اتاق فرار مجازی چیست؟

اتاق فرار مجازی ؛ از توهم تا واقعیت!

مقدمه

سال 2020 سال انفجار اتاق فرارهای مجازی توی دنیا بود. چون با شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت فاصلۀ اجتماعی، دیگه امکان رفتن به اتاق فرارهای حضوری یا فیزیکی وجود نداشت. اما اصلا اتاق فرار مجازی چی هست؟ چه انواعی داره؟ آیا مثل بازی‌های واقعی لذت بخش هست؟

اتاق فرار مجازی چیست؟

درسته. سال‌هاست که بازی‌های کامپیوتری با موضوع فرار در دسترس عموم قرار دارن. اما بین اسکیپ روم‌های حضوری معروف دنیا، موسسۀ Brick & Mortar تقریبا اولین موسسه ای بود که بازی‌های آنلاین رو به عنوان راهی برای ادامۀ تجارت خودش در دوران کرونا انتخاب کرد.

برخلاف انتظار مدیران این موسسه، مردم مشتاق بودن این بازی‌های جدید رو امتحان کنن. چرا؟ چون تقریبا ناامید شده بودن از اینکه دوباره بتونن یه فرار سرگرم‌کننده و منحصر به فرد رو با دوستان، خانواده و همکاراشون توی فضای واقعی داشته باشن.

حالا توی سال 2021، به همه ثابت شده که اتاق‌های فرار مجازی اومدن که بمونن! در واقع نه فقط موندن خشک و خالی. بلکه دارن شتاب هم می‌گیرن و طرفدارای مختص خودشون رو پیدا می‌کنن.

در همین راستا، سایت معروف The Escape Game هم تصمیم به احداث اسکیپ روم مجازی گرفته. این موسسه قصد داره با این کار، شرایطی رو فراهم کنه که همۀ مردم جهان بتونن اتاق‌هاش رو تجربه کنن. حتی اگه هزاران مایل از اتاق‌های فیزیکی The Escape Game فاصله داشته باشن.

جالبه که بدونید اسکیپ روم‌های مجازی این قابلیت رو دارن که به صورت تک نفره هم انجام شن. البته شما می‌تونید برای تجربیات تعاملی بهتر، این بازی‌ها رو به صورت گروهی هم انجام بدید. حتما می‌تونه ایدۀ خیلی خوبی برای مهمونی‌های تولد غیرحضوری یا ساخت تیم‌های مجازی باشه.

در حال حاضر اسکیپ روم‌های مجازی و آنلاین زیادی ارائه می‌شن که هرکدوم تم‌ها و مضمون‌های مختص خودشون رو دارن. برای همین، دسته بندی همۀ اون‌ها ممکنه کمی گیج کننده باشه. ما اینجا برای ساده شدن کار، اتاق فرارهای مجازی رو به 4 دستۀ اصلی تقسیم کردیم:

لیست بهترین اسکیپ روم‌های ایران همراه با اطلاعات کامل با یک کلیک:

[   اتاق فرار   ]

اتاق فرار کامپیوتری (کلاسیک)

بازی‌های فراری که با استفاده از کلیک موس‌ها انجام می‌شن، قبل از اسکیپ روم‌های فیزیکی وجود داشتن و حتی الهام بخش اون‌ها بودن. اتاق فرار Crimson Room به عنوان یکی از اولین اتاق‌هایی شناخته میشه که بر اساس بازی کامپیوتری ساخته شده.

مفهوم این بازی‌ها خیلی ساده هست: بازیکن‌ها باید از یک اتاق فرار کنن. بازیکن‌ها یک دوربین POV (اول شخص) رو با حرکت دادن موس توی فضا حرکت می‌دن و دنبال سرنخ‌ها می‌گردن. اشیای کشف شده و معماهای حل شده، منجر به پیدا شدن کلیدها می‌شن و در نهایت باعش می‌شن شما از اتاق فرار کنید. آشنا به نظر می‌رسه، مگه نه؟

این اسکیپ روم‌های مجازی معمولاً بازی‌های تک نفره هستن که گزینۀ خیلی خوبی برای اوقات فراغت افراد به شمار می‌رن. در واقع توی این بازی‌ها محدودیت زمانی یا راهنمای زنده و واقعی وجود نداره. شما می تونید تعداد زیادی از این بازی‌ها رو توی App Store یا در بسیاری از وب سایت‌های رایگان بازی، دانلود کنید.

اتاق فرار کامپیوتری کلاسیک

اتاق فرار روایی یا صوتی (Audio/Narrated Escape Rooms)

به یه برنامۀ رادیویی فکر کنید که توش قراره ماجراجویی خودتون رو داشته باشید! توی این برنامه شما به استدلال قیاسی و قدرت حل مسئله در زمان واقعی نیاز دارید.

توی اتاق فرار مجازی صوتی، یه راهنمای بازی، خط داستانی مشخصی رو برای شما تعریف می‌کنه. بازیکن‌ها هم با پرسیدن سوال و حل معماهایی که توی مسیر داستان پیش میاد، پیشرفت می‌کنن. البته بیشتر بازی‌های صوتی/روایی هم شامل تصاویر، نقشه‌ها و معماهایی هستن که برخی از خلأها رو پر می‌کنن.

توی اسکیپ‌روم صوتی به بازیکن‌ها توصیه می‌شه که برای یادداشت برداری و کار با معماها، قلم و کاغذ داشته باشن. اکثر بازی‌های روایی/صوتی به 2-8 بازیکن نیاز دارن که تعامل خیلی خوبی باید با هم داشته باشن. این بازی‌ها اغلب در بسترهایی مثل ZOOM،Google Hangouts و Discord میزبانی می شن.

اسکیپ روم آنلاین با دوربین زنده

وقتی ویروس کرونا در اکثر اسکیپ روم‌ها رو در سراسر جهان بست، اسکیپ روم مجازی با دوربین زنده توجه زیادی رو به خودش جلب کرد.

توی این اسکیپ روم ها، بازیکن‌ها (معمولاً 2-8 نفر) یه محیط فیزیکی رو از طریق دوربین درون بازی مشاهده می‌کنن. با استفاده از همین دوربین که داره به صورت زنده فیلم می‌گیره، سرنخ‌ها رو دنبال می‌کنن و برای انجام یک ماموریت خاص در زمان واقعی، معماها و چالش‌های بازی رو حل می کنن.

همون طور که مشخصه، این بازی‌ها، شبیه‌ترین بازی‌ها به تجربه‌های اتاق فرار واقعی محسوب می‌شن. در بیشتر موارد، بازیکن‌ها از بستر ZOOM یا پلت فرم‌های کنفرانس ویدیویی مشابه استفاده می‌کنن.

انواع اسکیپ روم های آنلاین

راهنمای بازی به عنوان چشم، گوش، دست و پاهای تیم عمل می‌کنه. مثلا به این طریق که تیم راهنمای بازی رو صدا میزنه و بهش می‌گه نگاهی به گوشۀ قفسه کتاب بندازه. یا اینکه از راهنمای بازی می‌خواد که عدد 317 رو توی قفل ترکیبی یادداشت کنه.

جالب اینجاست که موارد کشف شده توی اتاق، توی یه داشبورد دیجیتالی ظاهر می‌شن. همچنین موجودی، پیشرفت و اسکن 360 درجۀ هر اتاقی که قفلش باز شده رو می‌تونید توی این داشبورد ببینید. در آخر افراد می‌تونن فیلم بازی خودشون رو هم داشته باشن.

این بازی‌ها نشون دادن که ماجراجویی‌های از راه دور می‌تونن یه انتخاب خیلی عالی برای تیم سازی‌های مجازی باشن. صدها بازیکن می‌تونن یک بازی رو همزمان تجربه کنن و به رقابت بپردازن.

اما این وسط یه سوال مطرحه… این بازی‌ها واقعا حال می‌دن؟! طبق گفتۀ هزاران بازیکن، بله! حال می‌دن! “کریس رمزی” که لقب پادشاه بازی‌های پازلی توی یوتوب رو داره، در این باره گفته:

این بازی برای من خیلی تعجب برانگیز و جذاب بوده. من کاملا شگفت زده شدم!

بازی های معمایی آنلاین

این بازی‌ها کمترین شباهت رو به به اسکیپ روم های سنتی دارن. بازیکن‌ها به جای فرار از یک اتاق، یه معمارو حل می‌کنن یا توی یه ماجراجویی نقشی رو به عهده می‌گیرن. به طور معمول، شواهد در قالب یک پوشۀ دیجیتال یا یک “پرونده” ارائه می‌شن. برای پیشبرد بازی، نیاز به جستجو توی اینترنت هم هست.

The Escape Game Unlocked مثالی عالی از یه بازی معمایی آنلاین است. توی بازیTEG Unlocked: The Heist قسمت اول، ماموریت گروه در قالب یک ویدئو توسط شخصیتی به نام “اینتل” ارائه می‌شه. اینتل در تمام عملیات‌ها نقش یه عضو خیلی باهوش تیم در زمینۀ تکنولوژی رو داره.

انواع اتاق فرار آنلاین

بازیکن‌ها از سرنخ‌هایی که توی وب و فیلم‌ها یافت می شه، برای ردیابی یک سارق بدنام هنر استفاده می کنن. نکتۀ جالب این اسکیپ روم مجازی اینه که بازیکن‌ها می‌تونن چندین جلسه پیشرفت خودشون رو ذخیره کنن و بعدا دوباره بازی کنن.

توی اغلب این بازی‌ها محدودیت زمانی وجود نداره و بازیکن ها هر زمانی که بخوان می‌تونن وارد داشبورد بازی بشن و حل کردن معمارو از سر بگیرن.

سخن پایانی

چه بخوایم، چه نخوایم، اتاق فرارهای مجازی با بروزرسانی‌های سریع به پیشرفت خودشون ادامه می‌دن. انتظار می‌ره که این سبک بازی‌ها در آینده با شرکت‌های بزرگ بازی‌سازی لینک بشن و شاهد نوآوری‌های گسترده‌ای در این حوزه باشیم. اگه هر سوالی دربارۀ اتاق فرارهای مجازی داشتید، می‌تونید از ما بپرسید.

نویسنده
 
سال‌های کودکی‌ام به تماشا کردن آدم‌ها و تغییرِ واقعیتِ اطراف در ذهنم گذشت. کاری که به نظرم اگر یک بار لذتش را در بچگی بچشید، دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. شاید همین خصوصیت باعث شد که در نوجوانی به سمت داستان و داستان‌نویسی متمایل شوم و حالا، آن لذتِ دوران بچگی را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیگیری کنم. طی چند سال اخیر در کنار نوشتن داستان، به تولیدمحتوا و مقاله‌نویسی برای سایت‌های مختلف نیز مشغول بوده‌ام.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد: 469

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *