بدون دونستن اصطلاحات خاص یه بازی، محاله بتونی توش حرفهای بشی! مخصوصا توی بازی اسکیپ روم که گروهیه و ممکنه هم تیمی هات یه اصطلاحی رو به کار ببرن که معنیشو ندونی. شاید موضوع خیلی مهمی نباشه، اما به هر حال ضایع کنندست، نه؟ تو این مقاله می خوایم یه سری اصطلاحات توپو بهت یاد بدیم تا موقع رفتن به اسکیپ روم، دیگه هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشی
بازیگردان یا گیم مستر (Game Master)
گیم مستر یکی از اصطلاحات اتاق فرار هست که ممکنه خیلی به گوشت بخوره. منظور از گیم مستر یا اپراتور، شخصیه که مسئولیت راهنمایی دادن و چک کردن مداوم گروه بازی رو به عهده داره. گیم مستر توی تموم مدت بازی از طریق دوربین ها شما رو چک می کنه و حواسش به همه چیز هست. از کنترل رعایت شدن نکات ایمنی بگیر تا راهنمایی کردن گروه توی معماها و چالش های سخت.
گیم مستر اتاق فرار، قبل از شروع بازی تمام توضیحاتی که لازم دارید رو به شما ارائه میده. در واقع توضیح سناریوی بازی و یادآوری قوانین و خط قرمزهای اتاق، وظیفه بعدی گیم مستر اسکیپ روم هست.
یادتون نره که حتما به توضیحات گیم مستر درمورد انواع قفل های بازی و نحوۀ باز کردنشون به دقت گوش بدید. این باعث می شه توی اتاق وقت تلف نشه و سر باز کردن قفل های خاص، کمتر سوتی بدید!
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یه گیم مستر خوب باید داشته باشه، اینه که حواسش کاملا جمع بازیکن ها باشه. چون اگه اینطور نباشه، حتی توی بهترین اسکیپ روم ها با بهترین دکورها، لحظات بدی برای بازیکن ها ساخته میشه. بعضا دیده شده که بازیکن ها یه ربع تا نیم ساعت منتظر یه هینت (راهنمایی) از طرف گیم مستر هستن. درحالی که گیم مستر پشت سیستم نیست و بازیکن هم هرچی بال بال بزنه فایده ای نداره.
اکتور یا سوم شخص (Actor)
اگه گذرتون به اتاق فرار ترسناک خورده باشه، حتما به افرادی برخوردین که حین بازی شما رو می ترسونن. البته این نوع شخصیت ها ممکنه توی همه ژانرها دیده بشن. معمولا هدف این افراد ترسوندن شما و القای حس دلهره و هیجان به بازیکن هاست.
یکی دیگه از اصطلاحات اتاق فرار که باید باهاش آشنا باشید، «اکتور» یا «سوم شخص» یا «آیتم زنده» هست. اکتورها افرادی هستن که در واقع مثل «بازیگر» برای اتاق فرار عمل می کنن.
طبق قوانین و عرف کشور ما، اکتور اتاق فرار حق نداره تماسی با شما داشته باشه. واسه همین شما هم حتیالامکان فاصلهتون رو باهاشون حفظ کنید. حواستون باشه موقعی که چراغ ها خاموش میشه نباید هیچ حرکتی بکنید چون اکتور داره جابجا میشه و ممکنه بهش برخورد کنید و اتفاقی براتون پیش بیاد!
همونطور که از اسم این شخصیت ها پیداست، اکتورها هیچ پدرکشتگی ای با شما ندارن! یعنی اگه یکیشون جلوتون ظاهر شد، یهو نزنید پَرپَرش کنید! چون مانع کار اکتورها شدن فقط به بازی خودتون لطمه میزنه و باعث میشه گیم مسترها اکتور رو داخل نفرستن یا حتی بازیتون رو متوقف کنن!
هینت یا سرنخ (Hint)
کلمه hint به معنی اشاره یا تذکر هست. اما توی بازی اتاق فرار به معنی «راهنمایی» به کار میره. به عبارت دیگه به پیام ها و سرنخ هایی که از طرف گیم مستر به بازیکن ها انتقال داده میشه، «هینت» گفته میشه.
سیستم هینت دهی توی اسکیپ روم های مختلف، متفاوت هست. نوع این سیستم و وسیله ارتباطی گیم مستر و بازیکن ها بستگی به ژانر، دکور و سناریوی اتاق داره. معمولا هینت ها از طریق تلفن همراه، بی سیم، کامپیوتر یا آیفون به بازیکن ها ارسال می شن. توی بعضی اتاق ها مانیتورهایی تعبیه شده که زمان رو به تیم بازی گوشزد می کنه. توی این اتاق ها هینت ها روی این مانیتورهای شمارش معکوس نمایش داده میشه.
این نکته خیلی مهمه که سیستم هینت دهی با ژانر و فضای اتاق همخونی داشته باشه. مثلا اگه دکور بازی با محوریت اهرام مصر انجام شده، با مانیتور الکترونیکی هینت داده نشه!
اکثر اتاق ها به شما اجازه میدن یه تعداد محدودی (مثلا سه یا چهار) هینت دریافت کنید. البته از همون اول بازی انتظار راهنمایی نداشته باشید. توی یه ربع اول بازی معمولا هینتی داده نمیشه. چون بهتره که شما با فضای اتاق و بازی آشنا بشید و همه جارو بررسی کنید.
نکته مهم بعدی اینه که اصلا از هینت گرفتن خجالت نکشید. بازیکن های خفن می دونن چه زمانی باید تقاضای هینت کنن و به بهترین شکل ممکن اونا رو به کار ببرن.
بَک زدن
وقتی یکی از بازیکن ها مجبور میشه از یه اتاق برگرده به اتاق های قبلی که گروه از اون ها گذشته، از اصطلاح «بک زدن» استفاده میشه. طراحای بازی از این تکنیک توی اکثر اسکیپ روم ها (مخصوصا ژانر ترس) استفاده می کنن. مشخصه که وقتی یه بازیکن به تنهایی به اتاق های قبلی برمی گرده، اوج ترس و دلهره رو تجربه می کنه.
جامپ اسکیر (Jump Scare)
توی مسیر بازی، یه سری جاها هست که تیم بازی به طور ناگهانی با افکت هایی مواجه می شن که باعث میشه بازیکنا از جاشون بپرن! به این افکت ها که عمدتا باعث ترس و وحشت افراد میشه، جامپ اسکیر گفته میشه. ترکیدن اشیا، موزیک ها و صداهای ناگهانی، ورود ناگهانی اکتور و تکون خوردن وسیله های اتاق، از مهم ترین جامپ اسکیرهای اتاق فرار هستن.
دُنت تاچ (دست نزنید!)
توی هر اتاق یه سری وسیله ها هست که نباید بهشون دست بزنیم. توی اکثر بازی ها این وسایل با برچسب «دنت تاچ» (یا همون دست نزنید) از وسیله های دیگه جدا شدن. البته اگه وسیله ای برچسب دنت تاچ داشت، دلیل نمیشه اصلا بهش توجه نکنید. مثلا ممکنه با نگاه کردن به یه تابلوی دنت تاچ، بتونید یه سرنخ پیدا کنید.
جمع بندی
توی این مطلب سعی کردیم تا یه سری از اصطلاحات اتاق فرار رو که قبل از بازی باید باهاشون آشنا باشی، برات بگیم. مسلما اگه قبل از رفتن به اسکیپ روم، با نکاتی که توی این مقاله و مقاله های دیگه گفتیم آشنا باشی، میتونی خیلی راحت تر بازی کنی و گروهتو رهبری کنی.
امتیاز و نظر کاربران
من خیلی راجع به این بازی شنیده بودم ولی بعد از تجربه اون واقعا غافلگیر شدم
از نظر خلاقیت این که بازی در دو زمان مختلف بود و چند سال پیش در بازی شمع هایت را فوت کن تجربه کرده بودم.
دکور خوبی داشت ولی به نظرم بیشتر میخواستن بگن فضای بازی بزرگه در صورتی که نصف فضا هیچ کارایی نداشت اصلا.
بزرگترین مشکلش معماهای بازی که خیلی معمولی بود به نظر تیم ما و شاید بعضیهاشون مسخره
در کل شما با یک بازی کاملا متوسط مواجهید و خیلی بازیهای بهتری نسبت به این هست
کامل ترین اسکیپ روم
بازی خوبی بود ولی نه اونقدر که ازش تعریف می کنن. دکور خوب و جالبی داشت. داستان بازی خیلی طولانی بود و انگار سعی شده بود که همه چیزهایی که در بازی هست و داخل داستان بگنجونن و بعید می دونم اگر بعد بازی کامل توضیح ندن کسی کامل متوجه سناریو بشه. بیشترین ضعف مشهودی که داخل بازی بود معماهای بازی بود که میتونست خیلی با کیفیت تر باشه.ولی در کل ارزش تجربه کردن داره.
اتاق فرار راز به نظر من ازون بازیاس که هر اسکیپ روم بازی باید تجربه ش کنه
تو این بازی خودت رو باید آماده کنی که برگ هات بریزه!!!
یه قسمتش من واقعا بهت زده شدم از اتفاقی که افتاد ...
بازی عالی اکتور در کنار دکوراسیون فوق العاده ای که کاملاً روی سناریو سواره باعث میشه عمیقا بری تو جو بازی و لذت ببری
اینم بگم که طرفداران ژانر ترس و وحشت و اسلشری دور این بازی رو خط بکشن. این بازی چیزهای زیادی برای لذت بردن داره که ترس جزو اونا نیست.
ایرادی که به این بازی وارده معماهاشه که در حد بقیه مشخصه های این بازی نیستن به نظر من میشد طرح معما خیلی بهتر باشه
و یه نکته دیگه هم اینکه سناریو برای ابتدای بازی زیادی طولانیه و ممکنه فراموش کنی و سخته یکم درک کردنش بنظر من شخصاً نباید شروع بازی اینقدر با داستان طولانی باشه که بازی تموم بشه باز هم دقیق نفهمی که همه داستان چی بود و چی شد و لازم بشه خودشون کامل توضیحش بدن
در مجموع تجربه این بازی رو به همه اسکیپ روم بازا پیشنهاد میکنم اکیداً
توجه: برای فیلتر کردن نمایش ها در نمودار بر روی عنوان هریک کلیک کنید .