اکتور اتاق فرار چیست و چه وظایفی دارد؟

اکتور اتاق فرار کیست؟ مزاحم همیشگی یا غریبه دوست داشتنی؟!

مقدمه

همه جا تاریک است و شما به همراه دوستان خود به راهرویی سرد و ترسناک قدم گذاشته‌اید. راهرویی که انتهایش مشخص نیست و با ورود به آن درب ورودی‌اش برای همیشه بسته شده. مطمئناً همه‌چیز خیلی خوب پیش می‌رفت اگر مطمئن بودید که تنها هستید… . اما انگار به غیر از هم‌تیمی‌هایتان، غریبه‌هایی هم در میان تاریکی حرکت می‌کنند. غریبه‌هایی که صدای نفس‌هایشان هر لحظه نزدیک‌تر می‌شود….

اتاق فرار، تفریحی برای همه فصول:

شما می‌توانید با یک کلیک به تمامی اسکیپ روم های شهر تهران، کرج، اصفهان، مشهد و بسیاری از شهرهای ایران دسترسی داشته باشید. اطلاعات کامل اتاق فرار ها اعم از قیمت، آدرس و لوکیشن، نوع ژانر و سبک، سانس‌های خالی، سناریو، درجه سختی و … همگی در لینک زیر:

منظور از اکتور اتاق فرار چیست؟

به‌طور کلی دو نوع مأموریت در اتاق فرار وجود دارد. نوع اول، همان مأموریت کلاسیک و قدیمی است که بازیکنان به مدت یک ساعت در اتاقی حبس می‌شوند و باید با حل معماهای مختلف، کلید خروج را پیدا کنند. در این سبک بازی‌ها، سرعت بازی توسط خود تیم تعیین می‌شود و غریبه‌ای در اطراف نیست که دردسرساز باشد.

اما نوع دوم مأموریت‌ها، شامل اکتورها یا بازیگران زنده هستند. زمانی که گروه بازی در حال کاوش در دنیایی جدید و عجیب هستند. حضور اکتورها باعث می‌شود گروه بیشتر روی سناریوی بازی متمرکز شود و هدف خود را جدی‌تر بگیرد. اکتورها ممکن است سعی کنند شما را بترسانند، غافلگیرتان کنند یا در صورت گیر کردن حتی به شما کمک کنند!

هر اتاق فرار دارای سناریوی مشخصی است. هر سناریو ممکن است بسته به نیاز، کاراکترها یا شخصیت‌هایی را در خود جای دهد. در بازی اتاق فرار می‌توانیم این شخصیت‌ها را در قالب «سوم‌ شخص» یا همان اکتور اتاق فرار ببینیم.

به‌ طور کلی می‌توان گفت که اکتور اسکیپ روم شخصیتی است که یک بازیگر به‌صورت زنده نقش آن را بازی می‌کند و بسته به ژانر و سناریوی بازی، می‌تواند وظایف مختلفی داشته باشد. اکتورها در اتاق فرار به دو گروه اکتورهای تعاملی و غیر تعاملی تقسیم می‌شوند.

اگه علاقمند بودی بخون: 

اتاق فرار تعاملی چیست؟

اکتورهای تعاملی

اکت یا بازیگریِ تعاملی، فرمی خاص از بازیگری در اتاق فرار است که «دیوار چهارم» بازی را می‌شکند. دیواری که به طور کلاسیک، اکتور را از نظر فیزیکی و کلامی از بازیکن جدا می‌کرد.

در اکت تعاملی، اکتور مستقیماً گروه را درگیر می‌کند و آن‌ها را به مشارکت فعال در پیشبرد بازی دعوت می‌کند. اکتورهای تعاملی ممکن است به ‌غیر از ترساندن بازیکنان (که ساده‌ترین شکل تعامل است) به آن‌ها دستورهای مختلفی دهند یا حتی بازیکنان را تبدیل به شخصیت‌هایی خاص در سناریو کنند.

اکتورهای تعاملی در اتاق فرار

اکتورهای غیرتعاملی

حتماً تا حالا به تابلوهای نقاشی نگاه کرده‌اید. شخصیت‌هایی که در تابلوهای نقاشی می‌بینید، دارند کار خودشان را می‌کنند و به شما اعتنایی ندارند. در بازی اتاق فرار نیز نوعی اکت تحت عنوان اکت غیر تعاملی وجود دارد که در آن اکتورها در گوشه‌ای به کار خود مشغولند و میان آن‌ها و بازیکنان ارتباطی شکل نمی‌گیرد.

به اکتورهایی که با گروه بازی ارتباط نمی‌گیرند و تنها وظیفۀ اجرای اکت مشخصی را در مسیر بازی دارند، اکتورهای غیر تعاملی گفته می‌شود. البته این را بگوییم که این اکت‌ها علاوه بر اینکه زیبایی بازی را دو چندان می‌کنند، ممکن است سرنخی را در خود داشته باشند. بنابراین حتماً شایستۀ توجه هستند.

اکتورهای غیر تعاملی اسکیپ روم

هدف از به‌کارگیری اکتور اسکیپ روم چیست؟

بازیگران زندۀ اسکیپ روم در هر چهره و لباسی که باشند، قرار است تجربۀ افراد را از بازی لذت‌ بخش‌تر کنند. این بازیگران سبب می‌شوند سناریو واقعی‌تر به نظر برسد بازیکن‎‌ها بیشتر درگیر سناریوی بازی شوند. حتی ممکن است بسته به سلیقه و خلاقیت طراحان بازی، از اکتور اتاق فرار برای معرفی موقعیت‌های مختلف بازی، هینت‌دهی یا جلو بردن ماجرای بازی استفاده شود.

وظایف اکتور در اسکیپ روم چیست؟

استفاده از بازیگران زنده در اتا‌ق فرار، جنبه‌های داستانی بازی را ملموس‌تر می‌کند و بازیکنان را یک قدم به لمس ماجرای حقیقی بازی نزدیک‌تر می‌کند. در واقع بازیکنان به‌جای تماشای اکتور در نمایشگرها یا گوش‌دادن به صدای آن‌ها، می‌توانند اکتور escape room را در فضایی واقعی مشاهده کنند، با او تعامل داشته باشند یا حتی از او سؤالاتی بپرسند.

اکتورها یا بازیگران زنده، بسته به نحوه استفاده از آن‌ها، عناصر زیادی را به اتاق فرار اضافه می‌کنند، از جمله:

اضافه کردن هیجان و فشار بیشتر به بازی

حضور سوم ‌شخص (یا به ‌طور کلی شخص دیگر) در اتاق، از نظر روانی به بازیکن این را القا می‌کند که غریبه‌ای در اتاق است؛ یعنی قرار نیست همه چیز خیلی عادی پیش برود و شما فقط با حل چند معما برندۀ بازی شوید.

اکتور اسکیپ روم، حس فوریت و هیجان بازی را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد. حال این اکتور ممکن است خودش قربانی یک قاتل باشد که به دیوار بسته شده است یا خودش قاتلی باشد که همه جای مسیر بازی دنبال شماست.

اکتور escape room چه یک زامبی وحشتناک باشد که با دهانی خونین به شما نزدیک می‌شود یا یک هیولای ترسناک از جهانی غریبه، ضربان قلب شما را بیشتر می‌کند و راحتتان نمی‌گذارد. همین هیجان و استرس باعث می‌شود که بسیاری از بازیکنان به دنبال اسکیپ روم‌هایی باشند که اکتور دارند.

افزایش هیجان و استرس بازی اتاق فرار

اعتبار بخشیدن به سناریو

بازیکن با ورود به مسیر بازی خود را فریب می‌دهد و به‌ گونه‌ای فکر می‌کند که انگار واقعاً وارد دنیایی جدید شده است. حال در این تجربه همه‌ جانبه، وجود اکتور می‌تواند سناریو و فضای داستان را برای مغز شما معتبرتر کند. حتی توانایی تعامل با شخصیتی که در این دنیا وجود دارد، باعث می‌شود احساس واقعی‌تری نسبت به ماجراجویی خود داشته باشید.

به‌خصوص زمانی که اکتور و کارهایش منطبق بر سناریو باشند و شما بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد مکان اتفاق، دورۀ تاریخی وقوع آن یا حتی سرنخ‌هایی را از وجود او فاش کنید. اکتور اتاق فرار باعث می‌شود مغز تحلیل‌گر و منتقد شما در این دنیای خیالی، احساس راحتی بیشتری داشته باشد و مدام شما را به اتفاقات بیرون از بازی پرت نکند.

حفظ بازیکنان در مسیر سناریو

بازیگران زنده این توانایی را دارند که به‌عنوان یک سیستم راهنمایی و هینت‌دهی برای گروه‌ها عمل کنند. آن‌ها می‌توانند بازیکنان را در مسیر فکری درستی برای حل معماها نگه دارند و شما را به هر چیزی که ممکن است کمکتان کند، راهنمایی کنند. اگر گفتید این سیستم هینت‌دهی چگونه به افزایش حس غوطه‌وری کمک می‌کند؟

ممکنه خوشت بیاد:

آفرین! وقتی بازیکنان از این طریق راهنمایی بگیرند، دیگر قرار نیست مدام با گیم‌مستر (که شخصی بیرون از دنیای سناریو است) ارتباط داشته باشند. در همان حال که در دنیای بازی هستند، از افرادی کمک می‌گیرند که خودشان جزئی از همان دنیا هستند. این راهکار، بازیکنان را درون بازی نگه می‌دارد و ارتباط آن‌ها را با فضای داستان حفظ می‌کند.

افزایش هیجان و ترس بازی با اکتور زامبی

چطور می‌توان از بازیگران زنده در اتاق فرار استفاده کرد؟

این سؤال نیز ممکن است بسته به سلیقۀ طراحان بازی، پاسخ‌های متعددی داشته باشد. ما به چند نمونه از ایده هایی که می توان از اکتورها در اسکیپ روم استفاده کرد، اشاره می‌کنیم.

استفاده از اکتور اسکیپ روم به عنوان بخشی از داستان

همان‌طور که گفتیم، ممکن است از بازیگران زنده به‌عنوان شخصیتی خاص در جهان داستان استفاده شود. شخصیتی که یا شما را در انجام مأموریت کمک می‌کند یا با رفتارهای خاصی که انجام می‌دهد، نوعی عمل بازدارنده دارد.

در هر دو صورت، درست مانند بازیگران سینما و تئاتر، اکتور اتاق فرار نیز باید با یک پیشینۀ شخصیتی و ذهنی مشخص آماده‌سازی شود تا دیگر چیزی خارج از دنیای اتاق فرار بروز ندهد. مثلاً شخصی که قرار است در یک پروندۀ جنایی، شخصیت قربانی را در اتاق بازی کند، باید به‌درستی دربارۀ شخصیت اصلی که از او اقتباس شده تحقیق کند.

بسته به خلاقیت طراحان بازی، شخصیت‌های داستانی ممکن است اطلاعات ارزشمندی را بدانند تا شما را در مسیر درست راهنمایی کنند یا حتی مستقیماً به شما در حل یک معما کمک کنند. در هر صورت، اگر بازی اکتورهای تعاملی دارد و این‌طور استنباط کردید که اکتورها می‌توانند به‌عنوان سیستم هینت‌دهی عمل کنند، صحبت با این شخصیت‌ها در مواقع لازم بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

اکتور در اتاق فرار ترسناک

استفاده از اکتور به عنوان سد راه

پیش ‌از این هم گفتیم که هدف اصلی برخی اکتورها در اتاق فرار، بازدارندگی و اتلاف وقت شماست. این هدف ممکن است با دادن اطلاعات نادرست، پرت‌کردن حواس شما، ترساندن و صحبت‌های بی‌مورد انجام شود. این اکتورها بازی را چالش‌برانگیزتر می‌کنند و می‌توانند ماجراجویی شما را تا حد زیادی سخت‌تر کنند.

به‌عنوان‌مثال، ممکن است ورودی منطقه‌ای حیاتی در بازی را مسدود کنند یا مانند دشمنان خونی شما عمل کنند و بازیکنانی را که بیش از حد تنبل یا بی‌دقت هستند، دستگیر کنند! در هر صورت، تعامل و توجه زیاد از حد شما به این اکتورها در اغلب موارد بازدارنده است. اگر بازی دارای دو نوع اکتور خوب و بد باشد، اینجا کمی کار برای بازیکنان سخت‌تر می‌شود. چون حالا باید بفهمند چه کسی را باید در جهان بازی باور کنند؟

اکت تئاتر تعاملی در اتاق فرار

استفاده از اکتور اتاق فرار به عنوان ابزار جامپ‌اسکیر!

به‌جرئت می‌توان گفت متداول‌ترین انواع اکتور در ایران، اکتورهای جامپ‌اسکیر هستند. اکتورهایی که بعضاً بدون داشتن هیچ هدفی در سناریو، فقط برای ترساندن بازیکن در اتاق ظاهر می شوند! حتی دیده شده که اصلاً ژانر بازی ترسناک نیست، اما چندین بار در بازی از این اکتورها استفاده شده!

استخدام گیم مستر و اکتور اتاق فرار

البته استفاده از جامپ‌اسکیر (ترس یهویی) همیشه بد نیست و در برخی موارد می‌تواند کاملاً حرفه‌ای و لذت‌بخش به نظر برسد. اما اکتور جامپ‌اسکیر نباید راه دررویی برای طراحان بازی باشد تا بگویند اتاق فرار ما ترسناک است! یا نگرش غلط دیگری که بعضاً دیده می‌شود، این است که طراحان فکر می‌کنند مردم فقط بازی‌هایی را دوست دارند که ترس ناگهانی داشته باشد!

به ‌هر حال، چه در استفادۀ درست یا نادرست از این اکتورها، جامپ‌اسکیر برای ترساندن لحظه‌ای بازیکنان و بالا نگه داشتن آدرنالین عالی است.

جامپ اسکیر (Jump Scare)

5 قانون مهم برای بازی کردن در کنار اکتورها

تا اینجا دیدیم که اکتور اسکیپ روم، بازیگری هست که از نظر فیزیکی در فضای بازی حضور دارد و بسته به سناریو، ممکن است با شما تعامل داشته باشد، رویدادها و موقعیت‌ها را مدیریت کند، تیم شما را تشویق کند یا مانع شما شود. اما بازی کردن در کنار اکتورها قوانینی هم دارد که باید به آن‌ها توجه کنید.

قانون اول: به اکتور اسکیپ روم احترام بگذارید

اینکه شما الان در حال بازی کردن در دنیایی تخیلی هستید، قرار نیست قوانین جامعه و حقوق بشر را زیر سؤال ببرید! در اتاق فرار به‌هیچ‌وجه نباید به اکتور حمله کنید، آزار برسانید یا به هر نحوی او را به خطر بیندازید. در صورت اتفاق افتادن هر حادثه‌ای برای اکتور اتاق فرار، مجموعۀ مورد نظر کاملاً می تواند از حقوق خود در برابر این آزار و اذیت دفاع کند.

بنابراین وقتی در حال بازی کردن در اسکیپ روم هستید، نباید افراطی عمل کنید. بهتر است صرف‌ نظر از هر آنچه بازیگر در بازی انجام می‌دهد، خودتان را کنترل کنید و عصبانی نشوید. به این فکر کنید که اکتور باید این حرکات را بارها و بارها با تیم‌های جدید انجام دهد. پس انرژی‌اش را نگیرید و با او مهربان باشید!

قانون دوم: به حرف اکتور گوش دهید

خب، خیلی‌ها بعد از خواندن این قانون می‌گویند: مگر شما نگفتید برخی اکتورها ممکن است سد راه ما باشند و ما را فریب دهند؟ باید در جواب بگوییم که منظور ما اکتورهایی است که تشخیص داده‌اید جزئی از سناریو هستند و ممکن است در صحبت‌هایشان سرنخ‌هایی وجود داشته باشد.

اگر یک طراح خلاقیت به خرج داده و تمام تلاش خود را انجام دهد تا یک بازیگر زنده را در بازی حل کند، پس می‌توانید مطمئن باشید که این بازیگر به کلیت بازی مرتبط است و قرار است نقشی در پیشبرد مسیر داشته باشد. بنابراین به هر کلمه‌ای که این اکتورها می‌گویند، گوش کنید.

در این سبک بازی‌ها اگر به حرف اکتور گوش ندهید، احتمالاً چیز مهمی را از دست خواهید داد. اگر بازیگر متوجه شود که شما او را نادیده می‌گیرید، ممکن است از نقش خود خارج شود تا به شما تذکر دهد و طبیعتاً این اتفاق، حس درگیری شما را در داستان و سناریوی بازی کاهش خواهد داد.

انواع اکت در اتاق فرار

قانون سوم: به اکتورها نگاه کنید!

خیلی وقت‌ها دیده می‌شود برخی بازیکنان به علت ترس زیاد، هنگامی که قرار است با اکتور مواجه شوند، چشمان خود را می‌بندند یا حواس خود را به ‌جای دیگری پرت می‌کنند. نکتۀ اول اینکه به ‌هر حال ترس بازی هم قسمتی از لذت بازی است. با بستن چشمان خود، هم انرژی اکتور را می‌گیرید، هم لذت بازی را برای خود کمتر می‌کنید.

نکتۀ دوم اینکه وقتی چشمان خود را می‌بندید، اگر ناگهان صدایی بشنوید یا به هر دلیلی بترسید، اطلاعی از موقعیت مکانی اکتور یا افراد گروه خود ندارید. همین موضوع ممکن است سبب بروز حادثه شود. حتی ممکن است وقتی شما چشمانتان را بسته‌اید، اکتور با زبان بدنش سرنخی را ارائه دهد که شما از آن غافل بمانید. پس همیشه در بازی با چشمان باز قدم بردارید، مراقب باشید کجا ایستاده‌اید و با چه چیزی روبه‌رو هستید.

قانون چهارم: در مواقع لازم، با اکتور تعامل کنید.

حضور بازیگر در اسکیپ‌روم‌های حرفه‌ای، طراح را قادر می‌سازد تا تعاملاتی هیجان‌انگیز در مسیر بازی ایجاد کند. تعاملاتی که بخش اعظم آن توسط بازیکن انجام می‌شود، نه بازیگر! مثلاً ممکن است مجبور شوید چیزی به اکتور بگویید، یک شیء خاص به او بدهید یا دستورالعمل خاصی را در کنار او دنبال کنید تا اتفاقی خاص در بازی بیفتد. در این بازی‌ها وقتی بازیگر در اتاق حضور دارد، شما فقط با معماها، قفل‌ها و حسگرها بازی نمی‌کنید؛ بلکه نوعی حس پویایی انسانی در بازی وجود دارد که باید به آن نیز اهمیت بدهید.

اگه دوست داشتی اینو هم بخون:

قانون پنجم: با اکتورها خوش بگذرانید!

هرچه اکتور اسکیپ روم بیشتر با شما خوش بگذارند و به‌ اصطلاح خودمانی بیشتر با شما حال کند، سرگرمی بیشتری را برای شما ایجاد می‌کند. پس شما هم باید بازیکن‌هایی سرحال و سرگرم‌کننده باشید تا بازیگری را برای اکتورها جذاب‌تر کنید. وقتی اکتور از شما می‌خواهد کاری را انجام دهید، آن را با اشتیاق انجام دهید یا اگر واقعاً ترسیدید، ترس خود را بیرون بریزید و فریاد بزنید! این‌ها باعث می‌شود خستگی از تن اکتور خارج شود و تجربۀ بازی خودتان لذت‌بخش‌تر شود.

چگونه باید با اکتورهای اتاق فرار رفتار کنیم؟

حرف آخر

اکتور یا سوم شخص عنصری کلیدی در اتاق فرار است که با اجرای نقش‌های مختلف، به هیجان بیشتر بازی کمک می‌کند. از آن‌جا که اکتورها بازیگرانی واقعی هستند، نحوه اجرای نقش آن‌ها کمک بسیار زیادی به درگیرشدن بازیکنان در سناریوی بازی و القای حس هیجان و لذت به آن‌ها می‌کند؛ طوری که کیفیت اَکت، یکی از مهم‌ترین معیارهای رتبه بندی کیفیت بازی برای بسیاری از بازیکنان است.

امیدواریم که این مطلب، راهنمای خوبی برای شما اکتورها و بازیکنان برای کسب تجربه بیشتر و حرفه‌ای‌تر شدن در بازی اسکیپ روم باشد. خوش‌حال می‌شویم که اگر در خصوص این مطلب نظر یا پیشنهادی دارید، برای ما کامنت کنید.

نویسنده
 
سال‌های کودکی‌ام به تماشا کردن آدم‌ها و تغییرِ واقعیتِ اطراف در ذهنم گذشت. کاری که به نظرم اگر یک بار لذتش را در بچگی بچشید، دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. شاید همین خصوصیت باعث شد که در نوجوانی به سمت داستان و داستان‌نویسی متمایل شوم و حالا، آن لذتِ دوران بچگی را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیگیری کنم. طی چند سال اخیر در کنار نوشتن داستان، به تولیدمحتوا و مقاله‌نویسی برای سایت‌های مختلف نیز مشغول بوده‌ام.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.3 / 5. تعداد: 3493

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

پاسخ به “اکتور اتاق فرار کیست؟ مزاحم همیشگی یا غریبه دوست داشتنی؟!”

  1. کلا اکتور اتاق فرار بودن کار خیلی سختیه. مخصوصا اینایی که جیغ می زنن !!!! فکر کنم بعد یه مدت براشون حنجره نمی مونه

    یادم افتاد یه بازی قبلا رفته بودیم اکتوره هر روز دمنوش و نوشیدنی می خورد برای صداش

    بعضیاشون واقعا حرفه ای و کار درستن . مثلا اتاق فرار ذات که رفته بودیم خیلی خوب بودن. یا مثلا اتاق فرار خوابگاه هم همینطور . یا اگه درست یادم مونده باشه اتاق فرار پیشکش شیطان

    6
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *