فواید اتاق فرار برای سلامت جسم و روح

یه اتاق فرار و این همه فایده؟!

مقدمه

کی فکرشو می ‌کرد یه روزی حفظ سلامت جسم و کسب مهارت‌های زندگی اینقدر سرگرم کننده بشه؟ خیلی خوبه نه؟ اینکه همزمان که داری بازی می‌کنی، به خودت کمک کنی بهتر و خفن‌تر از قبل باشی. امروز اینجاییم تا فواید اتاق فرار واسه سلامتی روح و جسم رو بررسی کنیم. برو که رفتیم…

شاید دوست داشته باشی:

در این اتاق ها از ترس و وحشت فریاد خواهید زد...

اتاق فرار ترسناک !

1) یه مود بهتر نصیبت می‌شه!

تقویت روح و روان با تفریح اتاق فرار

قبل اینکه برم سراغ بقیۀ موارد، گفتم اولِ کاری به این موضوع «حال خوب» اشاره کنم. واقعا چه قدر این روزا برای پیدا کردن یه حال خوب وقت می‌ذاری؟ اصلا تونستی واسه بهتر کردن روحیت قدمی برداری؟

از لحاظ علمی ثابت شده که اتاق فرار میزان «دوپامین» ترشح شده توی مغز رو افزایش میده. این حس خوب و تَر و تازه­‌ای که از گذروندن چالش‌ها و حل پازل‌های اتاق به وجود میاد، از انتشار مقدار کمی دوپامین توی مغز ناشی میشه.

علاوه بر دوپامین، ترشح آدرنالین هم سطح هیجان شما رو بالا می‌بره. این موضوع به شما کمک می‌کنه تا تنش‌های روحی و خستگی رو از بدنتون بیرون کنید و شادی و رضایت درونی خودتون رو افزایش بدید. لب کلام اینکه سرحال‌تر می‌شی. میگی نه؟ یه بار با دوستات جمع شو و برو اتاق فرار. بعد میفهمی درست گفتم یا نه!

2) چقدر توی روز ورزش می‌کنی؟

تا حالا بارها و بارها از رادیو و تلوزیون شنیدی که میگه: آقا ! هر روز باید حداقل 30 دقیقه ورزش داشته باشی! البته نه هر ورزشی. یه نوع ورزش که بشه از لحاظ فعالیت بدنی اسمش رو «متوسط تا شدید» (Moderate To Intensive) گذاشت.

خب، یکی از فواید اسکیپ روم همینه که دو برابر این ورزش رو به بهت هدیه می‌ده! اگه خوووب خودت رو توی بازی درگیر کنی، می‌بینی که مثل دارت داری این‌ور و اون‌ور پرتاب می‌شی! مدام این گوشه و اون گوشه به کاوش و جست‌و‌جو مشغولی و یه ساعت همش داری خم و راست می‌شی؟

تا به خودت میای، می‌بینی ضربان قلبت واسه یه مدت طولانی بالا نگه داشته شده. این یعنی در کنار سرگرم شدن و ده‌ها مزایای دیگه، دو برابر میزان ورزشی که توصیه شده رو انجام می‌دی. چی از این بهتر؟!

شاید دوست داشته باشی:

اگه به دنبال ماجراجویی پر از هیجان و استرس هستی، این بازی ها رو انتخاب کن!

اتاق فرار هیجانی

3) یاد میگیری به جزئیات توجه بیشتری داشته باشی

درک جزئیات بازی در اسکیپ روم

هیچ چیزی توی اسکیپ روم اتفاقی نیست. مبلمان، وسیله‌ها، صداها و حتی بوها، اون‌جا قرار گرفتن که حواس شما رو پرت کنن یا نفعی به شما برسونن. درست مثل زندگی واقعی!

تجربه نشون داده افراد موقع بازی بسیار متمرکزتر و آگاه‌تر از زندگی روزمرشون هستن. بی‌دقتی، از دست دادن زمان و توجه نکردن به جزئیاتی که شاید به نظر شما بی‌ارزش باشن، باعث می‌شه زحمات کل گروه بر باد بره!

توجه به جزئیات، مهارتیه که هر کدوم از ما باید توی زندگیمون یاد بگیریم و اسکیپ روم، تفریح سرگرم کننده‌ایه که این مهارت رو درون ما تقویت می‌کنه. بعد از رفتن به دو یا سه اتاق، می‌بینی که بیشتر از هر زمان دیگه‌ای به جزئیات زندگیت توجه داری.

4) سفت می‌چسبی به مهارت‌های ارتباطی!

توجه به مهارت های ارتباطی در Escape Room

توی اتاق فرار شما مجبوری با هم گروهی‌هات تعامل و هم‌فکری داشته باشی. چرا؟ چون ارتباط موثر با بقیۀ اعضای گروه حرف اول رو توی این بازی می‌زنه. واسه همینه که اسکیپ روم یه سرگرمی خیلی محبوب برای تیم‌سازی به شمار می‌ره.

در واقع یکی دیگه از فواید اتاق فرار اینه که افراد رو در شرایطی قرار می‌ده که “باید” باهم همکاری کنن و به کمک همدیگه مشکلاتی که سر راهشون قرار می‌گیره رو حل کنن.

شنیدی می‌گن باید یکی رو توی عمل انجام شده قرار بدی؟ اتاق فرار همون عمل انجام شده ا‌ست! واسه این که بتونی مهارت‌های ارتباطیت رو با دوستات، خانوادت یا همکارات بهتر کنی. مخصوصا توی شرایط شبیه‌سازی شدۀ بحران و مشکلات.

اگه دوست داشتی اینو هم بخون:

5) و البته مهارت‌های حرکتی …

هماهنگی بین چشم، دست و آگاهی فضایی (spatial awareness) یکی از مهم‌ترین مهارت‌های حرکتی انسان به شمار می‌ره. خوشبختانه طراحی بازی اتاق فرار طوریه که مجبوری حرکاتت رو با سناریو بازی هماهنگ کنی.

از بدو تولد، دانش و آگاهی ما از دنیای اطرافمون هر روز رشد می‌کنه. ارتباط حداکثری این آگاهی با اندام‌های حرکتی از جمله مواردیه که می‌تونه توی حوادث واقعی زندگی کمک زیادی به ما بکنه.

توی علم پزشکی و روانشناسی، تمرین‌های خاصی طراحی شدن که باعث رشد سریعتر این ارتباط می‌شن. محققین اثبات کردن که چالش‌ها و معماهای اتاق فرار، نوعی از همین تمرین‌ها هستن که مهارت‌های حرکتی ظریف انسان رو به سرعت بهبود می‌بخشن.

6) و صد البته، مهارت حل مسئله!

یادگیری 12 مهارت مهم در اتاق فرار

می‌خوای شناگر بهتری باشی؟ بپر تو آب! می‌خوای آشپز بهتری باشی؟ اطراف خودتو با آشپزا پر کن! می‌خوای مهارت‌های حل مسئله خودتو بهتر کنی؟ برو سراغ اتاق فرار.

اتاق‌های فرار با معماهای کاملاً بی‌نظیری پر شدن. اگه دقت کنی، می‌بینی که هر معما مجبورت می‌کنه که خارج از چارچوب فکر کنی. به مواردی که شاید در گذشته باهاشون مواجه نشده باشی. یعنی همون طور که داری با گروهت مراحل بازی رو طی پشت سر می‌ذاری، می‌تونی روش‌های جایگزینی برای حل مشکلات روزمره زندگیت هم پیدا کنی.

ضمن این که باید حواست باشه فقط یه ساعت برای حل تمام معماها و خارج شدن از دالان‌های تو در تو وقت داری. این یعنی همزمان با مهارت حل مسئله، داری به بهبود مهارت «مدیرت زمان»  هم کمک می‌کنی. پس بهبود مهارت مدیریت زمان، یکی دیگه از فواید اسکیپ روم به شمار می‌ره.

حرفه‌ای شو:

7) ظرفیت مغزت رو افزایش میدی!

همه می‌دونن که حل پازل‌ها، معماها و چالش‌ها یه روش عالی برای بهبود حافظه‌ست. درست مثل انجام تمرینای دقیق مغزی (مثل سودوکو) اتاق‌های فرار هم یه تمرین عالی واسه افزایش کارایی مغز هستن.

معماهای زیادی ممکنه توی اسکیپ روم باشه. معماهایی که معمولا هرکدوم نمادها، زبان خاص و کدهای عجیب‌غریب خودشون رو دارن. این تنوع معماها و فرایندی که مغز برای حل اون‌ها طی می کنه، به طور غیرمستقیم به تقویت حافظه کمک می‌کنه.

در ضمن، خیلی از اتاق‌ها افراد رو مجبور می‌کنن یه سری چیزا رو توی حافظه‌شون نگهدارن یا این که یادآوری کنن. توی این شرایط، بازیکنا باید چیزی رو که اوایل بازی باهاش ارتباط برقرار کردن به یاد بیارن. بدیهیه که این نوع چالش‌ها باعث افزایش ظرفیت حافظه توی سیستم عصبی انسان می‌شه.

ممکنه خوشت بیاد:

لذت حل معما را به دور از ترس و وحشت در این اتاق ها تجربه کنید!

اتاق فرار معمایی (غیرترسناک)

8) چیزای جدید و ساده‌ یاد می‌گیری!

از قدیم گفتن ما همیشه در حال یادگیری هستیم. اما توی عصر سرعت و کارایی، دیگه کسی حوصلۀ خوندن متن‌های طولانی و کلاس‌های چند ساعته رو نداره. در واقع مردم دنبال راه‌های سریع‌تر و آسون‌تر واسه یادگیری چیزای جدید هستن.

یکی دیگه از فواید اتاق فرار اینه که بهت کمک می‌کنه یه مجموعه‌ای از دانش و مهارت جدید رو توی یک ساعت یاد بگیری! مهارت‌هایی مثل نقشه خوندن، پیدا کردن کدهای صوتی و تصویری، حل کردن معماهای عددی و چندین و چند چیز دیگه.

خب این چیزا رو می‌شه بعدا به موقعیت‌های واقعی هم تعمیم داد. اسکیپ روم، بازیکنا رو به یه محیط تعاملی و پرفراز و نشیب فرو می‌بره. این موضوع توانایی یادگیری افراد رو خیلی بیشتر می‌کنه.

9) حس ناب تجربه و ماجراجویی…

ماجراجویی و هیجان در اسکیپ روم

زیبایی اسکیپ روم اینه که دقیقاً توی مرکز عمل قرار می‌گیری. جایی که مناظر، صداها، بوها و بعضا افراد جدیدی رو تجربه می‌کنی.

لحظۀ وارد شدن به اتاق فرار، حواس شما کاملا جمع این محیط میشه و هنگامی که به عنوان یه تیم برای فرار تلاش می‌کنید، ناخودآگاه حس اجدادی ما یعنی «تمایل به غریزۀ بقا» زنده می‌شه.

تحقیقات علمی نشون داده که تجربه محیط‌های جدید می‌تونه به قدرت انطباق انسان کمک کنه. این موضوع به انسان کمک می‌کنه خودشو راحت‌تر با مکان‌های جدید وفق بده.

در ضمن، حس ماجراجویی رو فراموش نکنیم. یکی دیگه از فواید اسکیپ روم اینه که با تقویت حس ماجراجویی درون ما، شخصیت ما رو انعطاف پذیرتر، شوخ طبع‌تر و مقاوم‌تر بار میاره.

10) از فرایندهای شناختی چی می‌دونی؟

این مبحث اگرچه شاید اسم گنده‌ای داشته باشه، ولی خیلی ساده‌ست. فرایندهای شناختی یه اصطلاح باکلاس برای همون کسب دانش جدیده که توی قسمت های قبل صحبت کردیم. حالا این موضوع رو واسه چی دوباره به صورت یه تیتر جدا آوردم؟

به سه دلیل:

اول این که تاکید کرده باشم تا بهتر یادت بمونه.

دوم این که اگه اسکیپ روم رفتی و بعدا خواستی کسی رو متقاعد کنی که اتاق فرار بازی خفنیه، می‌تونی از اصطلاح فرایندهای شناختی استفاده کنی.

اما دلیل سوم رو تو انتهای این بخش متوجه میشی!

فرایندهای شناختی (Cognitive Processes) وقتی که ما ناگهان توی موقعیت جدیدی قرار می‌گیریم، فعال می‌شن. مخصوصا وقتی از ما خواسته می‌شه دانش جدیدی رو توی این جهان جایگزین یاد بگیریم و به روش‌های منحصر به فرد و جالبی برای بقا تکیه کنیم.

وقتی چالشی رو پشت سر می‌ذاریم، به طور ناگهانی توانایی جذب و استفاده از دانش جدید توی ما زیاد میشه. اتاق فرار به ما کمک می‌کنه تا دربارۀ دانش جدیدی که باهاش مواجه می‌شیم، انتقادی (Critically) فکر کنیم.

چون این دانش جدید توی مدرسه یا دبیرستان و به صورت تحمیلی توی مخ ما فرو نمیشه. یعنی توی اسکیپ روم ما فرایندهای شناختی رو همرامون داریم که بهمون کمک می‌کنه با دیدگاه خودمون به مسائل نگاه کنیم و زیر سوالشون ببریم. تفکر انتقادی سومین دلیلی بود که فرایندهای شناختی رو جداگانه بررسی کردم.

اگه دوست داشتی اینو هم بخون:

11) با استرس خداحافظی کن!

هم فکری و کار گروهی در اسکیپ روم

همون مکانیزم‌هایی که باعث ترشح دوپامین توی مغز می‌شد، واسه تسکین استرس هم غوغا می‌کنن! اون حال خوبی که بهت دست میده، یه رگه‌هایی از «هنر فراموش کردن» رو هم بهت هدیه می‌ده. اسکیپ روم یه روش عالی برای فرار یک ساعته از همه چیزه. وقتی بازی شروع می‌شه، تو دنیای جدیدی غوطه‌ور می‌شی که تمام استرس‌ها و درگیری‌های روزمره رو پشت سر میذاری.

12) چند وقته یه خاطره بی‌نظیر نداشتی؟!

وقتی بازی تموم میشه و از اتاق خارج می‌شی، حس می‌کنی به چیز بزرگی دست پیدا کردی. اکثر طراحای اتاق به این نگرش رسیدن که باید خارج از چارچوب بازی‌های خسته کنندۀ سابق فکر کنن. واسه همین هم کاری می‌کنن که نوع چالش‌های بازی، باعث بشه اوقات خوب و خوشی برای گروه ساخته شه.

تازه فردای روز بازی می‌فهمی که دیروز خاطراتی ساخته شده که هرگز فراموششون نمی‌کنی. خاطراتی که با بهترین دوستان رقم خورده و این احساس موفقیت و رضایت، همون چیزیه که شاید بهترین نفعی باشه که بعد از بازی با خودت می‌بری. زمانی فراموش نشدنی به همراه افرادی فراموش نشدنی…

نویسنده
 
سال‌های کودکی‌ام به تماشا کردن آدم‌ها و تغییرِ واقعیتِ اطراف در ذهنم گذشت. کاری که به نظرم اگر یک بار لذتش را در بچگی بچشید، دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. شاید همین خصوصیت باعث شد که در نوجوانی به سمت داستان و داستان‌نویسی متمایل شوم و حالا، آن لذتِ دوران بچگی را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیگیری کنم. طی چند سال اخیر در کنار نوشتن داستان، به تولیدمحتوا و مقاله‌نویسی برای سایت‌های مختلف نیز مشغول بوده‌ام.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.3 / 5. تعداد: 646

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *