گیم مستر یا بازی گردان اتاق فرار کیست؟

گیم مستر؛ ستاره طلایی اتاق فرار!

مقدمه

از زمانی که بازیکنان وارد لابی انتظار می‌شوند، تا لحظه‌ای که موفق می‌شوند فرار کنند و قرار است مجموعه را ترک کنند، یک نفر هست که تجربۀ آن‌ها به یک تجربۀ شگفت‌انگیز تبدیل می‌کند. شخصی که اگر وظایفش را به‌درستی انجام دهد، می‌تواند عادی‌ترین موقعیت‌ها را به غیرعادی‌ترین و هیجان‌انگیزترین حالت ممکن تبدیل کند. این شخص کسی نیست جز گیم مستر اتاق فرار …

چقدر این جادوگر را می‌شناسید؟

مطمئناً اگر حتی یک بار هم به اتاق فرار رفته باشید، با وظایف گیم مستر و اهمیت او در بازی آشنا شده اید. Game master یا بازیگردان اتاق فرار به دو صورت وظیفۀ خود را انجام می‌دهد:

یا به‌عنوان راهنما و کنترل‌کننده در اتاق فرمان (خارج از بازی) حضور دارد و یا به‌عنوان یک شخصیت در اتاق وظایفش را اجرا می‌کند.

در دو هر صورت، این شخص همیشه روی بازی سوار است و پیشرفت تیم را زیر نظر دارد. حتی در برخی موارد ممکن است خلق‌وخوی شیطنت‌آمیزش پیچش‌های جالبی را به بازی اضافه کند و سناریو را حتی بهتر از آنچه انتظار می‌رفت، اجرا کند.

لیست به روز ترین آگهی‌های استخدام گیم مستر و اکتور اتاق فرار:

استخدام در اتاق فرار

جادوگر بازی های اسکیپ روم

یک روز کاری برای گیم مستر چگونه آغاز می‌شود؟

قبل از این‌که هر بازیکنی را وارد اتاق کنید، همۀ سرنخ‌ها و معماها، همراه با کلیدها و قفل‌ها باید بررسی و مرور شوند. اشیایی که قرار است پنهان شوند باید مخفی باشند و همۀ سرنخ‌ها و پازل‌ها باید در موقعیت‌های مکانی صحیح خود باشند. یک بازی گردان حرفه‌ای باید به یاد داشته باشد که اگر چیزی گم شود یا در جایی قرار گیرد که به آن تعلق ندارد، بازی متوقف خواهد شد.

از لحظۀ ورود تیم اول بازیکنان به محوطۀ پذیرش، بازی شروع می‌شود. از همین‌جا که گیم مستر خود را معرفی می‌کند، کارش به‌طور جدی آغاز می‌شود. در همین مرحله بازیگردان باید در ذهن خود تیم را ارزیابی کند. حین گپ زدن با این بازیکنان جدید، باید سطح تیم را شناسایی کند و ببیند بازیکنان تیم در چه دسته و سبکی قرار می‌گیرند.

برای مثال آیا حرفه‌ای هستند؟ آیا این اولین باری است که به اتاق فرار می‌آیند؟ رنج سنی افراد چقدر است؟ چه حدی از تعامل میان او و بازیکنان نیاز است؟ و بسیاری سؤالات دیگر که بهتر است game master اسکیپ روم در ذهن خود به آن‌ها پاسخ دهد تا شناخت اولیۀ خوبی نسبت به تیم پیدا کند.

بسته به هر مجموعه و هر سناریو، وظایف گیم مستر قبل از بازی، حین بازی و پس از آن متفاوت خواهد بود. اما معمولا به این شکل است که پس از توضیح سناریوی بازی و مأموریت بازیکنان، گیم مستر نکات ایمنی و مراقبتی اتاق را توضیح می‌دهد و سپس بازیکنان را روانه بازی می‌کند.

شاید دوست داشته باشی:

بازی گردان باید روی بازگو کردن سناریو حساس باشد!

اگر بازیگردان سناریو یا داستان بازی را به شکلی جذاب و کنجکاو کننده تعریف کند، بازیکنان همان ابتدا انرژی بالایی برای شروع کسب می‌کنند. در این مرحله، یافتن تعادل مناسب بین شوخ‌طبعی و جدی بودن خیلی مهم است. البته سناریو بازی تا حدود زیادی این مورد را مشخص می‌کند. اما به طور کل، هدف از بازگو کردن روایت بازی، ایجاد موقعیتی است که بازیکنان همان ابتدا در آن سقوط کنند و فکرشان مشغول داستان و شخصیت‌های آن شود.

یک قانون طلایی برای game master اتاق فرار این است که نباید اجازه دهد انرژی بازیکنان در هیچ نقطه‌ای از طول بازی کاهش یابد. از همان ابتدای ورود تا لحظه خروج بازیکن از محوطه، سطح انرژی بازیکنان باید بالا باشد. فرقی ندارد که خود بازیگردان جزئی از بازی باشد یا صرفاً مسئول توضیح نکات و کنترل بازی باشد.

بنابراین سناریو باید به شکل باورپذیری روایت شود تا پیش از شروع بازی بازیکن در تجربه‌ای حسی و دراماتیک غوطه‌ور شود. در غیر این صورت ممکن است بازیکنان ماجرای بازی را به شوخی بگیرند و یا حتی اصلا به شما گوش نکنند! پیشنهاد می‌شود قبل از شروع بازی زمانی برای سؤالات معقول بازیکنان در نظر بگیرید و سپس شروع کنید.

شروع بازی، شروع هیجان و دقت!

در همان لحظه که تیم بازیکنان وارد اولین اتاق می‌شود، گیم مستر نیز وارد اتاق خود می‌شود و از طریق دوربین‌هایی که وجود دارد، می‌تواند پیشرفت بازیکنان را ببیند. یکی از مواردی که بازیگردان حتما باید به آن توجه کند، نحوه حل معماها توسط تیم‌های مختلف است.

این‌که هر تیم (یا حتی هر بازیکن) چگونه از دریچۀ ذهن خود به معما نگاه می‌کند و از چه مسیری پاسخ را می‌یابد، تجربیاتی بسیار ارزشمند در اختیارgame master  قرار می‌دهد. تجربیاتی که حتی می‌تواند برای ساخت و طراحی اتاق فرار نیز به کار بیاید.

کنترل بازی توسط بازی گردان اسکیپ روم

یکی از وظایف مهم گیم مستر در طول بازی، مدیریت سیستم هینت دهی یا همان راهنمایی است. او باید اطمینان حاصل کند که راهنمایی‌ها را فقط در زمان مناسب و با سطح اطلاعاتی مناسب ارائه کند. این کاملا طبیعی است که در دوره‌های خاصی از بازی، بازیکنان پشت معمایی گیر بیفتند و متوقف شوند.

اینو هم بخون:

این وظیفۀ بازی گردان است که نگذارد این توقف منجر به ناامیدی شده و مانع از عملکرد اعضای تیم به‌عنوان یک تیم واحد و منسجم شود. هر بار که این اتفاق افتاد (یعنی تیم دچار توقف بلند مدت شد) کار گیم مستر است که وارد عمل شود و با راهنمایی‌های اصولی‌، سیالیت و سرعت بازی را حفظ کند.

یک هینت مناسب باید اطلاعات درستی در مسیر هدایت بازیکنان به آن ها بدهد. در عین‌ حال به اندازۀ کافی مبهم باشد تا وقتی بازیکنان معما را حل کردند، در آخر احساس رضایت داشته باشند.

یک بازیگردان حرفه‌ای همیشه فضایی برای خلاقیت باقی می‌گذارد. روی ترسوها متمرکز می‌شود و سعی می‌کند آن‌ها در موقعیت‌های جالبی قرار دهد یا به آن‌هایی که بیش از حد از بازی فاصله می‌گیرند تلنگری می‌زند.

Game master اتاق فرار باید همواره تمرکز بالایی داشته باشد و شناختی کامل از بازی‌ای که در حال انجام آن است و پیشرفت تیم داشته باشد. خیلی وقت‌ها پیش ‌آمده که به دلیل حواس‌پرتی بازی گردان، هینت اشتباه داده شده و درجه نارضایتی بازیکنان تا حدود زیادی بالا رفته است. حتی اگر مجموعه چندین بازی را ارائه کند، برای هر بازی به یک بازیگردان مجزا نیاز است تا تمرکزش روی همان بازی حداکثر مقدار ممکن باشد.

وظایف Game Master در اتاق فرار

تیم‌های مختلف، مشکلات مختلف…

گیم مسترها در طول دوره شغلی خود خواهند دید که اگر چه تیم‌های مختلف ممکن است یک بازی را انجام دهند، اما هر تیمی مشکلات منحصربه‌فرد خود را تجربه می‌کند. این موضوع به این دلیل است که بسیاری از مشکلات توسط افراد ایجاد می‌شوند نه تیم‌ها؛ چرا که در اغلب تیم‌ها هر بازیکن می‌خواهد نقشی مهم در مسیر بازی داشته باشد و ممکن است با نظرات شخصی خود، تیم را دچار اشتباه کند.

این باعث می‌شود که کار گیم مستر سخت‌تر شود. در این مواقع که هر شخص با انگیزۀ متفاوتش سعی دارد بازی را پیش ببرد، تیم دچار اشتباهات زیادی می‌شود. بنابراین گیم مستر باید هوشیاری بیشتری داشته باشد یا حتی در مواقع لازم تذکر دهد.

نکته بعدی این است که در صورت رخ دادن هرگونه اتفاق غیرمنتظره‌ای در بازی، بازیگردان باید هم‌زمان با حفظ آرامش خود، آن‌قدر سریع فکر کند تا بتواند از پس این موقعیت‌های غافلگیرکننده بربیاید.

خوش‌و بش‌های گیم مستر با بازیکنان…

معمولاً هنگامی که بازی به پایان رسید، گیم مستر پس از عرض خسته نباشید به گروه، یک سری توضیحات در مورد بازی ارائه می‌دهد. در این زمان بازیکنان هنوز انرژی زیادی دارند و ممکن است در مورد بازی صحبت‌هایی کنند و هیجان خود را بروز دهند. بعد از اینکه گیم مستر توضیحاتی در مورد بازی ارائه کرد و یا در صورت تمایل سناریو را رمزگشایی کرد، بهتر است از بازیکنان فیدبک یا بازخورد بخواهد.

مثلاً از بازیکنان بخواهد معما یا معماهایی را که از همه جالب‌تر یا خسته‌کننده‌تر هستند، مشخص کنند. این موقعیت بسیار باارزش است و بهتر است بازی گردان بی‌تفاوت از کنار آن رد نشود. برخورد نهایی می‌تواند هر یک از بازیکنان را با یک گروه جدید بازگرداند. برای همین لازم است با خوش‌رویی و حوصله با تیم صحبت شود.

فراموش نکنید حتی اگر اتاقی با دکوری فوق‌العاده، روایتی درخشان و فضاسازی عالی داشته باشید، اما آخرین تعامل شما با بازیکنان آن‌ها را ناامید کند، احتمالاً بازگشت یا تبلیغی در کار نخواهد بود. زمانی که یک سانس به پایان رسید و مشتریان از محوطه بیرون رفتند، وقت آن است که بازیگردان تمام معماها و سرنخ‌ها را مجدداً تنظیم کند و منتظر گروه بعدی مشتریان باشد.

آیا گیم‌ مستری مناسب ماست؟

اگر در درجۀ اول طرف‌دار پروپا قرص معماها و پازل‌ها هستید و از تماشای فیلم‌های ماجراجویانه لذت می‌برید، شرط اول را برای گیم مستر شدن دارید. در درجۀ دوم، اگر فردی هستید که دوست دارید در کنار همه نوع مردمی باشید و روزانه با انواع و اقسام کاراکترهای مختلف جامعه روبه‌رو شوید، باز هم شغل game master می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

شاید خوشت بیاد:

از آن‌جایی ‌که بازی اسکیپ روم هنوز در ایران جا نیفتاده و فقط در شهرهای بزرگ شاهد این بازی هستیم، تعداد زیادی از مردم هنوز نمی‌دانند چنین شغلی وجود دارد! البته شما که در حال خواندن این مطلب هستید، به‌احتمال زیاد قبلا به اتاق فرار رفته‌اید و اهمیت بازی گردان را هم در اجرای بازی و هم در آنچه در پشت‌ صحنه می‌گذرد، می‌دانید.

روش دیگری که می‌توانید تشخیص دهید که آیا مناسب این شغل هستید، این است که اگر از حبس کردن افراد در اتاق‌های تاریک و تماشای مبارزه‌ی آن‌ها برای بقا لذت می‌برید؛ بدانید که به طور قطع مناسب این شغل هستید!

(البته این صرفا یک شوخی است! :)))

البته جدای از شوخی باید بگوییم که این شغل در مواقعی می‌تواند کاملاً استرس‌زا باشد. بنابراین به فردی نیاز دارد که از نظر بدنی‌تر و فرز بوده و از نظر دیدگاه ذهنی نیز خوش‌بین و منعطف باشد. همچنین این را بداند که چه زمانی هینت بدهد و چه زمانی سکوت کند. متقاضی‌های شغل game master اتاق فرار، باید اتاق‌های زیادی رفته باشند تا بر هر دو جنبۀ رفتاری و روان‌شناسی بازی و بازیکنان مسلط باشند.

آیا گیم مستری مناسب ماست؟

جمع بندی

گیم مستر بودن اگرچه بسیار لذت‌بخش است و می‌تواند شغل هیجان‌انگیزی باشد؛ اما همیشه کار آسانی نیست. متمرکز بودن روی مراحل مختلف بازی و اطمینان از اینکه همه اوقات خوشی را سپری می‌کنند، نیاز به یک جادوگر بزرگ دارد. شخصی صبور، آرام، شوخ‌طبع و با روحیۀ مدیریت و رهبری. اگر این ویژگی‌ها را دارید، احتمالاً برای این شغل مناسبید…

نویسنده
 
نویسنده
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.2 / 5. تعداد: 288

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *