نقد و بررسی سریال بازی مرکب (Squid Game)

قوانین بازی خیلی سادست: برنده شو یا بمیر!

مقدمه

این روزا تقریبا همه جا حرف از سریال درام – هیجانی کره‌ای بازی مرکب (Squid Game) اثر نتفلیکسه؛ کافیه صفحه اینستاگرام رو باز کنی تا با بمبارون پست‌ها و صد البته هنرنمایی اسپویلرهای عزیز همیشه حاضر در صحنه روبه‌رو بشی! البته نگران نباشین، محتوای پیش روتون اگر جایی احیانا حاوی مطالب لو دهنده داستان باشه، حتما قبلش یه خبر کوچیک داده میشه؛ از شما چه پنهون، ما هم خودمون زخم خورده اسپویلرهای عزیز هستیم!

Squid Game یه سریال خوش ساخت و با یه ایده خیلی سادست و در عین حال موضوعات اجتماعی عمیق و ارزشمندی رو بررسی می‌کنه. در ادامه این مطلب، یه نگاه کلی به این سریال دیدنی میندازیم و میگیم که اگر شما طرفدار بازی کردن، اتاق فرار و یا هیجان زیاد با چاشنی خشونت هستین، چرا این سریال برای شما مناسبه و می‌تونه تبدیل به سریال محبوبتون بشه؟

ممکنه دوست داشته باشی:

تجربه دلهره، اضطراب و استرسی بی‌نظیر در اتاق فرار دلهره‌آور

یاد بازی‌های بچگی به‌خیر… نه؛ صبر کن!

در سریال بازی مرکب 456 بازیکن که به معنای واقعی کلمه دیگه هیچی برای از دست دادن ندارن تو زندگیشون، با یه حجم غیر قابل تصور از بدهی، تنفر از زندگی، دشمن‌هایی که دور تا دور شهر دنبالشونن تا بدهی‌شون رو بگیرن و خلاصه در سخت‌ترین روزهای زندگیشون توسط یه گروه مرموز و ناشناخته به یه بازی دعوت و مخفیانه به یه جزیره دور افتاده آورده می‌شن؛ البته انگار به میل خودشون دارن دزدیده میشن!

البته که این بازی، یه بازی معمولی نیست! چرا که نقض قوانین می‌تونه به قیمت جون هر کدوم از شرکت کننده‌ها تموم بشه!

درسته؛ این جا 6 تا از ساده‌ترین بازی‌هایی که همه شرکت کننده‌ها تو دوران بچگیشون انجام می‌دادن، انتخاب شده. به قول شرکت کننده شماره 001 که میگه : «من تو بچگیم خیلی از این بازی‌ها انجام دادم».

اما آیا تو بازی‌های ساده و کودکانه حرفی از بردن یا مردن مطرح می‌شد؟ مردن به معنی واقعی کلمه، اینکه بهت تیراندازی بشه، تو یه تابوت خوشگل گذاشته بشی و سوزونده بشی؟ آها راستی، حتما نباید ببازی تا بمیری، کافیه یه قانون رو زیر پا بذاری تا با گلوله جوابت رو بدن!

بازی مرکب؛ بازی برابری اما نابرادری!

این بازی هم مثل همه‌ی بازی‌های دیگه که تجربه‌ش رو داشتیم، یه گرداننده بازی داره که کنترل همه‌ی امور دستشه و در مواقع پر استرس، در آرامش کامل و با قدرت از بازی لذت می‌بره. علاوه بر گرداننده بازی، یه تعداد بازیگردان یا مامور یا اکتور در این بازی وجود دارن که توی 3 گروه با درجات مختلف دیده می‌شن:

دایره نشان‌دهنده گروه کارگر، مثلث گروه سرباز و البته مربع که درجه بالاتری دارن! همه این گروه‌ها به دستور گرداننده بازی، وظیفه کنترل و هدایت بازی رو به عهده دارن و واسه مخفی موندن هویتشون، یونیفرم‌های یک دست قرمز و ماسک پوشیدن.

در آخر هم 456 بازیکن در بازی شرکت می‌کنن که همه به غیر از یه نفر که قراره با ثروت میلیارد دلاری از بازی جون سالم به در ببره، سرنوشت چندان جالبی ندارن!

داستان فیلم بازی مرکب (Squid Game)



و اما برابری! یکی از مهم‌ترین و جالب توجه‌ترین نکته‌های این بازی اینه که گرداننده اون معتقده که این بازیکنان آدمایی هستن که تو زندگی عادی‌شون شرایط خوبی رو نگذروندن، در حقشون ظلم شده و هیچوقت عدالت رو تجربه نکردن؛ پس گرداننده‌های بازی سعی می کنن که توی این بازی شرایط برابری رو برای همه فراهم کنن و قوانین بازی واسه همه به یه شکل اجرا میشه. از پوشاک یکسان تا خوراک یکسان و ابزار یکسان برای بازی!

رعایت دموکراسی هم که از اصول اولیه این بازیه! طبق بند 3 توافق‌نامه، در صورت موافقت اکثریت بازیکن‌ها، روند بازی متوقف می‌شه. نه به کشتن بی‌رحمانه برای باخت، نه به این رعایت حقوق برابری و دموکراسی! تضاد زیبا که انعکاس وضعیت اجتماعی کشور کره در یه سریاله!

ماجرای فیلم بازی مرکب



برادری، جوانمردی، انسانیت، گذشت، بخشش و… همه اینا وقتی پای یه مبلغ هنگفتی پول در میون باشه و هر لحظه مرگت نزدیک باشه، مثل اینکه بی‌معنی میشه. نمی‌تونین تصور کنین که شریف‌ترین آدم‌ها هم برای دفاع از خودشون و البته پول دست به چه کارهای کثیفی می‌زنن. به لطف سریال بازی مرکب، این خوی خاموش اما همیشه حاضر انسانی به خوبی و به واضح‌ترین شکل ممکن به تصویر کشیده شده؛ انسانیت ارزشمند در نهایت زیباترین پیام این سریاله و قلم به زمین، شکل بهتری برای نمایش اون وجود نداشت! ممنون آقای هوانگ دانگ هیوک!


داستان سریال بازی مرکب (Squid Game)

سریال از نقطه نظر یه مرد قمارباز به نام جی-هون شروع میشه که به تازگی طلاق گرفته و زیر حجم زیادی از بدهی‌ها، حتی نمی‌تونه هدیه مناسبی برای دختر کوچیکش تهیه کنه. یه مرد غرق شده در گرفتاری ها و مشکلات، اما پایبند به اصول اخلاقی که به اطرافیانش اهمیت زیادی میده.

یه مرد محترم که در ایستگاه مترو به سراغ جی – هون داستان ما میاد و با نشون دادن مبلغ زیادی پول به اون و درخواست انجام یه بازی ساده و دادن یه کارت ساده برای شرکت در بازی بزرگتر در ازای پول بیشتر، زندگی اون رو برای همیشه تغییر میده. تماس جی-هون با شماره‌ی روی کارت، شروع داستان فیلم Squid Game و میخ‌کوب شدن پای اونه!


بعد از این که جی-هون به صورت داوطلبانه برای شرکت در این بازی اقدام می‌کنه، به مکانی ناشناس برده می‌شه که خودش رو در کنار 455 بازیکن دیگه، در یک زمین بازی بچگانه پیدا می‌کنه. جایی که باید در ازای دریافت جایزه 45/6 میلیارد وونی (38 میلیون دلار) در 6 بازی کودکانه شرکت کنه و برنده رقابت بشه!

در طول این بازی، علاوه بر شخصیت محبوبمون یعنی سیانگ جی- هون، با شخصیت‌های دیگه‌ای هم آشنا می‌شیم که گذشته‌ای تلخ مثل جی-هون دارن و به امید آینده روشن‌تر در این بازی شرکت کردن. از دختر پناهنده‌ شده از کره شمالی گرفته تا دوست تحصیل کرده و بدهکار جی-هون و حتی مهاجر پاکستانی که مدت طولانی حقوقی دریافت نکرده و ازش سوء استفاده شده!

محتوای سریال Squid Game



همه اینا یه سری کلیات راجع به سریال بازی مرکب بود که جذابیت، هیجان، ظرافت و زیبایی ساخت این سریال رو تا زمانی که خودتون نبینین، هیچ وقت متوجهش نمی‌شین. ما هم در این مطلب سعی کردیم تا جایی که می‌تونیم از اسپویل جلوگیری کنیم که لذت تماشای سریال فقط برای شما باشه؛ پس معطل چی هستین؟ بهتون اطمینان میدم به محض شروع کردن این سریال، نمی‌تونین ازش دل بکنین!

ممکنه دوست داشته باشی:

نقد و بررسی فیلم اتاق فرار 1 (Escaperoom 2019)

 

نقد و بررسی فیلم اتاق فرار 2 (Escaperoom 2021)

جالبه بدونین که…

  • شماره تلفن استفاده شده روی کارت دعوت به بازی توی سریال یه شماره واقعی توی کره جنوبی بوده؛ با این تفاوت که شماره روی کارت 8 رقم داره و شماره‌ها توی کشور کره جنوبی 10 رقمی هستن. با وجود این وقتی شماره گیری کنین، به صورت خودکار پیشوند «010» به اون اضافه می‌شه و صاحب این شماره روزانه بیشتر از 4000 تماس از افراد مختلف دریافت می‌کنه که می‌خوان توی بازی شرکت کنن!! نتفلیکس اعلام کرده که به زودی این شماره رو تغییر می‌ده.

  • سازنده سریال بازی مرکب، هوانگ دونگ هیوک، ایده این سریال رو 10 سال پیش نوشته بود، اما به مدت 10 سال توسط شرکت‌های رسانه‌ای مختلف و بازیگرها و تهیه کننده‌های مختلف رد می‌شده؛ اما الان این سریال برای نتفلیکس ثروت 230 میلیون دلاری به دست آورده!

  • هر چی بازی جلوتر میره، رنگ فضای داخلی ماز رنگی که بازیکنان قبل بازی از اون می‌گذرن، تیره‌تر میشه!

حوادث و وقایع سریال بازی مرکب

خب از این‌جا باید هشدار Spoiler Alert رو فعال کنیم که اگه سریال رو ندیدین، بیخیال این بخش بشین؛ بالاخره لذت تماشای سریال برای خودتون حروم میشه، از ما گفتن!

  • وقتی هوانگ (افسر پلیس) داره آرشیو فایل‌های بازی سال‌های قبل تا الان رو بررسی می‌کنه، وقتی فایل بازیکنای سال 2020 رو باز می‌کنه، از شماره 002 شروع می‌شه! یعنی اطلاعاتی از پیرمرد داستان وجود نداره که این یه سرنخ واضح برای… خودتون می‌دونین چی دیگه!

  • وقتی شرکت‌کننده‌های بازی منتظر سوار شدن به ون و رفتن سمت لوکیشن بازی هستن، همه شرکت‌کننده‌ها بعد از سوار شدن به ون دچار گاز گرفتگی می‌شن، به جز پیرمرد (که بعداً مشخص میشه مغز متفکر کل این قضیه ا‌ست). فقط سوار شدن این پیرمرد رو به ون نشون می‌ده، همین!

  • نحوه مردن شخصیت‌های اصلی در قسمت 2 پیش‌بینی شده بود، زمانی که اون‌ها به دنیای بیرون برگشتن! (پل، چاقویی به گردن و فریب خوردن)، خودتون متوجه می‌شین در هر حال!

  • توی اتاق اصلی با تخت های بازیکنان، متوجه می‌شین که با برداشتن تخت‌ها بعد از کشته شدن تدریجی بازیکنان، تصاویر روی کاشی‌های دیوار رو می‌بینین که دقیقا تمام 6 بازی رو با جزئیات نشون میده! ینی تمام بازی‌ها از اول جلوی چشم بازیکنا بوده و کسی متوجه نشده! حتی پیش‌نمایشی از بازی ماهی‌مرکب رو هم می‌بینین که فقط با دو بازیکن روی دیوار نمایش داده شده!

نکات مهم سریال بازی مرکب (Squid Game)

حرف آخر …

اگر عاشق هیجانین و از ژانر درام هم خوشتون میاد و مشکلی با دیدن صحنه‌های خشونت آمیز و خونبار ندارین، دیدن فیلم 9 قسمتی جذاب Squid Game رو در اولویت خودتون بذارین. بهتون اطمینان میدم که ازش لذت می‌برین! البته ناگفته نمونه که فیلم‌ها و سریال‌های جذاب دیگه‌ای هم توی این ژانر وجود داره که اون خودش بحثش مفصله… خبر خوب این که فصل دوم این سریال هم داره ساخته می‌شه. پس فعلا این سریال جذاب رو از دست ندین، تا بعد!

نویسنده
 
نویسنده
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.9 / 5. تعداد: 552

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

3 نظر

  1. مرسی مطلب جالبی بود درباره سریال اسکویید گیم.فقط کاشکی آخرشو اسپویل نمیکردید.
    این بازی یه جورایی مثل بازی اتاق فرار یا هون اسکیپ روم هستش، اما با این تفاوت که آدم توی اسکیپ روم نمیمره ولی اینجا میمیره :))

    2
    1
  2. مطلب خیلی خوب و جذابی بود. ممنون بابت لینک دانلود قسمت های سریال

    3
    0
  3. چه خوب که الان تو اینترنت همه چیزو میشه پیدا کرد. قبلنا باید کلی میگشتیم تا چیزی رو که میخوایم یاد بگیریم و دنبالشیم پیدا کنیم یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه! ولی خداروشکر الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو نت ریخته. خلاصه که دمتون گرم خیلی برام مفید بود.

    4
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *