بازی پینت بال

بازی پینت بال؛ نبرد مسلحانه با چاشنی رنگ!

مقدمه

پینت بال (Paintball) که می‌شه از اون به‌عنوان رنگی‌ترین جنگ مسلحانه یاد کرد، بازی‌ای هستش که توی اون، بازیکن‌ها با اسلحه‌ی مخصوص طبق یه سناریو و به‌هدف خاصی با‌هم می‌جنگن.

این بازی که تو سال 1976 ازش به‌عنوان یه تمرین آموزشی برای واحدهای نظامی استفاده می‌شده، امروزه بازی و سرگرمی محبوب خیلی از افراد به‌ویژه جوان‌ترهاست. خیلی‌ها این بازی رو به‌هدف تفریح، رهایی از استرس، لذت بردن از هیجان و تمرین تیم‌سازی انجام می‌دن. فرقی نمی‌کنه که این اولین باریه که می‌خواید بازی ‌کنید یا چندمین‌باره، به‌قصد گذران اوقات فراقتتون باشه یا هر هدف دیگه‌ای که داشته باشید، کلا هرچی درباره‌ی این بازی بیشتر بدونید، براتون لذت‌بخش‌تره.

توی این نوشتار قصد داریم شما رو با کلیت این ورزش ورزش، نحوه بازی پینت بال و آموزش آن، تجهیزات و وسایل بازی پینت بال، سناریو بازی، باشگاه و مراکز پینت بال، قوانین و مقررات بازی پینتبال، بهترین پینت بال تهران، کرج و… آشنا کنیم پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید.

پینت بال؛ بازی که در آن گذر زمان را احساس نمی‌کنید!

Paintball معمولا یک بازیه که توسط دو تیم مهاجمان و مدافعان انجام می‌شه. سطح هیجان و لذت توی این سرگرمی در حدیه که واقعا حین بازی، گذر زمان احساس نمی‌شه. معمولا پایان بازی، پلیرها با این‌که تایم زیادی رو دویدن ولی احساس خستگی نمی‌کنن. این دوتا تیم براساس رنگ لباس قرمز و آبی از هم متمایز می‌شن. هدف بازی حذف تیم مقابل با شلیک توپ (گلوله) پینت بال و دستیابی به مقصود سناریو‌ی بازیه. هر بازیکن تجهیزات خاص خودش رو داره، ازجمله اسلحه (نشانگر یا مارکر)، لباس محافظ و عینک. این بازی، ورزشیه که با توجه به شرایط بازی، بازیکنان توش ملزم به پوشیدن لباس و وسایل محافظ هستن. انواع مختلفی از تجهیزات و وسایل بازی پینت بال برای انتخاب وجود داره، بنابراین تشخیص این‌که کدوم‌یک از اون‌ها برای شما بهترینه کار نسبتا دشواریه.

توپ های رنگی پینت بال

تاریخچه پینت بال در ایران و جهان

همون‌طور‌که قبلا گفته شد Paintball تو سال 1976 از این بازی به‌هدف تمرین نظامی استفاده می‌شد. با توجه به اسناد و مدارک موجود، این بازی برای اولین‌بار (به‌شکل امروزی) سال 1981 توی کشور آمریکا متولد شد. بعدتر به‌دلیل استقبال گسترده‌ی مردم از این ورزش، کم‌کم پاش به کشورهای دیگه هم باز شد. تاریخچه‌اش توی ایران برمی‌گرده به سال 1380 که آقایی به‌اسم «حمید نیکپور» تمام وسایل و تجهیزاتش رو از کانادا وارد ایران کرد.

 اگه یه‌کم دقیق‌تر بخوایم به‌اسم این بازی نگاه کنیم، پینت بال از دو کلمه انگلیسی Paint و Ball تشکیل‌شده که معنای تحت‌اللفظیش «توپ رنگی» می‌شه. هدف از بازی هم این هستش که تیم مقابلتون رو با شلیک این توپ‌های رنگی حذف کنید و برنده بازی بشید. درواقع پینت بال یه جور نبرد تن‌به‌تن توی میدون جنگ فرضی هستش، تجربه‌ای که خیلی از ما ممکنه توی دنیای واقعی نتونیم بچشیمش. توی خیلی از کشورها به پینتبال بیشتر از یه بازی سرگرم‌کننده نگاه می‌کنن؛ یعنی درواقع لیگ داره و می‌تونید مثل هر ورزش دیگه‌ای بازی کنید و توش مقام بیارید.


شاید علاقمند باشید: 

قوانین پینت بال

قوانین پینت بال شاید مهم‌ترین و ضروری‌ترین موردی باشه که باید در موردش اطلاعات به‌دست بیارید. خب مشخصا بدون دونستن قوانین نمی‌تونید بازی کنید و احتمال این‌که حین بازی هم دچار خطا بشید، خیلی زیاد هست.

موانع بازی پینت بال

قوانین ایمنی

  1. همه‌ی بازیکنان باید قبل از ورود به مناطق بازی، محدوده‌ی هدف یا منطقه خطر از عینک و ماسک صورت استفاده کنن.
  2. هر بازیکن باید قبل از بازی، کرونوگراف (وسیله‌ای برا‌ی سنجش قدرت و سرعت خروج گلوله) مارکر خودش رو تنظیم کنه.
  3. شلیک توپ در خارج از مناطق تعیین‌شده ممنوعه.
  4. قبل از شرکت در بازی‌، هر بازیکن باید جهت‌گیری ایمنی رو طی و کارت ورودش رو پانچ کنه تا نشون بده که قوانین و دستورالعمل‌های فیلم ایمنی رو درک کرده.

قوانین مربوط به داوران

  1.  تحت هر شرایطی حرف داور سنده و باید اون رو قبول کرد.
  2. اختلاف‌نظر با فراخوانی که توسط داور شما گرفته می‌شه، باید با سرداور مطرح بشه.
  3. کسی حق شلیک به داورها رو نداره.
  4. اگر داوری در خط حرکت شما بود، از اون بخواید که جابه‌جا بشه.
  5. از داوران به‌عنوان سنگر و پوشش خودتون استفاده نکنید.

قوانین چکینگ رنگ

  1. . از طریق بی‌سیم با چک‌رنگ ارتباط بگیرید یا از داوری بخواید که شمارو برای بازدید رنگ بررسی کنه. وقت بازیکنان دیگه رو با بررسی رنگ آشکارا و غیرضروری تلف نکنید.
  2. . بازیکنانی که داور در حال چک‌کردن رنگ اون‌هاست بی‌طرف هستند. به بازیکنان بی‌طرف نباید شلیک کنید.

paintball چیست؟

قوانین عمومی

  1. با چشم بسته شلیک نکنید.
  2. بدون تخلیه مارکر پینت بال در خارج از مناطق تیراندازی تعیین‌شده، شلیک نکنید.
  3. تیراندازی به افرادی که وسایل حفاظتی (لباس محافظ و شیلد صورت) ندارن، ممنوعه.
  4. از حمل یا جابجایی سنگرها یا قطعه‌های میدانی خودداری کنید.
  5. استفاده از چاقو یا سلاح‌های دیگه (هر سلاح سرد و گرمی به‌جز مارکر) ممنوعه.
  6.  پاک‌کردن رنگ‌های روی لباس ممنوعه.
  7. عدم‌صحبت در هنگام خروج از زمین یکی از قوانین مهمه (بدون توصیه به هم‌تیمی‌ها، بدون تمسخر و غیره.) شما باید در سکوت کامل از میدان بازی خارج بشید.
  8. خوردن و آشامیدن در زمین بازی ممنوعه.
  9. استفاده از الفاظ رکیک ممنوعه.
  10. به حریف خودتون این فرصت رو بدید که اگر در فاصله‌ی 70 سانتی هست (در فضای باز) تسلیم بشه.
  11. پس از حذف، تفنگ و دست‌های خودتون رو بالای سر ببرید و به‌سرعت به‌سمت خروجی حرکت کنید
  12.  اگه بنا به خروج از میدون بازی شد، هرچه سریع‌تر و بی‌سروصدا از میدان خارج شوید (نباید وقت بازی بقیه پلیرها رو بگیرید.)
بازی پینت بال چیست

تجهیزات پینت بال

تجهیزات پینت بال بسته به میزان پولی که هزینه می‌کنید و سناریویی که انتخاب می‌کنید متفاوته. اما چیزی که این وسط بدیهیه اینه که یه‌سری از ابزارها تحت هر شرایطی واجب و ضروری هستن و باید اون‌ها رو داشت. این لوازم رو باشگاه‌های مخصوص به شما میدن و شما باید از اون‌ها استفاده کنید. لوازم موردنیاز عبارتنداز:

لباس مخصوص

لباس‌های پینت بال در اصل دولایه هستن که با پایین اومدن دما، شما می‌تونید یه‌لایه‌ی سومی روهم برای محافظت از سرما بپوشید.

مارکر یا اسلحه پینت بال

 مارکر همون اسلحه پینت بال هست که با گاز فشرده پرشده و این گاز به این منظوره که فشار لازم رو به گلوله‌های رنگی وارد می‌کنه و باعث شلیک می‌شه. اگه بخوایم دقیق‌تر بگیم؛ دو نوع متداول برای نشانگرها وجود داره، اسلحه‌های گاز CO2 و هوا. تفنگ‌های مجهز به CO2 از گاز دی‌اکسیدکربن برای تامین انرژی استفاده می‌کنن، در حالی که تفنگ‌های مکانیکی از هوای فشرده از مخازن استفاده می‌کنن که پس از هرچندبار شلیک، باید دوباره اون رو پر کنید.

لودر یا هاپر

 لودر، همون مخزنی هست که بالای اسلحه قرار می‌گیره و توپ‌های پینت بال داخلش ریخته می‌شن. بهتره که قبل از شروع بازی از صحت و سالم بودن هاپر مطمئن بشید.

بانکر 

 بانکرها همون موانع بازی هستن که به‌صورت پلاستیکی و بادشده توی زمین بازی قرار دارن. درواقع بانکرها هیجان بازی رو بیشتر می‌کنن و شما می‌تونید پشت اون‌ها مثل یه سنگر پناه بگیرید.

گلوگلز یا ماسک

 گلوگلز همون ماسک پینت بال هست که روی سر و صورت قرار می‌گیره و یه شیلد هم داره که قسمت جلوشه. گلوگلز از برخورد گلوله‌ها به سر، صورت و چشم شما جلوگیری می‌کنه و احتمال آسیب‌دیدن رو به حداقل می‌رسونه.

گلوگلز یا ماسک پینت بال

نحوه بازی پینت بال چگونه است؟

برای آماده‌سازی این بازی به چندتا مورد ضروری نیاز دارین که همگی توی باشگاه‌های مدنظر ارائه می‌شن. کیت اصلی شما شامل یه ماسک هست که از صورت و چشم‌هاتون در برابر توپ‌های رنگی محافظت می‌کنه. اوت فیت بعدی، مجموعه‌ای از روپوش‌ها برای محافظت از لباس‌های شما در برابر رنگ و کثیفی هستن. شما به یه جفت دستکش یا ساق‌بند محکم هم نیاز دارید، این دستکش‌ها باعث می‌شن که موقع زمین‌خوردن و آسیب‌دیدن، درد کمتری احساس کنید. توپ‌های رنگی باعث آسیب‌دیدگی جدی روی بدن شما نمی‌شن، اما بعضی مواقع اگر لباستون نازک باشه، ممکنه باعث سوزش یا یه‌کم کبودی بشه.

قوانین ایمنی، استراتژی و تاکتیک‌های بازی پینت بال برای همه، به‌ویژه برای بازیکن‌های مبتدی مفیده. آموزش نحوه‌ی شلیک با اسلحه، نحوه‌ی هدف‌گیری و موضع‌گیری مناسب از موارد مهمیه که باید با تجربه‌کردن، به‌دست بیارید.

برای این‌که یه تصوری درباره‌ی این کار داشته باشید، اسلحه رو جلوی شانه‌‌تون فشار بدید، مثل نگه‌داشتن تفنگ جنگی یا نگه‌داشتن مخزن در بالای شانه خودتون. با این کار می‌تونید به‌خوبی و البته راحت شلیک کنید. نگه‌داشتن درست تفنگ به تعادل، هدف و وسعت‌دید شما کمک می‌کنه. انگشت خودتون رو نزدیک به ماشه آماده‌ی تیراندازی نگه‌ دارید. درحالی‌که پاهای خودتون رو به‌اندازه‌ی عرض‌شانه باز کردید، به‌سمتی که می‌خواید ضربه بزنید یا شلیک کنید، قرار بگیرید و با هدف‌تون روبه‌رو بشید. داشتن یه‌موضع محکم به شما این امکان رو می‌ده که در هر جهتی بچرخید و درعین‌حال تعادل خودتون رو هم حفظ کنید.

لباس مخصوص پینت بال

سناریوها

یکم قبل‌تر آموزش بازی رو بهتون گفتیم. گفتیم که هدف از بازی ‌اینه که یه تیم حذف بشه تا این‌جوری تیم مقابل برنده بشه. حالا برای این‌که این وسط یه‌کم آدرنالینتون بره بالاتر و هیجانی‌تر بشید، می‌تونید یه سناریو انتخاب‌کنین و طبق اون بازی کنید. سناریوهای پینت بال خیلی زیادن و شاید انتخاب کردن بین این‌همه سناریو کار دشواری باشه. در ادامه شما رو با چند تا از سناریوهای معروف آشنا می‌کنیم:

سناریو فتح پرچم: هر تیم برای بازی کردن یه پرچم داره، شما هم حین حذف افراد تیم مقابلتون، باید سعی کنید پرچم تیم رو به‌دست بیارید. توی این سناریو، تیمی برنده‌س که پرچم تیم مقابل رو به‌دست بیاره نه این‌که تعداد افراد بیشتری رو زخمی کرده باشه.

سناریو فرمانده: توی این سناریو، هدف فرمانده تیم مقابله. فرمانده یه لباس متفاوت از بقیه تنشه برای همین هم به‌راحتی قابل تشخیصه. شما باید سعی کنید تا فرماندهی تیم مقابل رو از زمین بازی حذف کنید تا برنده بشید.

اسامی بقیه سناریوها رو می‌تونید از لیست زیر ببینید:

  • پرچم وسط
  • تک تیرانداز
  • چهار پرچم
  • دفاع از قلعه
  • سپر آهنی
  • رئیس‌جمهور (VIP)
  • گروگان
  • بلک جک (بیست و یک/۲۱)
  • امدادگر
  • زامبی
  • صندلی

  • تیم‌ها یا بدون تیم‌ها
  • معما
  • دوئل کیرهک
  • حاکم تپه
  • سوپرمن
  • غارتگر
  • پرچم فروشی
  • کشتارگاه
  • گلادیاتور
  • مریخی
  • کلکسیونر
  • پارتیزان
  • شکار غنایم
  • فراری
  • حذف
  • خائن
  • روباه و شکارچی
  • انتقام
  • شکار تخم مرغ
  • جنگ کلاسیک
  • بازی ادامه‌دار یا خودکشی
ماسک مخصوص پینتبال

چگونه در پینت بال بهترین مبارز باشیم؟

اولین چیزی‌که باید بدونید اینه که، پینت بال بازی سرعت‌هاست. بازیکنان همیشه باید سعی کنن تا حد امکان سریع حرکت کنن و باید از سرعت بالا، به‌نفع خودشون استفاده کنن. اون‌ها باید حرکات بازیکن تیم مقابل رو پیش‌بینی کنن تا بتونن قبل از وقوع حمله، ازشون جلو بزنن. پینت بال ورزشیه که به آرامش ذهنی و چابکی بدنی نیاز داره. برای بهتر شدن باید تو بازی‌های واقعی تمرین کنید. شما توی یک ورزش رقابتی هستید، بنابراین بازی با دیگران به شما کمک می‌کنه تا سریع‌تر پیشرفت کنید. بااین‌حال، بعضی تمرین‌های فردی مثل تمرین هدف وجود داره که می‌تونه به شما در بهبود مهارت‌هاتون کمک کنه.

بازی های مفرح و هیجانی

شروع و گسترش painball در ایران

توی مقدمه هم گفته بودیم که اولین‌بار آقای حمید نیکپور همه‌ی ابزار و تجهیزات موردنیاز این سرگرمی رو از کانادا وارد ایران کرد. بعد از اون، تو سال 1387 لیگ رسمی پینت بال تاسیس شد و چهار سال پیاپی مقام اول آسیا رو از آن خودش کرد. اولین‌باری هم که مسابقات جهانی پینت بار توی ایران برگزار شد، توی جزیره کیش بود که بیشتر از 15 تا تیم خارجی توی اون شرکت کرده بودن. متاسفانه تیم ایران بین تیم‌های برتر تو این مسابقات، جایگاهی نداشت. این ورزش اون‌قدر توی ایران طرفدار داره که توی بیشتر شهرهای ایران باشگاه پینت بال راه‌اندازی شد و رفته‌رفته به تعداد افراد علاقمند، اضافه شد.

مراکز پینت بال در تهران و ایران

حالا وقتشه که شما رو با مراکز مختلف پینت بال توی ایران آشنا کنیم. شهر تهران مراکز زیادی داره اما اگه بخوایم درباره‌ی بهترین‌ها صحبت کنیم، بهترین پینت بال تهران، پینت بال انقلاب هست و بزرگ‌ترینش هم باشگاه شهاب توی ورزشگاه تختیه. شاید با خودتون فکر کنید که یه همچین ورزشی فقط توی تهران وجود داشته باشه. اما در واقع این‌جوری نیست؛ علاوه بر تهران، شما می‌تونید توی هر شهر دیگه‌ای که هوس این بازی به‌سرتون زد، برید و بازی کنید. از این نقاط می‌تونیم به مرکز پینت بال کرج، تبریز، مشهد و شهرهای دیگه اشاره ‌کنیم. بازی کردن تو هر کدوم از این شهرها و توی باشگاه‌های منحصربه‌فردش خالی از لطف نیست و می‌تونه سفرتون به اون شهر رو خاطره‌انگیزتر کنه.

اسلحه بازی

بازی پینت بال، برای کودکان هم مناسب هست؟

پینت بال فقط برای افراد 16 سال و بالاتر مناسبه. این یه راه عالی برای گذروندن وقت باهم و رقابت سالم هستش. همچنین یه راه عالی برای ورزش کردن هم محسوب می‌شه، چون این بازی‌ها معمولا حدود دو ساعت طول می‌کشن و بازیکنان باید کیلومترهای زیادی رو پیاده‌روی کنن. این سطح از فعالیت معمولا برای رده‌ی سنی کودک و نوجوان یه‌کم طاقت‌فرساست و خارج از توان و قدرت بدنی‌ اون‌ها به‌حساب میاد.

بازی گروهی هیجانی

پینت بال؛ گزینه‌ای مناسب برای تفریح خانوادگی

از نظر مالی، این سرگرمی نسبتا ارزون‌قیمته هست و برای بازی کردن هزینه‌ی زیادی نمی‌بره. این مسئله پینتبال رو به گزینه‌ی بهتری برای تفریح خانواده‌هایی با بودجه‌ی محدود، تبدیل می‌کنه!

paintball یه فعالیت سریع و پر از آدرنالین برای بیشتر سنین محسوب می‌شه. این فعالیت برای خانواده‌ها عالیه چون بسته به آب‌وهوا می‌شه اون رو توی فضای باز انجام داد. همچنین یک تمرین تیم‌سازی فوق‌العاده هم به‌حساب میاد که باعث می‌شه افراد تیم (چه خانواده و چه همکار) همبستگی خوبی با‌هم پیدا کنن!  

جمع‌بندی

روال عادی زندگی این‌روزهای ما چیزی رو که بیشتر از همه می‌طلبه، هیجانه! اگه بخوایم بازی‌ها و ورزش‌های هیجانی که الان توی ایران وجود داره رو لیست کنیم، قطعا پینت بال جزو گزینه‌های اول خواهد بود. این بازی گروهی قوانین، تجهیزات، مراکز بازی، سناریو و… متفاوتی دارد که تلاش کردیم توی این مقاله به اون‌ها بپردازیم و شما رو با اون‌ها آشنا کنیم. می‌شه گفت جوان‌ها بیشترین گروهی هستن که از این دست بازی‌های هیجان‌انگیز استقبال می‌کنن. کسانی که این بازی رو می‌پسندند معمولا از سرگرمی‌هایی مثل بازی اتاق فرار هم لذت می‌برن. اگر شما هم از این دسته از افراد هستید می‌تونید با مراجعه به سایت اسکیپ زوم (EscapeZoom) که مرجع معرفی و رزرو اتاق فرار توی ایران هست، با اتاق فرارهای شهرتون آشنا بشید. هر دوی این بازی‌ها سرشار از هیجان و آدرنالین خالص هستن و می‌تونن کل روز شما رو بسازن!

نویسنده
 
هانیه بابایی هستم و شیفته‌ی فرهنگ و ادبیات شرق، به‌ همین خاطرم توی دانشگاه زبان کره‌ای خوندم. همین شیفتگی باعث شد تا من دست‌به‌قلم بشم و نوشتن بشه حرفه‌ی اول زندگیم.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.9 / 5. تعداد: 896

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

4 نظر

  1. به نظر من لیزر تگ بازی بهتریه نسبت به پینتبال ، دست کم آدم تن و بدنش کبود نمیشه

    2
    2
    • اره واقعن، آدم از بازی پینت بال که میاد بیرون انگاری از جنگ برگشته خسته کوفته زخمی این چه تفریحیه آخه

      2
      2
  2. مقاله خوبی بود واقعا صفر تا صد بازی پینت بال رو گفته بودید. ممنون

    4
    1
  3. واقعا پینت بال حال میده، بهتون حتما توصیه میکنم که بازیش کنید، هم ورزشه هم تفریحه هم پر از هیجانه و هم میتونید تلافی دلخوری از بعضی از دوستاتون رو سرشون دربیارید تا اونا باشن که دیگه شما رو اذیت نکنن!!!!!!!

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *