک شد. گلوله به براندون خورد و متاسفانه دوستمون کشته شد. این اتفاق همه ‌رو شوکه کرد و باعث ایجاد تغییرات اساسی توی نحوۀ استفاده از اسلحه توی روندِ تولید فیلم‌ها شد. اما این تنها اتفاق فیلم کلاغ نبود؛ داستان‌های عجیب دیگه‌ای هم توی جریانِ این فیلم اتفاق افتاد، داستان‌هایی مثل زخمی شدن اعضای تیم و خرابی تجهیزات فیلم‌برداری. بعضی‌ها حتی می‌گفتن که حس عجیب و مرموزی توی محل فیلم‌برداری داشتن که نمی‌تونن با کلمات بیانش کنن.

خب باید اعراف کرد که یه مشکل دیگه هم توی این فیلم‌ها هست و اون هم مسائل فنی و تجهیزات فیلم‌برداریه. تجهیزات فنی فیلم‌های ترسناک خیلی وقت‌ها سنگین و پیچیده‌ هستن. این تجهیزات می‌تونن خطرناک باشن و اگه ازشون درست استفاده نشه، ممکنه به عوامل آسیب برسونن. مثلا استفاده از دود، آتیش و ابزارهای برش توی صحنه‌ها می‌تونه واقعا خطرناک باشه و کار با اون‌ها نیاز به دقت زیادی داره.

3. فیلم سینمایی بچه رزماری (Rosemary’s Baby)

فیلم سینمایی ترسناک بچه رزماری

بعد‌از اکران فیلم بچه رزماری، شارون تیت که همسر رومن پولانسکی [کارگردان و نویسندۀ فیلم] بود، به‌دست پیروان چارلز منسون به‌طرز وحشیانه‌ای به قتل رسید. این حادثۀ وحشتناک به فیلم که دربارۀ شیطان‌پرستی بود، یه لایۀ ترس واقعی اضافه کرد. داستان از این قرار بود که توی ۸اوت۱۹۶۹، اعضای خونوادۀ چارلز منسون، بعداز نیمه‌شب، شارون تیت، سیبرینگ، فریکوفسکی و فولجر رو توی خونۀ پولانسکی می‌کشن.

اگه فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» رو دیده باشید، تارانتینو توش یه گریزی به این ماجرا می‌زنه. صبح فردای این ماجرا، اجساد توسط خدمتکار خونه داخل اتاق نشیمن پیدا می‌شه. یه طناب بلند به گردن همشون بسته شده بود که اون‌ها رو به هم وصل می‌کرد. خیلی تلخه که بدونید شارون موقع وقوع قتل، باردار بوده و فقط دو هفته تا زایمانش باقی مونده بود. منسون، شکم شارون رو با چاقو پاره، جنین رو خارج می‌کنه و با همون چاقو می‌کشه. کلا این ماجرا و فرقۀ چارلز منسون داستان درازی دارن که اگه فرصت بشه توی یه مقالۀ جداگانه با هم بررسیش می‌کنیم.

4. فیلم سینمایی مسافرخانه‌داران (The Innkeepers)

فیلم سینمایی هتل داران

فیلم سینمایی ترسناک «مسافرخانه‌داران» یا «هتل‌داران» توی یه هتل اسرارآمیز و معروف قدیمی فیلم‌برداری شد. همون‌طور که می‌تونید حدس بزنید تیم فیلم‌برداری با موارد و اتفاقات ترسناکی مواجه شدن. تعداد زیادیشون گزارش دادن که تقریبا همه‌جای لوکیشن سایه می‌دیدن [منظور آقای ابتهاج نیست!]، صدای پا می‌شنیدن و حس حضور ارواح رو کنارشون تجربه کردن. کارگردان فیلم [تی وست] و بازیگر نقش اصلی [سارا پاکستون] توی مصاحبه گفتن که تجربه‌های ترسناکی توی پشت‌صحنه داشتن که باعث شده باور کنن هتل واقعا توسط اشباح تسخیر شده!

خب اینجا هم می‌شه به این نکته اشاره کرد که یکی از مشکلات دیگه‌ای که توی پشت‌صحنۀ فیلم‌های ترسناک وجود داره، فشار روانیه. بازیگرها باید خودشون رو توی نقش‌های خیلی ترسناک قرار بدن. این کار باعث می‌شه اون‌ها دچار استرس و اضطراب بشن. خیلی وقت‌ها بازیگرها بعداز تموم شدن فیلم هم نمی‌تونن از کالبد نقش خودشون بیرون بیان و این فشارها باعث مشکلات روانی جدی براشون می‌شه.

5. فیلم سینمایی توطئه‌آمیز: در قرمز (The Red Door :Insidious)

فیلم سینمایی توطئه‌آمیز: در قرمز

بله درسته. توی پشت‌پردۀ این فیلم هم چیزهای خیلی ترسناکی اتفاق افتاده. چراغ‌ها خود‌به‌خود روشن و خاموش ‌می‌شدن، اشیاء بدون دست زدن کسی حرکت می‌کردن و صداهای عجیبی از اطراف صحنۀ فیلم‌برداری شنیده می‌شد. کارگردان [جیمز وان] و بازیگر اصلی [پاتریک ویلسون] هر دو ادعاهای مشابه‌ای در این باره داشتن. انگار که جَو ترسناک فیلم به‌سمت ماوراءالطبیعه رفته بود و همه از این ماجرا صدمۀ روحی دیدن.

6. فیلم سینمایی جلسه‌ 9 (Session 9)

فیلم سینمایی جلسه‌ 9

فیلم جلسه 9 توی یه بیمارستان روانی یا همون تیمارستان متروکه اتفاق میفته که به‌خاطر اتفاقاتِ ترسناکش معروف شد. اعضای تیم فیلم‌برداری گزارش دادن که صداهای عجیب شنیدن، سایه‌های مبهم دیدن و حس کردن آدم‌های ناشناسی از راه‌پله‌ها بالا و پایین می‌رن. کارگردان [برد اندرسون] و بازیگرها اعتقاد داشتن اتفاق‌هایی که قبلا توی این بیمارستان افتاده باعث وقوع چنین چیزهایی شده. یه‌جورهایی به نظر می‌رسه که وحشت واقعی زندگی‌هایی که قبلا اونجا بوده به داستان فیلم هم نفوذ کرده. این اتفاقات در حدی پرتکرار می‌شه که اکیپ فیلم‌برداری شک می‌کنن که آیا اتفاقاتِ خارق‌العاده، واقعی هستن یا دارن توهم می‌زنن!

این هم باید بدونید که ساخت فیلم ترسناک، خودش یه پروسۀ خیلی پیچیده‌ست. بازیگرها و عوامل پشت‌‌صحنه باید بارها و بارها با صحنه‌های وحشتناک روبه‌رو بشن. این تکرارها و فشارهای روحی باعث می‌شه خیلی‌ها توی این کار آسیب ببینن. اصلا این‌طور نیست که بازیگرها و عواملِ فیلم ترسناک همیشه راحت و آسوده باشن و توی پشت‌صحنه بگن و بخندن. برعکس، خیلی وقت‌ها اون‌ها با ترس و اضطراب واقعی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنن.

7. فیلم سینمایی حلقه (Ring)

فیلم سینمایی ترسناک حلقه

یه پشت‌صحنۀ مرموز دیگه مربوط می‌شه به فیلم حلقه که خیلی‌ها معتقدن ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینماست. اعضای تیم گزارش دادن که همیشه کابوس‌های شبانه داشتن، احساسات ناخوشایند میومده سراغشون و وقایع عجیبی رو تجربه ‌کردن. کارگردان [گور وربینسکی] ادعا ‌کرده که رویاهای دائمی از یه دختر ترسناک ‌دیده. به نظر می‌رسه که اتمسفر وحشتناک فیلم به‌نحوی به واقعیت زندگی افراد تبدیل شده و همه رو یه‌جورهایی متأثر خودش کرده بوده.

یه جنبۀ دیگه از ماجرا هم اتفاقات ناگواریه که توی پشت‌صحنه میفته. این اتفاقات ممکنه باعث بشه که یه پروژۀ سینمایی به مشکل بربخوره. مثلا اگه یکی از عوامل فیلم به‌دلیل یه حادثه توی صحنه آسیب ببینه یا حتی بدتر، فوت کنه، کل پروژه تحت‌تاثیر قرار می‌گیره. حالا اگه این اتفاق توی یه پروژۀ کمدی بیفته کسی وصلش نمی‌کنه به روح، جن و… اما خب پشت‌صحنۀ سینما وحشت آدم‌ها رو به اون سمت می‌بره. این اتفاقات نه‌تنها از لحاظ روحی و روانی روی عوامل فیلم تاثیر می‌گذاره، بلکه از نظر مالی هم ضرر بزرگی به پروژه وارد می‌کنه.

8. فیلم سینمایی گورستان حیوانات خانگی (Pet Sematary)

فیلم سینمایی گورستان حیوانات خانگی

فیلم گورستان حیوانات خانگی هم پشت‌صحنه‌های واقعا مرموزی داشت. میکو هیوز، بازیگری که نقش گیج رو بازی می‌کرد، گفته که توی طول فیلم‌برداری و حتی بعدش، کابوس‌های ترسناکی داشته. کار تا جایی بیخ پیدا می‌کنه که به‌خاطر محتوای ترسناک فیلم، مشکل بی‌خوابی هم می‌گیره. مردم هم می‌گفتن توی خود محل فیلم‌برداری شاهد موارد عجیبی بودن؛ اتفاقات ترسناکی مثل روشن و خاموش شدن ناگهانی چراغ‌ها و شنیدن صداهای عجیب.

یه موضوع دیگه که همیشه توی فیلم‌های ترسناک مطرحه، استفاده از جلوه‌های ویژه‌ست. این جلوه‌ها خیلی وقت‌ها باعث می‌شه که بازیگران و عوامل فیلم آسیب ببینن. فکر کنید یه صحنه‌ای که قراره یه موجود وحشتناک به بازیگر حمله کنه، اون جلوۀ ویژه درست کار نکنه و یا به بازیگر آسیب بزنه. این چیزها بیشتر از اونی که فکر کنید توی این نوع فیلم‌ها اتفاق میفتن.

9. فیلم سینمایی راهبه (The Nun)

فیلم ترسناک سینمایی راهبه

فیلم راهبه پشت‌صحنه‌ها‌ی واقعا ترسناکی داشت. حین فیلم‌برداری توی یه قلعۀ قدیمی توی رومانی، اعضای تیم گزارش دادن که وقایع ناراحت‌کننده‌ای رو تجربه کردن. کارگردان [کورین هاردی] ادعا کرده که همیشه وقتی تنها بوده یه فردی با لباس راهب رو می‌دیده که با حضور بقیۀ عوامل ناپدید می‌شده. در واقع این‌جوری به نظر میومده که تاریخ ترسناک قلعه، حین فیلم‌برداری زنده شده و همه‌ رو توی موقعیت بدی گذاشته. این موارد ترسناک به همراه موضوع فیلم که دربارۀ شیطان و نیروهای اهریمنی بود، این سوال رو به ذهن اکیپ فیلم‌برداری میوورده که آیا فیلم به‌نحوی نفرین شده؟ نکنه واقعا اجنه دارن باهاشون بازی می‌کنن؟

یه چیز دیگه هم دربارۀ این نوع فیلم‌ها هست و اون تاثیرات جسمی ساخت این فیلم‌هاست. صحنه‌های پرتحرک و خطرناک بودن پلان‌ها ممکنه باعث بشه بازیگرها و عوامل فیلم آسیب‌های جدی ببینن. این آسیب‌ها می‌تونه از شکستگی استخوان تا جراحت‌های جدی ادامه پیدا کنه.

10. فیلم سینمایی آنتروم (Antrum)

فیلم سینمایی آنتروم

فیلم آنتروم به‌خاطر شهرتش به‌عنوان یه فیلم نفرین‌شده شناخته می‌شه. این فیلم در واقع خودش یه مستند دربارۀ یه فیلم نفرین‌شدۀ دیگه‌ست. توی خود این مستند صحنه‌های ناراحت‌کننده و استرس‌زای زیادی وجود داره. گزارش‌های تایید‌نشده‌ای از چند تا مرگ مشکوک توی جریان ساخت این پروژه وجود داره که یکی از اون‌ها مرگ صدابردار پروژه‌‌ست که حین نمایش فیلم مُرد.

چرا فیلم‌های ترسناک با همۀ خطراتش، پرطرف‌دار هستن؟

با‌این‌حال و با همۀ این مشکلات و ترس‌ها، خیلی‌ها هنوز عاشق ساخت و بازی توی فیلم‌های ترسناک هستن. شاید به‌خاطر هیجانی که توی این فیلم‌ها وجود داره، شاید هم به‌خاطر چالشی که بازی توی نقش‌های ترسناک به همراه داره. هر‌ چی که هست، ساخت فیلم ترسناک یه تجربۀ خاص و منحصر‌به‌فرده که خیلی‌ها حاضرن برای اون هر خطری رو به جون بخرن.

ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما

تجربۀ واقعی اتفاقات ماورایی در پشت‌صحنۀ فیلم‌های ترسناک

در نهایت باید گفت که پشت‌صحنۀ فیلم‌های ژانر وحشت پر از ماجراهای عجیب‌غریب و ترسناکه. از حوادث ناگوار گرفته تا تجربه‌های ماورایی و فشارهای روانی. همۀ این‌ها باعث می‌شه که ساخت این فیلم‌ها یه تجربۀ خیلی خاص و در عین حال وحشتناک باشه.

حالا اگه شما هم دوست دارید شرایط مشابه این اتفاق‌ها رو تجربه کنید و هیجان لمس ماجراهای متافیزیکی رو بچشید، براتون پیشنهادهای جذابی داریم! شما می‌تونید با تماشای فیلم‌های ترسناک توی سینما ترس، دلهره و هیجان دیدن فیلم‌های سینمایی ژانر وحشت رو برای خودتون چند‌برابر کنید. یا اینکه با رفتن به اتاق فرارهای ژانر ترسناک و دلهره‌آور موجودات ماوراءالطبیعه رو از نزدیک ببینید! اگه این پیشنهادها براتون وسوسه‌برانگیز بود راهش اینه که یه سر به وبسایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) که مرجع معرفی و رزرو سینما ترس و اتاق فرارهای سرتاسر ایرانه بزنید. این‌جوری می‌تونید با همۀ بازی‌های این کتگوری‌ها آشنا بشید و بهترینش رو برای رزرو سانس، انتخاب کنید.

نویسنده
 
سال 1388 که جرقۀ وبلاگ‌نویسی توی ذهنم زده شد، اصلا به «نویسنده» شدن فکر هم نمی‌کردم. فقط می‌خواستم بنویسم. انگار که کلی کلمه و حرف توی سرم گیر افتاده بودن و باید با نوشتن خالیشون می‌کردم! زیاد طول نکشید که این تخلیۀ ذهنی به کامم خوش اومد. ازش لذت می‌بردم؛ خیلی! اصلا برای همین لذت بود که کم‌کم شروع کردم به نوشتن داستان کوتاه، گفتن شعر، ترجمه، نقد فیلم و بعدتر هم نمایشنامه‌نویسی! چند وقت بعدش به خودم گفتم چرا نمایشنامه‌هام رو خودم روی صحنه نبرم؟! اون هم یه‌جور تخلیۀ ذهنیه دیگه، البته یه‌کمی عینی‌تر! این‌طوری پام به دنیای قشنگ هنر هم باز شد و خوشبختانه کوله‌بار تجربیات زندگیم هم سنگین‌تر! اسکیپ‌زوم، برام مثل یه دریچه می‌مونه که می‌تونم از طریق اون، بعضی وقت‌ها به دنیای عشق قدیمیم که همون نوشتن باشه، سَرک بکشم!
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد: 2

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *