فیلم های شبیه اتاق فرار

36 تا از بهترین فیلم های اتاق فرار برای عاشقان اسکیپ روم!

مقدمه

دوست داری بازی اتاق فرار رو به خونه ببری؟ با فیلمایی که امروز بهت معرفی می‌کنیم می‌تونی هیجان محیط‌ها و ژانرهای متفاوت رو تجربه کنی. البته همۀ این فیلم‌ها دقیقا با موضوع بازی اتاق فرار ساخته نشدن، اما حس این بازی رو توی خودشون دارن. واسه بررسی فیلم‌های معمایی مثل اتاق فرار یا همون اسکیپ رومی آماده‌ای؟

فهرست مطالب

1- اتاق فِرمات (la habitation de Fermat 2007)

اولین فیلم اسکیپ رومی که معرفی می‌کنیم یه فیلم اسپانیایی زبانه که توسط “رودریگو سوپنا” کارگردانی شده. این فیلم در کنار داستان خوب و قابل قبول، مفاهیم جالبی هم توی خودش جا داده.

چهار نفر که هرکدوم توی رشتۀ خودشون متخصص هستن، به یک مهمونی پر از معماهای ریاضی دعوت می‌شن. به امید حل یک مسئله‌ی مهم ریاضی و ثبت اسمشون توی کتابای تاریخ، این چهار نفر یه هدف مشترک پیدا می‌کنن و توی یه اتاق شروع به کار می‌کنن.

اما زمان که می‌گذره، این مهمونی یه نموره از حالت عادی خارج می‌شه. مخصوصا وقتی که اتاق شروع به کوچک شدن می‌کنه… حالا شخصیت‌های فیلم یا باید معماهای اتاق رو حل کنن، یا اون وسط تبدیل به کتلت شن!

ذکر این نکته لازمه که یه سری اصطلاحات ریاضی توی فیلم استفاده می‌شه که ممکنه اذیتتون کنه. اما داستان فیلم خیلی ساده‌ست و تنش زیادی برای دنبال کردن داره. برید فیلمو ببینید تا بفهمید این اتاقه که ازش حرف زدیم، چقدر قراره کوچیک شه…

کامل ترین لیست اتاق فرار در ایران

فیلم اتاق فِرمات

2- محفظۀ بی­نهایت (Infinity Chamber 2016)

توی یه اتاق عجیب، یه نفر به همراه یه کامپیوتر خاص، زندانی شده. اما چرا این آدم اینجاست؟! ما با ادامۀ فیلم فلش بک‌هایی از گذشتۀ این شخص می‌بینیم و پازل ذهنی ما در مورد ماجرا کم‌کم کامل‌تر میشه.

البته، با شروع رمزگشایی از رایانه و نحوۀ عملکرد اون، سوالات بیشتری در مورد این شخص پاسخ داده می‌شن. اما یک چالش اصلی وجود داره و اونم اینه، آیا این مرد از این اتاق جون سالم به در می‌بره؟!

فیلم محفظۀ بی‌نهایت محصول آمریکاست و توسط “تراویس میلوی” نویسندگی و کارگردانی شده. این فیلم می‌تونه انتخاب خوب و مهیجی برای طرفدارای اتاق فرار و البته ژانر علمی‌ تخیلی باشه. با ادامه معرفی فیلم‌های اتاق فرار همراه باشید.

فیلم محفظه بی نهایت (Infinity Chamber 2016)

3- اتاق وحشت (Panic room 2002)

مادر و دختر تازه به خونۀ جدیدشون نقل مکان کردن. این یعنی چی؟! یعنی همه چیز آماده‌س که یه فیلم هیجان انگیز، اونم به کارگردانی “دیوید فینچر” افسانه‌ای تماشا کنیم.

این خونه توسط سه نفر مورد حمله قرار می‌گیره و مادر و دختر مجبور می‌شن از یه اتاق خاص به اسم “اتاق وحشت” استفاده کنن. مادر قصۀ ما (با بازی جودی فاستر) مجبوره یه راه برای نجات دخترش (با بازی کریستین استوارت) پیدا کنه. همین داستان یه خطی، یه فیلم پر از سکانس‌های اکشن و صحنه‌های پر تنش می سازه.

اتاق وحشت (Panic room 2002)

همون‌طور که از داستان برمیاد، این فیلم معماها و پازلای کمتری داره؛ یعنی بیشتر از چالش‌های زندگی واقعی استفاده می‌کنه تا شما رو لبۀ صندلی‌تون نگه داره.

4- مکعب (Cube 1997)

6 نفر توی یه مکعب از خواب می‌­پرن. اما نه یه مکعب معمولی. حافظۀ این افراد تقریبا از بین رفته و اونا نمی‌دونن چطور وارد این مکعب شدن. ماجرای فیلم از این قراره که این 6 نفر باید به کمک همدیگه یه راهی برای جون سالم به در بردن از تله‌های مرگبار مکعب پیدا کنن.

مکعب از اون دسته فیلم‌های اتاق فرار هست که اگه دو دقیقۀ اولش رو ببینید، سخت بتونید ازش جدا شید. داستان عالی قسمت اول مکعب که سال 1997 اکران شد، باعث شد سه قسمت دیگه از این فیلم ساخته بشه. جالبه که بدونید توی فیلم “مکعب 3” به عقبه‌های قسمت اول اشاره میشه. پس اگه بعد از دیدن مکعب 1997 سوالاتی ذهنتون رو درگیر کرد، می‌تونید قسمت دوم و سومش رو هم ببینید.

فیلم مکعب (Cube 1997)

5- خانۀ 9 نفر (House of 9 2005)

همون طور که از عنوان فیلم مشخصه، داستان از این قراره که 9 غریبه توی یه خونه گیر افتادن و به ظاهر هیچ راهی برای نجات ندارن. کم‌کم مشخص می‌شه که یه صدای ناشناخته داره یه سری دستورالعمل‌ها رو بهشون می‌گه. این 9 نفر می‌فهمن که اگه از این دستورات پیروی نکنن، همشون به شکل فجیعی کشته می‌شن.

فیلم با وعدۀ غذا، آب و پول برای رقابت جذاب‌تر هم می‌شه. منتقدین به خانۀ 9 نفر که توسط “استیون مونرو” ساخته شده روی خوشی نشون ندادن. سایت راتن تومیتوز امتیاز 36 درصد رو به این فیلم اختصاص داده و توی سایت IMDB امتیاز 5.5 رو گرفته. در کل اگه خیلی بیکار بودید بشینید ببینید. وگرنه چنان آش دهن‌سوزی هم نیست!

فیلم خانه 9 نفر (House of 9 2005)

6- امتحان (Exam 2009)

فیلم امتحان با معماهای بیشتر و وحشت کمتری که داره، می‌تونه یه مورد خاص توی لیست ما باشه. یک داستان قابل قبول که از شخصیت‌ها و واکنش‌های انسانی تشکیل می‌شه.

علاوه بر شخصیت پردازی خوب و رازآلود، اتاق و شرکتی که توی این فیلم نمایش داده می‌شه هم عجیب و غریبن. این ویژگی باعث می‌شه شما تا آخر فیلم مدام در حال حدس زدن باشید و یه لحظه ذهنتون آروم نگیره.

داستان فیلم امتحان از هشت داوطلب و شصت دقیقه زمان تشکیل می‌شه. درست مثل بازی اتاق فرار. جالب این جاست که داوطلبای فیلم “امتحان”، به میل خودشون دارن توی آزمون شرکت می‌کنن. اما سوال این جاست که اون چه شغل خفنیه که همچین آزمون شگفت آوری داره؟!

فیلم امتحان (Exam 2009)

توی این آزمون، مجموعه‌ای از قوانین دقیق وجود داره که باید رعایت شن. در ضمن، داوطلب‌ها باید قبل از تموم شدن زمان امتحان (یعنی یک ساعت) پاسخ سوال رو پیدا کنن. اما چه سوالی؟ اجازه بدید توضیح بیشتری راجع به ماجرای فیلم ندم تا خودتون غافلگیر شید.

شاید علاقمند باشی:

لذت برنده شدن در اتاق فرار معمایی (معمامحور / غیرترسناک)

7- اتاق تنفس (Breathing room 2008)

مثل اکثر فیلم‌های اسکیپ رومی این لیست، این فیلم هم با بیدار شدن چند نفر توی یه اتاق عجیب شروع می‌شه. اتاقی که پر از اعداد و ارقامه. همۀ افراد باید با هم کار کنن تا بتونن از اتاق فرار کنن. سرنخ‌هایی که توی اتاق پنهان شده، در مورد هر یک از غریبه‌هایی که توی اتاقن، چیزای بیشتری رو فاش می‌کنه.

آیا شخصیت‌ها می‌تونن به کسی که نقشۀ فرار داره اعتماد کنن؟ نکته‌ای که توی این فیلم باعث افزایش تنش می‌شه اینه که تنها چند بازمانده وجود خواهد داشت. اگر افراد توی اتاق همدیگه رو نکشن، همه با هم کشته می‌شن.

فیلم اتاق تنفس توسط “گابریل کووان” کارگردانی شده و امتیازهاش خیلی چنگی به دل نمی‌زنه!

فیلم اتاق تنفس (Breathing room 2008)

8- ارّه (Saw 2004)

قسمت اول فیلم ارّه که محصول سال 2004 آمریکاست، به کارگردانی “جیمز وان” ساخته شد. این فیلم یه پیروزی اقتصادی بزرگ محسوب میشه. چرا؟ چون 1.2 میلیون دلار بودجۀ فیلم بوده و در کمال ناباوری 104 میلیون دلار فروش داشته.

مجلۀ سایت TOTBescaperooms.com ادعا می‌کنه فیلمی که موقع توضیح در مورد اتاق فرار بیشترین ارجاع بهش داده می‌شه، فیلم ارّه هست. توی قسمت اول این فیلم دو مرد توی یه اتاق به دیوار زنجیر شدن. اونا باید بازی نه چندان معمولیِ رییس اتاق رو انجام بدن.

این دو مرد باید برای زنده موندن چالش‌های مطرح شده رو بگذرونن. اما سوال اینجاست؛ به چه قیمتی؟! ایده و مفهوم قسمت اول این فیلم اون‌قدر قوی بوده که هنوز بعد از 16 سال قسمت‌های بعدیش در حال ساخته.

چالش‌های این فیلم بی‌رحمانه و چندش‌برانگیز هستن و خون و خونریزی زیادی دارن. اما خب جدای از این چالش‌ها، بزرگترین معما اینه که خود قاتل زنجیره‌ای که رییس اتاق هست، کیه؟

فیلم سینمایی اره (Saw 2004)

9- اتاق کشتار (The Killing Room 2009)

به یه روانپزشک پروژۀ جدیدی واگذار می‌شه. دولت تصمیم گرفته در مورد این تحقیق کنه که بشر برای بقا دست به چه کارهایی می‌زنه. با چالش‌های تعیین شده با یه محدودیت زمانی، داوطلبای این تست بی‌رحمانه باید همدیگه رو بکشن، وگرنه با عواقب سهمگین اتاق روبه‌رو می‌شن.

 آیا روانپزشک اجازه می‌ده آزمایش ادامه پیدا کنه؟ آیا اصلا این آزمایش ارزش این همه اتفاقات بی‌رحمانه رو داره؟ خودتون این فیلم شبیه اسکیپ روم ببنیید…

فیلم سینمایی اتاق کشتار (The Killing Room 2009)

10- باجۀ تلفن (Phone booth 2002)

خب خب خب. می‌رسیم به یکی از فیلم‌های اتاق فرار قابل احترام با بازی یکی از بهترین بازیگرای حال و حاضر هالیوود، یعنی “کالین فارل”. باجۀ تلفن توسط “جول شوماخر” کارگردانی شده و “کیفر ساترلند” ستارۀ سریال 24 هم توی فیلم ایفای نقش می‌کنه.

نکتۀ شاخص این فیلم اینه که شخصیت اصلی ماجرا، قرار نیست توی یه اتاق گیر بیفته. بلکه همونطور که از اسم فیلم پیداست، لوکیشنی که ما باهاش طرفیم یه باجۀ تلفنه. البته شخصیت اصلی فیلم که “استو شپارد” نام داره، همین جوری شاخ شمشاد نرفته توی باجه. بلکه یه اسلحه به سمت سرش نشونه رفتن.

شپارد باید دستورالعمل‌های فرد مسلح رو دنبال کنه. وگرنه ممکنه همون‌جا وسط خیابون کشته بشه. بیشتر تنش‌های این فیلم از این واقعیت ناشی می‌شه که شپارد توی یه موقعیت خیلی روتین گیر افتاده اما به دلیل خطر مرگ، نمی‌تونه از این جعبه‌ی کوچیک خارج شه.

فیلم سینمایی اتاق کشتار (The Killing Room 2009)

11- اتاق فرار 1 (Escaperoom 2019)

فیلم “اسکیپ روم” به کارگردانی “آدام روبیتل”، یه فیلم سرگرم کننده و پر از ایده‌های ناب و غافلگیر کننده­ست. 6 غریبه برگزیده می‌شن تا برای رسیدن به جایزۀ 10 میلیون دلاری با هم رقابت کنن. رقابتی که توی چند مرحله و در قالب بازی اتاق فرار برگزار می‌شه. درسته. فیلم بر اساس همین اتاق فرار واقعی که بازی می‌کنیم ساخته شده.

اینو هم بخون:

فیلم اتاق فرار ماجراش رو خیلی جذاب و نفس‌گیر شروع می‌کنه و مخاطب رو امیدوار می‌کنه که فراتر از یه ماجرای ساده، مفهوم جالبی هم در اعماقش داشته باشه. اما با ادامه پیدا کردن ماجرا خبری از هیجان ابتدای فیلم نیست و مخاطب خسته می‌شه. حتی پایان بندی فیلم هم خیلی قابل قبول نیست و نمی‌تونه انتظارات رو برآورده کنه.

سینمایی اتاق فرار (Escaperoom 2019)

12- اتاق فرار 2 (Escaperoom 2021)

همون‌طور که از اسمش مشخصه، این فیلم در واقع ادامه فیلم اسکیپ روم 1 هست. زویی که یکی از نجات‌ یافتگان بازی‌های سری قبل هست، تصمیم می‌گیره با افشای این مسئله، از وقوع تورنومنت‌های وحشتناک جلوگیری کنه. با استفاده از سرنخ‌ها به یه ساختمان مرموز می‌ره و در ادامه همراه با چهار نفر دیگه از یه واگن مترو سر درمیاره.

اما غافل از این که این واگن مترو و ماجراهاش دقیقا مخصوص این چند نفره. این مسئله وقتی مشخص می‌شه که 4 نفر دیگه خودشون رو بازمانده‌های اتاق فرارای قبلی معرفی می‌کنن. و این‌جاست که متوجه می‌شن یه بازی دیگه شروع شده!!!

ممکنه علاقه داشته باشی:

بازیگران اصلی این فیلم، تیلور راسل(در نقش زویی دیویس)، توماس کوکرل (در نقش ناتان)، هلند رودن (در نقش راشل)، ایندیا مور (در نقش بریانا) و کارلیتو اولیورو (در نقش تئو)، لوگان میلر (در نقش بن میلر)، ایزابل فورمن (در نقش کلیر) هستن.

آیا فیلم اتاق فرار 3 منتشر می شه؟

با توجه به عدم استقبال از سری دوم این فیلم نسبت به سری اول، بعید می‌رسه که سری سوم این فیلم ساخته بشه. البته تا کنون سازندگان بازی اسکیپ روم 1 و 2 در مورد این موضوع صحبتی نکردن.

فیلم اتاق فرار 2 - فیلم های اتاق فرار

13- بازی جرالد (Geralds Game 2017)

یه زن و شوهر سعی می‌کنن توی یه خونۀ دریاچه‌ای دور افتاده، یه خورده از روتین خسته کنندۀ زندگی زناشویی‌شون خارج شن. اما بعد از مرگ غیر منتظرۀ شوهر، زن قصۀ ما با دستای بسته روی تخت خواب رها می‌شه و باید برای زنده موندن و رهایی خودش مبارزه کنه. سوال این‌جاست که آیا موفق می‌شه از اتاقی که توش زندانی شده فرار کنه؟

فیلم “بازی جرالد” متعلق به شبکۀ نتفلکیس هست و به کارگردانی “مایک فلانگان” ساخته شده. “کارلا گوجینو” بازیگر نقش اول این فیلم، به خوبی از عهدۀ نقش سنگینی که به عهده گرفته براومده.

فیلم سینمایی بازی جرالد (Geralds Game 2017)

14- شیطان (Devil 2010)

فیلم “شیطان” توسط کارگردان جوان و بحث برانگیز هالیوود، یعنی “م. نایت شیامالان” ساخته شده. احتمالا این کارگردان رو از سری فیلم‌های قابل احترام Split و فیلم نامزد اسکار “حس ششم” با بازی “بروس ویلیس” به خاطر دارید.

فیلم شیطان دربارۀ گروهی از افراده که توی آسانسور گیر افتادن. همین‌طور که این افراد برای خارج شدن از آسانسور دست و پا می‌زنن، می‌فهمن که یکی از اونا شیطانه! بهتره دیگه توضیحی راجع به فیلم ندم و شما رو با یکی دیگه از دستپخت‌های شیامالان تنها بذارم.

فیلم سینمایی شیطان (Devil 2010)

15- 9 مرده (Nine Dead 2010)

بعد از یک رشته آدم ربایی، 9 نفر درون یک اتاق حبس می‌شن. در حالی که دست‌هاشون با دستبند به لول‌ ها بسته شده. تا این افراد به هوش میان، یه مرد نقابدار وارد می‌شه و توضیح می‌ده که هر کدوم از اون‌ها به یه دلیلی توی اتاق هستن.

حالا برای زنده موندن، اونا باید بفهمن که چطور به هم متصل شدن. البته این آقای نقابدار، میگه که هر ده دقیقه تشریف می‌اره و یکی از این 9 نفر رو می‌کشه و این روند تا زمانی که اونا متوجه قضیه بشن ادامه پیدا می‌کنه.

سینمایی 9 مرده (Nine Dead 2010)

16- شکار (The hunt 2020)

فیلم شکار (The Hunt) یه فیلم جنجال برانگیز امریکایی محصول سال 2020 هست. این فیلم به کارگردانی “کراگ زوبل” ساخته شده و فقط یک هفته بعد از اکران توی سینماها، به دلیل شیوع کرونا متوقف شد و نسخۀ دیجیتالیش توزیع شد.

ماجرای فیلم شکار اون‌جایی شروع میشه که یازده اسیر توی یه جنگل از خواب بیدار می‌شن. اونا نمی‌دونن چطور و به چه دلیلی به این مکان منتقل شدن. اما پس از مدتی می‌فهمن که برای هدفی خاص شکار شدن. اکثر منتقدین این فیلم رو طنزی بر سر اختلاف عمیق سیاسی بین چپ و راست آمریكایی می‌دونن.

فیلم سینمایی شکار (The hunt 2020)

17- بدون اتاق فرار  (NO Escape Room 2018)

بدون اتاق فرار را «الکس مرکین» (Alex Merkin) کارگردانی کرده و نوشتن فیلنامه آن را «جسی میتلشتات» (Jesse Mittelstadt) برعده داشته است.

سازندگان این فیلم خلاصه‌ی فیلم را اینگونه روایت کرده‌اند: هنگامی که جاذبه اتاق فرار از یک فعالیت سرگرم کننده به یک تجربه خطرناک ماوراءالطبیعه تبدیل می‌شود، یک پدر و دختر باید از روحیه عصبانی که ممکن است آن‌ها را به سمت مرگ بکشد، اجتناب کنند.

فیلم بدون اتاق فرار 2018

18- خانه‌ای در تپه تسخیرشده (House on Haunted Hill 1959)

فیلم خانه‌ای در تپه تسخیر شده سال 1959 اکران شده و قدیمی‌ترین فیلم این لیست محسوب میشه. اما قدیمی بودنش دلیلی بر مهم نبودنش نمیشه. در واقع، خیلی از طرفدارای سینما فیلم House on Haunted Hill رو به عنوان یکی از مهم‌ترین نمونه‌های ژانر بقا یا همون ژانر «جون سالم به در بردن» می‌دونن.

با این که سال 1999 یه نسخۀ بازسازی شده از این فیلم منتشر شده، بازم ما نسخۀ اصلی رو توصیه می‌کنیم. خانه‌ای در تپۀ تسخیر شده، سناریویی بسیار شبیه به بازی اتاق فرار داره. برای همین، این فیلم خاطره اسکیپ روم رو توی ذهن شما زنده می‌کنه.

ماجرا از این قراره که وینسنت پرایس، میلیونر آمریکایی به 5 نفر پیشنهاد جایزۀ 10 هزار دلاری می‌ده. به این شرط که یک شب رو در عمارت بزرگ و ترسناکش بگذرونن. البته وقتی به غیر از این 5 نفر، ارواح حاضر در عمارت هم برای بازی بیرون میان، اوضاع یه کم ناجور می‌شه.

اگر چه فیلم نگرش خیلی کلی‌ داره و سازندگانش وقت زیادی برای شخصیت‌پردازی کاراکترهای اصلی نذاشتن، نیمۀ اول فیلم واقعا قابل احترامه. نیمۀ دوم فیلم نسبت به نیمۀ ابتدایی از لحاظ کیفیت ساخت و داستان افت می‌کنه و این موضوع ممکنه کمی مخاطب رو اذیت کنه.

فیلم های اتاق فرار: خانه‌ای در تپه تسخیرشده

19- شما بعدی هستید (You’re Next 2011)

از نظر ظاهری به نظر می‌رسه که You’re Next قراره یه فیلم اسلشر معمولی باشه، اما این فیلم یه پیچ‌وتاب خاصی داره، تو این مایه‌‌ها که شخصیت اصلیش خیلی خوب زنده می‌مونه! یعنی با نشونه‌هایی که فیلم از گذشتۀ این شخصیت به ما می‌ده، مشخص می‌شه که به قتل رسوندنش خیلی سخته.

اگه قاتل‌های زنجیره‌ای و صحنه‌های خشونت‌بار فیلم رو فاکتور بگیرید، «شما نفر بعدی هستید» چیزی شبیه به فیلم «تنها در خانه» هست. شباهت این فیلم به اتاق فرار وقتی ظاهر میشه که شخصیت اصلی فیلم یعنی ارین (با بازی شارنی وینسون) با روش‌های مخصوص به خودش سعی می‌کنه از حمله قاتلین جون سالم به در ببره. اگه از طرفدارای ژانر وحشت و بقا هستید، این فیلم قطعا ارزش یک بار دیدن رو داره.

نقد و بررسی فیلم سینمایی You’re Next

20- نفس نکش 1 (Don’t Breathe 2016)

«فده آلوارز» (Fede Álvarez) در سال 2016 فیلم نفس نکش را در ژانر هیجانی و ترسناک براساس فیلمنامه خودش ساخته است. در این فیلم از خون کمتر، تعلیق بیشتر و عناصر ماورایی (اجنه) کمتری نیز بهره بردند.

 راکی، الکس و مانی، سه نفر از دزدهای خرده‌پای شهر دیترویت آمریکا هستند که از طریق دزدی گذران زندگی می‌کنند. راکی می‌خواهد با خواهر کوچکش، به کالیفرنیا مهاجرت کند اما برای این کار نیاز به پول بیشتری دارد که از فروش اجناس مسروقه نیز نمی‌تواند به او کمکی کند.

در این میان، مانی متوجه می‌شود که یک پیرمرد نابینا که نظامی سابق ارتش ویژه‌ی ایالات متحده‌ی آمریکاست، ۳۰۰ هزار دلار را در محل سکونت خود، یعنی یک محله متروک در دیترویت نگه می‌دارد. مانی، چند روز جلوی خانه پیرمرد، کشیک می‌دهد و می‌فهمد، مرد و سگش به تنهایی با هم زندگی می‌کنند و ملاقات‌کننده‌ای ندارند. راکی، الکس و مانی شبانه برای سرقت آن پول به خانه پیرمرد می‌روند اما اتفاقاتی رخ می‌دهد که قابل پیش‌بینی نیست… آن‌ها متوجه می‌شوند که اصلا نباید پیرمرد را دست کم می‌گرفتند.

فیلم نفس نکش 2016

21- نفس نکش 2 (Don’t Breathe 2021)

دنباله‌ی فیلم نفس نکش در سال 2021 و به کارگردانی « رودو سایگرز» (Rodo Sayagues)   اکران شد. این اثر نیز همانند فیلم اول در ژانر هیجانی و ترسناک ساخته شده و می‌تواند مخاطب خود را میخکوب کند.

پس از اتفاقات قسمت اول مرد نابینا هشت‌سال است که خود را پدر دختری یازده ساله به نام «فینیکس» جا زده و ادعا دارد که مادرش در آتش‌سوزی فوت کرده و در همان آتش‌سوزی عکس‌های کودکی دخترک نیز سوخته‌اند. زندگی آرام آن‌ها با آمدن گروهی جنایتکار و دزدیدن فینیکس از هم می‌پاشد و حال مرد نابینا برای پیدا کردن دخترک باید به خانه آدم‌ربایان برود…

فیلم نفس نکش 2

22- آزمایش بلکو (The Belko Experiment 2016)

فیلم آزمایش بلکو با ایدۀ یه آزمایش اجتماعی پیچیده ساخته شده. اما این آزمایش چی هست؟ توی این آزمایش عجیب، کارکنای یه شرکت توی ساختمان اداری مرتفع‌شون به دام می‌افتن. همین‌طور که این کارمندا سعی می‌کنن بفهمن قضیه از چه قراره، صدایی از طریق تلفن داخلی بهشون اطلاع می‌ده که فقط یکی از اون‌ها زنده می‌مونه و بقیه قراره دار فانی رو وداع بگن!

صدا به این کارمندان میگه که نیم ساعت وقت دارن دو کارمند رو بکشن وگرنه عواقب بدی در انتظارشونه. این قضیه باعث می‌شه تا یه فیلم با موضوع «بکش تا کشته نشی» به وجود بیاد.

فیلم آزمایش بلکو به کارگردانی گِرگ مک‌لین و نویسندگی جیمزگان، یکی از بهترین‌ فیلم‌های اتاق فرار محسوب می‌شه. اگه از بازی اسکیپ روم خوشتون میاد، مطمئنا آزمایش بلکو رو دوست خواهید داشت. قطعاً می‌تونید با این فیلم اتاق فرار رو به خونه‌تون ببرید.

نقد و بررسی فیلم اسکیپ رومی آزمایش بلکو (2016)

23- هویت (Identity 2003)

سال 2003 بود که فیلم هویت به کارگردانی جیمز مانگولد به سینماها رسید و برخلاف انتظار سازندگانش فروش خوب 90 میلیون دلاری رو تجربه کرد. این فیلم داستان 10 غریبه رو روایت می‌کنه که وسط طوفان و بارون تو یه مکان خلوت گیر می‌افتن. این افراد به زودی متوجه می‌شن که یکی‌یکی دارن کشته می‌شن و باید فکری به حال این موضوع کنن.

بازی درخشان بازیگران به خصوص جان کیوسک، به همراه داستان و طرح پیچیده، یه فیلم تقریباً راضی‌کننده رو ارائه می‌ده. به نظر می‌رسه بین فیلمای این لیست، هویت با امتیاز imdb 7/3 حرفای زیادی برای گفتن داشته باشه. حتما به تماشای این تریلر سرگرم‌کننده بشینید و از آشنایی با فیلم‌های اتاق فرار لذت ببرید.

فیلم سینمایی هویت 2003

24- فرومایه (The Vile 2011)

فرومایه داستان گروهی از افراد رو روایت می‌کنه که از خواب بیدار می‌شن و خودشون رو توی یه خونۀ اسرارآمیز پیدا می‌کنن. این افراد هیچ وسیله‌ای برای فرار ندارن و دستگاه‌های الکترونیکی عجیبی به جمجمه‌شون متصل شده. تا همین جای فیلم، اسکیپ روم اولین چیزیه که به ذهن ما می‌رسه!

حین آشنایی این ده نفر، ناگهان تلویزیونی که توی اتاق هست روشن می‌شه و به اون‌ها میگه برای فرار باید به خودشون و دیگران صدمه بزنن!

هر چقدر میزان دردی که این افراد تحمل می‌کنن بیشتر میشه، مواد شیمیایی بیشتری توسط دستگاه‌های الکترونیکی جمع‌آوری میشه. هر وقت دستگاه‌ها به اندازۀ کافی از مواد شیمیایی پر بشن، درها باز می‌شن و این افراد می‌تونن فرار کنن. اما اگه نتونن به موقع موفق کنن، به بدترین شکل ممکن کشته میشن!

داستان فیلم فرومایه (2011)

اگه دوست دارید این آخر هفته یه تجربۀ خونین و خشن رو در قالب فیلمی مرتبط با اتاق فرار تماشا کنید، فیلم فرومایه می‌تونه پیشنهاد خوبی باشه.

اگه دوست داشتی، این رو هم بخون:

25- اتاق سبز (Green Room 2015)

اتاق سبز با امتیاز 90 از وب‌سایت راتن تومیتوز، بدون شک یک فیلم فوق‌العاده به شمار میاد. این فیلم داستان یه گروه موسیقی پانک‌راک رو روایت می‌کنه که پس از برخورد با یه صحنه جنایت، توی یه مکان خلوت گرفتار میشن. خب خب خب … ماجرا تازه شروع میشه! چون این افراد نباید این صحنه رو می‌دیدن.

با توجه به این موضوع، افرادی ناشناس و به شدت بی‌رحم به این افراد حمله می‌کنن و سعی می‌کنن به بدترین شکل ممکن این افراد رو به قتل برسونن. حالا سوال اصلی اینجاست:

آیا این افراد می‌تونن موفق به فرار بشن؟

خیلی از طرفدارای بازی اتاق فرار گفتن که با دیدن این فیلم شبیه اسکیپ روم توی ذهنشون تداعی شده. اتاق سبز صحنه‌های خشن زیادی داره؛ برای همین به همه افراد توصیه نمیشه!

بهترین فیلم های با موضوع اتاق فرار: اتاق سبز 2015

26- بازی (The Game 1997)

فیلم بازی با امتیاز 7/7 از وب‌سایت IMDB و با کارگردانی دیوید فینچر افسانه‌ای، یکی از شگفت‌انگیزترین فیلم‌های این لیسته که اگه اونو ندیدید، نصف عمرتون به فناست!

توی این فیلم، نیکلاس ون اورتن (با بازی مایکل داگلاس) داره به عنوان یه بانکدار ساده زندگیشو می‌کنه که ناگهان همه‌چیز عوض میشه. روز تولدش، برادر بیگانه ‌اش کنراد (با بازی شان پن) با هدیه‌ای عجیب و منحصر‌به‌فرد میاد سراغش. یه بازی که قراره در قالب زندگی واقعی پیاده بشه.

نیکلاس اولش میلی به شروع بازی نداره، اما بالاخره بازی رو شروع می‌کنه. در ابتدا بازی بی‌ضرر به نظر می‌رسه، اما یهو به شدت خطرناک میشه و تا نیکلاس به خودش میاد، می‌بینه که داره واسه زندگیش می‌جنگه! فیلم بازی، یه تریلر جذاب روان‌شناختیه که باعث میشه به واقعیت شک کنید.

درست مثل بازی اتاق فرار، این فیلم هم بر اساس یه بازی ساخته شده که پیچ و تاب‌های غیر منتظرۀ زیادی داره و شما رو غافل‌گیر می‌کنه. با دیدن این فیلم از طرفدارای فیلم های اسکیپ روم خواهید شد.

داستان فیلم جذاب بازی (The Game)

27- نبرد سلطنتی – بتل رویال (battle royale 2000)

فیلم نبرد سلطنتی (Battle Royale) محصول سال ۲۰۰۰ کشور ژاپن، به کارگردانی «فوکاساکو» (Kinji Fukasaku)، زمان مشخصی از جامعه‌ی ژاپن را به تصویر می‌کشد که کشور با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند و نسل نوجوان یاغی شده و به مدارس نمی‌روند. به همین علت دولت تصمیم می‌گیرد طرحی به نام Battle Royale ACT را برای کنترل نسل جوان طغیانگر به اجرا بگذارد.

دولت ژاپن نوجوانان را به یک جزیره می‌فرستند و وسایل مختلفی از جمله یک سلاح در اختیارشان قرار می‌دهند تا یکدیگر را بکشند و اگر برخلاف این قانون عمل کنند، همه‌ی آن‌ها می‌میرند.

بتل رویال قطعا یکی از جریان ساز ترین فیلم های تاریخ است و رد پایش را در بسیاری از فیلم‌ها می‌توان دید. شاید نام این فیلم را نشنیده باشید اما فیلم «بازی گرسنگان» (hunger games) از این اثر تاثیر زیادی گرفته است.

فیلم نبرد سلطنتی 2000

28- خط 10 کلاورفیلد (10 Cloverfield Lane)

افرادی که شما رو نجات میدن، همیشه قرار نیست از وضعیت روانی درستی برخوردار باشن! خوشحالیم که می‌تونیم به شما بگیم این فیلم هم اثر درخشانی محسوب میشه و بازیگر نقش هاوارد یعنی جان گودمن، عملکرد چشمگیری رو به نمایش گذاشته. اگه به دنبال فیلمی هستید که با لحظات نفسگیرش شما رو به صندلی‌هاتون بچسبونه و این فیلم شبیه اتاق فرار باشه ، خط 10 کلاورفیلد گزینۀ خیلی خوبیه.

ماجرای فیلم از این قراره که میشل (با بازی مری الیزابت وینستد) بعد از یه تصادف رانندگی از خواب بیدار میشه و خودش رو به همراه دو مرد تو یه پناهگاه زیرزمینی پیدا می‌کنه هاوارد ادعا می‌کنه که میشل رو نجات داده. اما نجات از چی؟ از یه حملۀ شیمیایی گسترده که باعث شده هوای زمین غیرقابل تنفس باشه!

صرف نظر از صحبت‌های هاوارد و دل‌پذیر بودن فضای پناهگاه، شخصیت کنترل‌کننده و تهدیدآمیز هاوارد باعث میشه که تعلیق فیلم زیاد بشه و میشل هر لحظه بیشتر از قبل احساس زندانی بودن کنه. آیا میشل بالاخره می‌تونه از این پناهگاه زیرزمینی فرار کنه؟ آیا اون بیرون واقعا حملۀ شیمیایی اتفاق افتاده؟

ماجرای فیلم سینمایی خط 10 کلاورفیلد

29- کابینی میان درختان (Cabin In The Woods 2012)

اگه به دنبال فیلمی هستید که چند نفر سوژۀ یه بازی خطرناک می‌شن، در حالی که خودشون نمی‌دونن! فیلم کلبه‌ای میان درختان می‌تونه پیشنهاد خوبی برای شما باشه؛ چون قطعاً لحظات شگفت‌انگیز و مهیجی رو برای شما خواهد ساخت.

پنج دوست نسبتاً صمیمی واسه تعطیلات آخر هفته به یه یک کابین دور افتاده توی اعماق جنگل می‌رن. وقتی برای اولین بار وارد کلبه می‌شن، به نظر می‌رسه همه‌چیز خوب باشه. اما با گذشت زمان، اون‌ها به رازهایی پی می‌برن که نشون میده معلوم نیست تو ادامۀ این تعطیلات لعنتی چه بلاهایی قراره سرشون بیاد!

با وجود قدرت زیادی که نیروی شوم پشت این حمله داره، این گروه باید با هم کار کنن تا شانس فرار از این کابین رو داشته باشن. فیلم کلبه‌ای میان درختان، علی رغم ضعف‌هایی که داره، برای یک بار دیدن می‌تونه تجربۀ لذت‌بخشی برای شما طرفدارای فیلم شبیه اتاق فرار باشه. این فیلم شباهت‌هایی هم به فیلم اسکیپ روم 2019 داره؛ پس ممکنه برای علاقه‌مندای اون فیلم جالب باشه.

فیلم اسکیپ رومی کابینی میان درختان

30- مدفون (Buried 2010)

خب، احتمالاً قراره با یکی از وحشتناک‌ترین فیلم‌های اسکیپ روم که توی این لیست ازشون اسم بردیم مواجه بشیم! فضاهای محدود به خودی خود باعث ترس و وحشت آدم‌ها می‌شن. حالا شما فرض کنید که زیر زمین تو یه تابوت دفن شده باشید!

توی فیلم مدفون، رایان رینولدز نقش پل کانروی رانندۀ کامیون آمریکایی مقیم عراق رو بازی می‌کنه که در بدترین موقعیت ممکن از خواب بیدار می‌شه. همون‌طور که گفتیم، اون زنده تو یه تابوت چوبی دفن شده؛ در حالی که یه فندک، چراغ‌قوه و موبایل همراهش داره.

پل کانروی نه تنها باید با چیزی که براش اتفاق افتاده کنار بیاد و سعی کنه خودش رو نجات بده، بلکه باید با وحشت اجتناب‌ناپذیری که همراه با کاهش سریع اکسیژن ایجاد شده هم مقابله کنه! تنها شانس پل برای ارتباط با دنیای بیرون همین موبایله که اونم به زودی شارژش تموم می‌شه.

فیلم Buried بعد از انتشارش مورد استقبال گستردۀ مردم و منتقدین قرار گرفت و نظرات مثبت زیادی دریافت کرد. سایت Rotten Tomatoes امتیاز 86 رو به این فیلم داده. پس مطمئن باشید که حتماً ارزش دیدن رو داره. اگه دنبال فیلم درباره اتاق فرار هستید این فیلم رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم سینمایی مدفون از بهترین فیلم های اتاق فرار

31- Unfriended 2014

ماجرای این فیلم از این قراره که یه گروه از دوستای دبیرستانی تو یه روز کاملاً معمولی با اسکایپ با هم تماس می‌گیرن؛ ولی خب اوضاع قرار نیست همین‌جور معمولی پیش بره! بین این تماس، یه اکانت با هویت نامشخص وارد این مکالمه می‌شه و این افراد رو مورد آزار و اذیت قرار میده.

ماجرای سینمایی Unfriended 2014

32- حفره (The Hole 2001)

این فیلم ترسناک/هیجان‌انگیز که از رمان موفق After The Hole اقتباس شده، چهار نوجوان رو نشان می‌ده که همگی به یه مدرسۀ خصوصی بریتانیایی میرن. وقتی دوستی این افراد به خارج از مدرسه کشونده می‌شه، ‌اون‌ها یه حفرۀ بزرگ پیدا می‌کنن که احتمالاً دهه‌ها قبل به عنوان پناهگاه احتمالی سربازها استفاده می‌شده. هرچیز دیگه‌ای از ماجرای این فیلم بگیم ممکنه اسپویلش کنه. برای همین پیشنهاد می‌کنیم خودتون فیلم رو ببینید تا با حوادث عجیبی که برای این چهارنفر اتفاق می‌افته مواجه بشید.

فیلم سینمایی ترسناک و هیجان انگیز حفره (2001)

33- نقشه فرار 1 (Escape Plan 2013)

«میکائیل هافستروم» (Mikael Håfström) کارگردان سوئدی در سال 2013 ساخت اولین فیلم از دنبال نقشه فرار رو برعهده گرفت. این کارگردان در کارنامه خودش چند فیلم قابل توجه مانند « The Rite » و « 1408 » رو داره و تاکنون اغلب آثارش با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده. به همین دلیل اون رو سازنده آثار «مردم پسند» هم می‌نامن.

این فیلم با کنار هم قرار دادن دو ستاره‌ی محبوب سینمای اکشن به نام‌های «سیلوستر استالونه»  و «آرنولد شوارتزنگر» هیجان مضاعفی رو برای مخاطبان خود ایجاد می‌کنه.
در خلاصه داستان فیلم اومده که توطئه‌ای علیه «ری برسلین» جریان داره که همین موضوع اون رو به زندانی که خودش ساخته می‌کشونه. ری تصمیم می‌گیره به همراه هم‌سلولی‌اش «راتمایر» از زندان فرار کنه اما تو این راه با چالش‌هایی مواجه می‌شن…

فیلم نقشه فرار 1 (Escape Plan 2013)

34- نقشه فرار 2: جهنم (Escape Plan 2: Hades 2018)

کارگردانی دومین فیلم این دنباله برعهده «استیون سی میلر» (Steven C. Miller) بوده و همچنان سیلوستر استالونه از مهم‌ترین بازیگران این اثر نیز به شمار می‌ره اما در جهنم « دیوید مایکل باتیستا» و « خوانگ شیائومینگ » هم اون رو  همراهی می‌کنن.
یکی از بهترین و قابل‌اعتمادترین دوستان ری دزدیده شده و به داخل یکی از پیشرفته‌ترین زندان‌ها انتقال یافته؛ حال او به سراغ همکاران قدیمیش رفته تا بتونه با کمک اون‌ها راه چاره‌ای برای نجات دوستش پیدا کنه.

معرفی فیلم نقشه فرار 2 : جهنم

35- نقشه فرار ۳ : ایستگاه شیطان (Escape Plan 3: Devil’s Station 2019)

کارگردان فیلم سوم این دنباله « جان هرتسفلد» (John Herzfeld) هست و این بار نیز داستانی جدید از ری برسلین روایت می‌شه.
یک هنگ کنگی سرشناس ری و گروهش رو استخدام کرده تا فرزند دزدیده شده‌ش رو که داخل زندانی ترسناک به نام ایستگاه شیطان در بنده، نجات بدن.

معرفی فیلم نقشه فرار ۳ : ایستگاه شیطان

36- سریال مترجم (ایرانی) 

داستان کلی فیلم درباره دختری به اسم غزاله ست که پس از مرگ مشکوک برادرش مرتضی در تقلاست راز قتل برادرش رو کشف کنه. در امتداد همین ماجراجویی‌ها غزاله از شخصی به نام مهندس می‌خواد که اونو بعنوان مترجم استخدام کنه. اما مهندس شرط عجیبی برای استخدام تعیین می‌کنه و اونم حل معماهای اتاق فرار در عرض یک‌ساعته. اگه می‌خوای در مورد این سریال اطلاعات کامل کسب کنی، یه مقاله مجزا در این مورد نوشتیم و روند کلی داستان + معماهای اتاق فرار سریال مترجم رو شرح دادیم. برای مطالعه اطلاعات کامل‌تر در مورد این فیلم، می‌تونید روی لینک زیر بزنید و درموردش بخونید:

فیلم های اتاق فرار : سریال مترجم

صحبت پایانی

کارگردان‌ها و تهیه کننده‌های هالیوودی به شدت به ساخت فیلم‌هایی با موضوع فرار علاقه‌مندن و اغلب فیلم‌هایی هم ما که توی این مقاله معرفی کردیم، خوراک افرادیه که علاوه بر اتاق فرار طرفدار ژانر ترسناک/هیجان‌انگیز هستن. با این حال، فیلم‌های بی‌شمار دیگه‌ای تو این سبک وجود دارن که هر ساله ساخته می‌شن. ضمنا ما تقریبا مطمئنیم که اگه از فیلم‌های ژانر بقا خوشت میاد پس تجربه یه اتاق فرار بقا محور (survival) می تونه براتون جذاب باشه. در آخر خوشحال می‌شیم اگه فیلم‌های دیگه‌ای با موضوع اتاق فرار می‌شناسی معرفی کنی تا ما هم تماشا کنیم!

نویسنده
 
سال‌های کودکی‌ام به تماشا کردن آدم‌ها و تغییرِ واقعیتِ اطراف در ذهنم گذشت. کاری که به نظرم اگر یک بار لذتش را در بچگی بچشید، دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. شاید همین خصوصیت باعث شد که در نوجوانی به سمت داستان و داستان‌نویسی متمایل شوم و حالا، آن لذتِ دوران بچگی را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیگیری کنم. طی چند سال اخیر در کنار نوشتن داستان، به تولیدمحتوا و مقاله‌نویسی برای سایت‌های مختلف نیز مشغول بوده‌ام.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.9 / 5. تعداد: 65280

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

6 نظر

  1. چقدر خوب بود. هم فیلم دیدن خیلی لذت بخشه و هم بازی کردن اتاق فرار؛ حالا فکر کن این دو تا رو با هم ادغام کنی، چه شود؟ کِیف مکرر

    8
    0
  2. من تعدادی از فیلمای لیستو تماشا کردم فیلم آسانسور و تلفن عمومیه خیلی خسته کننده بود اصلا هم شبیه اتاق فرار نبود. امافیلم هویت رو خیلی خوشم اومد البته اونم خیلی شبیه اتاق فرار نبود اما روانشناختی خوبی بود

    11
    1
  3. سلام چطور فیلم محشری مثل The Platform 2019 رو فراموش کردید که در رابطه باهاش بنویسید

    70
    19
  4. من ھم ھمین طور فکر میکنم فکر میکنم زحماتی را برای اینگونه فیلم ھا میکشن عالی بود متشکر

    23
    1
    • واقعا فیلم مترجم تابوشکنانه پیش رفت و برای اولین بار اتاق فرار رو تو فیلمهای ایرانی مطرح کرد😏

      4
      0
  5. عالی، واقعا ممنون برای من که دیوونه اتاق فرار هستم عاشق فیلم ها با این موضوعات هستم

    57
    5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *