راهنمای انتخاب بهترین اتاق فرار

7 نکته مهم برای انتخاب بهترین و خفن ترین اتاق فرار!

مقدمه

یه اسکیپ روم خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشه؟ ترسناک باشه، چینش معماها دقیق و هوشمندانه باشه یا صحنه ها حس و حال قرار گرفتن تو موقعیت رو برات بازسازی کنه؟ امروز میخوایم 7 تا ویژگی مهم یه اسکیپ روم خوب رو بررسی کنیم. 7 تا ویژگی که اگه اتاقی اونارو داشته باشه، بدون شک شایستۀ عنوان بهترین اتاق فراره!

1) حس سوار شدن روی یک قصه!

شنیدن داستان برای ما آدم ها جذابه. به همین دلیله که فیلم‌ها، کتاب‌ها، نمایش‌ها و بازی‌های ویدیویی هر کدوم برای خودشون بازارهای میلیاردی دارن. حتما توجه کردین که معمولا مردم اخبار مربوط به حوادث رو با وسواس بیشتری می‌خونن. چرا؟ چون به دنبال درک کاملی از داستانی که اتفاق افتاده هستن.

بهترین اتاق فرار اونیه که طراحاش از یه ترفند به اسم «قلّاب روایی» استفاده کرده باشن. منظور از قلّاب روایی، ایجاد حس داستان پردازی و ماجراجوییه. این حس در نهایت باعث میشه کنجکاوی بازیکنا گل کنه و بیشتر پیگیر ماجرای اتاق باشن. از طرفی، افراد رو از دنیای واقعی و زندگی گذشتشون جدا می‌کنه.

اگه بازیکن به خوبی درک کنه که اصلا چرا اولین سرنخ وجود داره، پیدا کردن سرنخ دوم واسش خیلی جذاب‌تر می‌شه. پس مهم‌ترین ویژگی یه اتاق فرار خوب، داشتن یه سناریوی خوبه. شخصیت‌های عمیق و پس زمینه داشتن چالش‌ها، باعث می‌شه تیم بازی بیشتر و بیشتر توی ماجرا غرق شه.

البته ایجاد یه روایت غنی توی بازی اتاق فرار مطمئناً کار آسونی نیست. اما چیزی هم نیست که طراح‌های حرفه ای و با تجربه نتونن از پسش بربیان. پس هر وقت خواستی بهترین اتاق فرار رو انتخاب کنی، به سناریوی بازی توجه ویژه‌ای داشته باش!

شاید دوست داشته باشی:

جدیدترین و محبوب ترین اتاق‌های فرار ایران رو از لینک زیر پیدا و انتخاب کن!

اتاق فرار

ویژگی های اسکیپ روم خفن

2) پازل‌های جذاب و روان

وقتی تیم بازی مدام پشت پازل‌ها گیر کنه، دیگه خبری از “سرگرمی” نیست! ما نمی‌گیم معماها خیلی آسون باشن. نه اصلا. اما وقتی شرکت‌کننده مدام به به بن‌بست برسه، باید قبول کنیم که چیزی جز یأس و ناامیدی نصیبش نمی‌شه!

شاید دوست داشته باشی

توی اسکیپ روم های مدرن، بین «چالش» و «راهنمایی» تعادل ایجاد می‌شه. یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای ایجاد تعادل، اینه که سرنخ‌ها به صورت هوشمندانه به شرکت کننده داده بشن؛ به این معنی که شرکت کننده‌هایی که بیش از حد درگیر یه چالش می‌شن، می‌تونن برن سراغ یه هدف آسون‌تر. در واقع برن ببینن اون مسیر به کجا هدایتشون می‌کنه.

برای همین گاهی اوقات یه سرنخی که ابتدای کار پیدا می‌شه، ممکنه حتی تا پایان بازی هیچ معنی‌ای برای گروه نداشته باشه. پس ویژگی دوم برای انتخاب بهترین اتاق فرار ، وجود معماها و پازل‌های متعادل و جذاب توی بازیه.

طراحای اتاق باید سعی کنن معماها به اندازه کافی و بهینه مبهم باشن. نه اون قدر آسون که با آزمایش اولین چیزی که به ذهن تیم می‌رسه، حل بشن؛ نه اونقدر سخت که گروه مجبور بشه کل یک ساعت بازی رو بذاره پای یه معما!

وجود معماها و پازل های روان و جذاب از ویژگی های اسکیپ روم خوب

3) نبودن قیمه‌ها توی ماست‌ها!

ژانر و تم اسکیپ روم، مسلماً بهتر از هر عنصر دیگه‌ای می‌تونه گروه رو به سمت معماها جذب کنه. ما انسان‌ها قدرت تخیل و تصور فعالی داریم. برای همین می‌تونیم خیلی سریع به خودمون تلقین کنیم که مثلا سعی در جلوگیری از یه آخرالزمان هسته‌ای داریم.

ساختن یک تم منسجم، شاید ساعت‌ها برای طراحای بازی زمان ببره. ولی اون‌قدر مهمه که اگه یه جای کار بلنگه، تیم بازی برای همیشه از اون اسکیپ روم ناامید میشه. پس ویژگی بعدی یه اسکیپ روم خفن اینه که مثلا اگه بازی ژانر فانتزیه، یهو یه زامبی نپره وسط بازی!

انتخاب ژانر اتاق فرار

4) دکور بی نقص و هدفمند

اکثر اتاق‌های فرار مضمون یا طرح مخصوص به خودشون رو دارن. این مضمون هر چقدر هم که هوشمندانه باشه، از طریق دکور اتاقه که با گروه ارتباط برقرار می‌کنه. برای همین، یک اتاق فرار خوب باید به شکلی کاملا دقیق، زیبا و مجلل تزئین شده باشه.

مبل، فرش، دیوار، قفسه، کتاب، تابلو، نقشه و هر وسیله‌ای که توی اسکیپ روم هست، باید منطبق با سناریو و ژانر اتاق باشه. دکور اتاق باید جوری باشه که گروه احساس کنه هر شیء می‌تونه یه سرنخ باشه.

روانشناسیِ طراحیِ صحنه برای اتاق فرار، یکی از مهم‌ترین مسائلیه که طراح‌ها باید بهش توجه کنن. از رنگ‌هایی که باعث ایجاد حس تعلیق و دلهره توی انسان می‌شن، تا نورها و سایه‌هایی که باعث می‌شن حس کنجکاوی توی گروه چند برابر بشه…

چینش دکور مناسب از ویژگی های انتخاب بهترین اتاق فرار

5) تجهیزات مکانیکی پیشرفته

اکثر بازی‌ها فقط به یک اتاق ختم نمی‌شن؛ یعنی غیر از اتاقی که همون اول واردش می‌شین، اتاق‌های دیگه‌ای هم هست. برای ارتباط بین این اتاق‌ها، معمولا از درب‌های مکانیکی استفاده می‌شه. این درب‌ها ممکنه به صورت دستی یا اتومات کنترل بشن.

علاوه بر این درب‌ها، هر عضوی از دکور اتاق که تجهیزات مکانیکی داشته باشه، باید به طور مداوم از لحاظ سلامت کنترل بشه. قفل‌ها، کلیدها، گاوصندوق‌ها و کمدهای درب‌دار نباید مشکلی داشته باشن. اگه وسط بازی کاشف به عمل بیاد که یکی از این تجهیزات خرابه، تصور کنید که چه ضدّحالی برای گروه می‌شه!!

6) سرنخ‌های پیچیده و متصل به هم

بهترین اتاق فرار اونیه که روایت روشنی داشته باشه. طوری که گروه از ابتدا تا انتها یه احساس یکپارچه نسبت به بازی داشته باشه. قبلا این پارامتر رو در مورد ژانر بازی بررسی کردیم. اما علاوه بر ژانر، سرنخ‌ها و معماها هم باید اینطور باشن.

حالا این رو از کجا می‌شه فهمید؟

اگه بعد از بازی، این حس رو داشتید که سرنخ‌ها به طریقی به هم پیوند خورده بودن، بدونید یه اتاق فرار خوب رو تجربه کردید. وقتی بازی بدون ساختن یه مسیر مشخص از یه سرنخ به سرنخ دیگه بپره، این یه ضعفه.

البته سوء تفاهم نشه! منظورمون این نیست که سرنخ‌ها یکسان باشن. بلکه ما می‌گیم سرنخ‌هایی که توی مسیر گروه میان، در عین پیچیدگی و جذابیت، باید به نوعی به هم مرتبط باشن.

7) کار تیمی؛ همیشه در اولویت

دوستان، خانواده و همکاران مهم‌ترین هم تیمی‌های شما توی بازی اتاق فرار هستن. پس چالش‌های اتاق نباید به نحوی باشن که افراد بتونن به تنهایی از پسشون بربیان.

اینو هم بخون:

معماهایی که برای تیم‌ها طراحی می‌شن، یه حدّ معقولی از پیچیدگی دارن. چند مرحله ای و چند جانبه هستن و با داشتن اهداف موازی، سعی می‌کنن افراد بیشتری رو درگیر کنن.

خیلیا می‌گن ما به اتاقایی رفتیم که یه نفر همۀ کارها رو جلو می‌برد و ما تماشا می‌کردیم. خب این اصلا خوب نیست!

از طرفی معماهای اتاق باید جهان شمول باشن. یعنی همۀ افراد با هر سطح علم و آگاهی بتونن توی حل کردن معماها مشارکت داشته باشن.

اگه دنبال انتخاب بهترین اتاق فرار هستید، حواستون باشه که همۀ اعضای بازی باید توی مسیر فرار درگیر باشن. به عبارت دیگه، همه باید سرگرم شن.

راهنمای انتخاب اسکیپ روم خفن

جمع بندی

معیارهای زیادی برای انتخاب بهترین اتاق فرار وجود داره که بسته به سلیقه و تجربه هر کسی از این بازی متفاوته. به خصوص اگه اسکیپ باز خفنی باشید، ممکنه ده‌ها ویژگی رو برای انتخاب یک اسکیپ روم خوب در نظر داشته باشین. با تجربه‌ای که ما داشتیم، سعی کردیم تا 7 تا از مهم‌ترین‌هاش رو برای شما بازگو کنیم. شما چه معیارهای دیگه‌ای رو برای انتخاب اسکیپ روم در نظر می‌گیرید؟؟

نویسنده
 
سال‌های کودکی‌ام به تماشا کردن آدم‌ها و تغییرِ واقعیتِ اطراف در ذهنم گذشت. کاری که به نظرم اگر یک بار لذتش را در بچگی بچشید، دیگر نمی‌توانید از آن دست بکشید. شاید همین خصوصیت باعث شد که در نوجوانی به سمت داستان و داستان‌نویسی متمایل شوم و حالا، آن لذتِ دوران بچگی را کمی جدی‌تر و حرفه‌ای‌تر پیگیری کنم. طی چند سال اخیر در کنار نوشتن داستان، به تولیدمحتوا و مقاله‌نویسی برای سایت‌های مختلف نیز مشغول بوده‌ام.
به این مقاله امتیاز دهید

آیا این پست برای شما مفید بود؟

امتیاز متوسط 4.8 / 5. تعداد: 433

اولین نفری باشید که رای میدهید.


در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید :

نظری ثبت نشده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. در صورت ثبت نشانی ایمیل به اشتباه ، نظر شما نمایش داده نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *