اگه تازه با اسکیپ روم آشنا شدی و میخوای این تفریح رو تجربه کنی، لازمه با یه سری قِلِقها آشنا بشی تا بتونی خیلی راحتتر بازی کنی. یه بخش خیلی مهمی از این قلقها، مربوط به انواع قفلها و چالشهاییه که توی اتاق فرار با اونها مواجه میشی. به همین خاطر، امروز میخوایم راهنمای حل انواع قفلها و معماهای اتاق فرار رو برات توضیح بدیم. مطمئن باش اگه این مقاله رو با دقت بخونی، سرنخهایی که لازم داری رو خیلی راحت به دست میاری!
فهرست مطالب
شاید دوست داشته باشی:
لیست بهترین اسکیپ رومهای شهر تهران همراه با اطلاعات کامل با یک کلیک:
[ اتاق فرار تهران ]
بخش اول: راهنمای قفل ها
توی اتاق فرار ممکنه با چه قفل هایی مواجه بشیم؟
قفلها و معماها بخش جدایی ناپذیری از اتاقهای فرار به حساب میان. توی اسکیپ رومهای مختلف، شما با قفلهای مختلفی مواجه میشید که معمای بازی، با توجه به نحوه باز کردن اون قفل طراحی میشه. معمولا توی اسکیپ روم ها شما با 12 نوع از قفل ها بیشتر مواجه هستید:
1- قفل کلیدی
قفل کلیدی یکی از متداولترین قفلها توی بازی اتاق فرار محسوب میشه. به دلیل ماندگاری بالا و مقرونبهصرفه بودن، خیلی از طراحای بازی ترجیح میدن از قفلهای کلیدی توی اسکیپ رومها استفاده کنن.
یکی از جنبههای باحال قفل و کلید، دو جانبه بودن چالشش هست.
یعنی چی؟ یعنی خیلی وقتها بازیکنها هم باید کلید رو پیدا کنن هم قفل رو! حالا اگه چندتا قفل توی اتاق وجود داشته باشه، این چالش حتی میتونه چند برابر بشه. چون این سوال پیش میاد که کدوم کلید واسه کدوم قفله؟ نکتهای که اینجا باید بهش توجه کنید اینه که یک کلید، معمولاً فقط یک قفل رو باز میکنه و یک بار استفاده میشه. پس بهتره بعد از باز کردن قفل، بذارید کلید توی قفل بمونه تا کلیدها قاطی پاتی نشن! در ضمن اگه یه کلید واسه یه قفل نباشه، قرار نیست با زور زدن و فشار دادن کلید قفل باز بشه. پس سعی نکنید با چرخوندن مداوم کلید یا ضربه زدن به قفل بهشون آسیب بزنید.
2- قفل عددی
درست مثل قفل کلیدی، قفلهایی که با کد عددی باز میشن هم توی اسکیپرومها رایج هستن. این قفلها هم مقرون به صرفه، در دسترس و با دوام هستن.
برای پیدا کردن کد قفلهای عددی، با توجه به تم و سناریوی بازی ممکنه روشها و راههای مختلفی وجود داشته باشه. به عنوان مثال، ممکنه از شما بخوان یه معما رو حل کنید که به یک تاریخ ختم میشه و اون تاریخ همون کد مورد نظر باشه یا مثلا ممکنه چهار چالش جداگانه وجود داشته باشه که باید اونها رو حل کنید و تهش به یه کد چهار رقمی برسید.
روی بدنۀ قفلهای عددی یه خط (یا به اصطلاح لاین) تعبیه شده که کد پیدا شده رو باید در راستای اون لاین وارد کنید. بعدش خیلی آروم و ریلکس قفل رو بکشید تا باز بشه.
حواستون باشه که ترتیب اعداد روی قفلهای عددی باید رعایت بشه.
یعنی چی؟ یعنی ترتیبی که سرنخهای بازی شما رو به اعداد میرسونن مهم هست. اگه قفلهای عددی درست نچرخیدن، بالای حلقۀ قفل و پایین بدنۀ قفل رو با دو انگشت به هم فشار بدید تا قفل آزاد شه.
3- قفل حرفی
قفلهای حرفی خیلی شبیه قفلهای عددی هستن. ظاهر و عملکرد اونها دقیقاً یکسانه؛ با این تفاوت که قفلهای حرفی با وارد کردن حروف الفبا باز میشن. پس همۀ نکاتی برای قفل عددی گفتیم، اینجا هم صدق میکنه.
برای باز کردن قفل حرفی اسکیپ روم، شاید لازم باشه یک کلمۀ خاص رو توی یه کتاب پیدا کنید یا چند تا حرف به هم ریخته رو به هم پیوند بزنید یا اسم یه شهرو روی نقشه پیدا کنید. به تعداد طراحان بازی، برای پیدا کردن این حروف راه و روش وجود داره! یه خوبی که این قفل داره، اینه که از روی حروف روی قفل تا حدی می تونید کلمه مورد نظر رو حدس بزنید. چون گاهی اوقات تعداد حروف روی این قفل ها محدود هستن.
4- قفل جهتی
قفلهای جهتی از اون قفلهاییه که کار کردن باهاش اونقدرها هم آسون نیست. این قفلها با یک سری کلیکهای چپ، راست، بالا و پایین باز میشن. بدیهیه که برای پیدا کردن رمز این قفل، باید به دنبال سرنخهایی باشید که به صورت بالا/پایین/ چپ/ راست یا شمال/ جنوب/ شرق/ غرب باشن. البته به این معنی نیست که رمز شما فقط شامل 4 جهت باشه. ممکنه جهت بالا دوبار توی رمز شما استفاده شده باشه. مثلا:
بالا / پایین / راست / پایین / بالا / چپ
اگه رمز قفل جهتی رو اشتباه وارد کنید، برای اینکه توی امتحانهای بعدی درست کار کنه، باید ریست بشه. این کار با دو بار فشار دادن حلقۀ بالای قفل به سمت داخل انجام میشه و بعدش شما میتونید کد جدید رو وارد کنید.
5- قفل 4 آیتمی
برای باز کردن این قفل، نیاز به یک الگوی مربعی از اعداد دارید. اگه جایی توی اتاق اعدادی رو دیدید که به صورت مربعی کنار هم بودن، یاد قفل آیتمی بیفتید.اما منظور ما از الگوی مربعی چیه؟ یعنی اعداد به صورتی قرار گرفته بودن که روی چهار گوشۀ مربع، شما عدد مشخصی داشته باشید. یادتون نره رمز رو به شکل صحیح (با رقمهای اعشار) و دقیقاً مقابل ضربدری که روی قفل هست وارد کنید.
6- قفل ترکیبی
برای باز کردن قفلهای ترکیبی (Combination Padlocks) به یک کد سه عددی نیاز هست. اما نکته اینجاست که موقع وارد کردن هر عدد، قفل باید در جهت صحیح چرخونده بشه.
برای باز کردن قفلهای ترکیبی باید اطمینان حاصل کنید که پیکان قفل کاملاً در جهت عدد مورد نظر باشه. اگه با اولین تلاش کد رو نادرست زدید، چرخ قفل رو سه بار به طور کامل به سمت راست بچرخونید تا ریست شه و بتونید دوباره امتحان کنید.
7- قفل پترنی یا دکمهای
خیلی از ما ممکنه توی زندگی عادی، خیلی با قفل دکمهای سر و کار نداشته باشیم. پس لازمه که بیشتر باهاش آشنا شیم و طریقۀ کار کردن با این قفل رو یاد بگیریم. روی این قفل 8 تا 10 دکمه وجود داره. برای باز کردنش، تیم شما باید اعدادی که توی مسیر بازی پیدا کرده رو بدون ترتیب خاصی فشار بده. بعدش اگه ضامنی که زیر قفل هست رو هل بدید، باز میشه و میتونید به مرحلۀ بعدی بازی برید.
اگه پترنی که وارد کردید غلط از آب در اومد، این قفل هم نیاز به ریست کردن داره. برای ریست کردن قفل های پترنی اسکیپ روم، باید اون اعدادی که فشار دادید رو مجدداً از پشت هل بدید تا به حالت اول برگردن. یه نکتۀ مهم اینکه برای باز کردن قفل، حتما مطمئن بشید که دکمهها رو کامل فشار داده باشید. بریم سراغ بقیه قفل های اتاق فرار
8- قفل دیجیتالی
همۀ ما حداقل یکبار قفلهای دیجیتالی رو توی فیلمهای اکشن دیدیم. این قفلها جزو قفلهای عددی اسکیپ روم هستن که برای باز کردنشون نیاز به چندتا عدد با ترتیب درست هست. بعد از وارد کردن کد عددی که پیدا شده، باید کلید تایید رو فشار بدید تا قفل باز شه.
بعضی از این قفلها محدودیت خاصی برای وارد کردن اعداد دارن. یعنی ممکنه طبق تنظیماتشون، بعد از 5 تا 10 بار اشتباه وارد کردن رمز، قفل به مدت 5 دقیقه (یا یه مدت خاصی) از کار بیفته. واسه همین بهتره اول از کدی که پیدا کردید مطمئن بشید و بعد اون رو وارد کنید. چون در غیر این صورت وقت زیادی رو از دست میدید.
9- قفل گاوصندوقی
کار کردن با قفلهای گاوصندوقی تو نگاه اول یه کم دشواره؛ اما نحوۀ باز کردنشون رو یاد بگیریم، با یخورده تمرکز و دقت میتونیم از پسشون بربیایم. برای باز کردن قفل های اتاق فرار گاو صندوقی ، شما به 3 تا عدد بین صفر تا 39 نیاز دارید.
حالا فرض کنیم شما توی مسیر بازی 3 تا عدد رو پیدا کردید. اول باید صفحۀ گردان قفل رو در جهت عقربۀ ساعت بچرخونید تا عدد اولی که پیدا کردید مقابل شاخص قفل (خط قرمز رنگ) قرار بگیره. حالا سه بار صفحۀ گردون رو در جهت عقربه ساعت میچرخونید تا دوباره عدد اول مقابل شاخص قرار بگیره.
بعد از این کار، یه کم مکث میکنید. حالا صفحۀ گردون رو خلاف جهت عقربۀ ساعت میچرخونید تا عدد دومی که پیدا کردید بیاد جلوی شاخص. دوباره اون فرایندی که واسه عدد اول اجرا شد رو انجام بدید، با این تفاوت که حالا 2 بار صفحه رو بچرخونید.
در نهایت صفحۀ گردون رو در جهت عقربۀ ساعت بچرخونید تا عدد سوم بیاد جلوی شاخص. حالا قفل رو به سمت بالا بکشید تا باز شه. پس تعداد گردش صفحۀ گردون به ترتیب 3 و 2 و 1 بار هست. این رو یادتون باشه.
10- قفل انحرافی
در نگاه اول، قفلهای انحرافی (Diversion Locks) اصلاً قفل به نظر نمیرسن! این نوع قفلها اغلب به شکل یک جعبه هستن که شیء ارزشمندی توشون قرار داده شده. این جعبۀ قفل میتونه یه کتاب، سنگ یا یه چراغ باشه.
اتاقهای فرار با استفاده از این قفلها میتونن واقعاً خلاقانه و هیجانانگیزتر بشن. چون مکانیابی اونها خیلی سختتر از قفلهای دیگه است.
11- قفل کابین مغناطیسی
این قفلها هم مثل قفلهای انحرافی در واقع قفل نیستن. پس خیلی راحت ممکنه از چشم شما دور بمونن. قفلهای مغناطیسی که به اونها «کابینهای مگنت» هم گفته میشه، یک درب یا پوشش دارن که با یکبار فشار دادن به راحتی باز میشن. به این صورت که فشار باعث جابجایی آهنربا میشه و به دنبال این جابجایی، درب مورد نظر باز میشه.
این قفلها برای استفاده توی اسکیپرومها بسیار مناسب هستن. چرا که در عین آسون باز شدن، پیدا کردن اونها خیلی سخت و چالشبرانگیزه. شما برای پیداکردن کابینهای مگنت باید به سرنخها دقت کنید و خیلی خوب همه جای اتاق پخش شید. بعدش هم دقیقاً مکانی رو که قفل مغناطیسی اونجا قرار داره فشار بدید.
یه نکتۀ مهم، تا خیلی مطمئن نشدید که قفلهای اسکیپ روم رو پیدا کردید، به صورت رندوم به هرجایی که به نظرتون میرسه فشار وارد نکنید. چون ممکنه به دکور اتاق آسیب وارد شه.
12- قفل تاریخی
برای باز کردن این قفلها، باید به دنبال تاریخ مشخصی باشید. یعنی یک روز، ماه و سال دقیق رو باید از سرنخهای توی اتاق پیدا کنید تا بتونید با وارد کردن توی این قفل، بازش کنید و به مرحلۀ بعد برید. نکتۀ مهمی که وجود داره، اینه که برای سال، شما فقط به دو رقم نیاز دارید و لازم نیست 4 رقم سال رو وارد کنید.
اگه این قفل رو به صورت عمودی روی زمین بذارید، در حالی که دستگیره یا زبانۀ قفل قسمت بالایی باشه، ترتیب خاصی برای روز و ماه و سال وجود داره. هر کدوم از این مقادیر به ترتیب باید بالا، وسط و پایین قفل وارد بشن. بعد از اینکه تاریخ درست رو وارد کردید، اگه زبانۀ قفل رو به سمت بالا بکشید، قفل باز میشه.

بخش دوم: چالشهای اتاق فرار (اسکیپ روم)
توی اتاق فرار ممکنه با چه چالش هایی مواجه بشیم؟
حالا که با انواع مختلف قفلهای اتاق فرار آشنا شدیم، یادگیری چند نوع از معماهایی که ممکنه با اونها روبهرو بشید هم بد نیست. بعضی از این چالشها کدی رو برای وارد کردن توی قفلها به شما ارائه میدن. اما بعضیهای دیگه به شما کمک میکنن بدون استفاده از قفل، توی ماجراجویی بازی پیشرفت کنید.
اینو هم حتما بخون:
چالشهای منطقی یا Logic
تا دلتون بخواد چالشهای مبتنی بر منطق توی اتاقهای فرار پیدا میشن. این چالشها فعالیت فیزیکی خاصی ندارن، اما در عوض شما رو ملزم به فعالیت ذهنی میکنن. دنبال کردن شواهد چند قتل مرموز، خوندن نقشه، به هم وصل کردن سرنخهای چند تا کتاب یا بقیۀ معماهایی که مثل اینها هستن، چالشهای منطقی محسوب میشن.
این سبک چالشها اغلب در ترکیب با انواع مختلف قفلهای اسکیپ روم استفاده میشن. چرا؟ چون پاسخ بیشتر این معماها کدهای عددی و حرفی هست. معماهای منطقی در اشکال مختلف و در سطوح مختلف دشواری ظاهر میشن. برای حل کردن این معماها به آرامش فکری خوبی نیازه. پس وقتی بهشون رسیدید، خیلی سر هم دیگه داد و فریاد نزنید و به جاش سعی کنید فکرتونو به کار بندازید.
چالشهای ریاضی
حتی اگه چند سال از دوران دبیرستان و دانشگاه فاصله گرفتید هم نباید نگران باشید! چون برای گذشتن از چالشهای ریاضی توی اتاق فرار، شما به حسابهای دیفرانسیل پیچیده یا مثلثات نیاز ندارید. از این گذشته، اکثر اتاقها به گونهای طراحی میشن که اگه شما 15 سالتون باشه یا 85 سال، به راحتی می تونید بازی کنید. پس اصلا و ابدا نگران این نباشید!
معمولاً مسلط بودن به قوانین جمع و ضرب، تمام چیزیه که شما برای اسکیپ روم نیاز دارید. بعیده که مشکلات ریاضیاتی مانعی برای تیم شما به وجود بیاره. مثلاً ممکنه لازم باشه تعداد بادکنکهای توی اتاق رو بشمارید و برای دریافت کد، شمارههایی که روی اونها نوشته شده رو با هم جمع کنید. در همین حد!!
چالشهای مکانیکی
بعضی از چالشها به قفل یا کد احتیاج ندارن، اما در عوض، برای گذشت از اونها لازمه یه سری وسایلی که توی اتاق هست رو دستکاری کنید.
این چالشها همیشه باعث میشن اتاق فرار پیچیدهتر به نظر برسه. چون شما نمیتونید بلافاصله اونها رو به عنوان چالش یا معما شناسایی کنید.
نکتهای که باید توی این نوع معماها و چالشها بهش توجه کنید اینه که معمولا تو این موارد نیاز به زور و قدرت زیاد نداره. اشیایی که باید جابجا کنید سنگین و حجیم نیستن و خلاصه بیشتر از زور بازو به کشف وسیله مورد نظر نیاز دارید.
برای گذشتن از این قفل های اسکیپ روم ، مثلاً شاید لازم باشه مجسمهها رو جابهجا کنید یا از آینهها برای منحرف کردن نور لیزر استفاده کنید. این معماها به نوعی منطقی به حساب میان. با این تفاوت که به جای دریافت کد بعد از حل معما، مستقیماً شما رو به مرحلۀ بعدی میبرن. یعنی کد یا کلیدی دریافت نمیکنید. اما ممکنه یهو یه در مخفی اون گوشۀ اتاق باز شه.
اشیای پنهان
این دسته از معماها هم یه جورایی زیر دسته مورد قبلی قرار میگیره. منتها با این تفاوت که به جابجایی و تغییر چیدمان وسایل خاصی نیاز نیست. یکی از محبوبترین راهها برای پنهان کردن شیئی مثل کلید، سوراخ کردن صفحات کتاب و قراردادن کلید در اون و نوشتن یک یادداشت زیر میز یا در قوری یا هر ظرف دیگه هست.

نور و صدا
برای جلو رفتن توی سناریوی بازی، حداکثر استفاده از محیط اتاق و استفاده از چاشنیهای صوتی و بصری، یکی از اولویتهای طراحای اسکیپ رومه. برای همین هم این بازی میتونه چراغها و اسپیکرهای مخفی رو به طرز شگفت انگیزی برای به چالش کشوندن شما وارد میدون کنه!
الف: رمزگشایی پیامها
با یه کلید مناسب شما میتونید این نوع معماها رو رمزگشایی کنید. کدها و رمزهای سفارشی رایجترین معماها توی اتاق فرار هستن. کد مورس به خاطر انعطاف پذیری (در فرم صوتی و نوری) و شناخت عمومی بیشتر، دومین کد محبوب در جهانه.
مثلا چراغ چشمکزنی که اون گوشۀ اتاق هست، ممکنه از طریق کد مورس با شما صحبت کنه یا پرندههایی که صداشون از بلندگوها میاد، شاید یه پیام مخفی واسه شما داشته باشن.
در کد مورس، سیگنالهای کوتاه با نقطه و سیگنالهای طولانی با خط تیره نشونه گذاری میشن. اگه در کل به کدهای مخفی و رمزگشایی زبانهای مخفی علاقه دارید، در ادامه پیشنهاد می کنیم مقاله جذاب رو بخونید.

خیلی وقتها یه نور کوچیک به شما نشون میده توی مسیر درست هستید یا یه ترانه ممکنه دارای شعری باشه که قراره یه معما رو به شما انتقال بده. حواستون باشه که سازندگان بازی هیچ چیز رو به طور تصادفی توی اتاق فرار قرار نمیدن.
سایر کدها و رمزهای معروف عبارتند از Pigpen Cipher، Caesar Cipher یا Book Cipher (معمولا رمز آرنولد).
ب: سایه انداختن
گاهی اوقات معماها به شکلی طراحی میشن که وقتی نورافکن به اجسام خاصی تابیده میشه، یک سری عدد، حروف و یا جهت خاص توسط سایهها نمایان میشه. معمولا تو این حالت، بایستی یک سری معما رو حل کنید تا دسترسی به کلید نورافکن داشته باشید، و پس از زدن کلید نورافکن، مسیر برای حل معمای بعدی باز میشه.
چالشهای پازلی
اتاقهای فرار معمولاً به پازلهای کلاسیک پیچوتاب خاص خودشون رو میدن تا برای بازیکنها جذابیت بیشتری داشته باشن. مثلاً به جای کنار هم قرار دادن قطعات پازل، بازیکنها مجبورن تیکههای کاغذ رو کنار هم بذارن تا یه کد حرفی به وجود بیاد یا مثلاً تابلوهای نقاشی روی دیوار رو از نو تنظیم کنن تا به یه حالت معنیداری برسن. معمولا همه تکههای پازل یا نقاشی رو توی یه اتاق قرار نمیدن و برای پیدا کردن تکههای گم شده ممکنه بک بزنید. بدیهیه که وقتی شما قطعات پازل رو به درستی کنار هم مرتب کردید، اونها سرنخ خاصی رو به شما میدن.
حرف آخر
این آشنایی اولیه با چالش ها و قفل های اتاق فرار بهت کمک میکنه دفعۀ بعد که خواستی بری، کمتر سردرگم بشی و مثل حرفهایها بازی کنی. با داشتن این اطلاعات، دیگه قرار نیست با دیدن یه قفل، خودت هم قفل کنی! حالا که اینقدر آماده شدی، حتماً یه بازی رو برای آخر هفته رزرو کن تا با جمع خانواده یا دوستان، یه تفریح فوقالعاده داشته باشی.
خیلی عالی بود. البته بعضی از اتاق فرار ها راهنمای قفل های اتاق فرار دارن ولی بعضی از اتاق فرار ها متاسفانه آموزش باز کردن قفل اتاق فرارو ندارن و باعث می شه که پلیر توی بازی سر درگم بشه.
متشکرم از این مقاله ی جامع. به دوستانی که هنوز حرفه ای نشدن و یا اولین بارشونه پیشنهاد میکنم مقاله را از دست ندن
مقاله خوب و جامعی بود. توجه به این نکات کار پلیر رو راحت می کنه تا قفل ها و سناریوهایی که در اتاق فرار باهاش رو به رو میشه براش ملموس تر باشه.