در اتاق فرار فضای باز، هیجان سقفی ندارد!

مقدمه

اتاق فرار یکی از گزینه‌های پرطرفداری است که این روزها در لیست تفریحات همه‌ی سنین قرار گرفته است. برخلاف تفریحات دیگر که ممکن است بعد از مدتی شما را دل‌زده کند؛ چنین اتفاقی برای بازی اتاق فرار، به‌خاطر دنیای وسیعی که دارد، نمیفتد. یکی از جذاب‌ترین انواع این بازی که بیش‌تر از چند‌سال از ورودش به این دنیای وسیع نمی‌گذرد، اتاق فرار فضای باز، محیطی یا اتاق فرار روباز (outdoor escape room) است. ترشح دوپامین ناشی از تجربه‌ی هیجان‌انگیز حل معما در فضای باز، برای گریز از غریبه‌های ترسناکی که قصد به‌دام‌ انداختن شما را دارند، جذابیت‌ این بازی است.

اگر بدانید چه چالش‌های جذابی در اتاق فرار محیطی انتظار شما را می‌کشد؛ بدون شک، زمان را برای تجربه‌ی آن، از دست نمی‌دهید. برای این‌که مزه‌مزه کردن این چالش‌ها سَرِ کِیفتان بیاورد، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

اتاق فرار فضای باز

لذتی به‌وسعت اتاق فرار فضای باز!

آیا جزو آن دسته از افرادی هستید که مکان‌های سربسته را برای تفریح نمی‌پسندند و استشمام کردن هوای آزاد، هنگام تفریح سرمستشان می‌کند؟ پس شک نکنید که تجربه‌ی هیجان و لذت اتاق فرار روباز می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. همان‌طور‌که از نام این نوع اتاق فرار پیداست، این‌بار ماجراجویی شما در یک فضای بیرونی و محیطی و البته محدود انجام می‌شود. این مورد تنها فرق اتاق فرار فضای باز با اتاق فرارهایی است که در فضای بسته اجرا می‌شود. در این بازی، پلیر به‌جای این‌که در یک اتاق محبوس شود، در یک محوطه‌ی بیرونی تعیین‌شده برای حل معما، کشف راز و پشت‌‌سر گذاشتن چالش‌ها تلاش می‌کند. این محوطه‌ها می‌تواند پارک، باغ، جنگل، کویر، محیط شهری و… باشد.

ژانر و سبک در اتاق فرار بیرونی با اتاق فرارهای عادی که در فضای بسته اجرا می‌شوند، تفاوتی ندارند. چیزی که باعث این اختلاف می‌شود، سناریو و داستان آن‌ها است که در فضای باز اتفاق می‌افتد. سناریوهایی که برای اتاق فرار فضای باز در نظر گرفته می‌شود، عموما به‌دلیل محیط اجرای بازی؛ هیجان‌انگیزتر هستند. در سناریوهای دلهره‌آور یا ترسناک، حضور زامبی‌ها یا روح‌هایی که در آن مکان پرسه می‌زنند؛ به‌دلیل موقعیت مکانی واقعی‌تر به‌نظر می‌رسند. از این‌رو، احساساتی هم‌چون وحشت و دلهره ناشی از به دام نیفتادن و اضطراب حل مسئله‌ها برای کشف یک راه فرار، عمیق‌تر احساس می‌شوند. همیشه این اتاق فرار با ژانرهای ترسناک و دلهره‌آور اجرا نمی‌شوند، ممکن است که در اتاق فرار روباز در دل یک اتفاق هیجانی یا تاریخی قرار بگیرید. پس انتخاب ژانر، سبک و سناریو مسئله‌ای است که با توجه به روحیات شما و دوستانتان باید درباره‌ی آن تصمیم‌گیری ‌شود.

ما این نوید را به شما می‌دهیم که تنها با یک‌بار تجربه‌ی اتاق فرار محیطی، هر زمانی‌که تصمیم به تفریح مهیج گرفتید، این نوع اتاق فرار اولویت شما برای وقت‌گذرانی باشد. بدون‌شک لذت ناشی از این احساسات رعب‌انگیز تواَم با شادی تفریح گروهی، شما را به تجربه‌ی دوباره‌ی اتاق فرار فضای باز وادار می‌کند.

معماهای اتاق فرار

مزایای انتخاب اتاق فرار محیطی

به‌طور‌کلی با توجه به سلیقه‌ای و نسبی‌بودن امتیازات، نمی‌توان ویژگی‌هایی را در انواع اسکیپ‌روم یافت که به کمک آن، یک اتاق فرار را به اتاق فرار دیگری برتری داد! اما تجربه‌ی اتاق فرار فضای باز تا اندازه‌ی زیادی می‌تواند نسبت به دیگر انواع اتاق فرار هیجان‌انگیزتر و دلچسب‌تر باشد. دکور در این نوع اتاق فرار بسیار نزدیک به واقعیت درنظر گرفته می‌شود. شما باید احساس ‌کنید همه‌چیز در لحظه در حال وقوع بوده و هیچ‌چیزی از قبل برنامه‌ریزی نشده است.

اتاق فرار محیطی

شما می‌توانید ساعتی را در یک مکان وسیع کنکاش کنید، مسائل پیش‌رو را با آرامش ناشی از قرار گرفتن در فضای باز حل کنید. در نهایت خود و هم‌گروهی‌هایتان را از یک اتاق فرار بدون وجود اتاق فیزیکی که در آن گیر افتاده‌‎ باشید، نجات دهید. سرنخ‌ها برای حل انواع معما می‌توانند در گوشه‌گوشه‌ی لوکیشن نهفته و پنهان باشند. این امر موجب می‌شود که در زمان جستجو تحرک شما بیشتر شود و سطح هیجان در این شرایط به حد بالای خود برسد. معمولا چالش‌ها در اتاق فرار فضای باز به‌گونه‌ای ایجاد می‌شوند که برای همه‌ی اعضای گروه مسئولیت‌هایی در نظر گرفته ‎شود. این تلاش دسته‌جمعی برای رسیدن به هدف غایی، سَرآخر تجربه‌ای مثبت را از اتاق فرار، به‌جای می‌گذارد.

تجربه‌ی فضایی در اتاق فرار فضای باز!

اتاق فرار روباز، غالبا از عناصر محیط اطراف مثل مکان‌های دیدنی، تندیس‌ها، ویژگی‌های طبیعت و… برای ایجاد جذابیت در روند بازی، استفاده می‌کند. به‌طورکلی استفاده از این موارد برای مخفی‌سازی هینت‌ و سرنخ‌ها می‌تواند دقت پلیر‌ها را برای پیشبرد بازی افزایش دهد. دنیای چالش‌‌ها در این سبک از اتاق فرار هم می‌تواند وسعت زیادی داشته باشد. مثلا دنبال‌کردن مسیرها، رمزگشایی کدهای پنهان در محیط، دستکاری اشیا، انواع تعامل با بازیگران، پیمایش معبر یا گذرگاه‌های خاص و… . گاهی ترکیب این موارد با چاشنی ترس و ماجراجویی چنان خوراک مطبوعی به‌بار می‌نشاند که مزه‌اش تا مدت‌ها از کام و یاد فرد نمی‌رود.

اتاق فرار روباز

آیا اتاق فرار «روباز» همان اتاق فرار «اوپن‌مپ» است؟

بهتر است قبل از آن‌که به‌سراغ ادامه‌ی توضیحات درباره‌‌ی اتاق فرار در فضای باز برویم؛ به سوالی که ممکن است در ذهن برخی افراد نقش ببندد، پاسخ دهیم. آیا اتاق فرار «اوپن مپ» (Open Map) که به اتاق فرار «جهان باز» نیز معروف است همان اتاق فرار فضای باز (outdoor escape room) است؟ باید در جواب بگوییم خیر، این دو اصطلاح کاملا با‌هم متفاوت‌اند.

 برای درک بهتر تفاوت این دو باید بدانید که اتاق فرار محیطی در مکان‌هایی نظیر جنگل، پارک، باغ، کویر، میدان یا خیابان شهری و فضاهایی از این دست اجرا می‌شود. اما در اتاق فرار اوپن مپ، گیم‌پلی بازی، طوری درنظر گرفته می‌شود که در حل معماها هیچ ترتیب خاصی وجود نداشته باشد. در طول بازی همه‌ی درها به روی پلیرها باز است و آن‌ها می‌توانند به انتخاب خود، از هر اتاق و معمایی که خواستند بازی را شروع کنند. بازیکن‌ها در طول بازی اپن مپ می‌توانند به هر کجای نقشه‌ی بازی که می‌خواهند بروند. این مسئله را نیز در نظر داشته باشید که یک اتاق فرار می‌تواند هم اوپن مپ باشد و هم محیطی.

اسکیپ روم فضای باز

شاید علاقمند باشید: 

چه‌طور یک اتاق فرار روباز به‌یادماندنی می‌شود؟

برای این‌که خاطره‌ی یک اتاق فرار روباز در لیست خوش‌گذرانی‌های فراموش‌نشدنی بگنجد باید برخی پارامترها و ویژگی‌ها را داشته باشد. در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انتخاب هوشمندانه‌ی ژانر، سبک و سناریو

همیشه یکی از مهم‌ترین پارامترها در اتاق فرار (به‌ویژه در اتاق فرار محیطی) سنجیده و هوشمندانه انتخاب کردن ژانر، سبک (تم) و سناریوی بازی است. طراح بازی باید روی انتخاب این موارد حساسیت به‌خرج دهد و آن‌ها را چنان اصولی و وسواس‌گونه کنار هم بچیند که در ذوق بازیکن نزند. به‌طور مثال اسکیپ رومی که در ژانر کمدی است، نباید سناریوی قتل و جنایت داشته باشد.

ایجاد فضاسازی و دکور مناسب

فضاسازی در اتاق فرار شامل موارد زیادی مثل دکور، صدا و موسیقی، نور، مه و دود، بو و… می‌شود. شاید بتوان این‌گونه بیان کرد «هر چیزی که به‌نوعی با یکی از حواس پنج‌گانه بازیکن‌ها درک و دریافت شود، زیرشاخه‌ی فضاسازی بازی می‌گنجد.» مهم‌ترین گزینه در فضاسازی اتاق فرار که بیشتر از همه هم به‌چشم می‌آید، دکور بازی است. دکور باید طبق داستان بازی ساخته و ایجاد شود تا برای پلیر، پذیرش و هضم داستان راحت باشد. اهمیت فضاسازی در اسکیپ روم روباز (به‌خاطر بسته نبودن مپ) مهم‌تر و البته سخت‌تر خواهد بود.

استفاده درست و به‌جا از اکت و اکتورها

یکی از ویژگی‌های بازی اتاق فرار، اکت و استفاده از اکتور است. استفاده از این ویژگی را می‌توان به چاقو تشبیه کرد، اگر درست استفاده شود، کارآمد است ولی اگر استفاده نابه‌جا از آن شود مفید که نیست، مضر هم هست. اکت در بازی تنوع زیادی دارد، اکتورها می‌توانند نمایش اجرا کنند، تئاتر تعاملی داشته باشند، پلیرها را بترسانند، راهنمایی کنند و… . اکتور کاربلد می‌داند در هر زمان چه واکنش‌هایی باید از خودش نشان دهد و قدرت تصمیم‌گیری در لحظه را به‌خوبی دارد. در صورتی‌که بازیکنان ناخواسته از هدف بازی دور شوند، اکتورها می‌توانند با مدیریت گیم‌مستر، پلیرها را به مسیر و روند درست بازی هدایت کنند. تشخیص این‌که در هر زمانی چه‌جور اکت و با چه میزانی برای بازیکن‌ها مناسب بوده، کار سختی است. این کار سخت اگر درست انجام شود علاوه‌بر این‌که لذت بازی را دوچندان می‌کند، برای پلیر به‌یادماندنی هم می‌شود.

تناسب سناریو با موقعیت مکانی

موقعیت مکانی (مپ) منتخب است که می‌تواند پلیر را وارد جریان بازی کند. بازیکن زمانی می‌تواند بدون آن‌که تجربه‌ی حضور فیزیکی در مکان اصلی بازی را داشته باشد، خودش را در آن مکان متصور بداند که مپ، متناسب با سناریو انتخاب شده باشد. مثلا اگر مپ و لوکیشن یک اسکیپ روم فضای باز با ژانر تاریخی، در یک محیط شهری (مثل میدان آزادی) باشد، طبیعی است که بازیکن مجذوب بازی نشود (به‌دلیل حضور افراد دیگر.) غرق شدن پلیر در بازی، امتیازی است که هر اتاق فراری موفق به کسب آن نمی‌شود.

تاکید بر همکاری و حل چالش‌‌ها به‌صورت گروهی

اتاق فرار اساسا یک تفریح گروهی است و همه‌ی افراد یک گروه دارای مهارت‌ها و علاقه‌های یکسان نیستند. پس طراح اتاق فرار به‌ویژه اتاق فرار روباز باید این نکته را درنظر داشته باشد که درجه سختی چالش‌ها متفاوت و با تاکید روی همکاری بین پلیرها باشد. همه‌ی اعضا باید در حل چالش‌ها شرکت کنند و برای هر کس به‌تنهایی در کنار مسئولیت‌های گروهی که دارد، نقشی برای ایفا نیز در نظر گرفته شده باشد. این ایفای نقش مجزا، کمک می‌کند که هیچ‌کس عقب ننشیند و احساس کند بدون کمک او ممکن است تا ابد در آن محوطه گیر بیفتند! 

انتخاب معماها و چالش‌های کاربردی

مسائل فکری، حل معما و پازل‌ها و حتی بازی‌های فیزیکی که در جریان بازی درنظر گرفته می‌شود، همگی باید برای بازیکن منطقی جلوه کند. انتخاب درست این موارد است که می‌تواند برای پلیر، تجربه‌ی خوبی از تفریح در اتاق فرار فضای باز بسازد. مهم است که سرنخ‌ها و هینت‌ها درست، منطقی و قابل‌قبول باشند. این راهنمایی‌ها نباید پیچیدگی خاصی داشته باشند و از طرف دیگر نباید آن‌قدر آسان باشند که بازیکن بتواند آن‌را تصادفی یا شانسی حل کند.

اتاق فرار اپن مپ

معرفی اتاق فرار فضا باز (آپدیت دی 1402)

1- اتاق فرار سنتینل

اتفاقات غیرمنتظره و این‌که دقیقا نمی‌دانید یک دقیقۀ دیگر با چه‌چیزی روبه‌رو می‌شوید، باعث شده عاشق طبیعت‌گردی شوید. شما و دوستانتان به‌قصد کسب تجربۀ جدید به‌منطقۀ «سنتینل» در جنوب هند سفر کرده‌اید. از قبل شنیده‌اید که بومیان این منطقه آدم‌های ترسناکی هستند و از معاشرت با غریبه‌ها اصلا خوششان نمی‌آید. می‌گویند در این ناحیه به‌خاطر طبیعت و اقلیمی که دارد، حیوانات خاصی هم زندگی می‌کنند.

یکی از همان اتفاقات غیرمنتظره چنددقیقه پیش برایتان رخ داد. آذرخشی در نزدیکی ماشینتان به‌زمین برخورد کرد و باعث شد زمین زیرپایتان برلرزد. این‌که این اتفاق چرا باعث شد ماشینتان خاموش یا بهتر بگویم خراب شود را خودتان هم نمی‌دانید. ماجراجویی از همان دوران کودکی برایتان شیرین بود. دیگر نمی‌توانید در ماشین بمانید. وسایتان را برمی‌دارید و در دل تاریکی شب، بی‌آن‌که بدانید چه‌چیزی انتظارتان را می‌کشد، راه میفتید. آیا این آخرین ماجراجویی عمرتان است؟! جواب این سوال به‌خودتان بستگی دارد.

اتاق فرار فضای باز سنتینل
ژانرلوکیشناطلاعات بیشتر و رزرو
هیجانیتهران – جنت آباداتاق فرار سنتینل

2- اتاق فرار عملیات ویژه

این یک عملیات ویژه است یا بهتر بگویم یک عملیات خیلی ویژه! برج آزادی تهران یکی از میدان‌های نمادین و حساس شهری‌ست که این تیم تروریستی قصد دارند در روز خاصی آن را منفجر کنند. الان نوبت گروه شماست که باید اقدامات این گروه خراب‌کار را نقش‌برآب کند.

هر کسی می‌تواند عضو گروهک آن‎ها باشد و این شما هستید که باید با هوش و ذکاوت خودتان آن‌ها را تشخیص دهید و بمب پنهان‌شده در زیر برج را قبل‌از انفجار، خنثی سازید! امیدوارم این‌قدر خُبره باشید که…!

اتاق فرار اوپن مپ عملیات ویژه
ژانرلوکیشناطلاعات بیشتر و رزرو
تعاملی – سیاسیتهران – میدان آزادیاتاق فرار عملیات ویژه

3- اتاق فرار باغ متروکه 1

نحوه انجام بازی اسکیپ روم باغ متروکه بصورت شروع از مبدا است، به نحوی  که به محض ورود تیم به باغ ،بازی آغاز می‌شود. 

اتاق فرار فضای باز باغ متروکه
ژانرلوکیشناطلاعات بیشتر و رزرو
ترسناک – هیجانیمشهد – طرقبهاتاق فرار باغ متروکه 1

4- اتاق فرار باغ متروکه 2

باغ متروکه 2 در واقع ادامه سناریو باغ متروکه 1 (وصلت شوم) است. این بازی در سبک تعاملی و کمدی ایجاد شده و لحظات بی‌نظیری برای شما رقم خواهد زد. 

اسکیپ روم فضای باز باغ متروکه 2
ژانرلوکیشناطلاعات بیشتر و رزرو
هیجانیمشهد – طرقبهاتاق فرار باغ متروکه 2

5- اتاق فرار روستای تسخیر شده

حاج یعقوب شما رو به مراسم ختم همسرش دعوت کرده. خبرها حاکی از اینه که همسرش به قتل رسیده. توسط کی و کجا؟ فعلا معلوم نیست. باید برید به کمک حاج یعقوب اما حواستون باشه شما دارید به یه روستای نفرین شده قدم می‌ذارید… اجازه ندید سرنوشتتون بیفته دست این روستا…

اتاق فرار فضا باز روستای تسخیر شده
ژانرلوکیشناطلاعات بیشتر و رزرو
ترسناکتهران – رباط کریماتاق فرار روستای تسخیر شده

جمع‌بندی

اسکیپ روم فضای باز تجربه‌ی بی‌نظیری است که برای یک‌بار هم که شده باید آن‌را امتحان کنید. بازیکن در اتاق فرار محیطی، برعکس اتاق فرارهای معمولی که در یک محیط بسته (مثل اتاق) محبوس می‌شود، در یک محیط روباز به حل معما و بازی می‌پردازد. مپ بازی‌های اتاق فرار در فضای باز می‌تواند مکان‌هایی چون باغ، جنگل، کویر، محیط شهری و… باشد. اگر در این نوع تفریح مبتدی هستید یا تجربه‌ی بازی در اتاق فرار را نداشته‌اید؛ توصیه می‌کنیم با پلیرهای حرفه‌ای، تیم شوید و اولین اتاق فرار فضای باز را رزرو کنید. شما می‌توانید برای آشنایی با اتاق فرارهای فضای باز یا هر نوع دیگری از طریق سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) که مرجع معرفی و رزرو اتاق فرار در ایران است، اقدام کنید. تجربه‌ی هیجان، زیر سقف آسمان را از دست ندهید!

نویسنده
 
من زهرا نعمتی یزدی هستم؛ نویسنده‌ای که هیچ‌وقت نتونست کتابش رو چاپ کنه و از سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت با تولید محتوا به آرزوهایی که داشتن فراموش می‌شدن رنگ بپاشه!
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.8 / 5. تعداد: 767

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

4 نظر

  1. بازی اتاق فرار فضای باز یا محیطی، اونی خوبه که یا توی یه پارک مثل پارک لاله باشه یا توی یه میدون شهر مثل میدون آزادی باشه

    9
    1
  2. لوناتیک که اصلا حرف نداره . اکتورش عاااااااالی بود. نصف پلیرها روش کراش میزنن

    7
    1
  3. بازی اپن مپ خوب می‌خواید «اتاق فرار ضد» و «اتاق فرار لوناتیک» عالیه. حتما برید مطمعن باشید پشیمون نمیشید

    11
    0
    • ضد رو تا حالا نرفتم، ولی لوناتیک رو چون رفتم حتما پیشنهاد میکنم که برید، من که از هیجان بالاااا نمیدونستم باید چیکار کنم

      10
      1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *