11 فرار عجیب از زندان

12+1 فرار از زندان عجیب و جسورانه در تاریخ

مقدمه

از زندانیان مشهور آلکاتراز گرفته تا روایت‌های مربوط به فرار بزرگ، جسورانه‌ترین فرارهای تاریخ نشان از روح آزادی طلبانه انسان دارند. خواندن داستان‌های معروف فرار از زندان ذهن ما را تسخیر می‌کنند زیرا به ما یادآور می‌شوند که چطور یک انسان در سخت‌ترین لحظه زندگی خود برای رهایی به دیوارهای زندان چنگ می‌زند.

فرارهای تاریخی از زندان به ندرت رخ داده‌اند اما هر کدام از آنها داستان جالبی را روایت می‌کنند. ما در این مقاله 13 تا از عجیب ترین فرارها از زندان را گردآوری کردیم که همه آنها داستان‌هایی واقعی هستند و شما با خواندن آن‌ها شگفت زده خواهید شد.

لیست عجیب ترین فرار از زندان در تاریخ

1- فرار بزرگ از دست هیتلر

فرار بزرگ (Great Escape) از اردوگاه اسیران جنگی استالاگ لوفت که توسط راجر بوشل در بهار 1943 میلادی طراحی شد، در شب 24 مارس 1944 میلادی رخ داد. بوشل فرماندهی کمیته فرار در محوطه شمال را برعهده داشت، جایی که هواپیماهای بریتانیایی در آنجا مستقر بودند.

طرح فرار بزرگ شامل ساخت سه تونل عمیق و طولانی در زیر حصارهای کمپ بود. این تونل‌ها به نام‌های تام، دیک و هری شناخته می‌شدند. اگر یکی از تونل‌ها توسط آلمانی‌ها کشف می‌شد، فرض بر این بود که آنها نسبت به دو تونل دیگر مشکوک نمی‌شدند. بیش از 600 زندانی در ساخت تونل شرکت داشتند و بوشل قصد داشت 200 زندانی را به آزادی برساند. تونل‌ها 10 متر زیر سطح زمین بودند و فقط 50 سانتی‌متر قطر داشتند.

نحوه فرار زندانیان

دیوارها با تکه‌های چوبی پوشیده شده بودند که عمدتاً از تختخواب‌های زندانیان تهیه شده بودند. زندانیان برای فرار از زندان بسیار مبتکرانه عمل کردند. قوطی‌های حلبی تبدیل به جاشمعی شدند. شمع‌ها از چربی روی سوپی که در زندان به زندانیان دیده می‌شد، تهیه شدند. همچنین فتیله‌ها نیز از لباس‌های قدیمی ساخته می‌شدند.

زندانیان در اطراف اردوگاه قدم می‌زدند، تا شن‌های کنده شده از تونل‌ها را به طور محتاطانه پراکنده کنند. درنهایت، 200 فراری به دو گروه تقسیم شدند. اولین گروه 100 نفری که «مجرمین سریالی» نامیده می‌شدند، شامل زندانیانی بودند که به خوبی آلمانی صحبت می‌کردند یا سابقه فرار داشتند. 70 نفر از این افراد به این دلیل انتخاب شدند که بیشترین سهم را در ساخت تونل‌ها داشتند. گروه دوم به قید قرعه انتخاب شدند.

در روز جمعه 24 مارس، تلاش برای فرار بزرگ آغاز شد. در ساعت 10:30 شب، اولین مرد بیرون آمد و متوجه شد که تونل جای مناسبی حفر نشده است. تونل به جای رسیدن به جنگلی در نزدیکی زندان، به طرز خطرناکی به یک برج نگهبانی نزدیک شده بود. با این حال، 76 مرد قبل از اینکه 77 نفر در ساعت 4.55 صبح روز 25 مارس توسط نگهبانان مشاهده شوند، از طریق تونل به سمت راه آزادی فرار کردند. از 76 فراری اولیه، 73 نفر دوباره دستگیر شدند. هیتلر دستور داد نیمی از فراریان را اعدام کنند.

عجیب ترین فرار ها از زندان

2- بزرگترین فرار زندان تاریخ بریتانیا

زندان ماز (Prison Maze) محل بزرگترین فرار از زندان در تاریخ بریتانیا بود. در 25 سپتامبر 1983 میلادی، 38 زندانی ارتش موقت جمهوری‌خواه ایرلند از زندان ماز فرار کردند. این زندان به عنوان یکی از مقاوم‌ترین زندان‌های اروپا شناخته می‌شد. دیوارهای بتنی 5 متری با سیم خاردار و درهای فولادی، راه خروجی را در کل مجموعه زندان مسدود می‌کردند.

نحوه فرار از زندان

زندانیان فرار خود را طی چند ماه برنامه ریزی کرده بودند. دو همدست به نام‌های بابی استوری و گری کِلی به عنوان مامور برای شناسایی نقاط ضعف سیستم‌های امنیتی وارد زندان شدند و با سوء استفاده از ضعف‌ها، شش قبضه اسلحه را به صورت قاچاق وارد زندان کردند.
درست بعد از ساعت 2:30 بعد از ظهر، زندانیان با گروگان گرفتن همزمان افسران زندان و ربودن کامیونی که در حال تحویل غذا به زندان بود، کنترل را به دست گرفتند. 10 زندانی با لباس‌های نگهبانی و مسلح به اسلحه از کامیون پیاده شدند و وارد دروازه شدند و در آنجا افسران را گروگان گرفتند. پس از چندین بار تلاش، دروازه اصلی باز شد. زندانیان با رها کردن کامیون و ایجاد بلوک موقت با دو خودرو در بیرون زندان، از روی یک حصار فرار کردند. 20 افسر زندان بر اثر سکته قلبی در جریان فرار مجروح و یک نفر جان خود را از دست داد.

فرار از زندان ماز

3- هیچ زندانی نمی‌تواند یوشی شیراتوری را نگه دارد!

یوشی شیراتوری (Yoshie Shiratori) یک تبعه ژاپنی بود که به خاطر چهار بار فرار از زندان مشهور بود. شیراتوری در تاریخ با نام «مردی که هیچ زندانی نمی‌تواند نگهش دارد!» شناخته می‌شود. او ابتدا به ظن قتل و سرقت در سال 1933 میلادی در ژاپن دستگیر شد.

نحوه فرار از زندان

در سال 1936 میلادی سعی کرد تا از زندان آئوموری فرار کند. او برای باز کردن قفل دستبندش از سیم استفاده کرد. شیراتوری موفق شد تا قفل را باز کند اما نتوانست از زندان فرار کند. اما جسورانه‌ترین فرار از زندان شیراتوری در سال 1942 میلادی رخ داد. او از طریق دریچه‌های هوا در سقف زندان از زندان آکیتا فرار کرد.
شیراتوری برای سومین فرار خود از روش غیرمعمولی استفاده کرد. او با استفاده از سوپ میسو که به زندانیان به عنوان غذا داده می‌شد، برای زنگ زدگی روی دستبند و قفل درب سلولش استفاده کرد. دستبند و قفل درب به مرور زمان در اثر زنگ زدگی ضعیف شدند. سپس او دستبند و قفل درب را شکست و فرار کرد.
شیراتوری در سال 1946 میلادی دوباره دستگیر شد. دادگاه ناحیه ساپورو او را به اعدام محکوم کرد اما این زندانی باهوش دوباره در سال 1947 فرار کرد. این بار شیراتوری با یک تکه فلز تیز کف سلولش را اره کرد، سپس با یک کاسه به حفر کردن زمین برای ایجاد یک تونل زیرزمینی پرداخت. در سال 1948 دستگیر شد و 31 سال بعد از دنیا رفت. بنای یادبود شیراتوری در داخل موزه زندان آبشیری قرار دارد.

فرار از زندان

شاید دوست داشته باشی: 


4- فرار از زندان آلکاتراز با هوش و ذکاوت

رهایی از یک قلعه تسخیر ناپذیر شاهکار است. در جزیره‌ای کوچک در سواحل خلیج سان فرانسیکو. آلکاتراز زندانی با حداکثر امنیت بود که ترس را در قلب و ذهن بسیاری از کسانی که به دیوارهای آن نگاه می‌کردند، برمی‌انگیخت.

فرار از آلکاتراز جزء عجیب‌ترین فرارها از زندان محسوب می‌شود. در ژوئن 1962 میلادی، سه زندانی جزیره بدنام آلکاتراز (Alcatraz) فرار کردند و به طور مرموزی ناپدید شدند. نقشه‌ای که توسط آلن وست طراحی شد به فرانک موریس، جان آنگلین و برادرش کلارنس کمک کرد تا دو سال را صرف حفر یک راه فرار از طریق دیوارهای سلول و ساختن یک قایق برای حرکت به سوی آزادی کنند.

نحوه فرار

سه زندانی آدمک‌هایی را در تخت‌خواب‌های خود قرار می‌دادند تا نگهبانان زندان را فریب دهند. تا صبح روز بعد نگهبانان متوجه شدند که آنها رفته‌اند. بعدا بخش‌هایی از قایق و نجات غریق به همراه برخی از وسایل شخصی زندانیان در خلیج پیدا شدند. اما محققان به این نتیجه رسیدند که این افراد غرق شده‌اند. FBI رسما در 31 دسامبر 1979 میلادی پرونده را بسته اعلام کرد و به این نتیجه رسید که هیچ مدرک معتبری به دست نیامده است که نشان دهد این افراد هنوز زنده هستند. با این حال، هیچ جسدی هم هرگز کشف نشد!

فرار عجیب از آلکاتراز

5- فرار با شنل و اسکیت !

در پاییز 1142 میلادی، امپراطور ماتیلدا (Empress Matilda) توسط سربازان وفادار به پسر عمویش استفان در قلعه آکسفورد محاصره شد. نبردی با عنوان «آنارشی» در سراسر کشور برای تاج و تخت انگلستان در جریان بود. استفان، نوه ویلیام فاتح و پسر عموی ماتیلدا، هر دو ادعای تاج را داشتند و به نوبت سنگرهای یکدیگر را محاصره کردند. محاصره قلعه آکسفورد سه ماه به طول انجامید.

نحوه فرار از زندان

فرار از زندان حماسی ماتیلدا در یک شب برفی یخبندان در ماه دسامبر اتفاق افتاد. طبق افسانه‌ها، ماتیلدا خود را در شنل سفیدی پیچید و با اسکیت‌های مخصوص یاز روی یخ به قلعه والینگفورد فرار کرد. تصمیم به آتش بس برای پایان دادن به نبرد گرفته شد و ماتیلدا موافقت کرد که استفان تا زمانی که پسرش هنری وارث او شود، این امکان را دارد تاج و تخت را حفظ کند. به طرز مشکوکی، استفان مدت کوتاهی پس از جعل این توافق درگذشت و به پادشاه هنری دوم اجازه داد تا تاج و تخت را به دست گیرد.

فرار از زندان های تاریخ

6- فرار با آب پرتقال !

جان جرارد (John Gerard) تنها فردی است که تاکنون از برج بدنام لندن فرار کرده است. جرارد یک کشیش یسوعی (انجمن عیسی) بود که به دلیل موعظه خود در زمانی که کلیسا تحت آزار و اذیت شدید انگلستان الیزابتی قرار داشت، زندانی شد. او در طول دوران زندان چندین بازجویی سخت را تحمل کرد و اغلب برای کسب اطلاعات مورد شکنجه قرار گرفت. جرارد هرگز پا پس نکشید اما در نهایت به دلیل جنایات به اعدام محکوم شد.

نحوه فرار

داستان فرار از زندان جرارد جالب و خواندنی فرارهای تاریخی از زندان است. جرارد از طریق یادداشت‌هایی که با جوهر نامرئی ساخته شده از آب پرتقال نوشته شده بود، با متحدان بیرون از زندان خود ارتباط برقرار کرد. این متحدان یک قایق را به داخل خندق برج سوار کردند و جرارد توانست با استفاده از طنابی که به سمت او پرتاب شده بود، فرار کند. جرارد بالاخره موفق شد از قایق پایین برود، از انگلیس فرار کند و بقیه عمر خود را در رم در ایتالیا زندگی کند.

عحیب ترین فرارها از زندان

لیست بهترین اسکیپ روم‌های ایران با یک کلیک:

7- فرار از زندان به وسیله تفنگ چوبی

جان هربرت دیلینجر جونیور (John Dillinger) یک سارق بانک در دوران رکود آمریکا بود که در جریان جنایت خود به چندین بانک و چهار ایستگاه پلیس دستگیر شد. داستان او از جالب‌ترین فرارهای تاریخی از زندان است. دیلینجر در طی یک دوره زندان در ایندیانا با یک سری از سارقان باتجربه بانک دوست شد که به او آموختند که چطور به جنایتکاری موفق بدل شود. پس از آزادی در اوج دوران رکود بزرگ، دیلینجر بلافاصله به کارهای خلاف بازگشت.

نحوه فرار از زندان

پس از سرقت از دو بانک، دیلینجر در پاییز 1933 میلادی دستگیر و در لیما زندانی شد. دیلینجر از دوران زندان خود برای کمک به فرار گروهی برخی از زندانیان استفاده کرد. دیلینجر با زندانیان در دوره قبلی حبس خود آشنا بود. زندانیان اسلحه‌هایی داشتند که در زمان فرار از زندان از آنها استفاده می‌کردند. سپس گروه فرار با جعل هویت افسران زندان ایالتی ایندیانا به زندان بازگشتند و دیلینجر را با موفقیت از سلولش آزاد کردند.

پس از یک سری سرقت دیگر از بانک، دیلینجر دوباره در سال 1934 میلادی دستگیر و به زندان کراون پوینت فرستاده شد. دیلینجر این بار یک تکه چوب معمولی را به یک تفنگ چوبی تبدیل کرد. زمانی که نگهبان وارد سلول دیلینجر شد، او تفنگ را پشت سر نگهبان گرفت. سپس با همان تفنگ چوبی 17 مرد را گروگان گرفت و همه آن‌ها را به همراه نگهبان در سلول خود حبس کرد. دیلینجر دوباره فرار کرد. او قبل از اینکه در 22 ژوئیه 1934 میلادی فوت کند، در چهار ایالت مختلف از دست پلیس فرار کرده بود. در نهایت در شیکاگو با سه گلوله از پای درآمد.

فرارهای تاریخی از زندانها

8- کمک گرفتن از چرخ دستی لباسشویی

خواکین گوزمن لوئرا (Joaquin Guzman Loera) معروف به «ال چاپو»، یک قاچاقچی معروف مکزیکی و رهبر کارتل سینالوآ بود. او از دو زندان مجزای مکزیک با امنیت بالا فرار کرد. ال چاپو در سال 1993 میلادی دستگیر و به 20 سال زندان در مکزیک محکوم شد. او بسیاری از کارکنان زندان را در ازای امتیازات (رشوه) خرید و به مدیریت جنایت‌های خود از داخل زندان ادامه داد.

نحوه فرار

در سال 2001 میلادی، چاپو اولین فرار از زندان را انجام داد. گمان می‌رود او توسط یک نگهبان و با چرخ دستی لبا‌سشویی از زندان خارج شده است. ال چاپو در داخل چرخ دستی پنهان شد و از زندان فرار کرد. ال چاپو تا سال 2014 آزاد بود اما دوباره دستگیر شد و به زندان آلتیپلانو، بالاترین ندامتگاه امنیتی در مکزیک فرستاده شد.
در 11 ژوئیه 2015 میلادی ال چاپو از آلتیپلانو نیز فرار کرد. فرار او به این صورت بود که زیردستانش تا زیر وان حمام سلولش گودالی حفر کرده بودند. این گودال مجهز به نور و تهویه بود تا ال چاپو بتواند به راحتی فرار کند. در نهایت، مقامات مجری قانون در سال 2016 میلادی دوباره او را دستگیر کردند.

فرار از زندانها با حفر تونل

9- گروگان گیری 16 نفر از پرسنل زندان

گروهی از زندانیان به نام هفت تگزاسی (Texas Seven) در 13 دسامبر 2000 میلادی از واحد جان بی. کانالی فرار کردند. طرح مفصلی که توسط این گروه طراحی شد، منجر به غلبه بر 16 نفر از جمله تعمیرکاران، افسران و سه زندانی غیرمجاز شد. این فرار جز عجیب‌ترین فرارها از زندان محسوب می‌شود.

نحوه فرار

ابتدا یکی از متخلفان نگهبانی را فراخواند، در حالی که زندانی دیگر از پشت به نگهبان بود، به سر او ضربه زد. گروه هفت تگزاسی این کار را با 16 نفر دیگر انجام دادند. پس از این موفقیت، لباس، کارت اعتباری و شناسنامه از قربانیان گرفته شدند و برای جعل هویت غیرنظامیان در پشت دروازه زندان مورد استفاده قرار گرفتند.

چهار نفر از متخلفان پشت سر ماندند تا با نگهبانان برج زندان تماس تلفنی برقرار کنند تا حواس آن‌ها پرت شود. بقیه به برج نگهبانی یورش بردند و سلاح‌های متعددی را دزدیدند و سپس یک خودرو در داخل زندان را دزدیدند که در نهایت هفت نفر فرار کردند. آن‌ها بیش از یک ماه بعد دستگیر شدند. شش نفر از این هفت نفر در ردیف اعدام تگزاس قرار گرفتند و نفر هفتم (لری جیمز ‌هارپر) به جای بازگشت به زندان خودکشی کرد.

فرار از زندانهای باورنکردنی تاریخ

10- باز کردن قفل زندان با شعبده بازی

آلفرد جورج هیندز (Alfred George Hinds) یک جنایتکار بریتانیایی بود که در حین گذراندن محکومیت 12 ساله خود از سه زندان با بالاترین امنیت فرار کرد. اولین فرار هیندز از زندان ناتینگهام در سال 1958 میلادی بود.

نحوه فرار از زندان

او با کپی کردن یک کلید در کارگاه زندان و بالا رفتن از دیوارهای زندان فرار کرد. هیندز به دلیل هوش بالایش توانسته بود شکل کلید را در ذهنش حفظ کند. این شاهکار باعث شد که او در رسانه‌ها با نام هودینی هیندز (Houdini Hinds) مشهور شود. هودینی هیندز شعبده‌باز معروف آمریکایی – مجار بود.

هیندز در طول مدت فرار خود به سراسر اروپا سفر کرد و قبل از دستگیری پس از 248 روز آزادی به عنوان یک نقاش کار می‌کرد. هیندز از دستگیری مجددش به نفع خود استفاده کرد و علیه مقامات اقامه دعوی نمود. به همین دلیل او را تا دادگاه اسکورت کردند. همدستان هیندز به او یک قفل دادند. هیندز در حالی که به سمت سرویس بهداشتی همراهی می‌شد، دو نگهبان را در داخل اتاقک نگه داشت و سپس درب را روی آن‌ها قفل کرد.

هیندز با فرار به خیابان فلیت، به سمت فرودگاه رفت اما در آن‌جا دستگیر شد. سومین و آخرین فرار هیندز از زندان کمتر از یک سال بعد رخ داد که او از زندان چلمسفورد فرار کرده بود. هیندز به ایرلند گریخت و در آن‌جا به مدت دو سال با یک نام فرضی زندگی کرد. اما با یک تصادف رانندگی شناسایی و دوباره دستگیر شد. پس از آزادی نهایی از زندان پارکورست، هیندز به عضویت منسا درآمد. ناگفته نماند، منسا یک انجمن بین المللی تیزهوشان است.

عجیب ترین فرارهای زندانیان

فرار از دست زامبی‌ها در دنیای واقعی:


11- فرار رونی بیگز با یک طناب و نردبان

رونالد آرتور بیگز (Ronnie Biggs) که بیشتر با نام رونی بیگز شناخته می‌شود، به خاطر نقشه‌اش در سرقت بزرگ قطار در سال 1963 میلادی و به خاطر 36 سال زندگی به عنوان یک فراری تا زمان تسلیم شدن داوطلبانه‌اش در سال 2001 میلادی شهرت دارد. بیگز که در ابتدا به خاطر طرح یک نقشه بزرگ برای سرقت قطار دستگیر و به زندان فرستاده شد. تنها 19 ماه از دوران محکومیت خود را گذراند و سپس در 8 ژوئیه 1965 میلادی از زندان واندسورث فرار کرد.

نحوه فرار

بیگز با یک نردبان و طناب از دیوار بالا رفت و در پای دیوارهای زندان سوار یک ون شد. او از طریق قایق به بروکسل گریخت و سپس به پاریس رفت و در آن‌جا هویت جدیدی به دست آورد و تحت عمل جراحی پلاستیک قرار گرفت. 36 سال فرار او عمدتا در استرالیا و برزیل سپری شد. در 7 می ‌2001 میلادی، رونی داوطلبانه به بریتانیا بازگشت و بلافاصله دستگیر و زندانی شد. او 8 سال بعد در سال 2009 میلادی آزاد شد. رونالد آرتور بیگز در دسامبر 2013 میلادی درگذشت.

فرار های تاریخی از زندان

12- فرار از زندان با بند رخت

فرار «جک شپرد» یک سارق مشهور و حرفه‌ای قرن ۱۸ میلادی در لندن یکی از عجیب‌ترین فرارها از زندان محسوب می‌شود. او در سال 1724 میلادی اولین‌بار از زندان سنت گیل فرار کرد. پس از این فرار چهار بار دیگر در محافظت شده‌ترین زندان‌های انگلیس به بند کشیده شد، اما هر بار فرار کرد.
نحوه فرار
شپرد با استفاده از بند رخت و وصل کردن لباس‌هایش به یکدیگر از زندان‌های مختلف انگلیس فرار کرده‌ است. که از جمله‌ی این زندان‌ها می‌توان به سنت گیل، نیوپریزن و نیوگیت اشاره کرد. در نهایت داستان شپرد پس از آخرین دستگیری‌اش و اعدامش در مقابل چشمان ۲۰۰ هزار نفر به پایان خود رسید.


13- فرار با تغییر لباس

فرار «فرخ داشمان‎اف» از زندان شماره 3 یکی دیگر از عجیب‌ترین فرارهای چند سال اخیر به شمار می‌رود. سال ۲۰۱۳ میلادی، شبکه تلویزیونی «NTV» روسیه، فرار یک قاچاقچی را گزارش کرد. فرخ که یک زندانی اهل جمهوری ازبکستان بوده و به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان شماره 3 که غرب مسکو قرار گرفته، حبس خود را سپری می‌کرده است؛ بالاخره روزی با نقشه‌ای هوشمند به شکل بی‌سابقه‌ای موفق به فرار از این زندان می‌شود.
نحوه فرار
داستان فرار او از این قرار است؛ برادر فرخ برای ملاقات او داخل زندان حاضر می‌شود، در این دیدار، دو برادر با پرت کردن حواس نیرو‌های پلیس لباس‎های‎شان را با هم رد و بدل می‌کنند. پس از به پایان رسیدن مدت ملاقات در حوالی 10 صبح، فرخ داشمان‎اف در لباس برادرش، با خیال راحت از زندان بیرون رفته و برادرش درون سلول می‎‌ماند. ماموران، شب در هنگام کنترل زندانی‎ها به شکل و ظاهر زندانی مشکوک می‌شوند و تازه می‌فهمند که چه اتفاقی افتاده ‎است و بعد از چند وقت، ناچار به آزاد کردن برادر فرخ می‌شوند. 

کلام آخر

فرار از زندان کار آسانی نیست! بسیاری از زندان‌ها دارای ویژگی‌های امنیتی مانند دوربین مدار بسته، آشکارسازهای حرکتی، پنجره‌های میله‌دار، دیوارهای عظیم، سیم خاردار، حصار برقی و نگهبانان مسلح هستند. با وجود این موانع، برخی از زندانیان حد و مرز هوش و ذکاوت خود را به اوج رساندند و از هر فرصتی برای فرار استفاده کردند.

فرارهای تاریخی از زندان در فیلم‌هایی مانند «رستگاری در شاوشنک» به خوبی نمایش داده شده‌اند. اما گاهی اوقات تصمیم‌گیری در مورد اینکه زندانیان انسان‌های بدی هستند یا خوب دشوار است زیرا همه ما عاشق تعقیب و گریز هستیم و دوست داریم زندانی راهی برای فرار از زندان پیدا کند.

نویسنده
 
چند ساله که در حوزه تولید محتوا مشغول به کار هستم، اما موضوعات مربوط به اتاق فرار، در عین ترسناک بودن، برام جذاب‌ترین موضوع برای نوشتن محسوب می‌شده. این‌که نمی‌شه پنج‌ دقیقه بعد رو پیش‌بینی کرد و هر لحظه ترس به مکانیزمی برای بقا تبدیل می‌شه، حسی هست که فقط توی این وادی می‌شه تجربه‌ش کرد!
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.3 / 5. تعداد: 2200

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *