بدون دونستن اصطلاحات خاص یه بازی، محاله بتونی توش حرفهای بشی! مخصوصا توی بازی اسکیپ روم که گروهیه و ممکنه هم تیمی هات یه اصطلاحی رو به کار ببرن که معنیشو ندونی. شاید موضوع خیلی مهمی نباشه، اما به هر حال ضایع کنندست، نه؟ تو این مقاله می خوایم یه سری اصطلاحات توپو بهت یاد بدیم تا موقع رفتن به اسکیپ روم، دیگه هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشی
بازیگردان یا گیم مستر (Game Master)
گیم مستر یکی از اصطلاحات اتاق فرار هست که ممکنه خیلی به گوشت بخوره. منظور از گیم مستر یا اپراتور، شخصیه که مسئولیت راهنمایی دادن و چک کردن مداوم گروه بازی رو به عهده داره. گیم مستر توی تموم مدت بازی از طریق دوربین ها شما رو چک می کنه و حواسش به همه چیز هست. از کنترل رعایت شدن نکات ایمنی بگیر تا راهنمایی کردن گروه توی معماها و چالش های سخت.
گیم مستر اتاق فرار، قبل از شروع بازی تمام توضیحاتی که لازم دارید رو به شما ارائه میده. در واقع توضیح سناریوی بازی و یادآوری قوانین و خط قرمزهای اتاق، وظیفه بعدی گیم مستر اسکیپ روم هست.
یادتون نره که حتما به توضیحات گیم مستر درمورد انواع قفل های بازی و نحوۀ باز کردنشون به دقت گوش بدید. این باعث می شه توی اتاق وقت تلف نشه و سر باز کردن قفل های خاص، کمتر سوتی بدید!
یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یه گیم مستر خوب باید داشته باشه، اینه که حواسش کاملا جمع بازیکن ها باشه. چون اگه اینطور نباشه، حتی توی بهترین اسکیپ روم ها با بهترین دکورها، لحظات بدی برای بازیکن ها ساخته میشه. بعضا دیده شده که بازیکن ها یه ربع تا نیم ساعت منتظر یه هینت (راهنمایی) از طرف گیم مستر هستن. درحالی که گیم مستر پشت سیستم نیست و بازیکن هم هرچی بال بال بزنه فایده ای نداره.
اکتور یا سوم شخص (Actor)
اگه گذرتون به اتاق فرار ترسناک خورده باشه، حتما به افرادی برخوردین که حین بازی شما رو می ترسونن. البته این نوع شخصیت ها ممکنه توی همه ژانرها دیده بشن. معمولا هدف این افراد ترسوندن شما و القای حس دلهره و هیجان به بازیکن هاست.
یکی دیگه از اصطلاحات اتاق فرار که باید باهاش آشنا باشید، «اکتور» یا «سوم شخص» یا «آیتم زنده» هست. اکتورها افرادی هستن که در واقع مثل «بازیگر» برای اتاق فرار عمل می کنن.
طبق قوانین و عرف کشور ما، اکتور اتاق فرار حق نداره تماسی با شما داشته باشه. واسه همین شما هم حتیالامکان فاصلهتون رو باهاشون حفظ کنید. حواستون باشه موقعی که چراغ ها خاموش میشه نباید هیچ حرکتی بکنید چون اکتور داره جابجا میشه و ممکنه بهش برخورد کنید و اتفاقی براتون پیش بیاد!
همونطور که از اسم این شخصیت ها پیداست، اکتورها هیچ پدرکشتگی ای با شما ندارن! یعنی اگه یکیشون جلوتون ظاهر شد، یهو نزنید پَرپَرش کنید! چون مانع کار اکتورها شدن فقط به بازی خودتون لطمه میزنه و باعث میشه گیم مسترها اکتور رو داخل نفرستن یا حتی بازیتون رو متوقف کنن!
هینت یا سرنخ (Hint)
کلمه hint به معنی اشاره یا تذکر هست. اما توی بازی اتاق فرار به معنی «راهنمایی» به کار میره. به عبارت دیگه به پیام ها و سرنخ هایی که از طرف گیم مستر به بازیکن ها انتقال داده میشه، «هینت» گفته میشه.
سیستم هینت دهی توی اسکیپ روم های مختلف، متفاوت هست. نوع این سیستم و وسیله ارتباطی گیم مستر و بازیکن ها بستگی به ژانر، دکور و سناریوی اتاق داره. معمولا هینت ها از طریق تلفن همراه، بی سیم، کامپیوتر یا آیفون به بازیکن ها ارسال می شن. توی بعضی اتاق ها مانیتورهایی تعبیه شده که زمان رو به تیم بازی گوشزد می کنه. توی این اتاق ها هینت ها روی این مانیتورهای شمارش معکوس نمایش داده میشه.
این نکته خیلی مهمه که سیستم هینت دهی با ژانر و فضای اتاق همخونی داشته باشه. مثلا اگه دکور بازی با محوریت اهرام مصر انجام شده، با مانیتور الکترونیکی هینت داده نشه!
اکثر اتاق ها به شما اجازه میدن یه تعداد محدودی (مثلا سه یا چهار) هینت دریافت کنید. البته از همون اول بازی انتظار راهنمایی نداشته باشید. توی یه ربع اول بازی معمولا هینتی داده نمیشه. چون بهتره که شما با فضای اتاق و بازی آشنا بشید و همه جارو بررسی کنید.
نکته مهم بعدی اینه که اصلا از هینت گرفتن خجالت نکشید. بازیکن های خفن می دونن چه زمانی باید تقاضای هینت کنن و به بهترین شکل ممکن اونا رو به کار ببرن.
بَک زدن
وقتی یکی از بازیکن ها مجبور میشه از یه اتاق برگرده به اتاق های قبلی که گروه از اون ها گذشته، از اصطلاح «بک زدن» استفاده میشه. طراحای بازی از این تکنیک توی اکثر اسکیپ روم ها (مخصوصا ژانر ترس) استفاده می کنن. مشخصه که وقتی یه بازیکن به تنهایی به اتاق های قبلی برمی گرده، اوج ترس و دلهره رو تجربه می کنه.
جامپ اسکیر (Jump Scare)
توی مسیر بازی، یه سری جاها هست که تیم بازی به طور ناگهانی با افکت هایی مواجه می شن که باعث میشه بازیکنا از جاشون بپرن! به این افکت ها که عمدتا باعث ترس و وحشت افراد میشه، جامپ اسکیر گفته میشه. ترکیدن اشیا، موزیک ها و صداهای ناگهانی، ورود ناگهانی اکتور و تکون خوردن وسیله های اتاق، از مهم ترین جامپ اسکیرهای اتاق فرار هستن.
دُنت تاچ (دست نزنید!)
توی هر اتاق یه سری وسیله ها هست که نباید بهشون دست بزنیم. توی اکثر بازی ها این وسایل با برچسب «دنت تاچ» (یا همون دست نزنید) از وسیله های دیگه جدا شدن. البته اگه وسیله ای برچسب دنت تاچ داشت، دلیل نمیشه اصلا بهش توجه نکنید. مثلا ممکنه با نگاه کردن به یه تابلوی دنت تاچ، بتونید یه سرنخ پیدا کنید.
جمع بندی
توی این مطلب سعی کردیم تا یه سری از اصطلاحات اتاق فرار رو که قبل از بازی باید باهاشون آشنا باشی، برات بگیم. مسلما اگه قبل از رفتن به اسکیپ روم، با نکاتی که توی این مقاله و مقاله های دیگه گفتیم آشنا باشی، میتونی خیلی راحت تر بازی کنی و گروهتو رهبری کنی.
امتیاز و نظر کاربران
به باازيه عاالي فوق العاده پر از هيجانو استرس اكت هاي بي نظيير ترس منطقي و واقعي سناريو عاالي و معماهاي روتين ك كاملا مطابق با سناريو بود دمت گرم بااركد واقعا
سلام
با تشکر از سایت زوم اسکیپ
واقعا بهترین بازی بود که رفتم
دکور عالی
برخورد پرسنل عالی
واقعا اتمسفر خوبی داشت
بهترین هماهنگی نور و موزیکی رو داشت که تاحالا دیدم
به بهترین نحو ما ترسیدیم
و واقعا باید از گیم مستر تشکر کرد بابت این هماهنگی خوب نور اکت و موزیک
حتی اکت هاشونم با موزیک هماهنگ بود
خیلی خوشحالم که بازیشون واقعا خوش بو و ضدعفونی بود
در کل یکی از بهترین شب ها رو میشه با بازی های بارکد اسکیپ داشت
عالی بود، چی میتونم بگم، وقتی همه چی بینظیر بود
ايولا پرچم باركد هميشه بالاست
بازی خیلی ترسناک و مهیجی بود، اصلا تکیه گاه امنی نداشتی و هر لحظه از هر طرف منتظر بودی یه اتفاقی بیافته! اکتور بازی عالی بود، گریم ترسناکی داشت و از ماسک های تکراری استفاده نکرده بود.
از لحاظ ترس واقعا یکی از بهترین اتاق هایی هست که پیشنهاد میدم.
با وارد شدن به فضای این اتاق فرار، راوی براتون سناریو رو میگه و بعد بوم، غیب میشه. و توی تمام لحظات بعدی شما کاملا غافل گیر میشید. هر لحظه و از همه ی جهات حس اضطراب و ترس رو تجربه می کنید. که خوب این حس رو توی کمتر اتاق فراری میشه تجربه کرد. اما معماهایی بازی جالب نیست. البته اینو هم بگم که توی اون شرایط ترس و دلهره نمیشه معمای سخت هم قرار داد... اما باز هم معماها از کیفیت پایینی برخوردار بود. دکور بازی منطقی و مرتبط با سناریو بود. اما کیفیت اجراش شاید می تونست خیلی بهتر باشه. موسیقی بازی هم از دیگر مواردی بود که میشد روش بیشتر کار کرد. در کل اگر بخوام جمع بندی کنم، اتاق فرار خانواده مرموز انتخاب خیلی مناسبیه واسه ترسیدن.
سلام دوستان من دیروز این اتاق فرار رو رفتم بدون هیچ اغراقی میخوام خدمتتون عرض کنم از بین ۱۲ تا تجربه ای که تو اتاق فرار ها داشتم بهترین بود
شروع بازی فوق العاده، هیجان و ترس فوق العاده، برخورد پرسنل محترم فوق العاده، دکور و دیزایین هم همینطور
حتما به عزیزان پیشنهاد میکنم
از هر نظر عالی، اکت، دکور ، همه چی عالی
اقا بهتر از این نمیشه😎
میشه ها
.
تو تجربه های بعدی...سفر...نفرت...مثل ناقوس😎
توجه: برای فیلتر کردن نمایش ها در نمودار بر روی عنوان هریک کلیک کنید .