بازی لیزرتگ چیست و چه قوانینی دارد؟

سیر تا پیاز لیزر تگ؛ آموزش + آدرس مراکز بازی

مقدمه

دنبال یه بازی پُرهیجان‌ هستید که باعث بشه آدرنالین خون‌تون سر به فلک بکشه؟ یا این‌که می‌خواید یه سرگرمی و بازی رو پیدا کنید که بتونید با دوستاتون، خانواده‌تون و همکاراتون ازش لذت ببرید؟ لیزر تگ (Laser tag) یه گزینه‌ی فوق‌العاده‌س که می‌تونه راضی‌تون کنه. یه بازی اکشن، ترکیبی و استراتژیک که مهارت و استقامت‌تون رو به‌شکل لذت‌بخشی به‌چالش می‌کشه.

پینت‌بال لیزری یا همون لیزرتگ یه بازیه که توی اون از تفنگ‌های لیزری برای تگ کردن حریف‌ها استفاده می‌شه و به‌صورت هم‌زمان باید حواس‌تون باشه که خودتون هدف لیزر تیم مقابل قرار نگیرین. این بازی توی فضاهای باز و بسته قابل انجامه و سناریوهای مختلفی داره. زمین‌های متنوع بازی و تجهیزات جذابی که در اختیارتون می‌گذاره، به یه تجربه‌ی هیجان‌انگیز و چندمنظوره بدون محدودیت سنی و جنسیتی منجر می‌شه. اگر از طرافداران بازی‌های Counter Strike و Call of Duty هستید، وقتشه که موس و کیبورد رو بگذارید کنار و این بازی‌ها رو توی محیط زنده تجربه کنید.

لیزرتگ چیست؟

توی این مقاله، هر چیزی که لازمه در مورد این بازی بدونید رو بهتون می‌گیم و به این سوال‌ها جواب می‌دیم که لیزرتگ چی هست؟ تاریخچه‌ش چیه؟ چه تجهیزات و ابزارهایی داره؟ انواع سناریوهاش چی هست؟ بهترین مراکز لیزر تگ تهران، کرج، مشهد و اصفهان کجاها هستند؟ و… . پس آماده‌ی یه ماجراجویی خفن باشید!

لیزرتگ یا پینت‌ بال لیزری چیه؟

لیزر تگ یه بازی باحال و پرتحرکه که قراره شما رو حسابی به هیجان بیاره. لیزرتگ که به پینت‌ بال لیزری هم معروفه، در اصل نسخه‌ی الکترونیکی‌شده‌ی بازی جذاب پینت‌باله. تفاوت لیزرتگ با پینت‌بال اینه که توی لیزرتگ خبری از گلوله‌های پلاستیکی و کبودی و درد نیست! توی این بازی برخلاف پینت‌بال، با کمک تفنگ‌های لیزری و سنسورهای روی لباس بازیکن‌ها، مشخص می‌شه که نشونه به هدف خورده یا نه. برای برنده‌شدن توی بازی لیزر تگ شما نیاز به یه استراتژی قوی دارید. فراموش نکنید که این یه بازی تیمیه و اگه با هم‌تیمی‌هاتون به هماهنگی نرسید، احتمالا تیم‌تون قراره قلع‌وقمع بشه! سرعت حرکت و واکنش‌تون هم خیلی مهمه تا هدف شلیک بازیکن‌های حریف قرار نگیرید.

پینت بال لیزری چیست؟

لیزر تگ بهتره یا پینت‌بال ؟؟؟

Laser tag یه جایگزین مناسب برای پینت‌بال محسوب می‌شه. اما برای چه کسایی مناسبه؟ اگر دنبال یه گزینه‌ی ایمن‌تر و با درد کمتر هستید، می‌تونید لیزرتگ رو به جای پینت‌بال امتحان کنید. این گیم یه تجربه‌ی مشابه با پینت‌بال رو بهتون می‌ده، با همون استرس و هیجانی که توی پینت‌بال تجربه کردید؛ البته بدون ضربه‌های فیزیکی و کبودی گلوله‌های تفنگ! درحالی‌که توی پینت‌بال از گلوله‌های رنگی استفاده می‌شه که با شدت زیادی به بدن برخورد می‌کنه و دردش تا چند روز می‌مونه، لیزر تگ از اشعه‌های بی‌خطر مادون قرمز استفاده می‌کنه. اشعه‌ها توسط سنسورهای وست (جلیقه) بازیکن مقابل شناسایی می‌شن و این وسط کسی دردش نمی‌گیره! درنتیجه این بازی برای همه‌ی گروه‌های سنی و همه‌ی افراد در هر سطح مهارتی، ایمنه.

باید به این نکته هم توجه بشه که معمولا اسلحه و تجهیزات توی لیزرتگ سبک‌تر از پینت‌باله و به‌همین‌دلیل کنترل کردنش راحت‌تره. پیشرفته‌تر بودن تجهیزات و فناوری‌هایی که توی لیزر تگ استفاده می‌شه، امکان انجام بازی تو حالت‌های مختلف رو می‌ده و می‌شه سناریوهای متفاوتی رو اجرا کرد. به‌طور‌کلی Laser tag مثل پینت‌بال یه بازی اکشن با یه تجربه‌ی هیجان‌انگیزه، اما قرار نیست دردتون بگیره و البته فراموش نکنین که دیگه نیاز نیست نگران پخش‌شدن رنگ روی لباس و سر و صورت‌تون باشین! جدول زیر بطور خلاصه به مقایسه این دو بازی و برتری هر ویژگی پرداخته.

ویژگیلیزرتگپینت بال
ایمنی بیشتر*
هیجان و استرس مثبت**
درد یا آسیب بدنی کمتر*
سبک‌تر بودن تجهیزات*
کنترل نشانه‌گیری*

لیست بهترین اسکیپ روم‌های ایران همراه با اطلاعات کامل با یک کلیک:

آیا اشعه لیزر در بازی لیزرتگ مضره؟؟

شاید نگران این بشید که اشعه‌ی لیزری خروجی از تفنگ‌ها خطرناک باشه اما خیال‌تون راحت؛ نور مادون قرمز خروجی از تفنگ‌های لیزر تگ هیچ خطری نداره و کاملا ایمنه. این بازی می‌تونه یه فعالیت گروهی خاطره‌انگیز باشه که هم‌دلی‌ها رو توی گروه‌تون بیشتر می‌کنه. پینت‌بال لیزری برای هر سن و هر سطح مهارتی مناسبه و می‌تونه مقصد متفاوتی برای تفریحات خانوادگی باشه.

laser tag

تاریخچه: از آموزش نظامی تا تفریح خانوادگی

لیزر تگ یا پینت‌بال لیزری، نسبت به بقیه‌ی بازی‌های گروهی پرطرفدار دنیا سن کمی داره. تا چند سال پیش به‌عنوان آموزش نظامی استفاده می‌شد و از سال 2005 به‌بعد به‌عنوان یه بازی تجاری وارد بازار شد. این بازی از زمان معرفی شدن تا امروز طرفدارهای زیادی رو توی دنیا پیدا کرده. توی ادامه متن به مهم‌ترین سال‌های تاریخچه‌ی بازی لیزرتگ اشاره می‌کنیم:

  • دهه‌ی ۱۹۷۰: ریشه‌های این تفریح به این دهه برمی‌گرده که شرکت Worlds of Wonder بازی «لازر تگ» رو با استفاده از فناوری فروسرخ برای شلیک به هدف‌ها ساخت.
  • سال ۱۹۸۴: اولین مرکز تجاری لیزر تگ توی دالاس (از شهرهای بزرگ ایالت تگزاس) باز شد و این اتفاق به شروع بازی لیزر تگ به‌عنوان یه بازی محبوب برای تفریح و سرگرمی کمک زیادی کرد.
  • دهه‌ی ۲۰۰۰: توی این دهه با توسعه‌ی فناوری‌های جدید و بهبود تجهیزات، بازی لیزر تگ به محبوبیت زیادی رسید. این گیم تونست به‌عنوان یه بازی مناسب برای تیم‌بندی، سورپرایز تولد و گردهمایی‌های خانوادگی، مورد‌‎علاقه‌ی همه‌ی رده‌های سنی‌ از بچه تا بزرگسال قرار بگیره.

مسابقات جهانی لیزرتگ؛ برگزاری یه بازی در سطح جهانی

مسابقات جهانی لیزرتگ یه رقابت سالانه‌س که میزبان بهترین بازیکن‌های لیزر تگ از سراسر دنیاس. این بازی‌ها از چند دور مسابقه تشکیل می‌شه و بازیکن‌ها هر دور باید توی یه حالت و سناریوی خاص مسابقه بدن. تعداد تیم‌ها برای مساقات جهانی معمولا 4 یا 6 نفره‌س و مسابقه، دو بخش رقابت تیمی و رقابت فردی داره. این مسابقات جهانی از سال 2003 در حال برگزاریه و تا امروز کشورهای آمریکا، استرالیا و آلمان میزبان این بازی‌ها بودن. این رقابت‌ها، یه فرصته تا بهترین بازیکن‌ها بتونن مهارت‌هاشونو به نمایش بذارن. شاید شما اون کسی باشین که توی سال‌های بعد قراره یکی از برنده‌های رقابت فردی مسابقات باشه! کی می‌دونه؟ شاید وقتش رسیده باشه که خودتون رو برای رقابت توی یه سطح بالاتر آمده کنید.

لیزرتگ؛ تفریح یا ورزش

تفریح مهیج لیزرتگ

طبقه‌بندی لیزرتگ به‌عنوان یه ورزش یا یه سرگرمی، چیزیه که بین طرفدارای این بازی مهیج مورد‌بحثه. با این‌که لیزرتگ پر از فعالیت‌های فیزیکیه و می‌تونه به‌شدت رقابتی باشه ولی تا امروز توسط سازمان‌های ورزشی به‌عنوان یه ورزش رسمی شناخته نشده. با این‌حال لیزرتگ هنوز هم می‌تونه به‌عنوان یه فعالیت تفریحی و یه بازی سرگرم‌کننده درنظر گرفته بشه چون تجربه‌ی جذاب و متفاوتی رو برای بازیکن‌ها فراهم می‌کنه. قابل‌ذکره که لیزرتگ بعضی از ویژگی‌های ورزش‌های تیمی رو هم داره ازجمله این‌که یه کار گروهیه و ارتباط در حین بازی خیلی مهمه. لیزر تگ یه بازی استراتژیک هم هست و برای برنده‌شدن نیاز به تاکتیک داره پس مهارت فردی تک‌تک بازیکن‌ها توش مهمه و می‌تونه برنده رو تغییر بده. در نهایت این‌که بخوایم لیزر تگ رو یک ورزش یا صرفا یه تفریح و سرگرمی بدونیم بستگی به نظر هر شخصی داره.

فراتر از سرگرمی را تجربه کنید!

همون‌طور که قبل‌ازاین اشاره کردیم، لیزرتگ نه یک ورزش رسمی بلکه بیشتر به‌عنوان یه تفریح و سرگرمی شناخته می‌شه. اما باید توجه داشته ‌باشیم که لیزر تگ چیزی فراتر از سرگرمیه و می‌تونه مزایای زیادی برای سلامتی افراد داشته ‌باشه. این بازی به‌دلیل فعالیت فیزیکی زیادی که همراه خودش داره، می‌تونه به بهبود سلامتی قلب و عروق، استقامت و البته قدرت عضلانی افراد کمک کنه. علاوه‌براین پینت‌بال لیزری باعث تقویت تفکر استراتژیک، قدرت حل مسئله و مهارت‌های ارتباطی بازیکن‌ها می‌شه. بازی لیزرتگ همچنین یه راه خیلی‌خوب برای کاهش استرس، کاهش خطر افسردگی و اضطرابه که به بهبود خلق‌وخوی افراد کمک زیادی می‌کنه. در‌مجموع می‌شه گفت فراتر از یه لذت پرهیجان، لیزرتگ می‌تونه یه‌گزینه‌ی خیلی‌خوب برای افرادی باشه که دنبال بهبود سلامتی جسمی و ذهنی هستن.

لیزرتگ؛ یه شبیه‌سازی بی‌نظیر از میدان جنگ!

شبیه سازی جنگ در لیزر تگ

بازی لیزرتگ فضایی رو ایجاد می‌کنه تا شما بتونید یک اتمسفر جنگی رو توی محیطی کاملا ایمن و بدون‌خطر تجربه کنید. برخلاف شبیه‌سازی‌های نظامی که از سلاح و مهمات واقعی استفاده می‌کنن، سلاح‌ها و تجهیزات در لیزرتگ واقعی نیست و هیچ خطری بازیکن‌ها رو تهدید نمی‌کنه. با این‌حال لیزر تگ می‌تونه تجربه‌ای واقعی از یه جنگ رو برای شما شبیه‌سازی کنه. این بازی به شما فرصت تجربه‌ی یه جنگ شبیه‌سازی شده رو می‌ده تا توانایی‌ها و مهارت‌هاتون رو امتحان کنین. شما به‌مرور می‌تونید مهارت‌های جنگی خودتون رو به‌کمک لیزرتگ افزایش بدید که شاید در محیط‌ها و شرایط واقعی هم کاربرد داشته باشه.

زمین بازی ؛ محل جنگ بی‌خطر

معمولا برای انجام بازی لیزر تگ، محیط‌هایی اختصاصی طراحی می‌شه. زمین بازی معمولا یه جای بزرگ با نور کم یا یه منطقه‌ی باز با موانع، نرده‌ها و رمپ‌هاس که بتونه برای بازیکن‌ها چالش ایجاد کنه. موانع زمین بازی پینت‌بال لیزری می‌تونه شامل دیوارها، تونل یا اشیا بزرگ باشه که به بازیکن‌ها امکان پوشش رو بده. بعضی از زمین‌های بازی با افکت‌های ویژه‌ای مثل چراغ‌های فلش، افکت‌های صوتی و حتی مِه تجهیز شدن تا بازیکن‌ها هیجان بیشتری رو حین بازی تجربه کنن. زمین بازی به‌شکلی طراحی شده که بازیکن‌ها از هر رده‌ی سنی و هر سطح مهارتی بتونند تجربه‌ی جذابی رو داشته باشند. در حال‌حاضر مراکز لیزر تگ خوبی توی تهران، کرج، مشهد و اصفهان وجود داره که می‌تونند میزبان خوبی برای یه روز خاطره‌انگیز شما باشند.

لیزرتگ تهران

بهترین مراکز لیزر تگ ایران

اگه دنبال بهترین مراکز کشور هستید، جای درستی اومدید چون قراره چند تا از بهترین مراکز ایران رو بهتون معرفی کنیم. با‌ توجه به محبوبیت زیاد این بازی، چند سالی هست که توی شهرهای مختلف ایران مثل تهران، کرج، مشهد و اصفهان مراکز لیزر تگ با کیفیت بالا در حال فعالیت هستند. شما می‌تونید توی ادامه مقاله با چند مورد از بهترین مراکز آشنا بشید.

لیزرتگ تهران

تهران به‌عنوان پایتخت، بیشترین تعداد مراکز لیزر تگ رو به‌ خودش اختصاص داده که هر کدوم از این مراکز ویژگی‌های خاص خودشونو دارند. در حال حاضر توی تهران 9 تا مرکز هست که در ادامه به اختصار معرفی می‌کنیم. 

  1. لیزرتگ پرواز تهران: باشگاه پرواز توی غرب تهرانه و مساحتی حدود 2000 متر مربع داره. سالن پرواز تهران تجهیزات مُدرنه و قابلیت اجرای سناریوهای مختلفی رو هم داره. توی این سالن امکان حضور آقایان و خانم‌ها به‌صورت هم‌زمان وجود داره.
  2. لیزرتگ سرخه حصار تهران: پارک جنگلی سرخه‌حصار به‌عنوان یکی از معروف‌ترین محل‌های تفریحی شرق تهران، دارای مرکز Laser tag هم هست. زمین بازی سرخه حصار 2000 متر وسعت داره و امکانات و تجهیزات مدرنی رو توی خودش جا داده.
  3. پینت بال و لیزرتگ قلعه: مرکز قلعه قطعا یکی از بهترین مراکز بازی‌های گروهی توی تهرانه. باشگاه قلعه با زمینی در حدود 5000 متر مربع، قابلیت‌های جذابی از جمله، نورپردازی، موسیقی، دودزا، چیدمان اصولی و حتی امکان فیلم‌برداری از بازی رو داره.
  4. لیزرتگ آریو2 تهران: شعبه دوم آریو، توی قلعه سحرآمیز پارک ارم قرار گرفته. برای بازی توی این مرکز سرپوشیده، شما به دو تیم 3 تا 5 نفره نیاز دارین. هر سانس بازی توی مرکز لیزر تگ شعبه دوم آریو 1 ساعت طول می‌کشه.
  5. لیزرتگ دنیای نور تهران: دنیای نور یکی از سالن‌های سرپوشیده برای بازی Laser tag توی تهرانه و هر راند بازی توی این مجموعه فقط 10 دقیقه طول می‌کشه. سناریوهای مختلفی از لیزرتک رو می‌شه توی مرکز دنیای نور اجرا کرد. توی این مرکز امکان استفاده از نارنجک، بمب، مین و نورپردازی‌های خیره‌کننده به‌همراه افکت‌های صوتی وجود داره که بازی رو جذات‌تر هم می‌کنه.
  6. لیزرتگ دریاچه چیتگر: باشگاه فایتر که توی دریاچه چیتگر قرار داره، مرکز لیز رتگ هم داره. از مزایای این مرکز می‌شه به دکوراسیون متفاوت، نورپردازی چشم‌گیر، موسیقی و تجهیزات مدرن اون اشاره کرد.
  7. لیزرتگ مالک اشتر تهران: مجموعه تفریحی مالک اشتر تهران، انواع بازی‌های جذاب مثل پینت‌بال، ایرهاکی و البته لیزرتگ رو ارائه می‌ده.
  8. لیزرتگ توچال (کلوپ واقعیت مجازی): مرکز توچال توی مجموعه ورزشی و باشگاه تیراندازی توچال قرار گرفته و می‌تونه مقصد خوبی برای تجربه‌ی هیجان و تماشای تهران از منظره‌ای متفاوت و البته قشنگ باشه.
  9. لیزرتگ شوتر تهران: مرکز شوتر توی یه منطقه‌ی کوهستانی با مساحت حدود 3000 متر ساخته شده. این مرکز با تجهیزات مدرن، آتش‌بازی، افکت‌های ویژه و نورپردازی حرفه‌ای یه محیط جذاب و متفاوته که می‌تونه تجربه‌ی خاصی رو برای شما رقم بزنه.

لیزرتگ کرج

شهر کرج هم میزبان چند مرکز لیزرتگ بسیار خوبه که تو ادامه‌ی مقاله، بهشون اشاره می‌کنیم:

  1. لیزرتگ آریو کرج: شعبه اول مرکز آریو توی کرج با حدود 350 متر مربع فعاله. هر راند بازی توی این مرکز 20 دقیقه‌س و توی هر راند حداکثر 10 نفر شرکت‌کننده می‌تونن توی بازی حضور داشته باشن.
  2. لیزرتگ اکو کرج: مرکز اکو توی اکومال کرج قرار داره. هر سانس لیزرتگ توی مرکز اکو 30 دقیقه‌س و حداکثر 14 بازیکن به‌صورت هم‌زمان می‌تونن توی بازی حضور داشته باشند.
  3. لیزرتگ شوالیه شب کرج: هر سانس بازی توی مرکز شوالیه شب کرج 20 دقیقه‌س و چیدمان اصولی موانع از ویژگی‌های این مرکز محسوب می‌شه.

لیزرتگ مشهد

  1. لیزرتگ هتل توریست توس مشهد: مرکز هتل توریستی توس یه محیط روبازه با قابلیت بازی به‌صورت خانوادگی. مدت زمان هر سانس بازی توی این مرکز 1 ساعته و بیشتر از 20 نوع سناریو برای لیزرتگ می‌شه اجرا کرد.
  2. باشگاه لیزرتگ آدرنالین مشهد: هر سانس توی باشگاه آدرنالین 30 دقیقه‌س و این مرکز از موانع طبیعی و جذاب، همراه‌با نورپردازی ایده‌آل بهره می‌بره.
  3. باشگاه لیزرتگ شوت ایکس مشهد: مرکز ایکس شوت مشهد بزرگ‌ترین فضای سرپوشیده لیزرتگ مشهد هست. نورپردازی مناسب و تجهیزات مدرن از ویژگی‌های این مرکزه و حداکثر 8 نفر به‌صورت هم‌زمان می‌تونند توی بازی حضور داشته باشند.

لیزرتگ اصفهان

  1. لیزرتگ باغ جوان اصفهان: هر سانس بازی توی مرکز باغ جوان اصفهان 15 دقیقه‌س و تعداد بازیکن‌ها می‌تونه بین 4 تا 10 نفر باشه.

راهنمای کامل تجهیزات و ابزارهای جانبی

تجهیزات و لوازم لیزرتگ

مهم‌ترین تجهیزاتی که برای انجام بازی لیزرتگ نیاز دارین این دو مورده: اسلحه و جلیقه. اما علاوه بر این‌ها، بازی Laser tag شامل تجهیزات و امکانات متنوعی هست که به جذاب‌تر شدنش کمک می‌کنه. این موارد عبارت‌اند از:

  • مین‌ها: این مین‌ها روی زمین قرار می‌گیره و وقتی بازیکنی روی آن‌ها پا می‌گذاره، پرتو لیزر از خودش ساطع می‌کنه و این‌جوری انفجار یا تله رو شبیه‌سازی می‌کنه.
  • اهداف: این‌ها اشیا ثابتی هستند که بازیکنان می‌تونند برای کسب امتیاز یا فعال کردن حالت‌های بازی به اون‌ها شلیک کنند.
  • ایستگاه‌های قدرت: این‌ها مناطق تعیین‌شده روی نقشه هستند که بازیکنان می‌تونند به اون‌جا برند تا اسلحه‌های خودشون رو شارژ کنند یا قدرت رو توی بازی به‌دست بیارند.
  • سیستم‌های امتیازدهی: از این سیستم‌ها می‌شه برای پیگیری امتیازات و پیشرفت بازیکن‌ها توی طول بازی استفاده کرد.
  • جلوه‌های صوتی: با اضافه‌کردن این افکت‌ها مثل صدای شلیک گلوله یا انفجار، می‌شه برای بهبود تجربه‌ی بازی استفاده کرد.
  • دستگاه‌های مه: از این دستگاه‌ها برای ایجاد مه استفاده می‌شه تا این‌جوری فضای بازی دراماتیک‌تر و بازیکن‌ها هیجانی‌تر بشند.
  • نارنجک‌های لیزرتگ: این نارنجک‌ها می‌تونند برای شبیه‌سازی یه انفجار یا حمله‌ی منطقه‌ای استفاده شند که هم‌زمان روی چندتا بازیکن تأثیر می‌گذاره.

اسلحه‌ی لیزرتگ

اسلحه و تفنگ لیزرتگ

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات توی بازی لیز رتگ، اسلحه‌های مورد‌استفاده توی این بازیه. همون‌طور‌که قبل از این هم اشاره کردیم، اسلحه‌ها توی این بازی شامل اشعه‌های مادون قرمز بدون خطری هستن که ایمنی بازیکن‌ها رو تهدید نمی‌کنند. اشعه‌ی این تفنگ‌ها توسط سنسور‌های موجود توی جلیقه و هدبند بازیکن ‌مقابل، شناسایی و تایید می‌شه که بازیکن حریف مورد اصابت گلوله قرار گرفته. در ادامه چند مدل از انواع اسلحه‌‌هایی‌که توی بازی‌ لیزرتگ مورد‌استفاده قرار می‌گیره رو به شما معرفی می‌کنیم:

  • تفنگ پیستول: ساده‌ترین مدل اسلحه‌ست که فقط یه شعاع لیزری شلیک می‌کنه.
  • تفنگ شاتگان: اسلحه‌ای که چند شعاع لیزری رو به‌صورت هم‌زمان شلیک می‌کنه.
  • تفنگ گرنید: اسلحه‌ای که می‌تونه پرتاب بشه و برای مهار کردن چند حریف بسیار مناسبه.
  • اسلحه‌های ویژه: مثل انواع تفنگ‌های تک‌تیراندازی که قابلیت‌های خاصی دارن و هیجان بازی رو بیشتر می‌کنن.

جلیقه تاکتیکی (وست) لیزرتگ

جلیقه لیزر تگ

جلیقه‌ی تاکتیکی یا وست، از تجهیزات مهم توی بازی لیزرتگه. جلیقه‌ها معمولا با رنگ‌های متفاوتی وجود داره تا بازیکن‌ها بتونن هم‌تیمی خودشون رو توی طول بازی تشخیص بدند. جلیقه‌ها دارای حسگرهایی هستند که می‌تونند اشعه‌ی مادون قرمز شلیک شده از سمت بازیکن‌های حریف رو تشخیص بدند. علاوه‌بر این حسگرها، بعضی از جلیقه‌ها دارای ویژگی‌های اضافی مثل قابلیت غیرفعال کردن اسلحه‌ی حریف‌ها هستند.

هدبند

هدبند بازی laser tag

علاوه بر پوشیدن جلیقه تاکتیکی، بازیکن‌ها با هدبندهای لیزر تگ روی سر خودشون رو هم می‌پوشونند. این هدبندها هم مثل جلیقه‌ها، دارای حسگر تشخیص اشعه‌ی مادون قرمز شلیک‌شده از سمت اسلحه‌‌ی بازیکن‌های حریفه. خبر خوب اینه که بازیکن‌های مقابل هم این هدبندها رو روی سر خودشون دارن و اگر نشونه‌گیری خوبی داشته باشید، می‌تونید هد شات کنید.

آموزش روش بازی لیزرتگ

اول از همه باید زمین بازی خودتون رو انتخاب کنید. سانس‌ها معمولا 30 دقیقه‌ای هستند که می‌تونید بسته به تعداد نفراتی که دارید، تعداد ست‌های بازی خودتون رو مشخص کنید. بعد از انتخاب مرکز لیزرتگ، برای شروع بازی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  1. قوانین بازی لیزرتگ رو درک کنید: قبل از شروع بازی، حتما قوانین رو یه‌دور بخونید. این به شما کمک می‌کنه تا سردرگم نشید و بازی رو به‌درستی انجام بدید.
  2. نشونه‌گیری با اسلحه رو تمرین کنید: این بازی به دقت زیادی نیاز داره، بنابراین نشونه‌گیری خودتون رو با شلیک به اهداف یا تمرین با دوستاتون بهتر کنید.
  3. تحرک داشته باشین: برای مدت‌طولانی توی یه نقطه نمونید. با تحرک زیاد سعی کنید از ضربه‌خوردن جلوگیری کنید و زاویه‌ی بهتری نسبت به حریف‌هاتون داشته باشید.
  4. با تیم هماهنگ باشید: سعی کنید به‌صورت تیمی کار کنید و برای هماهنگ‌کردن حرکات و استراتژی‌های حمله، ارتباط برقرار کنید.
  5. استفاده از پوشش: از موانع موجود توی زمین به‌عنوان پوشش استفاده کنید تا هدف شلیک قرار نگیرید.
  6. از درستی تجهیزات مطمئن بشید: اول اسلحه رو تست کنید و بعد حتما چک کنید که جلیقه و هدبندتون محکم بسته شده باشند.
  7. لذت ببرین: مهم‌تر از همه، از بازی لذت ببرید!

انواع سناریوهای لیزر تگ و حالت‌های بازی

مسابقه پینت بال لیزری

از مزایای لیزرتگ اینه که این بازی رو به شکل‌های مختلفی می‌شه انجام داد. بازی بسته به زمین بازی و تجهیزاتی که اون مرکز داره، می‌تونه سناریوهای مختلف و روش بازی متفاوتی داشته باشه. در ادامه چندتا از مهم‌ترین سناریوهای بازی لیزرتگ رو معرفی می‌کنیم:

  1. سناریو مسابقه مرگ تیمی: دو یا چند تیم برای حذف همدیگه مسابقه می‌دن و تیمی که بیشترین بازمانده از بازیکن‌ها رو توی پایان بازی داشته باشه، برنده‌س.
  2. سناریو گرفتن پرچم: دو تیم سعی می‌کنن پرچم همدیگه رو بگیرن و در‌عین‌حال باید حواسشون باشه که پرچم خودشون رو از دست ندن.

سناریو پادشاه تپه: بازیکن‌ها سعی می‌کنن یک منطقه تعیین‌شده رو تصرف کنن و به‌دفاع از منطقه تصرف‌شده بپردازن. تیمی که تونسته باشه زمان بیشتری منطقه رو توی تصرف خودش داشته باشه، اون برنده می‌شه.

این قوانین رو آویزه گوشتون کنید!

باید در‌نظر داشته باشید که قوانین دقیق بازی ممکنه بسته به محل یا سناریوی بازی متفاوت باشه، اما به‌طور‌کلی قوانین معمول بازی عبارتند‌از:

  1. پوشیدن جلیقه و هدبند برای بازیکن‌ها الزامیه.
  2. در طول بازی کسی حق نداره بازیکن حریف یا تجهیزاتش رو لمس کنه.
  3. عدم‌استفاده از کلمات و رفتار نامناسب درحین‌بازی به‌شدت مهمه.
  4. بازیکن‌ها باید در طول بازی از دستورهای داور بازی اطاعت کنن.
  5. ورود بازیکن به بازی یا خروج بازیکن از بازی باید با مجوز داور صورت بگیره.
  6. بازیکن‌ها باید اهداف بازی و قوانین تعیین‌شده توسط داور در هر سناریوی بازی رو رعایت کنن.

مهمه که قبل از شروع بازی، با قوانین دقیق محل بازی و سناریو اون آشنا بشید تا بتونید بهترین تجربه رو داشته باشید.

تعداد بازیکن‌ها در لیزرتگ

تعداد بازیکن‌ها در لیزرتگ

لیزرتگ یک بازی با حداقل 2 بازیکنه. این بازی می‌تونه بسته به وسعت زمین بازی و امکانات در دسترس، با تعداد بازیکن بیشتری هم انجام بشه. افراد معمولا توی گروه‌های 10 نفر به بالا به‌‎صورت تیمی توی این بازی شرکت می‌کنن تا هیجان بیشتری را تجربه کنن.

و اما استراتژی برنده شدن !

قوانین laser tag

تعیین یه استراتژی درست، یکی از لازمه‌های برنده‌شدن توی بازی لیزرتگه. قبل از شروع بازی، بازیکن‌های هر تیم باید در مورد تقسیم نقش‌ها و نحوه‌ی دفاع و حمله به‌توافق رسیده باشن. تقسیم نقش‌ها می‌تونه شامل مشخص کردن تک‌تیراندازها، تعیین بازیکن‌های حمایتی، انتخاب بازیکن‌های حمله‌کننده و پیش‌رونده باشه. بازیکن‌ها باید به‌خوبی از قوانین بازی، نقشه‌ی زمین بازی و مزیت‌های دفاعی و هجومی خودشون مطلع باشن. نکته‌ی مهم دیگه اینه که بازیکن‌ها بتونن توی طول بازی ارتباط‌ با هم‌تیمی‌هاشون رو حفظ کنن، در مورد وضعیت سلامتی خودشون اطلاع‌رسانی کنن و در مورد جای‌گیری‌های تیم حریف به هم‌تیمی‌ها هشدار بدن. با داشتن یه استراتژی تیمی خوب شما می‌تونید شانس برنده‌شدن توی بازی رو بالا ببرید.

تعیین تیم برنده و بازنده در بازی لیزرتگ

تعیین برنده بستگی به اهداف و قوانین خاص حالت بازی و سناریو داره. توی بیشتر موارد، هدف کسب امتیاز بیشتر از تیم مقابل یا بازیکنان فردیه. امتیازها رو می‌شه با تگ کردن موفقیت‌آمیز بازیکن‌های حریف یا انجام وظایف خاصی مثل گرفتن پرچم یا کنترل یک منطقه خاص از زمین بازی به‌دست آورد.

بعضی از حالت‌های بازی ممکنه برای نقض قوانین، مجازات یا امتیاز منفی داشته باشن، مثل از دست دادن امتیاز برای برچسب‌گذاری یا شکستن قوانین تجهیزات جانبی بازی. توجه به این نکته، مهمه که برنده‌شدن تو بازی لیزرتگ صرفا براساس توانایی فیزیکی نیست، چون استراتژی، کار تیمی و ارتباطات هم از عوامل خیلی مهم هستن که برنده رو مشخص می‌کنن.

توی حالت‌های بازی تیمی، برنده با توجه به این‌که کدوم تیم بیشترین امتیاز رو تو پایان‌بازی داره، مشخص می‌شه. توی حالت‌های بازی فردی، برنده معمولا بازیکنیه که بیشترین امتیاز رو داشته باشه. بعضی موارد پیش میاد که ممکنه تساوی رخ بده که در این حالت یه راند مرگ ناگهانی برای تعیین برنده، بازی می‌شه. به‌طور‌کلی تعیین برنده‌ی بازی با بیشترین امتیاز مشخص می‌شه اما اهداف و قوانین هر سناریوی خاص هم برای تعیین برنده مهمه.

جمع‌بندی

به‌طور‌کلی، بازی Laser tag یک بازی هیجان‌انگیز و پر از اکشنه که برای بازیکن‌ها با هر سطح سنی و توانایی، سرگرمی بی‌پایانی رو فراهم می‌کنه. با انواع مختلفی از حالت‌های بازی و سناریوها، این تفریح فعالیتی چندمنظوره و جذاب برای همه‌ محسوب می‌شه. آیا دنبال فعالیتی برای تقویت هم‌دلی و تعامل گروهی هستید؟ یا دنبال مقصدی برای برگزاری جشن تولدی به‌یادماندنی هستید؟ بازی لیزرتگ برای همه‌ی این موارد می‌تونه گزینه‌ی خوبی باشه. توی این مقاله، هرچیزی‌که باید درباره‌ی بازی لیزرتگ بدونید از تاریخچه تا آموزش بازی، تجهیزات و ابزارها، سناریوها، قوانین و مقررات و بهترین مراکز ایران برای تجربه‌ای به‌یادموندنی، پوشش داده شده. پس وقتشه که این بازی رو هرچه سریع‌تر تجربه کنید.

اگر از طرفداران این گیم هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازی‌های گروهی مشابهی مثل اتاق فرار رو هم به‌کمک سایت اسکیپ‌زوم (EscapeZoom) که بزرگ‌ترین مرجع معرفی و رزرو اتاق فرار توی ایرانه، امتحان کنید.

نویسنده
 
من به‌عنوان یکی از شهروندان دنیای کلمات، از قدرت جادویی واژه‌ها برای خلق محتواهایی تاثیرگذار استفاده می‌کنم. در تلاش هستم که با آفرینش متن‌های جذاب و متنوع، خوانندگان را با خود همراه کنم.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.6 / 5. تعداد: 797

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

5 نظر

  1. هیجانی و لذتی که بازی لیزر تگ داره خیلی زیاده، واقعا آدم از نظر روانی تخلیه میشه

    6
    0
  2. لیزر تگ چه بازی جالبیه. هم هیجان داره هم لذت بخشه هم میشه دسته جمعی با دوستامون بریم. خیلی خوب بود که گفته بودید کجاهای تهران این بازی رو داره که دیگه نخوایم سه ساعت تو اینترنت دنبالش بگردیم.

    9
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *