1) حس سوار شدن روی یک قصه!

شنیدن داستان برای ما آدم ها جذابه. به همین دلیله که فیلم ها، کتاب ها، نمایش ها و بازی های ویدیویی هر کدوم برای خودشون بازارهای میلیاردی دارن.

حتما توجه کردین که معمولا مردم اخبار مربوط به حوادث رو با وسواس بیشتری می خونن. چرا؟ چون به دنبال درک کاملی از داستانی که اتفاق افتاده هستن.

بهترین اتاق فرار اونیه که طراحاش از یه ترفند به اسم «قلّاب روایی» استفاده کرده باشن. منظور از قلّاب روایی، ایجاد حس داستان پردازی و ماجراجوییه. این حس در نهایت باعث میشه کنجکاوی بازیکنا گل کنه و بیشتر پیگیر ماجرای اتاق باشن. از طرفی، افراد رو از دنیای واقعی و زندگی گذشتشون جدا می کنه.

اگه بازیکن به خوبی درک کنه که اصلا چرا اولین سرنخ وجود داره، پیدا کردن سرنخ دوم واسش خیلی جذاب تر میشه. پس مهم ترین ویژگی یه اتاق فرار خوب، داشتن یه سناریوی خوبه. شخصیت های عمیق و پس زمینه داشتن چالش ها، باعث میشه تیم بازی بیشتر و بیشتر توی ماجرا غرق شه.

البته ایجاد یه روایت غنی توی بازی اتاق فرار مطمئناً کار آسونی نیست. اما چیزی هم نیست که طراحای حرفه ای و با تجربه نتونن از پسش بربیان. پس هر وقت دنبال بهترین اتاق فرار گشتی، به سناریوی بازی توجه ویژه ای داشته باش!

معیارهای انتخاب اتاق فرار مناسب

2) پازل های جذاب و روان

وقتی تیم بازی مدام پشت پازل ها گیر کنه، دیگه خبری از “سرگرمی” نیست! ما نمی گیم معماها خیلی آسون باشن. نه اصلا. اما وقتی شرکت کننده مدام به به بن‌بست برسه، باید قبول کنیم که چیزی جز یأس و ناامیدی نصیبش نمی شه!

توی اسکیپ روم های مدرن، بین «چالش» و «راهنمایی» تعادل ایجاد میشه. یکی از مهم ترین تکنیک ها برای ایجاد تعادل، اینه که سرنخ ها به صورت هوشمندانه به شرکت کننده داده بشن.

به این معنی که شرکت کننده هایی که بیش از حد درگیر یه چالش میشن، می تونن برن سراغ یه هدف آسون تر. در واقع برن ببینن اون مسیر به کجا هدایتشون می کنه.

برای همین گاهی اوقات یه سرنخی که ابتدای کار پیدا میشه، ممکنه حتی تا پایان بازی هیچ معنی ای برای گروه نداشته باشه. پس ویژگی دوم بهترین اتاق فرار اینه که پازل ها و معماهای متعادل و جذابی داشته باشه.

طراحای اتاق باید سعی کنن به اندازه کافی و بهینه مبهم باشن. نه اون قدر معماها آسون باشه که با آزمایش اولین چیزی که به ذهن تیم میرسه، حل بشن. نه اونقدر سخت که گروه مجبور بشه کل یک ساعت بازی رو بذاره پای یه معما!

7 ویژگی اسکیپ روم خوب

3) نبودن قیمه ها توی ماست ها!

ژانر و تم اسکیپ روم، مسلماً بهتر از هر عنصر دیگه ای می تونه گروه رو به سمت معماها جذب کنه. ما انسان ها قدرت تخیل و تصور فعالی داریم. برای همین می تونیم خیلی سریع به خودمون تلقین کنیم که مثلا سعی در جلوگیری از یه آخرالزمان هسته ای داریم.

ساختن یک تم منسجم، شاید ساعت ها برای طراحای بازی زمان ببره. ولی اونقدر مهمه که اگه یه جای کار بلنگه، تیم بازی برای همیشه از اون اسکیپ روم ناامید میشه. پس ویژگی بعدی یه اسکیپ روم خوب اینه که اگه قراره ژانر معمایی داشته باشه، یهو وسط بازی یه زامبی نپره وسط!

انتخاب ژانر اتاق فرار

4) دکور بی نقص و هدفمند

اکثر اتاق های فرار مضمون یا طرح مخصوص به خودشون رو دارن. این مضمون هر چقدر هم که هوشمندانه باشه، از طریق دکور اتاقه که با گروه ارتباط برقرار می کنه. برای همین، یک اتاق فرار خوب باید به شکلی کاملا دقیق، زیبا و مجلل تزئین شده باشه.

مبل، فرش، دیوار، قفسه، کتاب، تابلو، نقشه و هر وسیله ای که توی اسکیپ روم هست، باید منطبق با سناریو و ژانر اتاق باشه. دکور اتاق باید جوری باشه که گروه احساس کنه هر شیء می تونه یه سرنخ باشه.

روانشناسیِ طراحیِ صحنه برای اتاق فرار، یکی از مهم ترین مسائلیه که طراح ها باید بهش توجه کنن. از رنگ هایی که باعث ایجاد حس تعلیق و دلهره توی انسان میشن، تا نورها و سایه هایی که باعث میشن حس کنجکاوی توی گروه چند برابر بشه …

چینش دکور اسکیپ روم

5) تجهیزات مکانیکی پیشرفته

اکثر بازی ها فقط به یک اتاق ختم نمیشن. یعنی غیر از اتاقی که همون اول واردش می شین، اتاق های دیگه ای هم هست. برای ارتباط بین این اتاق ها، معمولا از درب های مکانیکی استفاده میشه. این درب ها ممکنه به صورت دستی یا اتومات کنترل بشن.

علاوه بر این درب ها، هر عضوی از دکور اتاق که تجهیزات مکانیکی داشته باشه، باید به طور مداوم از لحاظ سلامت کنترل بشه. قفل ها، کلیدها، گاوصندوق ها و کمدهای درب دار نباید مشکلی داشته باشن. اگه وسط بازی کاشف به عمل بیاد که یکی از این تجهیزات خرابه، تصور کنید که چه ضدّحالی برای گروه می شه!!

6) سرنخ های پیچیده و متصل به هم

بهترین اتاق فرار اونیه که روایت روشنی داشته باشه. طوری که گروه از ابتدا تا انتها یه احساس یکپارچه نسبت به بازی داشته باشین. قبلا این پارامتر رو در مورد ژانر بازی بررسی کردیم. اما علاوه بر ژانر، سرنخ ها و معماها هم باید اینطور باشن.

حالا این رو از کجا می شه فهمید؟

اگه بعد از بازی، این حس رو داشتید که سرنخ ها به طریقی به هم پیوند خورده بودن، بدونید یه اتاق فرار خوب رو تجربه کردید. وقتی بازی بدون ساختن یه مسیر مشخص، از یه سرنخ به سرنخ دیگه بپره، این یه ضعفه.

سوء تفاهم نشه. منظورمون این نیست که سرنخ ها یکسان باشن. بلکه ما می گیم سرنخ هایی که توی مسیر گروه میان، در عین پیچیدگی و جذابیت، باید به نوعی به هم مرتبط باشن.

7) کار تیمی؛ همیشه در اولویت

دوستان، خانواده و همکاران مهم ترین هم تیمی های شما توی بازی اتاق فرار هستن. پس چالش های اتاق نباید به نحوی باشن که افراد بتونن به تنهایی از پسشون بربیان.

معماهایی که برای تیم ها طراحی میشن، یه حدّ معقولی از پیچیدگی دارن. چند مرحله ای و چند جانبه هستن و با داشتن اهداف موازی، سعی می کنن افراد بیشتری رو درگیر کنن.

خیلیا میگن ما به اتاقایی رفتیم که یه نفر همۀ کارها رو جلو می برد و ما تماشا می کردیم. خب این اصلا خوب نیست!

از طرفی معماهای اتاق باید جهان شمول باشن. یعنی همۀ افراد با هر سطح علم و آگاهی بتونن توی حل کردن معماها مشارکت داشته باشن.

اگه دنبال بهترین اتاق فرار برای سرگرمی هستید، حواستون باشه که همۀ اعضای بازی باید توی مسیر فرار درگیر باشن. به عبارت دیگه، همه باید سرگرم شن.

راهنمای انتخاب اتاق فرار

جمع بندی

معیارهای زیادی برای انتخاب بهترین اتاق فرار وجود داره که بسته به سلیقه و تجربه هر کسی از این بازی متفاوته. به خصوص اگه اسکیپ باز خفنی باشید، ممکنه ده ها ویژگی رو برای انتخاب یک اسکیپ روم خوب در نظر داشته باشین. با تجربه ای که ما داشتیم، سعی کردیم تا 7 تا از مهم ترین هاش رو برای شما بازگو کنیم. شما چه معیارهای دیگه ای رو برای انتخاب اسکیپ روم در نظر می گیرید؟؟