کد مورس چیست و چگونه با آن پیام مخفی ارسال کنیم؟

کد مورس چیست و چگونه با آن پیغام مخفی ارسال کنیم؟

مقدمه

کد مورس (Morse Code) نوعی روش ارتباطی است که از نقطه و خط تیره استفاده می‌شود و در اوایل 1800 میلادی توسعه یافت. اگر فیلم سینمایی انگل (Parasite 2019) را دیده باشید احتمالا بخاطر دارید که چراغ‌های راهروی منزل خانواده پارک در مواقع خاصی روشن و خاموش می‌شدند و به همین وسیله کی وو، پسر خانواده توانست با پدرش که به مدت یک‌ماه در زیرزمین این خانه اعیانی محبوس شده بود ارتباط برقرار کند و پیام پدرش را از طریق ترتیب روشن و خاموش شدن چراغ‌های راهرو دریافت کند! در این بررسی به طور کامل در مورد این کد صحبت می‌کنیم و متوجه خواهیم شد که کد مورس چیست؟

ارتباط با کد مورس در فیلم انگل

ما هم می‌توانیم با کدمورس صحبت کنیم؟

شاید همین که تا این بخش از مقاله همراه بوده‌اید، نشان دهنده این باشد که شما هم به زبان‌های مخفی و کدگذاری شده علاقه‌مندید. اجازه بدهید یک کد مورس متنی و صوتی را در اختیارتان قرار دهیم:

— — — .-. / . .–. .- -.-. … . / — .. .-. . —

آیا قادر به رمزگشایی از این کد خواهید بود؟

تا انتهای مقاله همراه باشید و اگر توانستید این پیام مخفی را دریافت کنید، در انتهای مقاله درج کنید.

کد مورس چگونه و با چه مکانیزمی کار می‌کند؟

یک زبان کامل را تصور کنید که فقط با استفاده از صدا و برخی حرکات ساده دست می‌توان با آن ارتباط برقرار کرد. این همان کاری است که کد مورس برای کسانی انجام می‌دهد که نمی‌توانند چیزی بگویند، چیزی بنویسند یا حتی هر شکل دیگری از ارتباط را درک کنند! کد مورس یک سیستم جالب از نقطه، خط تیره و فاصله است که می‌تواند هم برای کدگذاری پیام‌ها و هم برای برقراری ارتباط بدون نیاز به استفاده از کاراکترهای واقعی در زبان محاوره‌ای استفاده شود.

اولین پیامی که با استفاده از کد مورس مخابره شد، عبارت « آنچه خدا انجام داده است»، نقل قولی از کتاب مقدس بود.

تاریخچه کد مورس

تاریخچه کد مورس بیش از 200 سال است و همانطور که ذکر شد، به اوایل دهه 1800 باز می‌گردد. این سیستم نقطه و خط تیره که از تمایل ساموئل مورس برای برقراری ارتباط بهتر متولد شد، در اصل توسط ارتش ایالات متحده برای انتقال اطلاعات در طول نبرد مورد استفاده قرار گرفت. اولین پیامی که با استفاده از کد مورس مخابره شد، عبارت « آنچه خدا انجام داده است»، نقل قولی از کتاب مقدس بود. این پیام در 24 مه 1844 توسط ساموئل مورس برای آلفرد ویل فرستاده شد. این دو مرد در آن زمان 64 کیلومتر از هم فاصله داشتند؛ مورس در واشنگتن دی سی بود و ویل در بالتیمور مریلند!

ساموئل مورس مخترع کد morse

چرا کد مورس اختراع شد؟

ساموئل به دلایل زیادی کد مورس را اختراع کرد. با اینکه دلیل اصلی او کمک به ارتش ایالات متحده برای ارسال پیام مخفی بود، اما می‌توان دلایل دیگری را برای این اختراع بزرگ متصور شد. در ادامه به دلایل اختراع کد مورس اشاره می‌کنیم:

سودمندی در ارتباطات

یکی از بزرگترین دلایل اختراع این کد این است که می‌توان از آن در شرایطی استفاده کرد که سایر وسایل ارتباطی ممکن است در دسترس یا غیرقابل اعتماد باشند. به عنوان مثال، در مواقع بلایای طبیعی یا درگیری (جنگ)، دریافت سیگنال تلفن همراه یا دسترسی به اتصالات اینترنتی دشوار است. در این مواقع، کد مخفی مورس برای ارتباط با عزیزان و کسب سایر اطلاعات حیاتی راهی مناسب خواهد بود.

برقراری ارتباط از راه دور

این زبان رمزگذاری،  امکان برقراری ارتباط از راه دور را فراهم می‌کند. این موضوع به ویژه برای کسانی که می‌خواهند شکاف‌های جغرافیایی و فرهنگی را پر کنند، بسیار مفید خواهد بود. تنها با چند کلیک کوتاه، می‌توان پیام‌های معناداری را در سراسر قاره‌ها و اقیانوس‌ها ارسال و دریافت کرد. این کد به مردم سراسر جهان توانایی بی‌سابقه‌ای برای برقراری ارتباط با یکدیگر، علی ‌رغم تفاوت‌های زبان و فرهنگ می‌دهد.

حفظ زبان نوشتاری

کد مورس نقش مهمی در حفظ ادبیات نوشتاری در سراسر جهان داشته است. این کد کمک زیادی به برقراری پیوند بین زبان نوشتاری و زبان گفتاری کرده است. کد مورس که به عنوان یک شکل تخصصی از ارتباط در نظر گرفته می‌شود، توانایی انتقال مستقیم کلمات به زبان‌های شنیداری بدون نیاز به مترجم یا چاپخانه را دارد. بنابراین ابزار قدرتمندی برای محافظت از ارزش تاریخی زبان نوشتاری محسوب می‌شود. کد مورس به دلیل بسیاری موارد دیگر، هنوز در جامعه امروز ما به عنوان یک راه ارتباطی مهم تلقی می‌شود.

شاید علاقمند باشید:

عدم تغییر با گذر زمان

از ویژگی‌های بارز و با‌اهمیت یک زبان و یا کد ارتباطی این است که در گذر زمان تغییری نکند و در همه‌جای کره‌ی زمین با دستور واحد شناخته شود. به‌جرات می‌توان گفت که کد مورس این ویژگی را داراست و از همان ابتدا که اختراع شد تا به‌امروز تغییر آن‌چنانی نداشته، تا‌حدی‌که می‌توان اولین پیام‌های تلگرافی ثبت شده را به‌راحتی ترجمه کرد. کدهای این زبان در همه‌جای دنیا واحد بوده و می‌توان با تطبیق حروف مشترک بین زبان‌ها به‌سادگی پیام‌ها را مخابره و یا ترجمه کرد.

زبان ارتباطی جایگزین برای افراد

خیلی از افراد بنا به دلایل مختلفی چون سکته مغزی، تصادف، از دست دادن بینایی، معلولیت، اسیر و زندانی شدن در جنگ و عدم اجازه صحبت با هم‌بندی‌ها و… نمی‌توانند مکالمه کنند و یا منظور خودشان را به بقیه افراد برسانند. این اشخاص می‌توانند با استفاده از چشمک زدن، حرکات انگشت، ایما و اشاره و… بدون این‌که بقیه متوجه شوند با سایر افراد پنهانی ارتباط برقرار کنند.

ارسال پیام مخفی و کد گذاری شده

استفاده مخفیانه از کد مورس در موسیقی!

می‌دانید که هنر، دنیای بی‌انتهایی دارد و اثر هنرمندی در جهان مانا می‌شود که غریق این دنیای زیبا باشد. در دوره‌های مختلف هنرمندان زیادی بوده‌اند که به‌خاطر محدودیت‌های سیاسی اجازه فعالیت نداشتند و یا با تنگناهای بسیار می‌بایست به کار خود ادامه می‌دادند. هنرِ خیلی از آن‌ها هم با سانسور و ممیزی مواجه می‌شد که تحمل آن برای صاحب‌اثر دشوار بود. موسیقی‌دانان هم از این فشارهای سیاسی و گاهی اجتماعی مستثنی نبودند و گاهی‌اوقات برای رساندن حرف و پیام خود از پیام‌های مخفی مثل کد مورس در موسیقی و آهنگ‌های خودشان استفاده می‌کردند. ترکیب هوشمندانه‌ی نت‌های موسیقی با کدهای مورس کار بسیار دشواری بود که برخی هنرمندان مثل فرکیوکو از عهده‌ی آن به‌خوبی برآمدند. این کار اگر بادقت انجام نگیرد، موسیقی بی‌معنی شده و ممکن است به‌جای ارتباط با شنونده، در ذوقش بزند.

استفاده مخفیانه کد مورس توسط موسیقی‌دانان

انواع کد مورس

کد مورس که از قدیم برای زدن تلگراف از آن استفاده می‌شد، حالت‌های مختلفی اعم از شنیداری، نوشتاری و دیداری دارد که در ادامه به‌تشریح هر کدام خواهیم پرداخت.

شنیداری: در گونه‌ی سمعی کد مورس، از صدایی نظیر «دیت» و «دا» استفاده می‌شود. «dit» بیانگر شمائل نقطه بوده و «dah» به‌جای خط‌تیره در گونه‌ی نوشتاری می‌نشیند. برای تشخیص راحت‌تر مدل شنیداری باید بگوییم که صدای کوتاه‌تر نشانگر نقطه بوده و صدای طولانی‌تر، بیانگر خط تیره است. حالا یک مشکلی به‌وجود می‌آید و آن هم نشان‌دادن اتمام کلمه است؛ قانون‌گذاران برای این مورد درنگ یک‌ثانیه‌ای را در نظر گرفته‌اند.

نوشتاری: برای نمایش گونه‌ی نوشتاری این زبان، از دو علامت نقطه (.) و خط تیره (-) استفاده می‌شود که با آمدن کنار هم این دو مورد، حروف مختلف ساخته می‌شوند.

دیداری: برای نمایش کد مورس به‌گونه‌ی دیداری از لامپ، چراغ، فندک، چراغ‌قوه و… استفاده می‌شود. برای این‌که در این مدل علامت نقطه را به مخاطب برسانیم لامپ را بلافاصله روشن و خاموش می‌کنیم. حال اگر بخواهیم خط تیره را نشان دهیم لامپ را پس از روشن کردن، با فاصله‌ی زمانی حدودا سه‌برابر زمان نقطه می‌بایست خاموش کنیم.

آیا کد morse بطور کامل منسوخ شده؟

کد مورس امروزه به ندرت استفاده می‌شود، زیرا ابتدا با تلفن، سپس دستگاه فکس و در نهایت با اینترنت و ناوبری ماهواره‌ای جایگزین شد. با این حال، نیروی دریایی و گارد ساحلی ایالات متحده همچنان از لامپ‌های سیگنال برای ارسال پیام از طریق کد مورس استفاده می‌کنند. اپراتورهای رادیویی آماتور و هوانوردان نیز این کد برای برقراری ارتباط با یکدیگر بهره می‌برند.

اگرچه این کد در دوران اوج خود بسیار محبوب بود، اما سرانجام با ظهور روش‌های ارتباطی سریع‌تر و کارآمدتر، کد مخفی مورس منسوخ شد. با این وجود، هنوز هم افراد بسیاری هستند که این کد را بخشی نمادین از میراث فرهنگی ارتباطی می‌دانند. امروزه از کد مورس بیشتر به عنوان یک سرگرمی یا چالش استفاده می‌شود، اما برنامه‌های مدرن بسیاری نیز وجود دارند که از برخی عناصر سبک خاص تلگرافی این کد بهره می‌برند. چه ما کد مورس را به دلیل خاص بودنش دوست داشته باشیم و چه نبوغی که در اختراع آن وجود داشته است را تحسین کنیم، نمی‌توان انکار کرد که تاریخچه کد مورس همچنان ما را مجذوب خود می‌کند.

لیست بهترین اسکیپ روم‌های ایران همراه با اطلاعات کامل با یک کلیک:

از جذابیت‌های این کد بگوییم

کد مورس در زمان خودش به عنوان یک روش ارتباطی موثر شناخته می‌شد. بدین دلیل که این کد مزایای زیادی را به اپراتورها ارائه می‌داد. از فواید استفاده از کد مخفی مورس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سادگی در یادگیری

یادگیری کدمورس نسبتا ساده است. برخلاف دیگر اشکال ارتباطی مانند گفتار یا زبان اشاره که برای تسلط بر آن‌ها نیاز به سال‌ها آموزش و تمرین دارد، این کد فقط به دانش اولیه از الفبا و نحو زبان نیاز خواهد داشت. این بدان معناست که تقریبا هرکسی که علاقه‌مند به یادگیری این کد باشد، می‌تواند به سرعت مهارت خود را افزایش دهد.

تطبیق پذیری

کد morse نه تنها امکان انتقال موثر در فواصل طولانی را فراهم می‌کند، بلکه این کد را می‌توان از طریق طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها از جمله امواج رادیویی، سیگنال‌های نوری، پرچم‌ها یا چراغ‌های روی ساختمان‌ها یا برج‌ها منتقل کرد. این موضوع باعث می‌شود که کد سری مورس در مناطق دورافتاده یا شرایط نامشخصی که سیستم‌های ارتباطی معمولی ممکن است قابل دسترسی یا قابل اعتماد نباشند، مفید باشد. به همین دلیل، کد morse به ابزاری با ارزش برای برقراری ارتباط مطمئن و ارسال کارآمد اطلاعات در فواصل دور تبدیل شده است.

ارزان بودن

کد مورس یک شکل ارتباطی فوق العاده ارزان است. تنها چیزی که نیاز دارید، درک اولیه از الفبا و برخی تجهیزات ساده مانند چراغ قوه یا رادیو است، سپس می‌توانید از کد برای برقراری ارتباط استفاده کنید. این امر باعث شده است تا کد برای استفاده در مواقع اضطراری که مشکل هزینه وجود دارد، یک روش ارتباطی ایده‌آل باشد.

ارتباط بی‌سیم

کدمورس نوعی ارتباط بی‌سیم است، به این معنی که به هیچ زیرساخت فیزیکی مانند خطوط تلفن یا کابل نیاز ندارد. این امر راه اندازی این کد را بسیار آسان‌تر و ارزان‌تر می‌کند و همچنین استفاده از آن را قابل حمل‌تر و راحت‌تر خواهد کرد. سیگنال‌های کدهای سری مورس توسط یک شبکه بی‌سیم به هر جا که لازم باشد ارسال می‌شود. این کار افراد را قادر می‌سازد تا آزادانه بدون اتصال به یک مکان مرکزی با هم ارتباط برقرار کنند.

مزایای استفاده از کد های morse

نحوه رمزگشایی کد مورس

کد morse برای نمایش حروف و اعداد از پالس‌های کوتاه و بلند، زنگ‌ها یا چراغ‌ها استفاده می‌کند. احتمالا شناخته شده‌ترین پیام کد مورس، پیامی است که از سه پالس کوتاه، سپس سه پالس بلند و سپس دوباره سه پالس کوتاه تشکیل شده است که با نقطه نقطه نقطه، خط تیره خط تیره خط تیره و نقطه نقطه نقطه شناخته می‌شود. این پیام به معنای SOS (S=…  و O=— است). رسما به پالس‌های کوتاه و بلند «dits» و «dahs» می‌گویند، اما به هر حال ما دوست داریم آنها را «dots» و «dashes» بنامیم.

ساموئل مورس و آلفرد ویل همچنین یک دستگاه تلگراف ساختند که برای ارسال پیام‌های کدمورس استفاده می‌شود. یک اپراتور تلگراف پشت دستگاه می‌نشیند و ضربه‌های کوتاه و طولانی را می‌زند تا حروف پیام ارسالی را نشان دهد. برای ردیابی تمام نقطه‌ها و خط تیره‌ها، باید تمرکز زیاد و حافظه خوبی داشته باشید! 

موارد مختلف استفاده از کد مورس

نمودار کد مورس چیست؟

نمودارهای کدمورس برای کمک به یادگیری این کد ایجاد شده‌اند. نمودار اول الفبا و دومین نمودار مربوط به اعداد این کد است. در ادامه به نمودارهای کد سری مورس اشاره می‌کنیم:

1- نمودار الفبای کد مورس

نمودار الفبای کد مورس ابزاری ساده و در عین حال قدرتمند برای ارسال و دریافت پیام‌های رمزگذاری شده است. نمودار شامل یک سری حروف الفبا است که به حروف جداگانه تقسیم می‌شوند. هر کاراکتر با ترکیبی منحصر به فرد از خط تیره و نقطه نشان داده می‌شود که نشان دهنده حروف جداگانه در الفبا است. اولین موضوع برای استفاده از نمودار الفبای این کد، آشنایی با الفبا و کاراکترهای مربوط به آن است.

نحوه کد گذاری مورس با حروف لاتین

نمودار شامل الفبای A تا F است که هر کدام دارای الگوهای متفاوتی از نقاط و خط تیره هستند. به عنوان مثال، حرف A با یک نقطه و دو خط تیره متوالی نشان داده می‌شود، در حالی که حرف B از یک خط تیره و سه نقطه تشکیل شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که این الگوها را یاد بگیرید تا بتوانید در کمترین زمان از هر حرف یا کلمه‌ای استفاده کنید.

یکی دیگر از عناصر مهم نمودار الفبای مورس، قالب بندی آن است. همانطور که نمودار را می‌بینید، متوجه خواهید شد که از خطوط عمودی و افقی برای جداسازی گروه‌های حروف و اعداد استفاده می‌کند. این مهم به شما این امکان را می‌دهد که هنگام جستجوی کاراکترها یا کلمات خاص، به راحتی نمودار را از عرض یا پایین ببینید و ارسال یا دریافت پیام‌ها را با سرعت بیشتری انجام دهید. نمودار الفبای morse code یک ابزار ضروری برای افرادی است که می‌خواهند با استفاده از پیام‌های کدگذاری شده ارتباط موثری برقرار کند.

کد مورس چیست؟

2- نمودار اعداد کد مورس

نمودار اعداد این کد ابزار مفیدی برای یادگیری اصول ارتباط با کد مورس است. همانطور که از نمودار می‌بینید، هر عدد از 1 تا 9 با مجموعه منحصر به فرد خود از نقاط و خط تیره نشان داده می‌شوند. به عنوان مثال، عدد 1 با یک نقطه و چهار خط تیره نمایش داده می‌شود، در حالی که عدد 8 با سه خط تیره و دو نقطه نشان داده خواهد شد.

چه یک کاربر مبتدی باشید یا یک متخصص با تجربه، دسترسی به نمودار اعداد کدمخفی مورس می‌تواند به افزایش مهارت شما کمک کند. چه در حال ارسال یک تماس اضطراری (SOS) از یک مکان راه دور باشید و چه سعی در برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده خود داشته باشید، این ابزار به شما کمک می‌کند پیام خود را به سرعت و با دقت منتقل کنید.

در جدول زیر از حروف و اعداد و همچنین مجموعه‌ای از نقاط و خط تیره برای هر یک از حروف آمده است. برای صرفه‌جویی در زمان، باید از کوتاه‌ترین دنباله‌ها برای حروفی که بیشتر به کار گرفته می‌شود، استفاده کرد.

حروف و اعداد

کد مورس

حروف و اعداد

کد مورس

S

A

.-

T

B

-…

U

..-

C

-.-.

V

…-

D

-..

W

.- –

E

.

X

-..-

F

..-.

Y

-.- –

G

– -.

Z

– -..

H

-..

0

– – – –

I

..

1

.- – – –

J

.- – –

2

..- – –

K

-.-

3

…- –

L

.-..

4

….-

M

5

…..

N

-.

6

-….

O

– – –

7

– -…

P

.- -.

8

– – -..

Q

– -.-

9

– – – -. 

R

.-.

کد مورس از چه طریقی پیامش را به ما می‌رساند؟

روش‌های مختلفی برای خواندن مورس وجود دارند که در ادامه مورد بحث قرار می‌دهیم:

صدا

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها استفاده از یک کپسول گوشی ویژه است که کد را به امواج صوتی تبدیل می‌کند، سپس می‌تواند به صورت حروف یا کلمات تفسیر شود. این روش اغلب برای آموزش تقویت حافظه استفاده کاربرد دارد تا الگوهای خاصی از صداها را با حروف یا کلمات خاص مرتبط کند.

تشخیص الگو

راه دیگر برای خواندن کد مخفی مورس از طریق تشخیص الگو است. با مرتبط کردن الگوهای خاص با حروف و کلمات، می‌توانید به سرعت پیام‌های مخابره شده با این کد را بدون تکیه بر ابزار خارجی مانند کپسول گوشی یا دستگاه نور رمزگشایی کنید. صرف نظر از نحوه خواندن و تفسیر این کد مخفی، مهم است که صبور باشید و اغلب تمرین کنید تا بتوانید این کد را به راحتی بخوانید. با صرف زمان و تلاش کافی، هر کسی می‌تواند به این روش بی‌نظیر ارتباطی مسلط شود.

مترجم کد مورس

مترجم کد می‌تواند به شما کمک کند تا پیام‌ها را به سرعت و به راحتی به این کد ترجمه کنید. این موضوع به ویژه در صورتی مفید است که نیاز به برقراری ارتباط با فردی دارید که به زبان مادری شما مسلط نیست. یک مترجم همچنین می‌تواند به شما در بهبود مهارت‌های خود در ترجمه کد مورس کمک کند. با تمرین مداوم با مترجم می‌توانید در ترجمه سریع و دقیق پیام‌های مخابره شده مهارت بیشتری پیدا کنید.

استفاده از کد مورس برای انتقال پیام در قدیم
استفاده از کد مورس در ارسال تلگراف

یک ابزار سریع برای تبدیل پیام به morse code صوتی و نوری و بالعکس

اگر برایتان جذاب است که پیغامی را با سرعت به این کد تبدیل کرده و برای اشخاص دیگر ارسال کنید، می‌توانید به سایت زیر سری بزنید. با وارد کردن پیامتان، در همان لحظه کدهای مخفی خود را دریافت خواهید کرد:

https://morsecode.world/international/translator.html
سایت تبدیل کد مورس به متن و صدا

کلام آخر

با وجود اینکه تکنولوژی مدرن تاکید بر یادگیری و استفاده از کد مورس را کاهش داده است، هنوز هم این اختراع هوشمندانه پتانسیل این را دارد که در موقعیت‌های سخت به کار گرفته شود. کد مخفی مورس هنوز هم به طور گسترده توسط اپراتورهای رادیویی آماتور استفاده می‌شود. حتی تحقیقات نشان می‌دهند که این کد یک روش ارتباطی موثر برای کسانی است که فلج شده‌اند یا دچار سکته مغزی شده‌اند و قادر به صحبت کردن نیستند. بنابراین ابزاری که 200 سال قبل اختراع شده است، هنوز هم مفید خواهد بود.

نویسنده
 
چند ساله که در حوزه تولید محتوا مشغول به کار هستم، اما موضوعات مربوط به اتاق فرار، در عین ترسناک بودن، برام جذاب‌ترین موضوع برای نوشتن محسوب می‌شده. این‌که نمی‌شه پنج‌ دقیقه بعد رو پیش‌بینی کرد و هر لحظه ترس به مکانیزمی برای بقا تبدیل می‌شه، حسی هست که فقط توی این وادی می‌شه تجربه‌ش کرد!
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.8 / 5. تعداد: 1152

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

3 نظر

  1. این سایتی که معرفی کردید برای تبدیل متن به کد مورس خیلی جالب بود، من امتحان کردم خوشم اومد حتی میتونیم اون ویس رو دانلود کنیم و برای خودمون سیو کنیم تا هر موقع بهش احتیاج پیدا کردیم از ش استفاده کنیم.

    2
    1
  2. به نظر من بهترین ویژگی و مزیت این زبان سهولت تو یادگیریشه . چرا که با این ویژگی ارتباط بین ادم ها راحت تر میشه . و علاوه بر اون طبق مقالات بیزینس اینسایدر و دانشگاه کسب و کار که بنده مطالعه کردم از این زبان افراد کم توان مثل ناشنوایان میتونن استفاده کنند و با بقیه ارتباط بگیرین

    8
    0
    • درود بر شما همراه گرامی. بله همچنین برای مواقع ضروری به ویژه برای افرادی که توانایی تکلم رو از دست می دن بسیار می تونه مفید باشه اما از جهتی رمزگشایی یا ارسال پیام از طریق مورس زمان بر هستش .

      6
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *