اتاق فرار رفتن اریانا گرانده

آریانا به هانت هاوس (خانه جن‌زده) می‌رود! (ویدیو)

مقدمه

سرریز هیجان در زندگی عادی، آن‌قدر اتفاق شیرینی است که همه برایش آغوش باز می‌کنند. این «همه»، همه را شامل می‌شود و پیر، جوان، زن، مرد، دانشجو، کارمند، آرایشگر، خیاط و هنرپیشه نمی‌شناسد؛ قانونی کلی بی‌هیچ استثنایی!

این هیجان مذکور می‌تواند در قالب‌های مختلف خود را بروز دهد که قطعا «اتاق فرار» یکی از بهترین‌های آن است. بازی اتاق فرار یا همان اسکیپ روم با اینکه عمر زیادی از آغاز به کارش نمی‌گذرد ولی خوب توانسته در بین مردم به خصوص جوانان جای باز کند.

بازیگران و هنرمندان هم برخلاف تصور عامه‌ی مردم، آدم هستند و باطن زندگی‌شان (برخلاف ظاهرش) شبیه به عموم مردم است. پس ازآن‌جایی‌که بازیگران هم دل دارند، طبیعی‌ست که بخواهند، هیجانات بازی‌هایی مثل اتاق فرار را بچشند و به این خواسته‌شان هم جامه‌ی عمل بپوشانند.

اریانا گرانده خواننده امریکایی

آریانا گرانده (Ariana Grande) یکی از همین هنرپیشه‌هاست. با این‌که زندگیش کم هیجان‌ ندارد ولی می‌خواسته که ترس و هیجان متفاوتی را هم بچشد؛ بنابراین آریانا گرانده خانه جن‌زده (Hunt House) را انتخاب کرد و بنا به‌دلایلی ترجیح داد که در کسب این تجربه تنها نباشد و آن‌را با جیمز کوردن (James Corden) شریک شد!

 آریانا که یک بازیگر آمریکایی است (بماند که صدای خوبی هم دارد!) در شبکه اجتماعی اینستاگرام رتبه‌ی دوم از جهت تعداد فالور را دارد. جیمز کوردن که بازیگر، کمدین و مجری آمریکایی است در طول این اتاق فرار، آریانا را همراهی می‌کند. شاید برای‌تان جالب باشد که جیمز عمده‌ی شهرت خود را مدیون اجرای برنامه‌ی «شو آخر آخر شب با جیمز کوردن» است که قبلا از شبکه CBS پخش می‌شد. 

لیست بهترین اسکیپ روم‌ها با یک کلیک:

.

شما هم اگر می‌خواهید مثل آریانا و جیمز از این دست تجربه‌های هیجان‌انگیز داشته باشید، می‌توانید به سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) مراجعه کنید. در اسکیپ زوم با انواع اتاق فرار در شهرهای مختلف ایران آشنا خواهید شد و می‌توانید بعد از بررسی، هر اتاق فراری را که دوست داشتید، برای بازی، رزرو کنید. 

در ادامه‌ی این نوشتار می‌توانید فیلم پنیک روم رفتن آریانا گرانده را ببینید. چهره‌ی آدم‌ها وقت ترس، با حالت عادی زیاد تفاوت ندارد؟!

اگر بخواهیم خیلی اصولی پیش برویم باید تفاوت سه مفهوم زیر را باهم بیان کنیم.

  1. اتاق فرار (اسکیپ روم)
  2. خانه جن‌زده (هانتد هاوس، خانه تسخیر شده، خانه متروکه، اتاق وحشت و پنیک روم)
  3. تونل وحشت (سافاری وحشت)

اتاق فرار (Escape Room) یک سرگرمی معما‌محور است که به‌صورت گروهی و دسته‌جمعی بازی می‌شود. اسکیپ روم را می‌توان در دسته‌ی بازی‌ها به‌حساب آورد که پلیر‌ها باید در آن جنب‌وجوش (Activity) داشته باشند. ژانرهای اتاق فرار، متفاوت است و بایدی برای ترسناک‌بودنش وجود ندارد؛ ممکن است یک اتاق فرار در ژانر اکشن، کمدی و یا هیجانی باشد. در اتاق فرار علاوه بر تنوع زیاد در ژانر، سبک و تم و البته سناریو و داستان بازی‌ها هم گوناگونی قابل‌توجه‌ای دارد ولی همه‌ی آن‌ها برپایه‌ی حل معما پیش می‌روند. زمان بازی در این اسکیپ روم حدود یک تا دو ساعت است و افراد باید با یکدیگر برای رسیدن به هدف مشترک‌شان تعامل سازنده داشته باشند. پلیرها علاوه بر داشتن فعالیت فیزیکی در اتاق فرار می‌بایست تمرکز و دقت‌شان هم بالا باشد تا بتوانند با استفاده از سرنخ‌های موجود در مسیر بازی، راز و معمای نهایی را حل کنند. فضای بازی اتاق فرار با توجه به نیاز داستان می‌تواند وسیع و یا محدود باشد البته که استفاده از لوکیشن‌های بیشتر و متنوع می‌تواند روی باورپذیری و جذابیت بازی تاثیر مثبت بگذارد. اکتورهای اسکیپ روم می‌توانند جدا از ترساندن بازیکن‌ها، با آن‌ها تعامل داشته باشند، هینت‌ بدهند، تئاتر اجرا کنند و… . کارکرد دکور و موسیقی در این بازی علاوه بر افزایش باورپذیری داستان می‌تواند با هدف کمک به حل معما و هدفمند ایجاد شود.

هانت هاوس چیست؟

خانه جن‌زده (Haunt House) اما کمی با اتاق فرار متفاوت است. اگر بخواهیم تفاوت هانت هاوس را با اسکیپ روم در یک جمله بیان کنیم باید بگوییم: «هانتد هاوس شبیه اتاق فرار است اما بدون معما.»

در بازی هانتد هاوس هدف خاص و آن‌چنانی وجود ندارد و ممکن است در جریان بازی یک‌سری کارهای جزئی از بازیکن‌ها خواسته شود. به‌طور مثال کتاب‌ها را در کتابخانه قرار دهند یا هر چه سکه در طول بازی پیدا می‌کنند جمع کنند و با خود بیرون بیاورند و… . هانت هاوس معمولا به‌صورت دسته‌جمعی بازی می‌شود اما انفرادی هم می‌توان در آن شرکت کرد. در خانه جن‌زده (Haunted House) برعکس اتاق فرار تنوع ژانر، سبک و سناریو وجود ندارد و با ژانر ترسناک و در تم جن و روح، زامبی و یا اسلشری اجرا می‌شود. زمان این بازی کوتاه‌تر از اتاق فرار است (حدود 45 دقیقه) و دقت و تمرکزی که پلیرها باید در اتاق فرار داشته باشند را نمی‌طلبد. رسالت دکور، موسیقی و اکتورها در هانت هاوس فقط افزایش باورپذیری و ترساندن بازیکن‌هاست و وظیفه دیگری را برعهده ندارند.

تونل وحشت (Tunnel of terror) که بیشتر از آنی که بتوان به آن برچسب «بازی» زد باید با‌عنوان «سرگرمی» از آن یاد کنیم، در پله‌‎ی بعدی قرار می‌گیرد. در سافاری وحشت مثل هانت هاوس (برخلاف اتاق فرار) معما، هدف، تنوع ژانر و سبک و سناریو وجود ندارد و می‌توان آن را به دیدن یک نمایش ترسناک تشبیه کرد. فرق عمده‌ای که سافاری وحشت با خانه تسخیرشده دارد این است که لوکیشن این سرگرمی بیشتر یک تونل و یا دالانی که افراد باید از یک طرف آن وارد شوند، بترسند و در نهایت از طرف دیگر خارج شوند ولی فضا در هانت هاوس معمولا یک خانه یا محوطه‌ای است که از چندین اتاق، راهرو، دریچه و… (مثل اتاق فرار) تشکیل می‌شود. فرق دیگری که تونل وحشت با هانت هاوس دارد این است که در تونل وحشت آن کارهای جزئی (مثل جمع‌آوری سکه‌ها) که از بازیکن‌‌ها در هانت هاوس خواسته می‌شود، طلب نمی‌شود. در تونل وحشت کارکرد دکور، موسیقی و اکتورها هم مثل هانت هاوس بوده و می‌توان آن را گروهی و یا انفرادی انجام داد. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که تایم سافاری وحشت معمولا کوتاه‌تر از هانتد هاوس است (حدود 10 دقیقه).

نویسنده
 
میثم شرافتیان هستم، حقوق‌خوانده‌ای که عطشش به مطالعه و نوشتن، اجازه نداد به وکالت حتی فکر کند و یک‌راست رفت پی میلی که در کودکی، در کانون پرورش فکری، درست جلوی قفسه‌های کتاب، درونش هوار «انا‌الحق» می‌زد!
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.8 / 5. تعداد: 96

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

5 نظر

  1. کلا فیلم اتاق فرار رفتن بازیگرها خیلی جذابه آدم لذت میبره . توی اتاق فرار ترسناک قشنگ یه آدم دیگه میشن اون روی چهرشون رو نشون میدن

    5
    0
  2. به نظر من توی ایران فقط اتاق فرار طرفدار داره، هانت هاوس یا نیست یا اگه هم باشه کسی نمیره

    6
    0
  3. جعفر جون حالا خودتو ناراحت نکن، خدا رو چه دیدی شاید یکی هم پیدا شد با تو بیاد اتاق فرار!!!

    7
    1
  4. مردم با کیا میرن اتاق فرار، ما با کیا میریم؟
    به خدااااااااا تو هم‌تیمی واسه اتاق فرار رفتن هم شانس نیووردیم

    8
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *