انواع شخصیت در اتاق فرار

انواع شخصیت ها در اتاق فرار

مقدمه

مهم‌ترین هدف در بازی‌های گروهی همیشه این است که اعضای تیم بتوانند به خوبی در کنار هم فعالیت کنند. اگر همه افراد به هدفی که پیش روی خود دارند متعهد باشند، پیروزی در بازی حتمی است. با این حال نباید فراموش کنیم که هر فرد شخصیت مستقلی داشته و در زمان بازی نمی‌تواند آن شخصیت را نادیده بگیرد. بنابراین ما شاهد انواع شخصیت در اتاق فرار هستیم.

شخصی که مضطرب بوده همیشه نگاهش به ساعت است، فرد دیگری که خونسرد بوده در تمام طول بازی سعی دارد تا تمرکزش را از دست ندهد. پس قبل از اینکه اولین تجربه اسکیپ روم خود را آغاز کنید بهتر است با انواع بازیکن اتاق فرار آشنا شوید.

انواع بازیکن اتاق فرار

انواع اتاق فرار

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع شخصیت در اتاق فرار برویم، اجازه دهید ببینیم اصلا اتاق فرار چیست. همین چند سال پیش بازی گروهی در ایران و سراسر دنیا معرفی شد به نام اسکیپ روم که مفهوم کلی آن شبیه به فرار از زندان بود. داستان از این قرار است که شما در اتاق یا فضایی محبوس هستید و باید با قوه تخیل، منطق و دیگر حواس خود برای برنده شدن تلاش کنید.

این سرگرمی گروهی بوده و می‌توانید با دوستان یا خانواده خود آن را تجربه کنید. از آن جایی که مدت زمان حضور در اتاق فرار اکثرا یک ساعت تا 90 دقیقه بوده، حتی به عنوان یک تفریح دسته جمعی با همکاران بعد از ساعت کاری هم مناسب است. برای جالب‌تر شدن فضای بازی هم ژانرها و سناریو‌های مختلفی برای آن تعریف شده است.

یکی از ژانر‌های محبوب و پرطرفدار در دنیا، اتاق فرار وحشت یا همان ترسناک است. در یک اتاق فرار وحشت قرار است شما تا سر حد مرگ بترسید! بنابراین حتما قبل از تهیه بلیط، رده سنی آن را بررسی کنید و افراد ترسو را کنار بگذارید. یکی دیگر از ژانرهای اسکیپ روم، برگرفته از داستان‌های معمایی است. میزان وحشت این اتاق فرارها کمتر بوده و باید بیشتر روی حل کردن معماها و برملا کردن رازها تمرکز کنید.

لیست ترسناک‌ترین اسکیپ روم های ایران با یک کلیک:

همانطور که گفتیم هریک از این ژانرها، دربرگیرنده سناریوهای مختلفی هم هستند. داستان برخی از اتاق فرارها مربوط به حمله زامبی‌ها می‌شود در حالی که برخی دیگر بیانگر حمله ارواح هستند. قبل از رزرو بلیط می‌توانید خلاصه داستان اتاق فرار را خوانده تا روایت دلخواه خود را انتخاب کنید. برای برنده شدن در هر اتاق فراری هم باید اعضای تیم شخصیت‌های مختلف را بپذیرند، به عنوان مثال فردی مسئول حل معماها شده و دیگری همیشه زمان را اعلام کند.

شخصیت شناسی در اتاق فرار

چه شخصیت‌هایی در اتاق فرار برنده می‌شوند؟

اگر تصمیم خود را گرفته‌اید و می‌خواهید با دوستان خود به سراغ حل یک اتاق فرار جدید بروید، ‌بهتر است اول از همه این سوال را از خودتان بپرسید که در جمع شما چه کسی باعث می‌شود که معمای فرارتان حل شود و به نوعی ناجی شما چه کسی است؟ با کمی فکر کردن احتمالا اسم یکی از دوستانتان به ذهنتان خطور می‌کند و ممکن است از بابت این موضوع ناراحت شوید که چرا شما نباید قهرمان داستان باشید اما باید دقت کنید که ممکن است شاهد انواع شخصیت در اتاق فرار باشید و هیچکدام از این شخصیت‌ها شباهتی به شخصیت دوستانتان در دنیای واقعی نداشته باشند. پس امید را از دست ندهید و به راهتان ادامه دهید.

همانطور که گفتیم، اتاق فرارها دارای داستان‌ها و ژانرهای متعددی هستند و با توجه به اینکه در کدام سناریو قرار گرفته‌اید، باید سعی کنید بهترین اقدام را انجام دهید تا برنده از این مسابقه خارج شوید. اگر درک خوبی از شخصیت شناسی در اتاق فرار داشته باشید،‌ می‌بینید که همه افراد واکنش یکسانی به مسئله نشان نمی‌دهند و هر یک نقش بخصوصی را بازی می‌کنند. برای حل معمای یک اتاق فرار، باید از کمک همه افراد استفاده کرده و هر فرد مسئولیتی را متناسب با شخصیت خود انتخاب کند.

ترسیدن در اتاق فرار

نکته دیگر این است که در کل انواع شخصیت در اتاق فرار وجود دارد اما شخصیت افراد در تمام بازی‌ها یکسان نبوده و بسته به اینکه چه ژانری را بازی می‌کنید،‌ نحوه واکنش‌ها متفاوت خواهد بود. به طور مثال فردی که در یک اتاق فرار با ژانر معمایی، دارای هوش استنتاجی بالایی است و به جزئیات توجه زیادی می‌کند، می‌تواند نکته‌هایی پیدا کند که باعث پیروزی تیم خود شود. حل همین فرد در یک اتاق فرار با ژانر ترسناک، ممکن است تماما مشغول به جیغ کشیدن بوده و از این سو به آن سوی اتاق بدود. آشنایی با انواع بازیکن اتاق فرار می‌تواند به شما کمک کند تا در هر سناریو، بهترین ترکیب را برای تیم خود بچینید.

انواع شخصیت‌ها در اتاق فرار

گروه‌هایی که برای دفعات اول به اتاق فرار می‌روند، زیاد این جمله را از هم تیمی خود می‌شنوند که می‌خواهند به تنهایی معمای این اتاق را حل کنند. راز موفقیت در اتاق فرار، کار گروهی است. معمولا آنقدر سرنخ و جزئیات در بازی وجود دارد که یک نفر به تنهایی نمی‌تواند از پس تمام معماها برآید. می‌توان اینگونه برداشت کرد که اتاق فرار به نحوی شبیه سازی دنیای واقعی و به شما نشان می‌دهد که برای پیشبرد کارها و رسیدن به نتیجه مطلوب، بهتر است همه با یکدیگر مشارکت کنند.

همانند یک جبهه جنگ، حل معمای اتاق فرار نیز مستلزم وجود یک رهبر است و این فرد با شناسایی انواع شخصیت در اتاق فرار می‌تواند بهترین ترکیب را در تیم خود بچیند. در ادامه به شخصیت‌هایی که بیشتر از همه از افراد بروز می‌کند پرداخته‌ایم و نشانه‌ها و خصوصیات هر یک را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

شخصیت رهبر در اتاق فرار

شخصیت رهبر

یک رهبر علاقه عجیبی به مدیریت زمان داشته و در سازماندهی، حل معماها و تعیین استراتژی‌های کلی خبره است. هرچقدر هم که افراد مختلف و با استعدادی در داخل گروه خود داشته باشید، نمی‌توانید زودتر از تیمی که رهبر دارد به نتیجه برسید. این افراد بهترین شخصیت‌ها را در جایگاه خود قرار داده و مطمئن می‌شوند که همگی از وظیفه خود باخبر هستند و نقش خود را به خوبی بازی خواهند کرد. این افراد می‌توانند در آن واحد چندین کار را با یکدیگر انجام داده و همیشه حامی اعضای تیم خود هستند.

استرس در اتاق فرار

شخصیت استرسی

برخی افراد در هنگام انجام یک پروژه در مدت زمان محدود دچار استرس می‌شوند و در این بین این فشار را به بقیه هم منتقل می‌کنند. این دسته از بازیکنان مدام به ساعت نگاه می‌کنند و مقدار زمان باقی مانده تا پایان دست را به همه اعلام می‌کنند. بهتر است قبل از شروع، فردی را که از بقیه آرام‌تر است را به عنوان مسئول تایم مشخص کنید تا در بازه زمانی‌های مشخص ساعت را بلند اعلام کند و اینچنین از بروز استرس بیشتر جلوگیری کنید.

بازیکن ریزبین در اسکیپ روم

شخصیت کاشف

شخصیت کاشف یکی از کلیدی‌ترین انواع بازیکن اتاق فرار است. این شخصیت از همان ابتدای ورود به فضای بازی، تحلیلی کلی از شرایط کرده و بقیه را از روند مسئله مطلع می‌کند. این فرد با دقت به جزئیات، تکه‌های حل شده معما توسط دیگر بازیکنان را در کنار هم قرار داده و نتیجه گیری را انجام می‌دهند. در صورتی که چنین شخصیتی را در گروه خود نداشته باشید، روند حل پرونده برایتان بسیار مشکل خواهد شد. افرادی با شخصیت کاشف، معمولا در زندگی خود نیز به جزئیات وسواس داشته و نکات جز و درشت را به دیگران یادآوری می‌کنند. این افراد از انجام بازی‌های معمایی لذت برده و در پیدا کردن مسیرها عالی عمل می‌کنند.

انواع شخصیت ها در اتاق فرار

شخصیت خرابکار

فرد خرابکار با اظهار نظرهای بدون پشتوانه، فکر بقیه افراد گروه را به اشتباه می‌اندازد و و با پیدا کردن آیتم‌های نامربوط، روال حل مسئله را دشوار می‌کند. برخی افراد نیز برای مزاح یا اذیت دوستان خود سعی در گمراه کردن اعضای تیم دارند تا نتوانند در فرصت مناسب به جواب برسند. اگر می‌خواهید از شخصیت شناسی در اتاق فرار بهترین سود را ببرید، بهتر است از همبازی شدن با این دسته از افراد صرف نظر کنید. در زندگی معمولی نیز این افراد به دنبال مسخره کردن دیگران بوده و از هر فرصتی برای اذیت کردن دوستان خود، حتی به شوخی، استفاده می‌کنند.

انواع پلیر اتاق فرار

شخصیت اجتماعی‌ و ارتباط‌گر

معمولا در هر جمعی می‌توان یک شخص برون‌گرا که دوست دارد در مورد هرچیزی صحبت کند را پیدا کرد. درون این بازی نیز افرادی هستند که سعی می‌کنند نقش فرد رابط بین اعضای دیگر را بازی کرده و نکته‌های کلیدی کشف شده را با بقیه به اشتراک می‌گذارد. این افراد گردش اطلاعات را در بین اعضا به خوبی حفظ کرده و نمی‌گذارند اطلاعاتی ناگفته باقی بماند. اگر عضو جدیدی در گروه خود دارید، شخصیت ارتباط‌گر بهترین دوست او خواهد بود و یخ او زودتر از حالت عادی خواهد شکست. این افراد در زندگی عادی نیز در تعریف داستان‌ها پیشقدم شده و ارتباط بهتری با افراد جدید دارند.

اتاق فرار دسته جمعی

شخصیت دستور دهنده

در بعضی از تیم‌ها گاهی مشاهده می‌شود که افرادی از همان لحظه ورود به بقیه دستور داده و یا با آن‌ها دعوا می‌کنند. افرادی با این شخصیت همانند یک ناظم مدرسه فقط در حال غر زدن به دیگران هستند و در نهایت نیز خودشان هیچ کار مفیدی انجام نمی‌دهند. این افراد برعکس یک رهبر خوب، تنها نظارت کردن بر دیگران را دوست دارند و خودشان هیچ ایده‌ای برای بهتر شدن اوضاع بیان نمی‌کنند. این افراد کنترل‌گر و دستور دهنده جز خطرناک‌ترین انواع شخصیت در اتاق فرار هستند، زیرا روحیه کار جمعی را از بین برده و بقیه دیگر رغبتی برای ادامه کار خود نخواهند داشت.

شخصیت باهوش در اتاق فرار

شخصیت باهوش

اگر دوستی دارید که در مدرسه همیشه نمرات خوبی گرفته و جزو شاگردان ممتاز دانشگاه بوده است، می‌توانید با خیال راحت‌تری به حل معماها مشغول شوید. این شخصیت معمولا جواب تمامی سوالات را داشته و برخی از معماها برایش پیش پا افتاده محسوب می‌شود. هرکجا که در حل معمایی گیر کرده باشید، این فرد عقل کل می‌تواند کمکتان کند. با وجود این شخصیت، پیروزی شما در اتاق فرار تقریبا حتمی است. انواع شخصیت در اتاق فرار وجود دارد اما این فرد در زندگی عادی خود نیز انگار مشغول بازی است و دوست دارد به طور مداوم معما حل کند.

انواع بازیکن اسکیپ روم

شخصیت حواس پرت‌کن

اینجور آدم‌ها اصلا برای حل کردن معمای اتاق فرار نیامده‌اند، بلکه بیشتر از همه به یکسری گوش شنوا نیاز داشته‌اند تا خاطرات مهمانی شب گذشته یا داستان دعواهای حماسی خود را تعریف کنند. این قبیل آدم‌ها به شدت حواس دیگران را پرت کردن و اگر دیگران به او بی‌توجهی کنند، کار آن‌ها را بیهوده می‌خواند و حل معما را وقت تلف کردن می‌دانند. بهتر است با این افراد به پارک بروید تا اتاق فرار، وگرنه تجربه خوب شما و احساس کار تیمی را به طور کل از بین می‌برند.

تمرکز و تفکر در اتاق فرار

شخصیت متفکر

اگر از یک دوربین مخفی به داخل اتاق فرار نگاه کنیم، اکثر افراد درحال جهیدن به گوشه‌های اتاق یا وارسی تمام قسمت‌ها برای پیدا کردن جوابی هستند. برعکس این دسته، ممکن است فردی را ببینید که در نقطه‌ای آرام ایستاده و فقط دارد فکر می‌کند. این شخص در بین انواع بازیکن اتاق فرار متفاوت‌تر عمل می‌کند اما در عمل به دنبال یافتن دقیق‌ترین جواب‌ها است. این شخصیت به جنبه‌های دیگر هر مسئله نیز فکر می‌کند و می‌تواند ذهن طراح معما را حدس‌زده و تا آخرین لحظه مشغول پیدا کردن راه‌حل است. این افراد در زندگی خود نیز ایده‌آل‌گرا بوده و سعی می‌کنند روحیه تیم را بالا نگه دارند.

انواع بازیکن اتاق فرار

 شخصیت منفی‌گرا

این شخصیت دقیقا مثل همان کارتون قدیمی است که دیالوگ “من میدونم، ما کشته می‌شیم” را برای همیشه ماندگار کرد. اگر نمی‌خواهید مثل گالیور مورد حمله‌ جمله‌های منفی قرار بگیرید و کسی به شما غر بزند که چرا ” فلان قفل درست باز نمی‌شه یا چرا این مسئله این‌قدر سخته” بهتره که سمت این دسته از افراد نروید. در بدترین حالت هم اگر ببازید و نتوانید در یک ساعت وقت تعیین شده معمارا حل کنید، تا مدت‌ها بقیه را مقصر باخت تیم می‌داند و مدام در موردش غر خواهد زد.

سخن پایانی

تجربه اتاق فرار برای اکثر مراجعین بسیار جذاب و خاطره انگیز است. اگر که می‌خواهید سناریوهای مختلف را تست کنید و اتاق فرار را به عنوان یکی از تفریحات ثابت خود قرار دهید، بهتر است که از قبل به فکر ساخت تیم مناسبی از بین دوستان خود باشید. همه افراد از این بازی لذت خواهند برد ولی این موضوع به این معنی نیست که بقیه نیز از کنار آن‌ها بودن در یک اتاق و حل معمایی سخت لذت می‌برند. امیدواریم که مطالعه این مقاله دید مناسبی در مورد نواع شخصیت در اتاق فرار به شما داده باشد.

نویسنده
 
زندگی فقط یک بار بوده و انسان را راهی برای خلاصی از این حقیقت نیست. تنها کلمات هستند که می‌توانند به ما تجربه زندگی‌های مختلفی را هدیه بدهند. من هم تصمیم گرفتم تا با استفاده از همین کلمات، در کسب تجربه‌های مختلف به دیگران کمک کنم.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.3 / 5. تعداد: 599

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *